{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.656 visninger | Oprettet:

Opkast :( {{forumTopicSubject}}

Min lille hunde kastede op sent søndag aften/natten til mandag. Vågnede ved det ved midnatstid og stod op og gjorde hendes kurv rent, hun havde kastet sit foder og tyggeben op. Mandag ville hun ikke rigtig spise og havde kastet op to gange mere om morgenen/ formiddagen. Da hun stadig ikke ville spise tirsdag morgen ringede jeg til dyrlægen som kiggede på hende samme formiddag. Dyrlægen kunne konstaterer hun havde ondt omkring mavesækken når hun trykkede hende på maven, men hun havde ingen feber og virkede ikke medtaget ellers. Fik at vide hun skulle have mavesyremedicin, hvilket jeg har givet hende mandag og tirsdag. Da vi kom hjem fra dyrlægen virkede hun rigtig træt og hun ville stadig ikke spise ret meget - men havde spist flittigt af godbidder ved dyrlægen. Sent i går aftes (tirsdag) kaster hun igen foder/godbidder op og så vågnede jeg her tidlig i morges ved hun igen kastede op, foder og vand smiley Så nu venter jeg på dyrlægen åbner, så jeg kan ringe til dem og høre hvad vi skal gøre.
Har ofte oplevet hende kaste op en gang eller to, og ikke har ville spise morgenmad en dag, men aldrig at hun ikke ville spise i flere dage, eller blev ved med at kaste op, så jeg er rigtig bekymret for hende. Hun er normalt virkelig madglad og støvsuger sin skål for alt tørfoder så snart hun bliver tilbudt sin mad. Hun har allergi og har fået RC hypoallergen i nogle år efterhånden. Hun er 9 år, så hun er jo ikke en unghund længere. Jeg håber rigtig meget vi finder ud af hvad der er galt og får sat en eller anden form for behandling i gang.... Jeg kan nærmest ikke sove om natten af bekymring, det er forfærdeligt når de har det skidt! smiley Andre i NordJylland/landet som har hunde med opkast i disse dage?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opkast :(
  • #1   8. nov 2017 smiley

  • #2   8. nov 2017 Jeg bor i Nordjylland, og oplever ingen opkast fra Albert. Det kan jo godt være, at mavesyren er slem lige nu trods piller. Det kan vel også give mavesår?
    Er hun steriliseret?


  • #3   8. nov 2017 Ja, hun blev steriliseret som 2.årig. Hun har før haft problemer med mavesyrer, men der kastede hun gulligt slim/skum op - ikke så meget alt hendes foder, som hun gør nu.

  • #4   8. nov 2017 Okay. Tænkte bare på livmoderbetændelse, men det er det jo ikke så.
    Det er svært at gætte på hvad det kan være, men hun må jo næsten skulle undersøges godt og grundigt evt med scanning eller andet smiley


  • #5   8. nov 2017 Ja, jeg tænker også hun skal undersøges grundigere. Vi har fået tid kl.11:15 i dag. I går snakkede dyrlægen om en blodprøve for at undersøge om hun har betændelse i bugspytkirtlen, måske skal hun have foretaget den i dag så. Håber bare hun snart bliver frisk!

  • #6   8. nov 2017 jeg krydser for jer, og sender varme tanker <3. Du må endelig give en update

  • #7   8. nov 2017 Tusind tak, det skal jeg nok smiley

  • #8   8. nov 2017 God bedring med hende smiley

  • #9   8. nov 2017 Tak smiley

  • #10   8. nov 2017 Det her er godt nok nordsjælland, men lyder lidt som Bassen.
    Han startede med at kaste op og være nedstemt den 28 okt. Vagtdyrlægen sagde vi skulle prøve med skånekost og se an til mandag. Mandag kastede han ikke op, dog stadig lidt sløv, så vi tænkte at et par dage mere på skånekost kunne gøre det. Natten til onsdag så gik det igang igen med opkast og denne gang meget værre. Så onsdag til dyrlæge hvor de fandt let feber og mavesmerter. De mente han bare havde fået en maveinfektion, så han fik kvalmestillende til 2 dage og penicillin til 6 dage. De 2 dage hvor han fik kvalmestillende så gik det bedre, han blev friskere og kunne holde maden nede, dog fik han en ukendt bivirkning fra det kvalmestillende.
    Så snart vi stoppede med det kvalmestillende så begyndte han at kaste op igen. Mandag til dyrlægen igen som tog røngten (for at udelukke fremmedlegeme) og blodprøver, dyrlægen mistænkte bugspytkirtlen. Satte Bassen på kvalmestillende igen og forlængede penicillin kuren. Fik svar i går, heldigvis ikke bugspytkirtlen, men blodprøverne tyder på mavesår. Så nu 2 mdr. på skånekost og syredæmpende og så håber de at han vil være rask. Kvalmestillende skal han kun have 3 dage endnu, men kan knap vente på han slipper for den, da den bivirkning han har fået gør at han skal have bodystocking på og han hader den (han drypper og penis klør så han slikker den til blods ellers)

    Undskyld den lange smøre men tænkte du måske kunne bruge historien smiley


  • #12   8. nov 2017 Tak for den lange smøre smiley Det kunne godt lyde som det samme ja, og jeg har også tænkt i baner omkring mavesår og maveinfektion.... Håber Bassen kommer sig helt snart, trods alt dejligt det ikke er bugspuytkirtlen, men træls med den bivirkning! smiley Håber han kan holde maden i sig når han stopper på kvalmestillende. Du må gerne opdatere hvordan det går med ham smiley Jeg skriver også en update herinde når vi har været til dyrlægen i formiddag.

  • #13   8. nov 2017 Tak, skal nok opdatere når han er kommet af de kvalmestillende.

    Krydser fingre for jer og håber at i slipper med noget der nemt kan kureres smiley


  • #14   8. nov 2017 Hvor er jeg ked af at høre, at din har det så skidt smiley

    Drikker og tisser hun mere, end hun plejer?


  • #15   8. nov 2017 Nej, hun hverken drikker eller tisser mere end hun plejer. Jeg har holdt lidt øje med om hun nu også drikker nok, når hun sådan kaster op, og måske drikker hun en smule mindre end hun plejer.

  • #16   8. nov 2017 Okay, jeg spørger, fordi jeg pt har en hund indlagt med galdeblæreobstruktion, det startede lidt på samme måde, men hun drak og tissede absurd meget, så mistanken var på nyresvigt, betændelse i bugspytkirtlen eller galdeblæreobstruktion (mucocele). Men forhåbentlig er det bare noget banalt med din hund.

    Held og lykke hos dyrlægen og rigtig god bedring med hende.


  • #17   8. nov 2017 Ok, det lyder træls med galdeblæreobstruktion smiley Håber din hund kommer sig. Min gamle Boston Terrier havde nok lidt af det samme som din, han drak og tissede også rigtig meget til sidst.

    Bertha har fået taget blodprøver ved dyrlægen i dag for en sikkerheds skyld. Jeg får svar på blodprøver om et par timer. Hun har også fået medicin mod mavesår med hjem som hun skal have de næste 5 dage. Det hedder Antepsin og hun fik det engang for 6 år siden da hun også havde noget opkast en periode der, dog lidt anderledes end denne gang. Dengang kastede hun slim/skum op, denne gang kaster hun en del foder op.


  • #18   8. nov 2017 Ja, det har godt nok været hårdt - både for Luna og for mig. Heldigvis går det stille og roligt fremad, men hun har været tæt på at dø smiley Hun blev indlagt i fredags akut direkte fra egen dyrlæge efter ultralydsscanning. Vi troede faktisk, det var nyrerne, det var galt med. Jeg kom på dyrehospitalet med urin- og blodprøver i hånden, som de straks analyserede. De frikendte nyrerne, men levertallene og infektionstallene var skyhøje. Hun blev indlagt og fik væske, antibiotika og smertestillende intravenøst over hele weekenden. Mandag morgen fik hun så diagnosen efter ny ultralydsscanning, og hun blev straks opereret. I sidste øjeblik iflg. kirurgen. Der var tilstødt betændelse i bughulen.
    Nu er de første kritiske døgn overstået - operationen var også meget risikofyldt. Hun har dræn i bugen og skal stadig være indlagt. Hvis fremgangen fortsætter som nu, kan jeg måske få hende hjem til weekenden.

    Det har været ubeskriveligt hårdt at gå og vente og ikke vide, om hun ville overleve eller ej. Men de er meget positive nu, så jeg håber! Min lille seje hund smiley

    Jeg håber det allerbedste for din hund smiley


  • #19   8. nov 2017 Hun er da en fighter smiley Åh, jeg føler med dig, det lyder rigtig voldsomt og hårdt for jer begge! Ja, det er da ren tortur ikke at vide om ens hund klarer den eller ej, jeg ville være helt ødelagt også. Det lyder da til at der er solidt håb for at hun kommer sig smiley Jeg sender mange kærlige tanker i jeres retning!

  • #20   8. nov 2017 Hun er virkelig en lille fighter smiley
    Det har virkelig været ren tortur, og det er ikke et forløb, jeg ønsker for min værste fjende. Men ja, nu er der håb, og det så dejligt.
    Tusind tak, hvor er du sød smiley


  • #21   8. nov 2017 Det var godt smiley Berthas blodprøver var fine, så nu får hun mavesyrermedicin og mavesårsmedicin i 5 dage og hvis ikke det er bedre om et par dage, så må hun have noget penicillin.

  • #22   8. nov 2017 Åh, det er jeg glad for at høre.
    God bedring med hende smiley


  • #23   8. nov 2017 Tak smiley smiley

  • #24   8. nov 2017 I lige måde! smiley smiley

  • #25   8. nov 2017 Tusind tak smiley

  • #26   9. nov 2017 Ziva har haft kastet op, i hvad jeg mistænker har været i forbindelse med hver gang vi har skiftet hendes medicin - det har i hvert fald nogle gange drillet hende mave rigtig meget. Vi har haft stor succes med at koge ris og kyllingebryst i massere af vand. Mest for at få ekstra væske i Ziva på de dårligeste dage. Det har virket rigtig godt til at få væske og næring ned.

    Jeg ved ikke om man må med hendes allergi? Men vi havde glædet af tricket.

    God bedring!


  • #27   9. nov 2017 Jeg tror ikke Bertha kan tåle kylling, men udkogte ris prøvede jeg at tilbyde hende, men hun ville ikke spise det. Det lader heldigvis til at mavesårsmedicinen hjælper, hun har ikke kastet op i nat og har fået en lille smule morgenmad til morgen som hun spiste med stor appetit smiley

  • #28   9. nov 2017 Uhh det er store fremskridt. smiley Hvad hvis du koger ris med en bouillonterning så de smager lidt af kød? Dufter lidt mere interessant?

  • #29   9. nov 2017 Det er som om hun bedst tåler sit vanlige fedtfattige allergi tørkost, i hvertfald når det kommer til opkast smiley Hun har fået sit tørkost i dag i små portioner, hun virker meget sulten og til at hun har det meget bedre smiley

  • #31   11. nov 2017 Den har været normal, men i mindre mængder (klart når hun har kastet det meste mad op) mens hun var syg. Hun havde meget luft i maven den ene dag, men afføringen har været som den normalt er, dvs. blød med fast og lys i farven grundet foderet smiley Hun er blevet rask igen, det hjalp meget med det mavesårsmedicin hun får en kur af nu smiley

  • #32   11. nov 2017 Dejlig din hund har fået det bedre, altid rart når det går godt smiley


    Så er min kommet af det kvalmestillende, fredag var sidste dag. Spurgte du mig fredag hvordan det gik havde jeg sagt at det gik super godt, fremskridt hver dag og han blev friskere og friskere. Men natten til lørdag kom kvalmen igen. Han skal nu overtales til at spise og vil kun have ris (han har ellers nærmest kastet sig over hans skånekost), kvalmen er ikke så slem når han lige har spist men kommer igen efter et par timer, og det burde det ikke når han har været i behandling så længe og får syredæmpende medicin. Vagtdyrlæge mener dog vi skal vente til mandag med at få ham undersøgt så længe han ikke kaster op og vi kan få lokket mad i ham. Nu får vi se hvad det bliver til smiley


  • #33   12. nov 2017 Øv, det var da lidt frustrerende nyt... smiley Hvad kan han mon fejle? Hvis dyrlægen mistænker mavesår, får han så Antepsin?
    Bertha har så også kastet op i nat efter 3 dage hvor hun har været opkastfri og helt frisk. I nat har hun ikke kastet foder op, men gult væske/slim, som hun engang for 5-6 år siden også havde et forløb med, hvor hun også fik antepsin - og ellers virkede frisk under forløbet. Hun får nu antepsin og omeprazol, antepsin mod mavesår (selvom det ikke er påvist hun har det) og omeprazol som syredæmpende. Det er efter planen sidste dag med medicin i dag... så må vi se om det bliver værre igen... smiley

    Hvordan virker din hund ellers? Er han frisk, eller medtaget?


  • #34   12. nov 2017 Dyrlægen holder på det er mavesår, muligvis på grund af en maveinfektion (hans infektiontal var høje). Han har fået penicillin i 10 dage, kvalmestillende i først 2 dage så senere 5 dage og så skal han have omeprazol i 60 dage (ifølge min dyrlæge er det også behandling mod mavesår).

    Hvordan Bassen virker?I starten af forløbet var han jo sløv hele tiden og havde tydeligt kvalme, ville helst sidde i haven og krybe sammen. Nu svinger meget i løbet af døgnet. Han kan være frisk og legesyg og så pludselig så begynder han at sidde og smaske og krybe sammen og slet ikke ville noget, og det er både hjemme og på tur.
    Kan godt forstå hvis dyrlæge har lidt svært ved at se han er syg når han farer rundt med logrende hale og bare syntes alle er fantastiske når han er nede ved dyrlægen, men det er ikke det vi ser herhjemme.
    Men hvis det ikke bliver bedre snart så er næste punkt en kikkertundersøgelse, men dyrlægen syntes vi lige skulle vente og se om medicinen ikke virker først. Jeg havde tænkt mig at ringe i morgen og snakke med dyrlægen om det, da jeg syntes det går lidt langsomt med at blive bedre


  • #35   12. nov 2017 Det lyder VIRKELIG meget som Bertha. Hun var også meget træt og sløv de første dage, og dyrlægen synes jo hun virkede frisk fordi hun fes rundt nede i venteværelset og virkede meget kvik. Hun har ligget hele formiddagen og set trist og sløv ud - og nu er hun kvikket lidt op og sådan er det gået op og ned i løbet af dagene. Hele dagen i går var hun kvik og glad og nysggerig, men lige pludselig sad hun også og smaskede og bøvsede og gik så i kurven for sig selv resten af aftenen og ja, så kastede hun store mængder gul mavesaft op tidligt i morges. Hun har dog fortsat appetit og vi fik anbefalet hendes lavcalorie allergifoder og at vi ikke skulle til at skifte til noget andet, da der her også er meget blidt ved maven. Jeg tænker også at ringe til dyrlægen i morgen og spørge om vi mon skal forlænge medicinkuren, så længe hun ikke kaster store mængder foder op og stadig vil spise, så tænker det hele lige skal have lidt tid. Men fordi hun igen har kastet op vil jeg lige høre dyrlægen hvad han tænker. Håber du kan få noget klarhed omkring Bassen ved dyrlægen i morgen og at han for dælen snart får det bedre, det er da længe snart han har døjet! smiley

  • #36   12. nov 2017 Jeg må indrømme at jeg giver foder hver 4 time hele døgnet i små bitte potioner, det virker til at mindske ubehaget hos Bassen. Han kaster så heldigvis ikke op mere men kun så længe kosten består af ris (dog har vi prøvet lidt diætkost i dag og det lader til det gik smiley ).

    Men jeg ved også af egen erfaring (har haft mavesår flere gange og har en tarmsygdom), at problemer med maven/tarmen kan nogle gange tage lang tid og man skal være tålmodig. Men vil nu alligevel snakke med dyrlægen, både for at være sikker på at alt går den rigtige vej og så er det rart med nogen at snakke med om det der har forstand på det smiley


  • #37   12. nov 2017 Ok, ja jeg giver også Bertha små bitte portioner, tør ikke give hende et helt måltid på een gang endnu smiley

    Ja, det skal også have lidt tid, jeg har selv for meget mavesyre og tage dagligt omeprazol, så jeg kender det også godt lidt smiley


Kommentér på:
Opkast :(

Annonce