{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
880 visninger | Oprettet:

johann m
johann m
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Råd ved anskaffelse af hund {{forumTopicSubject}}

Jeg har besluttet at vi skal have en hund, nok mest fordi min yngste søn i snart flere år har ønsket at vi skulle have en hund. Vi går nu i overvejelser om hvilken race det skal være og jeg håbede at vi kunne få lidt ideer og modspil her.

Størrelsesmæssigt skal den på den ene side ikke være større end en 11 dreng kan gå tur med den uden at være bange for at møde en kat eller lignende – så den skal ikke være for stor og stærk. På den anden side skal den gerne være stor nok til at den kan komme med på løbe ture og længere gå ture.

Vi bor i et hus med 3 etager, jeg ved godt at hunde ikke har det så godt med trapper – men det ville være bedst med en hund der ikke har for store problemer med trapper.

Temperamentsmæssigt skal det begynderhund og ikke for dominerende. Det skal bare være en familie hund, der vil ikke have andre pligter end at være en del af familien.

Min søn som er primus motor i dette her synes at have en forkærlighed for spidshunde vi han skulle vælge hund udefra udseendet.

Han er faldet meget for den Sorte spids eller vikingehunden og umiddelbart synes det at være en meget fornuftig hund.

Er der nogen der har erfaringer med den hund eller måske ideer til andre overvejelser vi bør gøre os.

Johann

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd ved anskaffelse af hund
  • #1   28. dec 2006 har lige købt en hund af en veninde hun har stadig nogle til salg de blir ikke helt vildt store.. det bedste ved dem er deres temprament, det lagde hun meget stor vægt på da hun valgte han til kuldet og har selv oplevet dem IRL og de er bare dejlige
    racen er amerikansk bulldog har du spørgsmål så skriv endelig..

• #2   28. dec 2006 Ingen race bør gå op og ned ad trapper reglmæssigt før det fylder et år.. Husk lige på det

Spidshunde er søøde, men kan være ret egenrådige og mange kan ikke gå uden snor. Jeg er dog slet ikke inde i lige de to racer du nævner, så den vil jeg lade ligge til en der ved bedre end jeg. smiley

Ellers kan jeg godt anbefale Shetland Sheepdog'en. Den kunne måske minde om en spidshund i udseendet (med lidt god vilje), men har et mere *afhængigt* gemyt. (men igen, jeg er ikke ekspert på spiden og vikingen, så jeg taler kun ud fra min erfaring m sheltien)

• #3   28. dec 2006 dansksvens gård hund er super gode og kan sagtes klare meget lange gå ture når de er voksene ( selvfølelig ikke som lille hvalp) de har ikke problemer med trpper som stører hunde

• #4   28. dec 2006 Spidshunde ser rigtig søde ud, men de er ikke en begynder hund ;o) Hvad med noge i retningen af en Golden retriver?

• #5   28. dec 2006 Jeg elsker at der bliver spurgt til Dansk Spids og Vikingehund, men at ingen af os har kunnet fortælle om dem.. smiley

Humor.

• #6   28. dec 2006 Prøv a skrive til Lise Ø herinde, hun har en dansk spids, som kan fortælle dig noget om racen..

• #7   28. dec 2006 Ja.. Lise Ø har helt styr på den danske spids

• #8   28. dec 2006 En cavalier King Charles spaniel kan da også anbefales smiley

Den er stille og rolig.
    Den valgte vi også pga den temperament den ville bare passe perfekt ind i vores familie, fordi vi kender mange der har racen (: og de kan kun sige positive ting i den..

Min mor er også dagpleje mor, derfor skulle vi jo også vælge ud fra at den kunne omgås børn, og være en god og stille og rolig familie hund (:

Men var bare ét af de mange forslag (:

Held og lykke med at finde en (:

• #9   28. dec 2006 Dansk Svensk gårdhund
    Cavalier

Er rigtig gode begynderhunde hvis de ikke skal
    være alt for store smiley

• #10   28. dec 2006 Ellers er der hjælp at hente hos DKK eller http://spidshundeklubben.dk/

Det kan altid betale sig at finde nogle forskellige opdrættere der kan råde og vejlede, og som man kan besøge..

• #11   28. dec 2006 Sådan een her er min favorit smiley

http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16787

• #12   28. dec 2006 ... og så ser jeg at begge racer mangler på listen... floooot Annemie *klapper*

• #13   28. dec 2006 Hende her burde kunne hjælpe dig med Sort spids viking: http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=15645

Bare spørg hende, hun er rigtig sød ;o)

• johann m
    johann m Tilmeldt:
    dec 2006

#14   28. dec 2006 Overvældende med alle de svar (tak).

Jeg ved godt at det var et meget åbent spørgsmål.

Selvfølgelig kan alle hunde trænes til at gå pænt i snor også med børn – men de fleste hunde kan jo også glemme det og forløbe sig.

Har retrieveren ikke ofte problemer med hoften – men det er en meget godmodig hund – i det mindste dem jeg har stiftet bekendtskab med, lidt doven måske smiley

Buldog ... er det ikke en meget stærk hund eller giver den bare det indtryk.

Og det kan godt være at du har ret Cabana at spidshunde ikke er begynder hunde, jeg kender meget lidt til dem.

Dansk/svensk gårdhund lyder ikke til at være et fornuftigt forslag – jeg bliver klart noget der skal overvejes.

Din finske lapphund ser fantastisk ud smiley

• johann m
    johann m Tilmeldt:
    dec 2006

#15   28. dec 2006 Det skulle have været "Dansk/svensk gårdhund lyder til at være et fornuftigt forslag"

sorry

• #16   28. dec 2006 Der er altid Eurasieren, som skulle være meget familie-mindet af en spidshund at være...

• #17   28. dec 2006 en Welch Corgi Cardigan er størrelsesmæssigt ikke en stor hund, men den er alligevel lidt "robust" (eller også er det bare vores hund der er det *GGG*)
    Men vores hund er en dejlig rolig pige.

Kender sådan set kun racen ud fra vores egen hund, men vores børn på 8 og 10 kan sagtens gå ture med hende uden problem.

Du kan se hende i vores profil. Dog skal det siges at hun ikke ligner en spidshund ;-))

Annette

• #18   28. dec 2006 Det er rigtig nok at den kræver en konsekvent (læs: ikke hård) opdragelse, og i den forbindelse ikke er for nybegyndere, men den er rolig og knyttet til familien, vagtsom uden at være aggressiv eller støjende, og så har den en meget høj irritationstærskel..
    Men den er nok for stor hvis der er tale om mange trapper.

• johann m
    johann m Tilmeldt:
    dec 2006

#19   29. dec 2006 Din Welch Corgi Cardigan ser sød ud men næppe glad for trapper. Ingen hunde er glade for trapper selvfølgelig.

Søster Nissepige ¤ Kbh K : hvad er det for en hund du mener skal have en konsekvent opdragelse?

Der bliver ingen hård opdragelse ... mwn jeg er nu heller ikke sikker på at mine drenge altid vil være konsekvente.

• #20   29. dec 2006 Jeg mener heller ikke en spids hund er en førstegangs hund, de er meget stædige og selvstændige.

Jeg synes og ved at min dyrlæge anbefaler cavalier king charles spaniel til førstegangs ejere, da det er en skøn familie hund der er nem og træne, den elsker at løbe ture og gå langt men kan også nøjes med mindre, de er super gode til børn, min lillebror som lige er blevet 12 år har haft stor glæde af min cavalier fra start af og den bliver nu 5 år, Tobias som min bror hedder elkser at gå ture med Gizmo og har altid kunne holde ham.

• #22   29. dec 2006 Han kan evt ses her http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2839

Og hvis det har interesse kan du læse mere om racen på www.cavalierklubben.dk

• #23   29. dec 2006 Hvis du nu skrev hvor henne af i landet du bor kunne de være du kunne møde nogle af de omtalte hunderacer irl?

Jeg har selv to border terriere, de er nok lidt mere motionskrævende end dansk svensk gårdhund og cavalieren. Men den er en lille robust og sund hund som elsker børn!!

• #24   29. dec 2006 Ja jeg viser da gerne Gizmo frem, det skulle ikke være første gang jeg har gjort det til folk der var interesseret i racen.

• #25   29. dec 2006 En Golden retriver har ikke flere problemer med HD (hofterne) og AA (albuerne) end så mange racer har ;o) Men det er vigtig at lige meget hvilken race du vælger så skal du tjekke dens "stamtræ" for dvs. sygdommen ;o) Når du engang har fundet den race der passer bedst til jer, så synes jeg du skal gøre dig selv den tjeneste at købte hvalpen fra en seriøs opdrætter, der ikke bar eavler for at få hvalpe men er interesseret i hvalpens ve og vel. Du kan jo evt kigge på DKK's hjemmeside www.dansk-kennel-klub.dk under opdrættervejviser for at finde en god opdrætter..

Grunden til at jeg forslår en Golden er at de er en fantastisk første gang hund. De er meget børne venlige, legesye, nemme at træne med osv. De er jo størrere end en mellem hund men helt store hunde er de heller ikke. Deres størelse gør også at de han holde til meget og ikke sådan lige går i stykker (forstå mig ret).. ;o)
    Min nabo har en golden og han er simpelthen bare sååå dejlig og slet ikke doven ;o)

Held & Lykke og god fornøjelse med din jagt efter den helt rigtige race... Det er dejligt at se at der i det mindste er nogen der går efter at finde en race der passer til dem og ikke bare går efter udseendet... Jeg glæder mig til at se hvad valget falder på ;o)

• johann m
    johann m Tilmeldt:
    dec 2006

#26   29. dec 2006 Jeg bor i Århus.

Og igen tak for rådene, lidt input til diskussion i det lille hjem.

Jeg kender ikke cavalier, men jeg har haft en Cocker Spaniel som barn, en dejlig hund ingen tvivl om det – er dog en del pelspleje ved Cocker Spaniel.

Du har ret i at vi skal ud a se på hundene irl, men det bliver også først omkring ferien vi skal have en hund ... så det er lidt tid til planlægning endnu.

• #27   29. dec 2006 Johann: Jeg har 3 dansk/svensk gårdhunde og de er meget aktive. Den ældste, Baloo på snart 4 år er glad for agility og kan så meget på egen hånd. Racen er meget selvstændig, og vil gerne tænke selv, men opnår man det rette forhold til sin hund, så er der ingen grænser for hvad man kan med en gårdhund. På det hold vi går er der en dreng på 12 år, som har en gårdhund. Han træner flittigt, og den er bare så dygtig. Den er lydig, men kan også lave kunster.

Min Bianca på 9½ måned starter agility til marts, og har gået til hvalpelydighed. På udstillinger går hun så godt, at jeg har vundet titlen "udstillingens bedste handler" (fremviser) - det har hun lært ved ringtræning, og det "sidder bare i skabet hver gang". Derudover er hun er en "mester"svømmer. Svømmer i et hundecenter og hun har været med fra 5 mdr. alderen. Helt fra starten af har hun selv gået i vandet, svømmet rundt, leget, stået op og holdt pauser og svømmet igen - lige indtil vi har måttet bære hende hjem. Hun er så bidt af det, at det er en ren fornøjelse.

Men inden køb, så skal I være klar over at den "forlanger" noget at lave. Men den giver så meget retur, at det er en fornøjelse.

Prøv at læse hvad jeg træner/laver med mine 3 gårdhunde i deres profiler eller på min hjemmeside www.baloo4you.dk. Du er velkommen til at spørge hvis der er noget I gerne vil vide.

Hilsen Gitte

• johann m
    johann m Tilmeldt:
    dec 2006

#28   29. dec 2006 Vi kendte nogen der havde en Golden, som desværre fik problemer med hofterne, men vi gik tur den nogle gange. Og hvis hun ellers repræsenterede racen så har du ret hun var meget godmodig og dejlig.

Og med hensyn til at være doven, så er det nok lidt med hunde som med mennesker det er jo nok formen der bestemmer – det er nok meget hvad man er vant til.

• #29   29. dec 2006 Hej Johann du skal ikke samligne en cocker og en cavalier en cavalier er en selskabs hund og ikke en brugshund som cockeren. Cockeren kræver trimning osv og det gør cavalieren ikke jeg børster min 1 gang om ugen og i sommerhalvåret er det bare hver anden uge og det tager ikke lang tid, cavalieren får ikke så lang pels som en cocker så den er meget nemmere at holde.

• #30   29. dec 2006 johann M

Jeg undskylder at jeg ikke svarede på dit spørgsmål tidligere.. der var tale om Eurasieren i mit indlæg.

Jeg smutter i seng nu.. Kan i alle sove godt!

• #31   29. dec 2006 En labrador er alletiders familie hund. det har vi altid haft hjemme ved mig. Vi var 5 børn som tumblede og var vilde og den gjorde aldrig noget. Vi har stadig den sidste hjemme ved min far på 10 år nu og han er da gammel men kan sagtens blive legesyg.

En labrador er alletiders til at starte med syns jeg.

• #34   29. dec 2006 Hej Johann, hvis du er interesseret i at møde et par border terriere må du endeligt sige til. Jeg er i Århus (Åbyhøj) indtil 1. januar.

• #35   29. dec 2006 I skal være søde ved spidshundene ............ :-)) nogen der vil set billeder af Barbies hvalpe ?

• #36   29. dec 2006 Mener også at en cavalier er en fremragende hund til de behov i beskriver !
    Kig ind på www.123hjemmeside.dk/cavasole

• johann m
    johann m Tilmeldt:
    dec 2006

#37   30. dec 2006 Jeg vil bare sige tak for svarene, det er altid fint at se andre holdning og tanker – og det var klart nogen hunde jeg ikke havde tænkt på før. Cavalier var slet ikke en hund som jeg kendte til – jeg har givet set en engang – uden dog at vide hvad det var for en.

Jeg er også godt klar over at man ikke kan give en 11 årig ansvaret for en hund, og han kan slet ikke træffe en beslutning der rækker så mange år frem som anskaffelsen af en hund er – ansvaret vil i sidste ende selvfølgelig være mit. Men man kan godt forsøge at lave nogle vælge en hund som er nemmere for at håndtere. Og der vil altid være en forskel på om man fysisk kan holde den hund man går tur med eller ej, selv velopdragne hunde kan blive bange eller blive optaget af noget hvor de er vanskelig at holde/styre.

Kommentér på:
Råd ved anskaffelse af hund

Annonce