{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
928 visninger | Oprettet:

Tænder {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

I foregårs løb Mille i FULD fart med hovedet direkte ind i en stor sten (med meget højt og tæt græs omkring) og knækkede spidsen af en hjørnetand og tanden ved siden af i overmunden. Derfor var vi igår ved tanddyrlæge og få sat to plastik fyldninger på (og lakeret under fyldningen)..

Min mors hund slog tidligere en flig af sin hjørnetand og fik ligeledes en plastik fyldning på - den er så faldet af efter 4-5mdr hvilket jeg kan høre åbenbart sker ret ofte - at de falder af smiley

(Med fyldninger mener jeg at hun har fået lavet plastik spidser på tænderne der er knækket)

Derfor har jeg nogle spørgsmål jeg håber I måske kan hjælpe med!

Først og fremmest, bliver de fyldninger nogensinde siddende hele livet eller ihvertfald i laaang tid? (erfaringer er Meget velkomne!!)

Og sidder en krone meget bedre fast end en fyldning, eller falder de ofte også af?

Sidste spørgsmål er så, vil Mille kunne klare sig uden den ene hjørnetand samt tanden ved siden af (ud mod fortænderne) - det skal lige siges at tanddyrlæge opdagede at Mille er født med 38 tænder og derfor simpelthen ikke har 4 tænder der ellers skal være der.. 2 kindtænder og to bagved hjørnetænderne i overmunden.. dvs hun jo faktisk kommer til at mangle 3 tænder i streg i overmunden i den ene side.. er det en super dårlig ide eller kan de sagtens fungere med det normalt?

Hvad ville I vælge at gøre hvis de skulle falde af?

Prøver at finde den bedste løsning hvis fyldningerne skulle falde af - og min mor står netop og skal vælge hvad hun skal ha lavet på Molly efter at den fyldning er faldet af (Hos min mors hund Molly er det kun hjørnetanden i overmunden der er skadet)..

På forhånd tusind tak for hjælpen!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænder
  • #1   17. jul 2019 Altså nones har jo knækket et stykke af sin rov tand, og fik plast og lakering. 2 dage efter knækkede han plastikken af. Jeg ringede ned til Torben, og han sagde at det skete der ikke noget ved. Tanden er forsejlet, og nerven vil trække sig lidt efter lidt. Man kunne overveje at lige give lidt lak, når han engang alligevel er i narkose ved lejlighed.

  • #2   17. jul 2019 En krone er enten i porcelæn eller sølv. Og er pisse hamrende dyre ! Jeg overvejede selv at få smidt 2 på ham, da hans hjørnetænder ikke er lange nok i sig selv. Men det blev så ikke aktuelt.

  • #3   17. jul 2019 Tanddyrlægen sagde godt at lak måske kan være nok, men der er stor usikkerhed og uenighed omkring hvor længe det reelt holder.. Så tænker jeg gerne vil ha noget der er helt sikkert i længden - er også derfor jeg overvejer at få rykket tænderne ud hvis det da er en okay løsning selvfølgelig..

    Derudover sagde han også at tanden efter noget tid, så prøver dentinen selv at fixe skaden og danner derfor et tykt lag væv der hvor skaden er sket og emaljen er skadet og når det sker er det ikke nødvendigt at gøre noget (så vidt jeg forstod ihvertfald)..

    Vil bare gerne på forhånd ha overvejet mulighederne.. men overvejer meget en krone på hjørnetanden også få rykket den lille tand ud, eller få rykket begge tænder ud hvis fyldningerne kun holder meget kortvarrigt..


  • #4   17. jul 2019 Ja 5000kr Ca for en krone sagde han.. heldigvis dækker min forsikring fordi det var et uheld.. så jeg tænker mere på holdbarhed end andet smiley

  • #5   17. jul 2019 Men tænker kun at ville ha krone på hjørnetanden også rykke den anden ud.. den anden kan hun helt sikkert godt undvære.. er mere usikker på hjørnetanden!

  • #6   17. jul 2019 Ja lakken bliver jo slidt væk, men ja dentinen vil lukke de kanaler der går ned i tanden. Jeg har også været meget nervøs over det, tænk hvis han har ondt, eller der er så åbent derned til nu, at der kan komme noget derned. Men det sagde min tanddyrlæge at det var ikke noget at være bekymret for. Jeg tænker han skal ned til Torben igen, bare for et tjek op, her engang. Så må jeg tage snakken igen. Jeg bryder mig ikke om, at tage tænder ud, og slet ikke hjørne. Men ja, de klarer sig altså fint uden dem.

  • #7   17. jul 2019 Okay, det var en lidt anden pris jeg fik ! Men jeg ville så også have bling bling, og forsikringen dækkede ikke i mit tilfælde.
    Men hvis han vurdere engang at han feks har slidt meget hurtigt på tanden, så smider jeg en krone på ham. Nu har jeg kæmpet for de tænder, så skal de ingen steder hehe.


  • #8   17. jul 2019 Ja hun kan. Zenta mangler så vidt jeg lige kan huske, 3 tænder.
    Og det har hun gjort i mange år.


  • #9   17. jul 2019 Ja, de kan godt klare sig uden (også selvom der fx er tale om en jagthund e.l., som skal rende med ting i munden).


  • #10   17. jul 2019 Lp han er også meget billig der hvor jeg går.. jeg gav 3075kr for røngten, narkose, to fyldninger og lak samt den årlige vaccination..

  • #11   17. jul 2019 Troede faktisk ikk de særlig godt kunne undvære en hjørnetand.. altså den anden kan hun sagtens men ja, troede ikk med hjørnetanden faktisk.. eller ligefrem begge to..

  • #12   17. jul 2019 Zenta mangler en hjørnetand og så en eller 2 små. Det er så mange år siden at jeg ikke kan huske det præcist.

  • #13   17. jul 2019 Okay smiley Sidder dem hun mangler ved siden af hinanden? løber der vand ud når hun drikker?

  • #14   17. jul 2019 Det kan jeg sku ikke huske smiley Kigger om lidt, er lige ved at spise.
    Men nej du kan ikke se at hun mangler tænder med mindre du åbner hendes mund.


  • #15   17. jul 2019 Lp - nå ja, det var også incl tandrens..

  • #16   17. jul 2019 Haha nå jamen det var altid noget. Min pris var noget dyrere end de 5000

  • #17   17. jul 2019 Lp - hvor dyrt? nu bliver jeg nysgerrig.. og det var så sølv? Hvor er ham Torben henne i landet? min sagde det er en del dyrere på sjælland.. feks tar ham jeg er hos 8000kr for en rodbehandling hvor de på sjælland ved hans kollega tar 12000kr.. det er alligevel også en stor forskel..

  • #18   17. jul 2019 Torben Lindbjerg er i Hobro ved familie dyrlægerne.

    Jeg mener jeg skulle give omkring 7000 kr. Pr tand. Og ja det var så i sølv, men så vidt jeg husker var prisen ens på porcelæn og sølv. Men om der var mere med i prisen, det er jeg ikke 100 på. Nones har jo nogle problemstillinger med tænderne, så måske var det inkl noget halløj også. Men jeg tror det ikke.


  • #19   17. jul 2019 Er også ham jeg bruger og mor fik prisen 5000kr.. men ja, måske er der noget der ændre prisen? det må der være.. er bare 99% sikker på at han sagde 5000kr til mor.. må lige ringe imorgen og tjekke.. vil da gerne være forberedt!

  • #20   17. jul 2019 lp har Torben sagt noget om hvor holdbar en krone er i forhold til plastik fyldninger?

  • #21   17. jul 2019 Min ene hund skulle have fjernet en hjørnetand, det endte i stedet med alle fortænder. Ikke noget der ses eller kan mærkes på hunden. Og det problem der ellers var med hjørnetanden forsvandt.

  • #22   17. jul 2019 Louie har 11 tænder tilbage - her af kun 1 hjørnetand. Han lever et helt almindelig hundeliv med tørkost, rå ben og trækkelege. De kan sagtens undvære og stadig gøre de ting som de plejer. Dog er slatten kyllingeskind umuligt at få flået af, når man ingen fortænder har. Lidt som en 7 årig uden mælketænder, der spiser æble smiley

  • #23   17. jul 2019 Altså jeg tror ikke Torben har lavet kroner i porcelæn eller sølv som ikke har holdt hundens levetid. De kan jo ikke knække af rigtig. Ja der har sikkert været noget der har ændret prisen ved nones.

  • #24   17. jul 2019 tak for alle svarene smiley

    Hvis Torben bekræfter at en krone holder så godt så vil jeg nok vælge det på ihvertfald hjørnetanden og muligvis også begge tænder ligegyldigt om det er 5 eller 7000kr.. Det vigtigste er at det er en holdbar løsning smiley

    Så må jeg se hvad dyrlægen siger også vurdere endeligt der ud fra smiley Men ihvertfald tusind tak!


  • #25   17. jul 2019 Ja tag en snak med ham smiley

Kommentér på:
Tænder

Annonce