{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.767 visninger | Oprettet:

Godkendelse af langhårede schæfere {{forumTopicSubject}}

Jeg læser i Schæferhunden, at det lige nu er lagt ud til diskussion fra WSUV om at åbne op for avl med langstockhårede schæfer.

Der står, at det er lagt ud som at der ikke skal avles de to typer indbyrdes, men laves to populationer, som det er set hos andre racer..

Hvad siger i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godkendelse af langhårede schæfere
  • #1   1. nov 2008 Uden at have noget med schæfer at gøre i øvrigt, så synes jeg det er en god ide

  • #2   1. nov 2008 nu kender jeg ikke grunden til hvorfor man ikke avler på de langhårede.
    men umiddelbart synes jeg det lyder som en god idé, synes langhårede schæfere er utroligt smukke


  • #3   1. nov 2008 Langstockhårede?
    Er det pels som de "rigtige" langhårede schæfere har eller er det "almindelig" schæferpels, der bare er en smule længere end det almindelige?


  • #4   1. nov 2008 Jeg synes det er en go ide.
    Men har man langhårede nok til at starte racen op? Eller vil man mon kunne omregristere langhårede efter alm schæfere efterhånden som de kommer i kuldene...


  • #5   1. nov 2008 Jeg synes det er ok, så længe det holdes adskildt så vi ikke ender med kun langhårede. Hellere beholde dem i DKK end at de overflyttes til DRU.

  • #6   1. nov 2008 Grunden til, at langstockhårede (schæfer med underuld, men med lang dækpels) ikke kan avlsgodkendes er egentlig bare, at man i standarden betragter det som uønsket.
    Jeg tror, det i tidernes morgen har haft en praktisk betydning i forhold til det brugsarbejde schæferne lavede førhen. Eller også er det bare kosmetisk - jeg skal ikke kunne sige det.

    Spørgsmålet er så, om det giver mening at holde fast i dette som diskvalificerende.

    Jeg synes faktisk det er en god i de at godkende langhårede schæferhunde - hvis de vel at mærke har underuld.
    Jeg kan godt leve med, at man laver standarden om - i det store hele tror jeg nemlig det gavner racen.
    Som det er nu avles der løs på langhårede schæfere, uden mulighed for at føre kontrol med sundhed, mentalitet og brugsegenskaber. Hvis man kunne få en langhåret population under FCI, ville det uden tvivl være til racens fordel.

    For mig er en schæfer en schæfer - men standarden er også vigtig for mig. Dette sted er dog noget, der i mine øjne giver mening at forandre på.

    Ginne - ja, jeg tror faktisk der er langhårede nok. De dukker op hist oger her.
    Der er mange langhårede med DKK-tavle - og også med gode egenskaber. Så virker det dumt, at slippe dem til andre foreninger eller til avl uden tavle.....


  • #7   1. nov 2008 Enig CH> Men starter man nu en ny race op "langhåret schæfer" har man jo stadig problemet, at de langhårede der kommer i kuldene fra alm schæfere ikke er en del af denne "race" - og vupti ude af dkk og over i divers andre steder...
    Opstarten af den nye race vil ikke fjerne "problemet" med at de dukker op i kuldene ind i mellem...
    Så skulle man lave noget ala som med belgierne - at de kan overføres racerne i mellem efter deres "type"... Så var et nemlig rigtig smart - Men det er måske også hvad de pønser på? smiley


  • #8   1. nov 2008 Ginne, jeg kan ikke rigtig forestille mig, at det kan gøre på andre måder end som med belgierne..

    Der er jo en del, der udelukkende avler på langhårede, og jeg har en fornemmelse af, at det faktisk er temmelig mange af disse hvalpe, der også bliver langhårede.

    Så mon ikke, det bliver to populationer, der hovedsageligt laver hvalpe af egen type - med en afstikker ind i mellem?


  • #9   1. nov 2008 Ch> jo det tror jeg bestemt - det var bare at man næsten er nødt til at have den overførsels mulighed for at det giver mening. Ellers har schæferen jo stadig en population af hvalp der "ryger ud af systemet" smiley
    Godt tiltag de om ikke andet tager det op til diskussion smiley


  • #10   1. nov 2008 Var mit spørgsmål sort snak, siden ingen har svaret? ;o)

    Jeg synes nemlig, at jeg har set tre typer pels. Den almindelige korte(stockhåret), en der er lidt længere (som jeg er i tvivl om hedder langstockhårede) og så den helt lange.

    Eller er det den helt lange, der hedder langstockhåret?

    Sikke en gang vrøvl. Håber i forstår meningen i det. :o)


  • #12   1. nov 2008 Gitte de langstockhårede er de HELT lange.

    Gucci er hører ikke under de langstockhårede selvom han har længere pels end sædvanligt (Faktisk tror jeg, at han får almindelig korte dækhår, når han bliver lidt ældre - men det får vi se ;o))) )


  • #13   1. nov 2008 Karin med hensyn til udseendet, så er der stor forskel - men ellers er der ikke.

    Det her handler ganske enkelt om, at det hidtil har været et uønsket træk...
    Det bliver spændende, om det bliver accepteret.


  • #17   1. nov 2008 CH, kvinde, 34 år .
    Skrevet: 01-11-2008 14:27:29

    Som det er nu avles der løs på langhårede schæfere, uden mulighed for at føre kontrol med sundhed, mentalitet og brugsegenskaber. Hvis man kunne få en langhåret population under FCI, ville det uden tvivl være til racens fordel.


    Der er mange langhårede med DKK-tavle - og også med gode egenskaber. Så virker det dumt, at slippe dem til andre foreninger eller til avl uden tavle.....
    *****

    Lige præcis derfor finder jeg det også en glimrende ide !
    Og kan man tage Belgierens løsningmodel, så bliver egenskaber, eksteriør jo stadig hos "racen" !

    Den langhårede Schæffer er jo også den foretrukkende variant for nogle.


  • #18   1. nov 2008 CH

    Tak for svaret. Det er lidt forvirrende med alt det, man lige pludselig hører af underlige ord. Jeg lærer det nok en dag. :o)

    Jeg synes, det er en god ide, hvis "racen" bliver godkendt. Efter hvad jeg har hørt, er der mange, der efterspørger de langhårede.


  • #19   1. nov 2008 Nu er jeg ejer af en smuk langhåret schæfer...hun har en del udstillinger bag sig både fra danmark og udlandet - syntes det er på tide at de langhåret blie anerkendt....for de er ufattelig smukke ;o)

  • #20   1. nov 2008 Kig evt i min profil og se billeder af Soraya - hvis nogle skulle være i tvivl om hvordan de ser ud.... :o)

  • #21   1. nov 2008 Vi er ca 8 langhåret farvet schæfer - så derfor er det også sjovere at tage til tyskland og udstille hende...her er der rigtige mange

  • #22   1. nov 2008 Skal lige siges at Soraya er med DKK stambog og vil også hvis hun skal have hvalpe blive parret med en DKK hanhund!!

  • #23   1. nov 2008 Smiler blir ikke taget ilde op... hun er helt ligerygget og dette står der også i alle bedømmelserne fra dommerne - mange schæfer er skrå - men det er soraya faktisk ikke.... ;o)

  • #24   1. nov 2008 Som det er nu, er det ikke unormalt at i et kuld på 7 - 8 hvalpe, at der er en enkel eller 2 med langhår.

  • #25   1. nov 2008
    Carsten og Angel "Pookie" Evers A

    Nej det kan man ikke - men jeg har fundet den helt rigtige hanhund som har DKK stambog og han er også avlskåret i DDH så derfor er forældrene med DKK stambøger men hvalpene blir med DDH stambog... DKK ser de langhåret schæfer som fejlhunde gr. deres pels....desværre ;o(


  • #26   1. nov 2008 Mette - lige en formuleringsting. Jeg tror ikke langhårede schæfere betragtes som fejlhunde.

    Men pelsen betragtes som en fejl hos hunden - jeg synes der er en forskel ;o)


  • #27   1. nov 2008 CH, kvinde, 34 år .

    He he ja det er et spørgsmål hvordan man ser det....Soraya har masser af underuld men ville aldrig opnå en god bedømmelse hos DKK grundet hendes lange pels.... ;o)


  • #28   1. nov 2008 Nej, selvfølgelig ikke - hun overholder ikke standarden, som den ser ud nu. Derfor ville hun ikke få en god bedømmelse.

    Men det gør hende ikke til en fejl..

    Min egen hund er har overbid og er kryptorchid - han har fejl, men er ikke en fejl ;o)


  • #29   1. nov 2008 He he ser bestemt heller ikke min hund som en fejl.... Er ejer af jordens dejligste hund :o)


  • #30   1. nov 2008 Jeg synes også det vil være rigtig godt hvis langhårdet schæfer bliver godkendt... Jeg har selv den dejligste langhåret hanhund med DKK tavle og det kunne måske blive meget sjovt at få ham godkendt til avl.

    synes det er noget pjat at man ser det som en fejl, når man tænker på hvordan racen kom til i tidernes morgen.


  • #31   1. nov 2008 Vibeke T

    Hvor er han fin - har skrevet til dig og håber på vi ses en dag ;o)


  • #32   1. nov 2008 Carsten og Angel "Pookie" Evers A



    Skrevet: 01-11-2008 15:25:56

    Moster Gerda........Læs "artiklen" jeg har sendt til delige Polter-geister og Agge.... smiley
    Jeg har først læst liige "artiklen" . *g*
    Og dette indlæg nu.. *LOL*
    Jeg er bare ikke opmærksom nok.. smiley


  • #33   1. nov 2008 Så får vi endnu en udstillingsrace, og den vil aldrig få samme status som brugshund, som den nuværende ( - af brugshundelinier).

    I mine øjne er det altid trist, når vi mennesker dømmer på udseende snarere end de indre egenskaber.


  • #34   1. nov 2008 Lise, er det ikke netop det, man gør op med, hvis man tillader langhårede?
    Så taler vi jo netop om, at godkende det, man før har betragtet som en eksteriørmæssig fejl velvidende, at det ingen andre konsekvenser har for hunden.

    Om det bliver en udstillingsrace - næppe. Der laves jo langhårede i begge de nuværende populationer. Den vil IMO være ligeså delt som de korthårede..


  • #35   2. nov 2008 Lise L
    Må hermed sige at jeg ikke forstår dit indlæg....
    Uanset om den er stockhåret, langhåret eller semi stockhåret så har det intet at gøre med om den egner sig til udstilling eller brugshund -
    Min hund er begge dele og klare sig på lige fod med de korthåret schæfer og de grå som bruges i politiet!!!!


  • #36   2. nov 2008 Den langhårde schæfer - er en prima brugshund, især hvis den er efter den grå linje - brugshundetypen..

    Så selv om man ikke kan avle eller udstille, kan man sagens ha en rigtigt god brugshund.


  • #37   2. nov 2008 Hårlængden siger intet om hundens brugsegenskaber overhovedet..

    Den siger kun noget om hårlængden ;o)


  • #38   2. nov 2008 Næ, forstår nu heller ikke Lise L.s indlæg...

  • #39   2. nov 2008 Jeg synes det er en glimrende idé at godkende de langhårede.

    Det kunne måske endda ligefrem give mig lysten til engang at få schæfer igen :o)


  • #40   12. jan 2009 Jeg finder ideen ganske glimrende. Jeg har altid godt kunne lide de langhårede schæfere. Hvis de bare husker at få de sædvanlige krav til "racen" med, så det ikke med tiden ender med en ubrugelig udstillingshund (beklager hvis jeg fornærmer nogen).

    Den langhårede pels er så vidt jeg ved intet problem for schæferen, hvoraf jeg ikke har nogen grund til ikke at syntes om ideen.


  • #41   20. jan 2009 Jeg mener, at hvis den langhårede variant får sin egen racestandart, så ender vi op med endnu en udstillingsrace på nøjagtig lige fod med den hvide schæfer ( hvid hyrdehund ), som mest af alt er kendetegnet ved at være hvid.

    På samme måde kan jeg frygte, at en særskilt langhåret schæfervariant ender op.

    Når Belinda f.eks. skriver: "Jeg synes det er en glimrende idé at godkende de langhårede.

    Det kunne måske endda ligefrem give mig lysten til engang at få schæfer igen :o)"

    .....så er det jo tydeligt for enhver, at Belinda har valgt schæferhunden fra pga. sit udseende. Men hvis den bliver godkendt med langt hår, SÅ vil hun nok vælge den.


    Dette er ikke for at hænge Belinda ud - men sådan møder jeg bare RIGTIGT mange, som udtrykker sig:

    "Min SKAL bare være langhåret, for de er sååååååååå smukke...."

    Da jeg i sin tid skulle vælge min meget sorte og meget lidt gule schæfer, håbede jeg da på, at det ville blive en grå, fordi jeg finder dem flotte - men det er absolut ikke noget jeg ville drømme om at gå efter, hvis den hund fra det kuld, som jeg nu engang har bestemt mig for at få hvalp fra, ikke var den farve.

    Jeg ville tage den bedste ( - eller den, som jeg fandt bedst) - ikke vælge hverken efter farve eller pels. Og jeg endte da også op med en sort/gul i stedet for en grå.

    Og hvis man er brugshundeinteresseret, så mener jeg, at man vælger på den måde. Hvis man ikke er seriøst interesseret i brugsegenskaber, ja - så kan farve og pelsstruktur selvfølgelig få indflydelse på ens valg af hund.


  • #42   20. jan 2009 Lise, de langhårede dukker jo altså op både i brugslinjer og i udstillingslinjer.

    Jeg tror ikke, det vil gøre den store forskel i forhold til, hvordan det ser ud nu - racen får bare to typer mere. Langhårede udstillingshunde og langhårede brugshunde.

    Til gengæld har det den klare fordel, at disse hunde bliver i DKK-regi. DET synes jeg er en stor gevinst.


  • #43   20. jan 2009 Jamen tak for den Lise...

    Nu ligger det bare sådan, at jeg tidligere har haft en langhåret schæfer, og derfor ligger de mit hjerte meget tæt.

    Men derudover er der en hel del andre ting, der skal ændres ved schæferen før jeg vil have en.
    Grunden til at jeg har valgt schæferen fra er den vanvittigt skrånende ryglinie, som der hos schæferen blot er blevet værre og værre.

    Jeg har ikke valgt schæfer på grund af udseendet, men jeg har valgt schæferen FRA på grund af dens udseende, og har valgt en hvid istedet, da den ikke har den skræmmende ryglinie.

    Jeg valgte i sin tid schæfer på grund af det den kan, og IKKE fordi den er "SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ Smuk"!


  • #44   20. jan 2009 Ps. Jeg har mødt en hel del langhårede schæferhunde, som har haft aldeles fortrindelige brugsegenskaber, og jeg er ikke modstander af langhårede som sådan, - men som langhårede som en særskilt schæferrace på lige fod med den hvide sch.

  • #45   20. jan 2009 Belinda

    Fair nok, at du vælger schæferhunden fra - men jeg kan ikke rigtigt godtage det argument med den voldsomme skrånende ryg, med mindre du insistere på, at du ville have schæferhund efter udstillingslinierne.

    Hvis du ser på min egen, kan du tydeligt se hende rimelig korrekt opstillet på billedet i første lodrette række, billed nr. 3 fra oven.

    Man kan sagtens få schæferhunde uden den skrånende ryg.


  • #46   20. jan 2009 Det er lidt sjovt, hvad Belinda skriver.

    Da jeg skulle have min første hund, ville jeg gerne have en schæfer. Lige meget hvilke racer jeg faldt over, så var det schæferens samlede egenskaber, der gjorde at jeg hele tiden vendte tilbage til den. I øvrigt noget som jeg aldrig har fortrudt. Det er simpelthen den bedste hund for mig.
    Alligevel var jeg tæt på at vælge en anden race netop på grund af det hældende kryds. Jeg har kendt for mange schæfere, der endte med sprøjten efter voldsomme problemer med HD.
    Tilfældigvis faldt jeg over en artikkel med den hvide schæfer og dens lige ryg, og efter et kennelbesøg var jeg solgt.

    Den gang var jeg helt grøn, hvilket gjorde at jeg ikke opdagede brugslinjernes mere lige ryg. Jeg kunne i dag godt finde på at købe en almindelig schæfer, fordi at jeg ved så meget mere. Dog ville jeg aldrig vælge udstillingslinjen. Statistisk set mener jeg ikke, at de har flere rygproblemer (CH?), men jeg finder stadig deres bygning usund.

    Jeg ville dog vente til jeg var sikker på, at jeg havde tid nok til at bruge den, som den burde. Mine hvide kræver en del motion, men ser ud til at have mindre brugsbehov end jeres brugshunde. Sikkert fordi at deres evner som arbejdsdyr ikke har haft meget relevans i avlen længe. Dermed mener jeg dog ikke, at de ikke kan bruges sådan.


  • #47   20. jan 2009 Nå jo.

    Jeg syntes også at det er fjollet, at både den hvide schæfer og måske de langhårede skal have deres egne racer, når forskellen kun ligger i farve og hårlængde.
    Nogen gange er det som om, at vi gør verdenen mere kompliceret end den er.


  • #48   20. jan 2009 Lise, det der netop er pointen ved det, som de kigger på i FCI er, at lade den langhårede indgå i den nuværende farvede schæfer.
    Dog med det forbehold, at der ikke "blandes" mellem de to typer.

    På den måde bliver det ikke en selvstændig race, men to typer inden for samme race. Ligesom eksempelvis gravhundene med korthår, ruhår og langhår.



  • #49   23. jan 2009 CH

    Ja - og ligesom med gravhundene vil der så uundværgeligt blive enorm forskel på egenskaberne, er jeg overbevist om.

    Se bare langhåret/korthåret gravhund, langhåret/korthåret belgisk hyrdehund, korthåret/langhåret collie, langhåret/korthåret hollandsk hyrdehund.

    De langhårede appelerer i langt højere grad end de korthårede til folk, som sætter udseende højere end brugsegenskaber. Det viser min erfaring mig.

    Jeg har ikke noget imod at åbne op for de langhårede varianter, men det skal ikke være en type for sig, som ikke må parres med den korthårede.


  • #50   23. jan 2009 Langhåret må ikke krydses med korthåret, da vi ellers ender op med kun langhårede.

  • #51   24. aug 2009 til dem der ikke kendte til forskellen ved at den er langhåret, så var det i gamle dage når de skulle ligge på marken og holde vagt at den langhåret ikke kunne holde varmen da den ingen underuld har, og derfor døde af kulden.
    derfor blev det til en fejl hos de langhåret,men nu er der også langhåret med underuld ,ved ik om det vil gøre en forskel i avlen.


Kommentér på:
Godkendelse af langhårede schæfere

Annonce