{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.334 visninger | Oprettet:

Tænder {{forumTopicSubject}}

Er der nogen, der i forbindelse med udstilling, har prøvet at bliv dømt ned på manglende tænder ?

Jeg spørger af ren nysgerrighed, da vi i vores hundekreds har diskuteret det meget. Inden for vores race (labradoren) skal hundene have korrekt saksebid, ikke over- eller underbid, men de må godt mangle en tand eller to, det har ingen betydning. Hvordan er det hos jeres racer ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænder
  • #1   16. aug 2007 Bianca har fået påtalt det i kritikken, men om det trak ned, ved jeg ikke, i hvert tilfælde ikke mere end at hun fik en 1. præmie. hun var også unghund og dommeren mente at mindst den ene var på vej op. kender en champ fra Sverige der mangler 2 tænder, så det er nok ok

  • #2   16. aug 2007 nej aldrig.........det er yderst sjældent at en bullmastiff mangler tænder medmindre den stiller i veteran klassen ;o)

    på bullmastiff'en foretrækker dommerene et meget lille underbid eller tangbid........dog ses det alligevel at hunde med et relativt stort underbid får flotte placeringer og jeg har da også selv fået et par fine placeringer med en Bullmastiff der på daværende tidspunkt havde overbid...(det har rettet sig nu til et marginalt underbid)..............


  • #3   16. aug 2007 Ja det har jeg.... Addi mangler enten er det P1 eller M1 og hun gik hos en dommer fra en 1p til en 2p pga hun manglede en tand...

  • #4   16. aug 2007 Vi må også godt mangel et par tænder men ikke de store rovdyr tænder eller hjørnetænder kun de så der vist nok heder M og P 1 bla. men det KAN trække ned på en udstilling... Vores skal også have korekt tand stilling elles giver det et 0 eller KIP og de må derfor ikke bruges i avlen...

  • #5   16. aug 2007 vores skal også have korrekt saksebid ellers får de også 0 eller KIP

  • #6   16. aug 2007 hmm...har kun hørt om at bullmastiff'er har fået 0 eller kip pga dårligt sind....ALDRIG pga tænder eller mangel på samme.............men det er så heller ikke et genetisk problem inden for racen.......................

  • #7   16. aug 2007 for rottweilere er det en diskvalificerende fejl at mangle tænder.. kun et korrekt saksebid og 42 tænder er tilladt. ( ligebid er ikke diskvalificerende, men det koster en præmiegrad, for mange tænder accepteres uden kritik)

  • #8   16. aug 2007 De eneste restriktioner der er ved labben er:

    Kæber, bid : Middellange kæber. Stærke kæber og tænder med perfekt, regelmæssigt og komplet
    saksebid, dvs at overkæbens tænder tæt overlapper underkæbens, og at biddet ligger
    vinkelret på kæberne.

    Der er eksempler på, at nogle mangler P3 i undermunden, men det er vist ikke unormalt.


  • #9   16. aug 2007 tror de går mere op i det i brugs- og jagtracerne, men det er kun mit indtryk ( om manglende tænder, ikke under- og overbid )

  • #10   16. aug 2007 Ved Chi'erne blev rigtig mange i Vejen lørdag dømt ned på tænder. Så det sker ved Chihuahua'erne

  • #11   16. aug 2007 Annette L:
    det står KOMPLET saksebid, det betyder at alle tænder skal være der!

    Indenfor min race SBT, er det også meget almindeligt at der mangler en tand eller 2. Det er sjældent det bliver set ned på af dommerne, fordi de ikke lægger mærke til det, men det er en fejl!

    De dommere der ikke mener det er en fejl, henviser ofte til racens oprindelse og der var en manglende p4 ikke noget problem -den kan jo stadig bide!


  • #12   16. aug 2007 Jeg ved at der er en dommer specialt der ALTID trækker en grad ned lige eget hvor smuk en hund er hvis den mangler en tand (ihvertfald når han dømmer gruppe 7 hunde)

  • #13   16. aug 2007 Det er meget forskelligt fra race til race. Belgiske hyrdehunde må mangle to P1'ere. Mere end det eller mangel af en af de andre tænder medfører som minimum at hunden trækkes en præmiegrad.

    Hos bull terrierne har jeg ikke indtryk af at man overhovedet ser manglende tænder som et problem og der står da heller ikke noget om det i racestandarden, der jo til enhver tid må være gældende for hvordan dommeren - i store træk- skal dømme.


  • #15   16. aug 2007 K & A - komplet saksebid er kun de forreste tænder til og med hjørnetænderne - har jeg fået at vide smiley

  • #16   17. aug 2007 har aldrig hørt om at boxer må mangle tænder, men de må tilgengæld gerne have for mange ;O)
    dogue de bordeux'en må gerne mangle nogle at premolare(staves ??) dem der sidder lige inden kindtænderne


  • #17   18. aug 2007 Komplet bid betyder komplet bid dvs. det er ikke kun fortænder men hele tandsættet.

  • #18   20. aug 2007 Dommeren vurderer et korrekt bid udfra hjørnetænderne.
    De tyskedommere vil have at newf har deres P1 ´ere, hvis denne mangler får de 2 præmie.....Hunde der har tandfejl vil opleve dommere som " overser dette", ellers falder der igen 2 eller endda 3 præmier ( det sidste dog sjældent)


Kommentér på:
Tænder

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce