ingen tænder :( ingen tænder :(
Hold op en lang dag vi havde igår...
Jeg er så ked af det, skuffet og en smule vred på mig selv
Thea blev igår indlagt til sin årlige tandrens og fjernelse af evt. Dårlige tænder.
Denne gang har vi brugt en ny dyrlæge, der skulle have noget mere erfaring med mynder.
Da dyrlægen ringer og fortæller hun er færdig, spørger jeg selvfølgelig hvor slemt det stod til.
"ja, Thea er en del tænder fattigere" fortæller dyrlægen og jeg spørger hvor mange de har fjernet.
De har ryddet hele munden, 24 stk er blevet fjernet og kun de 4 hjørnetænder er tilbage.
Jeg er så uforstående over, hvordan det er blevet så slemt på et år. Dyrlægen fortalte de alle var løse og der var begyndende bylder og infektion i munden.
Dyrlægen der ordnede tænderne sidste år, må jo have set der var dårlige tænder dengang også?
Jeg er så ked af jeg ikke har set det stod så slemt til, og skuffet over ingen dyrlæge har sagt noget før. Har min tidligere dyrlæge set en fed forretning i, at få hende ind til rens hvert år?
Det har aldrig været en hemmelighed at hun har dårlige tænder, og det bliver da en befrielse for hende, at hun ikke længere skal have ondt.
Men nu skal hun så leve helt uden.
Dyrlægen fortæller hun sagtens kan spise tørfoder alligevel, når munden er helet op. Men hvad med snacks og alt muligt andet? Med hendes bugspytkirtel betændelse er det begrænset hvad hun må få, og hvor finder man bløde snacks i veggie form?
Thea var meget ked af det igår, men er heldigvis livet lidt mere op her til morgen...
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Emner: 159 Svar: 12.796
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 935 Hunde: 8 Emner: 353 Svar: 8.095
Jeg burde nok have lært mere om, hvordan munden reelt skal se ud, så jeg bedre kunne have opdaget hvor slemt det stod til.
Det er nok det der gør det sværest - at jeg ikke har forstået og set hvor galt det var..
Jeg kan ikke give den tidligere dyrlæge alt skylden, men ingen har givet udtryk for, at det var SÅ slemt førhen.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.373
Selvfølgelig skal hundene da ikke have ondt, men jeg føler, at dyrlægerne simpelthen bare giver den gas. Hvorfor prøver man ikke at at behandle? Her tænker jeg på fx tandkødsbetændelse. Godt vi mennesker ikke er hunde. Hvis der er det.mindete, så ville vi få ryddet munden..
Når dét er sagt, så kan hun nemt tygge, når munden er helet op. Gummerne bliver hårde. Du skal ikke være så hård ved dig selv. Meget kan vi overse.
okt 2023
Følgere: 126 Emner: 30 Svar: 3.960
- og bløde vegetariske godbidder:
https://cotonshoppen.dk/vegansk-godbidder-807/veggiepet-sweet-potato-training-balls-100-g-p14426
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.261
Det eneste jeg mærker på ham er at han har sværere ved at tage fat i små ting, fordi han ingen fortænder har, det er mest når man træner, at man lige skal være obs på at give ham den rigtigt, så han ikke bare taber dem.
Og den anden er at han ikke længere rigtig spiser tyggeting der er hårde. Han kan sagtens spise tørret kyllingestrimler eller lign. Men ikke energistænger og den slags.
Han spiser Tørfoder og mush ligeså godt som Teemo der har alle sine tænder. (Lucky mangler også en hjørnetand i undermunden)
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1271 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.326
I øvrigt klarer hun sig også fint uden det store antal af tænder. Det tager bare lidt længere tid at tygge, hvis hun fx får gulerødder. Hun får tørfoder, og kan også sagtens spise dette
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.261
Det gode ved at de er ude nu, er jo også at hun så ikke skal i narkose igen.
Jeg ville nogle gange ønske at Luckys bare kom ud, men vi trækker jo heller ikke sunde tænder ud, men fordi han er ved at være så gammel, at jeg virkelig ikke har det godt med narkosen.
mar 2008
Jeg ved ikke om det er godt eller skidt, at dyrlægerne er mere OBS og fjerner flere tænder. Hundene skal ikke have ondt, men man bør jo ikke fjerne tænder "bare fordi".
Det lød nu på dyrlægen som om Theas var meget træls, men jeg kunne se da vi hentede hende, at hunden i buret ved siden af hende, også havde fået fjernet en god stak (tænderne hang på lågen i en lille pose, jeg fik også Theas med hjem)
Thea er heldigvis vågnet noget mere op. Desværre må vi ringe til dyrlægen her til morgen, jeg tror ikke hun kan tåle sit smertestillende. Har været ude med hende en gang i timen hele natten, pga dårlig mave
Hun smasker meget og kæmper med at styre tungen, mon ikke hun nok skal lære det
Tak for link til bløde veggie snacks! Og tak for at berolige mig mht. Til at hun nok skal lære at tygge ordentligt. Syntes godt nok det har været noget af en omgang hun har været igennem
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.949
Men det kunne jeg simpelthen ikke komme igennem med...
En måned senere kom hun på penicillin for en anden ting hos min almindelige dyrlæge og sjovt nok forsvandt lugten i munden også..!
Jeg er simpelthen rystet over at man hellere laver store voldsomme indgreb end at prøve med en pencillinkur.
Jeg er helt sikker på at det skal blive så fint igen med Thea:) Men tag denne oplevelse, som jeg selv har gjort, som en læring ud i at man absolut selv skal være meget inde over hvad de dyrlæger begiver sig ud i.
Fx stille sig kritisk overfor beslutninger, som tydeligvis er irrationelle (som var tilfældet i mit eksempel).
Og jeg tror forresten sagtens at de der grønne eller gule Veggie snacks formet som tandbørster eller krokodiller, etc er rigeligt bløde når hendes gummer først er helet
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 163 Svar: 5.598
Må jeg spørge hvorfor det kun må være veggie snacks?
Hilde har også været igennem en omgang med bugspytkirtelen, men jeg fik at vide at jeg bare skulle holde mig til under 8% fedt.
Så jeg har fundet en masse lækre bløde godbidder der holder sig under
mar 2008
Må jeg se noget af det du bruger til Hilde?
okt 2005
okt 2005
Jeg har bare kigget med så lav fedt procent så muligt.
okt 2005
Jeg har intet mærket til Hilde's bugspytkirtel siden det skete, og hendes adfærd dengang var ret off med andre ting også.
Så hvad der har været hvad dengang er svært, men jeg tør heller ikke teste om hun kan tåle alm foder igen
Nu er hun steriliseret, så det passer mig fint at køre med lav fedtprocent alligevel.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 7.576
mar 2008
Thea endte med at blive skide syg - bogstaveligt talt. Hun fik rigtig dårlig mave og skulle ud en gang i timen. Fra onsdag til fredag har jeg nærmest ikke sovet.
Første teori gik på hun ikke kunne tåle det smertestillende hun fik, så torsdag fik hun nyt, men uden bedring.
Fredag tog vi til dyrlægen og fik taget blodprøver, hun har fået en grim infektion i kroppen. Ikke umiddelbart fra tænderne, for gummerne ser flotte ud nu sagde dyrlægen.
Nu får hun 4 forskellig slags medicin, og det har virket hurtigt! Hun har sovet hele natten, heldigvis og det tyder på der er ro på maven.
Men, men, men.. Til trods for kvalmestillende har hun mistet lidt af sin appetit og nægter at tage medicin i sit foder. (hun tager normalt frivilligt medicin)
Så jeg er nødt til at tvinge det i hende, og det bryder jeg mig sq ikke ret meget om, i en øm mund...
Hvordan gør jeg det mon blidest? Eller skal jeg bare få det hurtigt overstået. Det er alligevel 3 gange dagligt hun skal have medicin...
okt 2023
Det er måske ikke "blidt", men det er super hurtigt overstået.
mar 2008
okt 2023
Jeg tror desværre ikke, at der er blidere måder
okt 2005
ingen tænder :(