Hvorfor er det lige {{forumTopicSubject}}
at folk, der køber en hund "glemmer" hvad der står i en købsaftale???? I hvert fald, hvis det er dem, der skal gøre noget for opdrætter?
Jeg har lige fået en mail, fra en, der har hentet en af mine hvalpe på et internat???!!!! Jeg blev dybt forarget, for hvordan var hun havnet der? Jeg laver altid forkøbsret på mine hunde, så om ikke andet, så kan jeg finde et nyt godt hjem til hunden, hvis køber af den ene eller den anden årsag ikke kan beholde hunden.
Så er det jeg ikke helt forstår, hvorfor "glemmer" folk at følge op på dette, der rent faktisk er et påbud ikke noget de kan vælge fra? For havde hunden nu haft HD, så kunne de sikkert godt huske, hvad der stod mht. erstatning.
Jeg bliver så harm over at finde ud af, at hunden har været på internat, og oven i købet havde hvalpe da den kom(18 mdr gammel) Når jeg rent faktisk kunne have hjulpet.
Det er ikke første gang, at jeg oplever pludselig at blive kontaktet af personer, der pludselig er i besiddelse af en af mine hunde, men uden at jeg er blevet kontaktet. Overraskelsen er lige stor hver gang, for vi har åbenbart ikke den samme opfattelse af en købsaftale.
Hvad mener i???
apr 2006
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 2 Emner: 265 Svar: 4.543
Forstår heller ikke HVORFOR man vælger at aflevere hunden på et dyreinternat når de kan komme et meget bedre sted hen, nemlig til opdrætter.. Der ved man sguda at hunden får det godt, indtil den finder et nyt hjem..
Måske er de flove over at have købt hund og så ikke være i stand til at passe den, sådan som den har behov for? Stadig et åndsvagt argument, men måske tænker nogle sådan?
Har du nogensinde kontakt de sælgere, der har lavet sådan et nummer?
Synes i hvert fald bestemt at det er uacceptabelt..!!
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.611
Men har også oplevet at man stiller krav om erstatning uden selv at have overhold købs/salgsaftalen.
Har du sat en bod på i din i aftale, i tilfælde af at den ikke overholdes, som i tilfældet hvor hunden findes på et internat?
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 112 Svar: 452
Kan godt følge dig..
jul 2005
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Det værste er, at hvis du ringer til DKK og spørger dem om hjælp, så siger de, at de ikke kan gøre noget. Så er det lige at jeg ikke kan forstå, at det overhovedet er et fast skrevet punkt i deres købsaftale???
Ja, man skal trække dem i retten, og jeg kender faktisk en, der har gjort det, ved ikke endnu hvad udfaldet blev. Men hvis jeg gjorde det, ville jeg jo have retten på min side, idet det er hvalpekøber, der ikke har overholdt købsaftalen. Men det koster sikkert spidsen af en jetjager. Men jeg fatter bare ikke, hvordan man kan indlevere en hund på den måde på et internat.
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
nov 2006
Der er rent juridisk ikke ret meget, der er lovligt at skrive i en købsaftale. Man kan f.eks aldrig stille køber ringere end købeloven. Hvis man skriver at ved HD får de tilbagebetalt 500 kr. Det må man ikke skrive, det er ulovligt.
Jeg har på et tidspunkt spurgt DKK, om hvis jeg skrev i min købsaftale, at for at erstatte HD; skulle hunden fodres med eks Hills hvalpefoder til store racer hvor køber kan fremvise kvittering på foderet, om jeg kunne gøre det, og så siden kunne frafalde at betale erstatning hvis dette krav ikke var opfyldt. De sagde, jeg kunne godt skrive det, men at det ikke var sikkert at det kunne holde i retten, man hvad er det så værd.
nov 2006
nov 2006
Man kan også skrive i købsaftalen, at hunden er uden garanti osv, men hvis der dukker en fejl op, og de kræver erstatning, kommer man til at dække alligevel, den kære købelov igen. Også selvom at 2 voskne mennesker har skrevet under, og køber har accepteret vilkårene.
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.988
nov 2006
Men jeg skal i hvert fal lige have fat i køber, hvis jeg kan opspore hende(hun har hemmeligt nummer, og skulle vist flytte, så jeg er ikke sikker på, at adressen på købsaftalen "virker" mere. Ellers må man gå ud fra, at internatet har hendes oplysninger
nov 2006
nov 2006
Normalt skulle en hvalpekøber jo anse opdrætter som en hjælpende hånd. Og der stiller jeg hellere end gerne op og hjælper. Men jeg tror desværre bare i nogle tilfælde, at folk simpelthen glemmer den købsaftale(eller i hvert fald de punkter de skal overholde) og så selv skiller sig af med hunden.
Stine M, ja der skulle gerne være tillid begge veje, men jeg tror bare at for nogen, er opdrætter bare en man engang købte en hund af, for det er langt fra alle man hører fra igen, med mindre man ringer rundt for at høre til dem. Og selvom man gør det, og spørger efter billeder osv, så bliver det tit heller ikke overholdt, desværre,
nov 2006
jul 2005
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 94
jul 2005
Så jo, det kommer bestemt opdrætter ved.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Oooork jo.. det er det man har kontrakter til.. Køberen har fået lov til at købe hunden på betingelse af at de tilbageleverer hvis de ikke selv kan passe den.. Så det kommer i allerhøjeste grad opdrætteren ved
nov 2006
Daniel G: Det kommer i høj grad mig ved, hvad der sker med mine hvalpe/hunde, især når der er skrevet kontrakt på, at jeg har første købsret på hunden, så er der bare ingen undskyldning for at smutte ud af sidedøren. FOr jeg ved godt, hvordan den havde lydt, hvis det var mig som opdrætter, der ikke overholdt kontrakten, så ville de gå til DKK og lave en klagesag, og så ville jeg være tvunget til at overholde købsaftalen, derfor mener jeg også at en kontrakt skal gælde BEGGE veje.
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 236
Det er en rigtig dårlig oplevelse du har fået der, men den er desværre ikke enestående..
Jeg tror ikke du får internatet til at udlevere adresse el. lign. på tidligere ejer. Det kender jeg flere der har forsøgt at få oplyst, men det er totalt umuligt
nov 2006
Men det var bare synd at hun skulle igennem den stressende oplevelse det unægtelig er, for en hund at være på internat. Men de nye ejere siger at hun er utrolig tillidsfuld, og er faldet godt til. Så det må være det vigtigste.
Men træls er det, at folk ikke kan overholde en kontrakt, og det kan ikke være rigtigt, at man skal slæbe folk i retten for at opretholde sine krav.
De nye ejere sige i øvrigt, at de fik udleveret stambogen med hunden. Det er selvfølgelig fint nok i dette tilfælde, ellers havde jeg nok aldrig fået kontakt til Kaya igen, eller overhovedet have vidst at hun var afhændet af hvalpekøber.
Men jeg mener bare at de ikke plejer at lade stamtavle følge hunden, altså destruere den, således at det ikke bliver en attraktiv måde for hundehandlere at hente hunde med stamtavle til billige penge på internaterne. Er der nogen, der kan be/afkræfte dette?
Jeg vil prøve at søge på folkeregisteret, tak for rådet Pauseklovn.
feb 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 129 Svar: 2.653
nov 2006
Som opdrætter skal man i hvert fald udlevere stambogen. Man må heller ikke bruge den som pant, f.eks hvis betaling foregår vha afbetaling.
Hvorfor er det lige