{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Hvordan lader i oplevelser passere? {{forumTopicSubject}}

Nå, nu vil jeg gerne have noget andet, mere konstruktivt ud af det end "andre er dumme" selvom de selvfølgelig også er det smiley

Med hund på besøg har jeg nu erfaret, at der er mange hundeejere i mit område. Desværre en del af dem den slags, der lader deres hund rende hen og ikke kan kalde den til sig på første, andet eller endda tredje forsøg. Senest en dame, der ukritisk lod sin hvalp løbe hen til Flora, og først da jeg med besvær går videre, siger "nå må de ikke hilse?" og efterfølgende "jeg kunne jo se at din også var en cavalier" (ja, det var hendes argument.....)

Problemet er at de her oplevelser bare stadig sidder i mig fordi jeg bliver så vanvittigt frustreret - både så sur på andre ejere over at de vil behandle deres hunde sådan, men også på mig selv over, at jeg skal være på den måde; uanset nødvendigheden så er det jo bare ikke en behagelig følelse at skulle være kold og afvisende over for et menneske, der smiler og blot har gode intentioner. Men hvis ikke de oplever at der bliver sagt fra, hvordan skulle de så vide, at det er dårlig stil?

Min pointe med alt dette er... hvordan ryster i de oplevelser af jer? Hvordan undgår i at lade jer gå sådan på?
Jeg er træt af at være sur og afvisende, men jeg vil heller ikke godtage en opførsel jeg finder uacceptabel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan lader i oplevelser passere?
  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #3   11. nov 2017 Må erkende jeg selv synes sådanne typer er lidt træls, også selv om de er fulde af gode intentioner. Lidt lige som forældre der lader deres børn nærmest jagte efter ens hund, og så må jeg opdrage børnene i konkret kontakt til en hund.

    Men jeg ville nok pænt påtale over for folk, at de skal have deres hund under kontrol (ifølge lov), og at de jo ikke kunne vide om min var agressiv.
    At en ejer en enkel gang mister kontrol, og pænt kommer undskyldende hen og henter hunden, ville jeg dog ikke påtale det. Men dem som nærmest mener de skal snakke, ville jeg påtale det, men igen høfligt. Men ja man bliver lidt sur indvendig.


  • #7   11. nov 2017 Hvis du finder en måde at komme over det på siger du lige til.

    Jeg er kommet der til, hvor jeg for at være ærlig ikke er særlig glad for at gå med hundene alene. Mest fordi mine jo faktisk reagere negativt på de her møder, og det ofte er store hunde der kommer farende, og det er faktisk sket at min kæreste var viklet ind i en golden med flexiline, samtidig med at han prøvede at få fat i rosa som rendte rundt om ham for at gemme sig smiley
    Damen gjorde INTET, og jeg stod med Lucky på armen, for jeg nåede heldigvis at få ham op, det var efter hans operation.

    I sådan en situation ville jeg få problemer med at få fat i mine egne (som jo er i snor) og passe på dem, og jeg er simpelthen bange for at de kommer til skade, selvom hunden jo ikke vil dem noget ondt (Lucky er blevet bidt 2 gange, men det var små hunde med lorte ejere der ikke fattede at de ikke skulle lade deres hund rende hen til andre, når de tydeligvis IKKE vil hilse)

    Så ja jeg er kommet der til hvor det desværre sidder i mig og jeg frygter for mine hunde, og derfor faktisk undgår at gå med dem alene hvis jeg kan, og ellers steder hvor der ikke er mange hunde, går over på den anden side af vejen hvis der kommer nogen imod os med hund osv.
    Det er pisse ærgerligt at man skal gå med en klump i halsen når man skal ud, for jeg elsker jo den tid med hundene og at se dem nyde turen..


  • #10   11. nov 2017 jeg tror bare jeg gemmer det under "nå okay" og går videre smiley

    fx da en mand kaldte min venindes hund for "sådan et vilddyr" *g*

    hvis der er noget hun ikke er så er det et vilddyr smiley

    Her i weekenden var jeg passer for en berner sennen som jeg havde fået at vide ikke kunne lide andre hunde..

    Jeg havde ham i snor og vi gik ned til stranden..

    der er en gruppe med især små hunde (og enkelte mellem store i den lille ende) der går tur sammen på stranden og de plejer alle sammen at komme når deres ejer kalder..

    De hunde har jo set de fleste hunde i området, men den jeg gik med var en liiiidt for stor fristelse for sheltien...

    den kom travende imod os..

    Jeg stoppede op og gjorde mig klar til evt udfald fra BSen, (ejeren havde sagt den ville æde andre hunde) dog knurrede han bare dybt af sheltien, som gik lidt rundt for at finde en vinkel ind til snus uden knur, men opgav.

    alt imens kom ejeren mens han kaldte på hunden..

    Han plejer at have godt styr på den, jeg fortalte blot at ham jeg gik med ikke er så glad for andre hunde..

    Jeg blev på stien og han gik tilbage til gruppen og sagde så til dem at den jeg gik med ikke var så glad for andre hunde.. Så var resten af gruppen lidt mere opmærksom på deres hunde smiley

    Jeg oplevede det egentlig som et okay møde trods knur, da jeg havde forventet hundekamp smiley


  • #12   11. nov 2017 Nicole - fordi hunden skal luftes.. Jeg bor tæt på stranden og der er færre hunde

  • #14   11. nov 2017 Ikke her smiley Den gruppe er.. Men ikke andre hunde..

  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #15   11. nov 2017 Kom lige i tanke om, jeg faktisk op til flere gange har reageret med, at puste mig op, (hvis hunden ikke har set rar ud) og sagt til hunden "Kan du så komme hjem", og samtlige hunde er vendt om igen. Flere gange har ejeren stået lidt målløs, og det har både været labrador og en enkelt agressiv schæfer. Det har dog altid været i følgeskab med mine forældres hunde. En gang kom en gravhund løbene mod mig fra et hus, hvor den var løbet ud af hoveddøren, hvor jeg gik med 3 border collier, hvor der var en han i blandt, som var meget beskyttende over for tæverne. Her kom ejeren ud, og eneste kommentar var "godt det ikke var Rottweileren", damen som ejede gravhunden, havde nemlig ikke styr på mandens rottweiler.. smiley

  • #16   11. nov 2017 Jeg synes også det er rigtig svært at ryste sådanne oplevelser af sig..
    Jeg er meget opmærksom på gåture med min hund, kigger efter løse hunde, hunde der hiver meget i snoren og vurderer om ejer mon kan holde sin hund.
    Kommer der løse hunde har jeg lært på den hårde måde, at jeg skal gå frem og råbe hunden væk.
    Og jeg bliver gal når folk bare tror at deres hund skal hilse på alle. .
    Jeg har efterhånden råbt en del hunde væk og de fleste stopper da op inden de kommer helt hen og vælger så at gå.
    Noget der hjælper mig, når jeg har været ude for fx løse hunde, er at tænke på jeg gjorde noget for at beskytte min hund. Det har været svært for mig, da jeg er meget konfliktsky og helst undgår enhver mulig konfrontation, men jeg har heldigvis indset, at det er langt vigtigere at min hund ved, at jeg nok skal beskytte den.


  • #17   11. nov 2017 At komme over det afhænger jo af hvilke personlighed man har. Jeg er meget extrovert så jeg rystet det hurtig af mig, hvor introverte mennesker har svære ved det.

  • #18   11. nov 2017 Nicole, det er vores drøm, men vi har ikke bil eller råd til at flytte på landet pt. Men på et tidspunkt..

    Det er egentligt først efter den golden (og en ejer der bagefter gik og snakkede til sin hund højlydt om mine små hysteriske bæster) at jeg ikke er glad for at gå alene med dem mere.
    Det skete på fortorvet/vejen, og vi var trukket til side, så hun kunne sagtens være gået forbi os eller på det andet fortorv så vi undgik hinanden. Lucky havde advaret højlydt om at den ikke skulle tæt på smiley

    Og så er jeg bare utrolig konfliktsky, så jeg får aldrig sagt det jeg egentligt vil.

    Heldigvis var der rigtig mange ejere der var forstående, da jeg skrev et langt indlæg på gruppen for vores by, og jeg har da heller ikke haft dårlige oplevelser siden, men den sidder stadig i mig.

    Nu går jeg mest en anden rute, for så kan jeg hente min kæreste på stationen når han kommer fra arbejde smiley På den måde får jeg også trænet det lidt, for så går jeg kun den ene vej alene.
    Når min kæreste så har fri i weekenden, kan vi gå ture i parken og sådan, hvor der kommer lidt flere hunde, heldigvis er de fleste søde til at tage deres hunde til sig, eller jeg kan nå at få hundene op og så gå forbi. smiley


  • #19   11. nov 2017 Det er super frustrerende at folk ikke spørger først om de eller deres hund må hilse. Jeg plejer at tage en dyb indånding efter jeg er sluppet af med dem og så fokuserer jeg på at få min hund lidt ned igen med kontakt og godbidder.

    Men jeg tror man er nødt til at lære at være lidt kold når det gælder sådan noget. Og når man har oplevet det nok, så hænger det sjældent ved særlig længe efter det sker. (og min er kun 7 mdr. så SÅ mange gange er det heller ikke sket ?? )


  • #20   11. nov 2017 Få en Jesse. Folk går i en lang bue uden om hende smiley Jeg har ikke et problem med løse hunde længere - Folk skal nok indfange deres kræ, når de ser hende.

    Jeg fatter ikke helt hvorfor. Hun er en evigt glad hund, der stadig er meget hvalpet i sit kropssprog. Hun går pænt i snor og hun er sgu da en lækker hund....
    Men hun er åbenbart skræmmende smiley

    Men ellers tror jeg ikke, der er andet for, end at fortælle dig selv, at det er OK at du siger fra, og så prøve at flytte fokus væk fra det. Jeg er heller ikke god til det, jeg lader mig også gå alt for meget på af den slags.


  • #21   11. nov 2017 Problemet er ikke som sådan at lære at være kold og afvisende - fik da nok lidt tvært sagt "det kunne have været en god idé at spørge inden, for det er ikke min hund" til den dame der bare kastede sin hvalp i hovedet på en fremmed.

    Men jeg er træt af at skulle have de følelser - negativitet, afvisning, vrede - stort set på HVER gåtur. Jeg er efterhånden blevet ret kold over for modpartens følelser, de får den respons de fortjener (hvis det selvfølgelig ikke er et hændeligt uheld).

    Om man er kold, lukket, smilende, vred, hilsende eller trækker tydeligt væk; en lille nuttet cavalier er vist en åben invitation. Men det er noget tid siden, jeg decideret har prøvet at råbe "de skal ikke hilse" flere meter på forhånd ved enhver hund. Det kan være, jeg skal afprøve det igen, og se om det sparer mig for noget af frustrationen.

    Men tak for jeres mange svar smiley Jeg følger med og prøver at svare løbende


  • #24   11. nov 2017 Kender efterhånden alle ejere i området og dem, jeg ikke gider, dem råber jeg hellere end gerne til på lang afstand "de skal IKKE hilse!"
    Det hjælper på størstedelen. Og med dem jeg ved, der er ligeglade, plejer jeg at råbe "HAN SMITTER!". Så er det sgu ligegyldigt med hvad, de fleste flygter med det samme smiley

    Så skal man heller ikke stå og diskutere med dem.
    Nogle gange ville jeg ønske, at Spot havde et lidt mere skræmmende udseende smiley


  • #25   12. nov 2017 Jeg er ligeglad i hundeskov. Vil ikke ødelægge min dag, med at forsøge at fortælle om loven i hundeskoven. Desuden er Ziva heller ikke perfekt.

    Jeg har øjenkontakt med folk jeg møder i skoven eller ved markerne. Jeg har endnu ikke prøvet det er gået i galt. Den anden dag blev Ziva pludselig i tvivl da en anden havde en virkelig lækker ung Golden Retriever. Han var super flink, bakkede 3 skridt og vendte os ryggen - så kom Ziva flot retur. Jeg takkede ham rigtig mange gange, og trak flot ud til siden af marken, da hans hund åbenbart var ekstra fantastisk lækker.

    Jeg har ikke prøvet nogle af de rigtig slemme situationer med angst og nervøsitet som i andre beskriver. Hverken med Ziva eller de to tidligere hunde.

    Hvis folk har deres hunde løse og det får kikset med deres indkald - så trækker jeg på skuldrene og hvis de undskylder pænt, sender jeg dem også et smil med på vejen og har glemt det om 30 sekunder.

    Jeg er ret large tror jeg. Det hjælper måske også, at Ziva har en størrelse nu, hvor jeg ikke længere er så nervøs for at der kommer en stor hund farende. Jeg er aldrig selv bange for hunde.

    Jeg tror det hjælper rigtig meget, at det er længere ude på landet. Der er betydeligt færre hunde pr m^2 og jeg starter meget gerne bilen for at køre ud og finde spændende steder så hun bliver ekstra træt fordi næsen skal bruges så meget

    Jeg går i en meget stor bue uden om den del af skoven politiet bruger til træning af spor og nedlægge "forbrydere". Jeg skal nødig komme på tværs af 15 schæfere - har en del fornuftig respekt for dem.


  • #26   12. nov 2017 Råb min har RÆVESKAB derfor hxn er i SNOR!

    Start evt ud med et de skal IKKE hilse først


  • #27   12. nov 2017 >Hej med jer,

    Jeg må lige spørge lidt uddybende til opslaget. Jeg er selv ny hunde ejer og har en malteser på 6 mnd. Vi bor i københvan og her bor der ret mange hunde. Marley er social, nysgerrig og hvalpet og hilser meget gerne på de andre hunde. Af og til spørger jeg, om han må hilse, men ofte synes jeg bare, at det er hundene der bestemmer, om de gider at sige hej. Jeg holder snoren lidt fast og ser lige den andens hunds reaktion af. Og ejerens, selvfølgelig. Af og til, siger ejeren pænt, hvis deres hund ikke gider: "Ham her er ret ligeglad med hvalpe", og så og vi går lystigt videre. Det ser jeg intet problem i og har stor respekt for. Men oftest, hilser hundene frejdigt med hinanden.
    Men kan høre, at ikke alle synes det er fint at hund hilser på hund? Men tænker, at I har en god grund, som jeg bare ikke helt kan læse af oplægget?

    Eller, er det kun hvis de er UDEN line, det er problematisk??
    Eller, er det kun, hvis jeres hunde der ikke bryder sig om andre hunde og det er frustrerende, når andre hunde løber hen og siger hej, dvs. løse hunde???

    Oplys mig smiley VIl nødig gøre andre hunde ejer irriterede her på Bryggen!!




  • #28   12. nov 2017 Sidsel i mit tilfælde handler det om, at mine hunde har haft alt for mange dårlige oplevelser med andre hunde der bare fræser hen i hovedet på dem. Lucky vil beskytte Rosa, og så får de kørt hinanden op, hvis en anden hund nærmer sig. Så selvom den hund der kommer for at ville hilse intet ondt vil, så ved jeg ikke om Lucky ville forsvare med bid. Det er synd både for mine og den hund der vil hilse.

    Jeg undgår så vidt muligt andre hunde, og tager mine op hvid jeg kan nå det. Ikke fordi jeg synes det er fedt, men hellere det end stå med en slåskamp som mine alligevel vil tabe.
    Jeg er heldigvis aldrig kommet derud, men mine, specielt Rosa får virkelig nogle ar på sjælden, for hun er meget utryg ved store hunde der kommer fræsende.

    Det er blevet så slemt, at vi ikke kan få besøg af en kammerat med hans lille bichon frise, fordi hundene ikke kender hinanden, så selvom den intet gør så går mine helt amok for at få den på afstand smiley
    Lucky var ellers en yderst glad og legesyg social lille hund de første par år, og Rosa var også en glad og social lille hvalp, men det fik andre ejere så ødelagt.

    Heldigvis har mine jo så hinanden og det sker vi møder en hund (oftest hvalpe) på gaden som de gerne vil hilse på.


  • #30   12. nov 2017 Du spørger som jeg læser det, hvordan nogen mennesker håndterer dårlige oplevelser konstruktivt. smiley

    Prøv at Google "kontrolcirklen".

    Den er så nem at forklare, at det næsten gør ondt, men ligeså nem den er at forklare, lige så svær kan den være at leve op til i praksis. Det kræver øvelse... Men når det er lært er livet ret meget nemmere. smiley

    Jeg begyndte at arbejde med tankegangen for små 15 år siden, og i dag skal der godt nok meget til at nogen kan påvirke mit humør negativt. Jeg er ikke perfekt i det, og bliver det nok aldrig. Men Orv hvor tankegangen dog hjælper.

    En anden ulempe er, at det er også svært ikke at undre sig over, at andre gider at blive så sure, i stedet for at erkende at udfordringen ligger sjældent hos andre men hos ens eget reaktionsmønster.

    Hvorden hjælper den tankegang så mod andres adfærd?

    Jo, det gør den fordi, at jeg udstråler normalt venlighed og overskud. Så møder jeg en hund på vej hen mod min, så kan jeg råbe til ejeren på en venlig måde, at det ikke er så hensigtsmæssigt, og at han gerne må hjælpe mig med at undgå et problem.

    Når du tiltaler folk venligt og beder om hjælp, så hjælper 99,9 procent gerne. smiley

    Det lyder tosset, men det virker.

    Jeg møder nok lige så mange hunde løse som alle andre, men jeg har til dags dato aldrig fået en "konflikt" ud af det,eller oplevet at folk (ejeren) ikke hjalp mig med det samme (fik deres hund i snor).






  • #31   12. nov 2017 Sidsel, det er ikke normal adfærd at hilse på alt og alle, hverken mennesker eller hunde smiley

  • #32   12. nov 2017 Hej hundenapper.
    hvad mener du med at det ikke er normal adfærd? Er der en' som sådan?
    Jeg er meget udadvendt. Hvalpen er, indtil videre det samme. Han har endnu ikke haft dårlige oplevelser med andre hunde. Så lidt naiv måske, men naturligt nysgerrig lige som mig ?? Tænker, at mennesker også er forskellige i deres udadvendthed eller modsatte?
    Et det af sociale hensyn man ikke bør lære sin hund at hilse?
    Er det ikke noget der aftager naturligt med deres udvikling og alder? smiley


  • #33   12. nov 2017 Hov, vil ikke kapre tråden smiley Undskyld

  • #37   12. nov 2017 Sidsel - At være udadvendt er ikke det samme som at man hilser på alle der går forbi på gaden og giver dem hånd smiley

  • #38   12. nov 2017 Men er mand en hund, og er sådan skruet sammen er det vel det den gør?

  • #39   12. nov 2017 Nej det er det ikke.

  • #40   12. nov 2017 I dag mødte Spot og jeg to hunde, der kom løbende imod os. De kom også for at tigge mad og godbidder. Da ejer endelig (efter mange forsøg) havde fået hunden til sig, der råbte jeg bare meget højt "hvor er jeg TRÆT af folk, der lader sine hunde løbe ukontrolleret hen til andre" og grinte efterfølgende på nogenlunde samme lydniveau smiley

    Når jeg har fået det negative ud, så kan jeg godt se "det sjove" i det.
    Og ender som regel med at få lidt ondt af de andre ejere også, spørg mig ikke hvorfor smiley


  • #41   12. nov 2017 Så en hund skal trænes til ikke at hilse, eller at beherske sig? Gøres det ved at holde ham tilbage i snoren, eller hur?

    Jeg er ikke adfærds ekspert i hunde, så spørger af oprigtigt velment hjerte.


  • #42   12. nov 2017 Sidsel du spørger bare alt det du vil smiley Jeg skal prøve at forklare det fra min side:

    Vi havde igennem 10 år en hund, der havde haft dårlige oplevelser, og derfor ikke gad fremmede hunde. Sådan startede det - med en hund der simpelthen ikke kunne lide fremmede hunde, og ville give modpartens hund en dårlig oplevelse hvis hun blev presset og sagde fra.

    Nu passer jeg så en fredelig lille hund, der egentlig kommer fint ud af det med andre hunde. Men hvis hun gang på gang oplever, at andre hunde render hen i hovedet på hende, og hun får sine grænser overskredet, så ender hun med at reagere negativt eller blive bange. Det er derfor min pligt at sige fra over for hunden; det bør aldrig være hende, der gang på gang skal sige fra over for andre hunde.

    Kan du se, hvis en hund rigtig mange gange har "skulle bestemme om den gider sige hej", men har mødt mange, den ikke vil sige hej til, fordi den føler sig utryg/overrumplet? Den vil begynde at være utryg ved de fleste hundemøder, fordi den har været nødt til at sige fra så mange gange.

    DET var en længere forklaring, men jeg håber du forstår det fra min synsvinkel. De der små ting, som vi ikke umiddelbart lægger noget i, kan bygge sig op til noget problematisk for den enkelte hund.

    Og så synes jeg det er super uhøfligt over for mig som ejer, at man ikke engang spørger mig inden. Du aner jo ikke hvilken hund du sender din søde lille hvalp lige i gabet på smiley


  • #43   12. nov 2017 Martin: Mange tak - jeg vil google! Det er nemlig mit eget tankemønster jeg skal arbejde med.

    I morges mødte jeg en mand med løs hund, jeg sagde "de skal ikke hilse" (han stirrede bare dumt), jeg sagde det igen (han kaldte vagt på sin hund), jeg vrissede "KALD SÅ DIN HUND TIL DIG" men det hjalp jo åbenlyst ikke.

    Hvis jeg alligevel ikke kan ændre situationerne mere end jeg allerede prøver, så vil jeg hellere arbejde med mit eget tankemønster og vende situationerne derfra smiley


  • #46   12. nov 2017 Det er en fordel at hunden ikke forventer at SKULLE hilse på ALT og ALLE. Det ødelægger det hele hvis man på tur er ved at træne noget og der så kommer en hund, eller mennesker gående, så har man sandsynligvis en frustreret hund i snoren, for den plejer ALTID at måtte hilse smiley

  • #47   12. nov 2017 Rigtigt gode svar, som jeg virkeligt tager med mig..

    Er lettet over, at jeg i forvejen oftest spørger ejeren om lov til at hilse.. Så har jeg dog intuitivt, gjort noget fornuftigt. Men fremover, vil jeg da gøre det HVER gang.

    Har aldrig tænkt, at der kunne være noget negativt forbundet med, at hunde hilser. AT bette Marley, måske kommer lidt for hurtigt løbende mod en andens hund. Har slet ikke skænket det en tanke.
    Så det er jeg meget glad for at vide, så jeg kan tage det fremtidige hensyn.

    Må nok lære at styre lille, friske Marley lidt. Som jo hverken er bange for kæmpe hunde, biler eller andet ... Men det i sig selv, kan jo ende tragisk, hvis han ikke lærer at tøjle sig..
    ( Er kun 6 mnd. så tænker det er typisk hvalpe adfærd??)

    God aften smiley


  • #48   12. nov 2017 Det er bare super dejligt, at du har en hvalp som har haft gode oplevelser, og det skulle den jo gerne blive ved med - rigtig fedt, at du tager det til dig. Jeg ville nok heller ikke have skænket det en tanke, hvis ikke jeg tilfældigvis havde haft en hund, hvor det rent faktisk blev et problem smiley

  • #49   12. nov 2017 Martin: Angående kontrolcirklen... Jeg sad faktisk lige og tænkte over, at jeg da har kontrol over de her situationer, for jeg kan verfe den anden hund væk, jeg kan skærme min, jeg kan gå videre… men det er jo ikke dét, der er problemet: min negativitet kommer af, at modparten ikke spørger mig og lader hundene rende hen. Og DET har jeg faktisk ikke kontrol over - jeg forsøger reelt at have kontrol over noget, som jeg i bedste fald kun har indflydelse på.
    Ikke hermed sagt at det er et vilkår jeg bare accepterer, men det er da spændende at reflektere over, om jeg bruger energi på at kontrollere den del (ejerens egen beslutning), der rent faktisk er uden for min kontrol.
    Syntes lige jeg ville dele ud af nogle tanker smiley


Kommentér på:
Hvordan lader i oplevelser passere?

Annonce