Kastration - usikkerhed ! Kastration - usikkerhed !
Lidt langt opslag, men håber i vil tage jer tid til at læse det og komme med nogle råd.
Vores ene hanhund er højst sandsynligt en 'hvalpefabriks-hvalp' han har intet oplevet, set, eller bare været omkring andre hunde eller for den sags skyld mennesker, før han blev 8-9 uger.
Vi ved ikke hvor han kommer fra.
Og det kan mærkes!
Han er altid meget forsigtig, og han er bange for alle fremmede mennesker. Når de først er godkendt så elsker han alle, men han løber hvis en fremmed kommer hen til ham.
Han er generelt meget usikker og går altid i forsvar overfor fremmede hunde, før de når at gøre ham noget. (Kun hvis hunden knurrer eller gør)
Men vi har altid været klar over dette, og det har derfor ikke været noget problem.
Indtil for et par dage siden, hvor han fuldstændig umotiveret løb hen og 'angreb' en anden hund.
Der skete ikke noget med nogle af dem, og ingen nåede at bide, de var 'bare' oppe at toppes i 1-2 sek.
Den eneste grund jeg tænker han evt. har haft for at gøre det, er fordi han var syg den dag og havde ondt, han var ved dyrlægen dagen efter og fik smertestillende.
Så jeg tænker at fordi han netop er så usikker i forvejen og "angreb er det bedste forsvar", så er han startet inden der overhovedet skete noget, fordi han har følt sig 'svag' i dyreverdenen.
Men hunden var bare 20-30 meter væk, og gjorde intet, så derfor ved jeg ikke om den 'undskyldning holder' ....
det skal lige siges at han ALDRIG er løbet hen til en fremmed hund før.
Mit spørgsmål er nu, om i tror en kastration vil hjælpe, så dette ikke sker igen og det måske ender endnu værre.
Mit problem er, at han ikke er aggressiv som sådan, det bliver han først hvis en anden hund knurrer og 'starter'.
Problemet er vel hans usikkerhed?
Og det hjælper en kastration vel ikke på?
Jeg er også bange for at kastrere ham, fordi vi for nogle år tilbage, havde en aggressiv hanhund (også staldopdræt), som blev kastreret og DERAF pludselig blev endnu mere aggressiv, og måtte til sidst aflives grundet hans aggressivitet overfor både mennesker og dyr.
Og det er jeg selvfølgelig skide bange for sker igen, fordi han simpelthen bare er den bedste hund på alle andre punkter!
Har i nogensinde oplevet en kastration 'gå galt'?
Hvor hanhunden faktisk er blevet endnu mere agressiv, og fået en uønsket, forværret adfærd?
Hunden er 5 år..
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Og det er det efter al sandsynlighed ikke, når hunden er usikker.
Usikkerhed - og aggression forårsaget af usikkerhed - kan meget vel blive forstærket ved kastration, som I jo før har oplevet.
Personligt ville jeg ikke turde lave sådan et indgreb under de forhold. Jeg tror næppe, det vil løse noget, måske bare gøre tingene værre.
nov 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
Langt de fleste gange ænser han dem slet ikke, selvom de er 1 meter fra hinanden.
Det bliver først et problem, når den anden hund bliver sur. Så reagere han NOGLEGANGE meget voldsomt.
Derfor er det svært, fordi for det meste er han fuldstændig ligeglad, men lige pludselig kan han tænde af. Men vi har jo fat i ham, så derfor har det ikke været et problem at håndtere dette.
Problemet for mig er, at jeg uheldigvis ikke då ham manden og hans hund, og lige pludselig løb min hund fuld fart derhen og 'angreb'.
Og han er aldrig stukket af på den måde. Aldrig!
Heller ikke selvom vi har været meget tættere på hunden.
Og jeg kan simpelthen ikke greje hvorfor han gjorde det.
Fordi hvis det er pga agressivitet, så kunne vi prøve en kemisk kastration i første omgang.
Men normalt er han jo ikke særlig aggressiv?
Og ja, han er en usikker hund.
Men SÅ usikker er han heller ikke. Og slet ikke når hunden var så langt væk?
tror i det er fordi han har haft ondt, og angrebet inden den angreb ham?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
maj 2017
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 60 Svar: 299
Da jeg ved at min hund er usikker, så er det mit ansvar at undgå de situationer hvor hunden kan reagerer udadvendt.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Kastration - usikkerhed !