{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.382 visninger | Oprettet:

Moralen er: Hold din hund i snor! {{forumTopicSubject}}

Med risiko for at få på puklen for min holdning, offentliggør jeg hermed min video, hvor jeg tydeligt lufter min mening => https://youtu.be/LsD0KEDdroE

Denne video er optaget den 6. oktober 2017.

Se venligst hele videoen og lyt til mine kommentarer.

I Brøndbyskoven er et stort stykke blevet indhegnet som hundeskov, hvor det er tilladt at lade hunden gå og løbe uden snor.

En af årsagerne til, at hundeskoven blev etableret, er den, at man ønskede at undgå problemet med løse hunde alle andre steder end dér.

Alligevel møder jeg dagligt flere hundeejere, der lader hånt om reglerne. De lader gladeligt deres hund rende rundt uden snor og ofte også uden ret megen kontrol.

Da der skal være plads til os alle i Brøndbyskoven, så skal vi hundeejere nødvendigvis også respektere de gæster, der ikke ønsker at møde en løs hund.

Så lad os holde hunden i snor alle steder, med mindre området er markeret som tilladt for løse hunde.

Til jer, der ikke har hund: Går du ind i en hundeskov, så kan du altså risikere at møde en løs hund, der bliver så glad, at den måske ikke kan lade være med at sætte et par poteaftryk på din dyre frakke. Så nu ved du det.

Dette er som sagt skrevet, fordi jeg trods etableringen af hundeskoven gang på gang oplever problemer med mange løse hunde uden for det indhegnede område. Jeg har hidtil fået at vide, at det er en opgave for politiet at holde kontrol, men det kan jeg love jer for, at de ikke har tid til at tage sig af.

At så mange lader hånt om reglerne skyldes det faktum, at det aldrig har nogen som helst konsekvens at overtræde reglerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Moralen er: Hold din hund i snor!
  • #1   22. okt 2017 (y)

    Jeg er fuldstændig enig med dig!
    Brug snor hvor det er påbudt og lad kun din hund rende løs i hundeskove og steder hvor det er tilladt - og selvfølgelig kun hvis du har fuld kontrol over din løse hund! smiley smiley


  • #7   22. okt 2017 Generalisering i en skov er dælme da i orden - Alle hunde skal have snor på uanset MEDMINDRE der er jagt i skoven og mon dog der er det siden Per B. går der med sin hund smiley

  • #8   22. okt 2017 loven gælder også i offenlige hundeskove, og den siger snor på hunden medmindre den er i kontrol..

    Bare fordi man ikke selv har hund med i hundeskoven skal man på ingen måde acceptere andre hunde kommer hen til en hvis man ikke vil have det..

    hunden skal stadig være i kontrol og det er den ikke hvis den hopper op af folk..

    En indhegning ophæver ikke loven smiley


  • Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 444
    #9   22. okt 2017 Min hund er en jagthund.
    Han reagere aldrig sådan.
    Ham går vi fri med.


  • #11   22. okt 2017 Og så er der lige den detalje, at blot fordi det er en hundeskov, betyder det altså ikke, at man bare burde affinde sig med hundepoter på frakken - i en hundeskov skal hunde nemlig også være under kontrol for (lovligt) at gå uden snor.. så reelt må hunde i hundeskoven heller ikke hoppe op af forbipasserende (eller - ejeren burde da i hvert fald stoppe dem før de gør det) smiley

    Bortset fra det er jeg da enig i, at render man rundt i en skov (hvor snor jo langt de fleste steder er påbudt), så skal man da bestemt holde kræet i snor... også selvom Fido er sød og lydig og aaaaaldrig ville gøre en flue fortræd.


  • #12   22. okt 2017 Lise - offentlige skove lukkes ikke af pga. jagt, det må jægerne nemlig ikke. Så faktisk kunne TS godt rende rundt i skoven selvom der var jagt (omend jeg gætter på, det ikke er tilfældet smiley )

  • #14   22. okt 2017 Ja ok, det er jo så også noget uklart udtrykt, det indrømmer jeg smiley

    Jeg mente statsskovene - som jeg naivt går ud fra der her er tale om, fordi det er mit indtryk, at de fleste hundeskove ligger i sådan nogen smiley

    Jeg er ikke sikker på, hvordan det er med private skove, men offentlige skove må ikke lukkes pga. jagt - selv skiltning er ikke så ligetil, kan jeg huske fra debatter herinde, hvor folk ønskede, at jægerne skiltede når der var jagt, men det må de åbenbart ikke (om det har ændret sig, ved jeg ikke).


  • #17   22. okt 2017 Det var ikke min hensigt at diskutere min Chicos opdragelse eller mangel på samme.
    I hundeskoven, der er en del af Brøndbyskoven, må hundene gerne løbe uden snor, hvorfor de ofte kommer langt omkring. De elsker at få lov til endeligt at løbe hurtigt og efter hinanden.
    Lad os diskutere mange hundeejeres mangel på respekt for lovgivningen og også myndighedernes manglende kontrol. Skal vi i stedet kontrollere hinanden? smiley


  • #19   22. okt 2017 Til #18: Jeg styrer ikke, hvad I skriver.
    jeg går blot ikke selv ind i andre diskussioner end den, jeg har lagt op til i min tekst.


  • #21   22. okt 2017 Jeg er helt enig i at hunde der ikke er under kontrol, ikke skal være løse - men det skal de altså heller ikke i hundeskoven - som du egentlig nævner de burde bruge i stedet.

  • #22   22. okt 2017 Per - men hvis hundeskoven ikke er privat (og det går jeg ud fra, den ikke er?), så gælder dansk lov altså stadig, og hunde skal derfør være under kontrol eller i snor.
    Jeg er helt klar over, at dette ikke praktiseres i ret mange hundeskove. Men det er faktisk, hvad loven siger...


  • #23   22. okt 2017 Til alle: I den nævnte hundeskov er løse hunde ifølge skiltning tilladte.

  • #24   22. okt 2017 Jeg går ikke i hundeskov - kommer aldrig til det.
    Det "anarki" der hersker med at "den gøøøør ikke noget" - og - "hvis din hund ikke må hilse, skal du ikke gå i hundeskov med den", gør, at jeg never never never kommer til at gå ind sådan et sted.

    Men .. jeg kan da afsløre, at jeg går ture med min hund, hvor den ikke har snor på - hvordan det så end kan hænge sammen smiley


  • #25   22. okt 2017 Per Buch L - "løse hunde tilladt" betyder stadig at de løse hunde skal være under fuld kontrol smiley Men jeg ved godt at langt de fleste der kommer i hundeskove desværre ikke tænker sådan.

  • #26   22. okt 2017 Per - her er hvad Naturstyrelsen selv skriver om løse hunde i hundeskoven:
    I Naturstyrelsens hundeskove må du lade din hund løbe frit - under forudsætning af, at du har "fuldt herredømme" over hunden. Det svarer helt til indholdet i hundelovens bestemmelser om "fuldt herredømme".

    Så medmindre det er privat hundeskov (hvor ejeren jo selv kan sætte andre regler), så gælder hundeloven altså også i hundeskoven.
    Det er godt nok de færreste hundeejere, der tager højde for dette, hvorfor jeg kun lufter hund sådanne steder, når jeg kan se der ikke er andre - og det er da faktisk rigtig ærgerligt, at temmeligt mange ikke kan gøre brug af hundeskovene, fordi en større gruppe af mennesker ikke gider overholde loven.

    Nu plæderer du jo selv for, at folk overholder loven og giver hunden snor på i skoven - kunne man ikke i samme omgang ønske at folk også overholdt loven i hundeskovene?


  • #27   22. okt 2017 Jeg går så godt som aldrig i hundeskoven, da der hersker næsten kaotiske tilstande dér. Hvis kun hunde, som man har fuldt kontrol med, må gå uden snor derinde, så bliver der nok ret tomt.
    Hvis jeg kan se, at vi kan gå (næsten) for os selv, træner jeg Chico i at gå uden snor med ved fod, men det lykkes kun, indtil der kommer en løs hund løbende imod os.
    Så enten må jeg give Chico snor på eller lade ham lege. Det er sjældent muligt at træne i den del af skoven.


  • #29   22. okt 2017 Jamen din sætning "Lad os diskutere mange hundeejeres mangel på respekt for lovgivningen" kommer da i den grad til udtryk i problematikken inde i hundeskovene. For at løse hunde er tilladt, betyder jo ikke, at man bare må slippe den til at ræse afsted. Har man ikke et velfungerende indkald, jamen så skal man heller ikke slippe hunden inde i hundeskoven.

    Det lyder til, at du også er gået i den fælde, og det er ret ærgerligt at det er den tro, de fleste har. Det skaber virkelig en del dårligt fungerende hundeskove fordi folk ikke respekterer lovgivningen og andre hundeluftere.


  • #30   23. okt 2017 Per - hvis folk rent faktisk overholdt loven i hundeskovene, ville den ikke blive tom. Det bille blot betyde, at vi andre, der ikke kan komme der nu, pga. de kaotiske tilstande, ville kunne begynde at benytte hundeskoven igen... det ville da være skønt.
    Og egentligt ville det ikke kræve helt perfekt lydighed fra alle hunde, for at jeg ville komme der. Blot den lille smule respekt, at folk der ikke har 100% styr på indkaldet, lige smider en snor på kræet, når de ser andre og spørger om de må lege, inden de slipper igen.


  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.121
    #31   23. okt 2017 John. Så du lader simpelthen dine hunde jage og nedkæmpe vildt... ?? Modigt eller tåbeligt. Eller måske begge dele.

  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.121
    #33   23. okt 2017 Hvorfor skulle det kun være syge harer der kommer tæt på bygningerne?? Den var alligevel ny. Selvom du Ikke har set dem rende efter vildt er du jo tydeligvis fuldt ud bevidst om at de gør det når du skriver sådan.

  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.121
    #37   23. okt 2017 Ja isabelle. Det kan den.. i en ret kort periode. Jeg har nu set en ruhåret hønsehund løbe en hare ned. Så det er noget ævl.

    At det ikke kan få dit pis i kog john siger jo mere om dig end så meget andet. Det er Ikke lovligt for din hund at jagte og nedlægge bytte uanset om du selv har jagten eller ej...


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #40   23. okt 2017 § 18 (Citat) Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1ha.

    https://www.foxylex.dk/jagtloven/paragraf/18/

    Skal man leje det ud..er det vist dog 5 ha ~ 9 tønder..


  • #42   23. okt 2017 Der skal være minimum 5 ha før du må leje jagten ud, du må godt selv gå på jagt smiley

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #43   23. okt 2017 Der skal være minimum 5 ha før du må leje jagten ud

    Er det ikke det som jeg skriver..


  • #48   23. okt 2017 Altså til John's hundes forsvar er de altså ikke de eneste som tager harer.
    Vores gamle maine coon på 7 kg tog altså ikke mindre end 2 harekillinger sidste år. Samme kat tog også rotter og et utal af mus. Et par muldvarper blev det også til. Og han jagtede gerne smiley


  • #49   23. okt 2017 Reiki har også nappet et par harer i sin levetid. Ikke noget jeg ligefrem ville opfordre til, og netop jagtlysten er jo en af årsagerne til, at han går i snor, når vi lufter sådan "ude i verden". Men herhjemme på egen matrikel får han altså ikke snor på, Han bliver på grunden, render generelt ikke helt hjernedød rundt efter vildt osv. men kommer der en hare meget tæt forbi, så bliver den frokost, hvis han kan fange den (og det sker altså ikke ofte - SÅ hurtigt er han jo ikke, og render jo heller ikke flere km efter en hare i håb om, at den bliver træt smiley )
    Det kan virkeligt ikke få mig op af stolen - om haren nappes af en ræv eller af en hund er vel et fedt (og kan reiki fange den, så kan en ræv 100% sikkert også), og jeg begynder altså ikke at smide snor og/eller mundkurv på hjemme på egen matrikel.


  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.121
    #55   23. okt 2017 @Michelle.. du skrev vist selv det her?? "Og så er der lige den detalje, at blot fordi det er en hundeskov, betyder det altså ikke, at man bare burde affinde sig med hundepoter på frakken - i en hundeskov skal hunde nemlig også være under kontrol for (lovligt) at gå uden snor"
    det gælder ikke kun i en hundeskov.. din hund skal være under fuld kontrol heletiden og en hund der render rundt på et par tønder land uden ejeren overhovedet ligger mærke til hvornår den får nedlagt et bytte er vel ikke under fuld kontrol?? eller nogen som helst anden kontrol for den sags skyld... min hund ville 100 % sikkert også jagte en hare eller hvad der nu måtte komme forbi.. derfor sørger jeg for at hun ikke kan komme til det. længere er den vel ikke.. ellers vil jeg gerne høre jeres vurdering af fuld kontrol...

    john skriver oven i købet til TS i #2 " i går kl. 14:31
    Hvorfor skulle du få på puklen over noget så selvfølgeligt "
    så selvfølgeligt er det vist heller ikke så...
    og nej John bare rolig. du kan ikke få mit pis i kog. jeg er som sådan ligeglad med hvor tåbeligt du vil agere med dine hunde.. derfor kan jeg sagtens se det tragikomiske i alle dem der forsvare det i denne tråd,
    der i andre tråde (OG i denne) præidker fuld kontrol.


  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.121
    #57   23. okt 2017 ja det er ulovligt. og det rager mig fordi du har valgt at ytre dig på et forum jeg tilfældigvis også er på.

    du ved jo ikke om den render udenfor matriklen eftersom at du ikke har dem under kontrol.. du ved bare hvor de oftes er..
    men jeg ved godt at imod nogen kæmper selv guderne forgæves, så jeg lukker den bare her.. som sagt, jeg er ligeglad med hvor tåbeligt du agere med dine hunde. nogen vil man alligvel aldrig kunne ændre på.


  • #58   23. okt 2017 Min lille grund er indhegnet, alligevel har hunden snuppet en hare her.. Og en muldvarp, rotte og mosegris..


  • #60   23. okt 2017 Steffen - der er absolut INGEN krav om snor eller fuldt herredømme på EGEN GRUND.
    Om det er en landejendom med 10 tdr. land eller en indhegnet villahave er i den forbindelse ligegyldigt - hverken i villahaven eller på landejendommen er der krav om andet, end at hunden holdes på egen matrikel. Intet ord om snor eller fuldt herredømme er nævnt i lovgivningen.


  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

    Emner: 14 Svar: 107
    #62   23. okt 2017 Vores have er indhegnet, så hundene ikke forlader matriklen, men jeg vil bestemt ikke sige at de er under fuld kontrol, da de ofte er derude, uden opsyn. Vores hunde har da taget mus, en muldvarp og sågar en kanin, der havde forvildet sig ind i haven.

  • #63   23. okt 2017 Mine er jo så ikke uden opsyn, fordi her ikke er indhegnet, så er de ude, er der jo nogen med ude. Men de går jo altså ikke rundt på plads eller er afdækkede hver gang jeg vender ryggen til, så de gør de ting, som hunde nu gør, herunder at Reiki snupper hvad han kan fange (hvilket er ikke ret meget - han har hverken koncentrationen eller tempoet til at gøre sig som stor jæger). Det er så blevet til lidt mus, et par harer og et par muldvarpe i tidens løb.

    Igen ikke noget jeg nogensinde ville opfordre ham til, men altså heller ikke noget jeg vil begynde at iføre ham snor og mundkurv for at forhindre, når vi er herhjemme...


  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.121
    #65   23. okt 2017 nej. men der er nævnt at den ikke må gøre skade på mennesker eller dyr.

  • #66   23. okt 2017 Hunde må som udgangspunkt ikke bide nej - men du straffes altså ikke for at din hund tager en mus, en rotte eller en hare...
    Og igen - der er IKKE krav om snor eller fuldt herredømme på egen matrikel. Der ER krav om, at man holder den må egen matrikel. Og det overholder jeg (vi) jo altså.


Kommentér på:
Moralen er: Hold din hund i snor!

Annonce