Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Aktindsigt
  • #1   10. jun Jeg tror det kommer an på hvor tæt man er på personen.

Min far skulle sige ja eller nej til at der måttes bruges noget væv fra min farmor (der døde da jeg var 16), for at teste om jeg bærer genet for den kræft hun døde af (Blev testet for 2-3 år siden).

• #2   10. jun det er en søster der er interesseret ... broren for snart 10 år siden, der er ingen overlevende ægtefælle, eller forældre ... nu har søsteren nogle ting der driller som kan være mange ting, men også noget der kan pege i retning af noget blodsygdom som hun ved broren døde af, bare ikke lige hvilken blodsygdom ..

• #3   10. jun I princippet ja - den/de nærmeste pårørende kan få aktindsigt i journaler begrænset til det personen døde af/forløbet op til døden og altså ikke den fulde journal/sygdomshistorik.

Vi havde jævnligt sådanne forespørgsler da jeg arbejdede i almen praksis, og der blev i reglem givet en eller anden grad af aktindsigt, hvis ellers ansøger var berettiget og vi i øvrigt havde noget journal vedr. forløbet op til døden.

At bede om væv og at bede om aktindsigt er ret forskelligt - sidstnævnte er der ret klar lovgivning om, at man har ret til (I de fleste tilfælde).

• #4   11. jun @ Michelle, ved du så om det er den praktiserende læge, eller Hæmatologisk afdeling der behandlede broren tilsidst man skal rette henvendelse til ?

• #5   12. jun Hvis han er død under et sygehusforløb ville jeg kontakte sygehusafdelingen.

• #6   13. jun Det kan man som udgangspunkt ikke. Da min svigermor døde, kunne min mand og hans bror kun få at vide, at der var små pletter på en lunge. Det var mere end de måtte fortælle. Det var ikke dét hun døde af..
    Der skal gives tilladelse inden døden.

• #7   13. jun Jeg ved ikke om reglerne er ændret eller om der er forskel alt efter hvilken del af sundhedsvæsenet det omhandler, men i 2004 søgte jeg om agt indsigt i min fars journal, min mor og søster skulle skrive under på at det var ok og så fik jeg tilsendt hele min fars journal.

• #8   13. jun det er bare lidt kritisk hvis der fx er noget arvelighed i det og man ikke kan få det af vide ..

• #9   13. jun Enig!
    Ved de udelukkende at det er hæmatologisk. Ikke i hvilken retning det er?

• #10   13. jun de ved intet ... der er bare nogle symptomer der stritter, det kan være så meget andet, men alt efter hvad flere undersøgelser viser så kan det pege i hæmatologisk retning ... det er ikke sikkert ...

• #11   13. jun Ja så er den svær. Jeg ville prøve at kontakte afdødes praktiserende læge og appellere til vedkommende. Man kan jo altid få et nej.

• #12   16. jun Louise - som du skriver: det var ikke det hun døde af!
    Egen læge har formentligt kun en epikrise (hvis overhovedet), hvis patienten er død under et sygehusforløb, så det vil give noget mere mening at kontakte den behandlingsansvarlige afdeling.

Maya - igen, i har ønsket noget ud over hvad patienten døde af, det har man ikke automatisk ret til (og fuld journal ville man heller ikke have ret til med pårørendes underskrift i dag).

Gå på retsinfo og tjek lovgivningen. Man kan i langt de fleste tilfælde få aktindsigt i det der konkret vedrører patientens død.

• #13   16. jun Michelle: ok, så ved jeg det, er glad for at jeg nåede det inden det blev lavet om, det var vigtigt for mig, selv om det var hård læsning

• #14   16. jun Maya - af hensyn til patienterne er jeg nu glad for det ikke bare udleveres. Det er jo patientens privatliv, ikke de pårørendes, man beskytter, så medmindre patienten inden sin død har samtykket, skal hele journalen selvfølgelig ikke udleveres.
    Ens journal indeholder jo ofte meget private oplysninger, som jeg helt ærligt ikke synes rager andre end patienten selv og de behandlere der måtte have brug for oplysningerne til behandling.

Ja, der kan også være ting i, som de pårørende synes er "sjove" at have, men lidt privatliv har man vel ret til også efter sin død.

Er der alvorlige genetiske lidelser er der allerede muligheder for at gøre undtagelser til tavshedspligten begrænset til netop dette, så relevante parter kan tilbydes testning.

• #15   16. jun Michelle vi fandt efterfølgende ud af hvad hun døde af. Det kunne vi heldigvis læse i hendes papirer, da vi tømte lejligheden. Hun ville ikke selv ud med det. Men en bette plet på lungen, tager ikke livet af folk.

• #16   16. jun Michelle jeg er enig at folk har ret til deres privat liv, men ofte påvirker vores liv andre, biologisk, socialt mm. og nogle gange kan det være svært at forstå og kende sig selv hvis man ikke har alt info, feks spørger min læge mig ind om hjerte problemer i familien da en EKG viste uregelmæssigheder, ting kan være arveligt og det hjælper hvis man har noget baggrundsviden, ligesom det kan være rart at vide hvis ens forældre har været syge/ haft det svært mens man var barn, i forhold til om man har oplevet ting, eller der ikke har været ressourcer til at være forældre, der er mange ting jeg synes man burde kunne få svar på, den afdøde er jo død så de lider jo ikke under at nogle har brug for oplysninger.

• #17   17. jun Maya - det kan være rart/sjovt/indsigtsfuldt at vide alt muligt ja. Men patienten har rettigheder, herunder til privatliv og at bestemme hvad/hvor meget h*n vil dele og med hvem, også selvom det kan være svært for pårørende. Det er ikke en rettighed at vide alt om eksempelvis sine forældre, heller ikke efter deres død... heldigvis.

Kommentér på:
Aktindsigt

Annonce