{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.584 visninger | Oprettet:

Hund fryser men vil ikke have dækken på? {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Jeg står lidt i et dilemma, og jeg ved ikke om der findes en løsning, men hvis der gør, er jeg sikker på at i ved hvordan. smiley

Rosa er jo en lille bitte prut, og hun fryser derfor meget når vi kommer ud, nu hvor det er blevet koldt.
I starten går hun fint nok med, men hun begynder hurtigt at ryste og ville op under jakken, hvilket hun så kommer.
Problemet er at hun nægter at gå hvis hun får en trøje/dækken på, og det er ligegyldigt hvilken slags.
Jeg kan til nød få hende til at gå med en striktrøje, men hun er bestemt ikke glad for det og det er slet ikke nok til at hun kan holde varmen.

Jeg er lidt ked af at det er sådan, da Rosa jo som alle andre hunde har brug for at røre sig og opleve noget. Men hvad gør jeg lige ? Hun skal jo ikke fryse, men hun kan jo heller ikke være indenfor hele vinteren.

Hun er god til at lege osv indenfor så hun får sig rørt, og hun er på ingen måder tyk, men jeg synes bare det er et kedeligt liv for en lille hund smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund fryser men vil ikke have dækken på?
  • #4   22. nov 2017 Tak for svarende. Uldtrøje er prøvet, hjælper heller ikke, desværre. smiley
    Og løbe gør hun en del i forvejen, da hun jo er så lille, så der skal fart på for at følge med, selvom vi ikke går så stærkt. Men jeg har ofte Lucky med samtidig og han har jo lige haft en periode hvor han ikke måtte løbe.
    Når hun ikke har trøje på bevæger hun sig meget og hele tiden, men ikke nok til at holde den lille krop varm. Er der helt vindstille og sol går det okay, men ligeså snart der er den mindste vind eller det er koldt og vådt fryser hun meget.

    Linda det hjælper desværre ikke, det er den teknik jeg har kørt med siden hun var helt lille, men hun nægter. Jeg kan gå fra hende og hun bliver bare stående, selvom hun normalt ville storme efter mig. Godbidder, som normalt får hende til alt, står hun bare og kigger på.
    Og det har intet at gøre med hvordan dækkenet eller trøjen ellers sidder.


  • #6   22. nov 2017 Regina det hjælper desværre heller ikke, det er også prøvet. Ligesom det er prøvet at hun får den på når vi skal hente min kæreste, for hun bliver altid helt vild og løber hen til ham når hun ser ham. Men når hun får trøje på står hun bare og kigger ulykkeligt på ham og piver fordi hun mener hun ikke kan komme hen til ham.

    Lucky kan fint finde ud af at have en trøje eller dækken på, så jeg forstår ikke hvorfor hun har fået det sådan smiley


  • #7   22. nov 2017 Linda det ved jeg, men hun bliver stående. Hun begynder ikke at gå på noget tidspunkt. Heller ikke hvis man bære hende et sted hen og så bare skal gå hjem. Hun nægter at røre sig når det kommer på.

  • #9   22. nov 2017 Jinx det har jeg før prøvet uden den store virkning, men det kunne da godt være at jeg skulle prøve igen i håb om at det hjalp. Og så en masse godbidder smiley

  • #10   22. nov 2017 Jeg fik faktisk en gang sådan en helt tynd en fra eBay, kan være jeg skal starte med den, og så stille og roligt skifte til noget tykkere/dækken som hun vænner sig til det.
    Den er på ingen måder varm, så den har aldrig været brugt, men måske den var god til netop at vænne hende til det.


  • #11   22. nov 2017 Altså sådan lidt firkantet, så har du jo kun 2 muligheder:
    1. giv hende tøj på og tving hende med - hun vejer jo ingenting, så en snor i og du går så har hun kun et valg og det er at følge med.

    2. lad vær med at give hende tøj på og lad hende fryse.

    Jeg ville vælge mulighed 1. Ingen er døde af at have et dækken på eller af at blive tvunget til at gå med.


  • #13   22. nov 2017 Nu ikke så pylret med Rosa.
    Enig med Jinx.
    Giv hende en trøje eller et dækken på indenfor og lad hende have det på.
    Jeg vil endda gå så vidt og sige, at du skal give hende det på om natten, for så sover du og kan ikke ubevist bestyrke hende i at det er farligt at have dækken på.

    Taliban ville hellere ikke have noget på til at begynde med.
    Det værste var de første gange hun fik heldragt på. Der gik hun kun på forbenene.

    I dag er det sådan, at hun næsten selv kan tage tøj på. Hun skynder sig at stikke hovedet ind i trøjen og benene kan hun selv putte i hullerne dertil.



  • #14   22. nov 2017 Jeg har kæmpet med det de sidste par år. Jeg er bestemt ikke pylret omkring hende, og jeg pylre bestemt ikke når hun har den på. Men når hun ikke vil gå er det lidt svært. Jeg har prøvet at have en fest, det er vores primære måde at arbejde sammen på, når vi går tur eller hun skal komme ind fra haven osv.
    Hun er rigtig dygtig i de fleste andre sammenhænge men tøj stejler hun over.

    Lucky synes da heller ikke det er det bedste i verden, men han finder sig i det. Så tror ikke det er min måde det er forkert, jeg har bare fået en hund der ikke bryder sig om det, uanset hvor stor fest vi har over det.

    Jeg kan desværre ikke bare hive hende afsted, på trods af størrelsen, for så vælter hun bare, og vil ikke give hende dårlige oplevelser, det hjælper på ingen måde på problemet. Og ja jeg har prøvet at hun bare væltede, fordi hun nægtede at gå med sin trøje.

    Det er synd for hende, men det er nødvendigt at få en løsning, hvis hun ikke mere eller mindre bare skal være indenfor hele vinteren.

    Lige nu har hun en tynd trøje på indenfor, hun er kommet så langt som at ligge sig ned, men jeg får de ondeste øjne, nøj hvor hun hader mig.

    Og det med om natten går ikke, min kæreste har brug for søvn, og hvis Rosa ikke kan finde ro, piver hun hele natten. Så det er bedre at træne hende om dagen.


  • #15   22. nov 2017 Du skal ikke lokke med en masse godbidder og fest og farver. Det kan få hende til at blive endnu mere utryg.
    Så vil hun bare tænke, at det der dækken må være farligt siden du reagerer med fest og farver og lokker med godbidder.

    Jeg tror, at hun er utryg ved dækken fordi du ubevist har bestyrket hende i at det er farligt første gang hun fik et på.

    På med dækken/trøjen, lad som ingenting og ignorere hende.
    Som jeg skrev før, giv hende det på om natten.

    Og vælg dækken/trøjer uden hætte. Hætter kan godt gøre det værre, da de kan genere hunden.
    Jeg ved godt, at det er svært at få noget uden hætte, men så kan man klippe dem af.
    Har du overvejet at få syet et godt flecedækken til hende som er behageligt at have på.
    Hvis ja, så kender jeg en i Christiansfeldt som syr efter mål.


  • #16   22. nov 2017 Hun har ting syet efter mål. Det er dog svært at få noget ordentligt til hende pga den lille størrelse, men hun har da noget.
    Og da hun var helt lille kunne hun godt gå med en trøje, hun var ikke overdrevet begejstret men hun ville med Lucky, så det gjorde hun. Jeg ved ikke hvorfor eller hvornår hun begyndte slet ikke at ville gå, men sidste år var også et problem.

    Hun har aldrig haft noget med en hætte og får det heller aldrig.

    Og nej mine hunde har aldrig reageret negativt på fest og farver eller godbidder, for dem er det netop der det er noget godt og leg. Jeg skal ikke kunne sige hvordan andre hunde har det, men det er sådan de har lært det. Jeg bruger det jo hele tiden, ikke kun når der er noget de ikke er glade for.
    Fest og farver starter jo langt tid før vi overhovedet har fundet trøjen frem. For specielt Lucky starter det når jeg nævner at nu skal vi ud på tur, så er der fest i hele hytten og man skal nærmest løbe rundt for at fange dem fordi de bliver så ivrige. Lige indtil Rosa får dækken på.
    Hun kan også sagtens få det på, det er når det er på at det er et problem.

    Godbidderne er for at få hende til at gå og ikke for at give hende det på.


  • #18   22. nov 2017 Jinx jeg tror ikke hun er utryg, hun bryder sig bare ikke om at have det på.
    Jeg kan sagtens give hende det på. Og det sker også at jeg er heldig at få hende til at gå men en lidt rundere trøje, som dog er for tynd i det vejr vi har nu. Det er ikke altid at hun vil, men engang imellem kan hun lokkes, men kun med den trøje.

    Hun virker ikke utryg eller bange, bare som om hun virkelig ikke bryder sig om det. Vel lidt som at nogle hunde ikke kan lide seler/halsbånd osv.


  • #20   22. nov 2017 Om fest og farver og godbidder bliver opfattet som noget godt, kommer helt an på i hvilken situation du bruger det.

    Man kan sagtens bruge godbidder til at få den modsatte effekt.

    Forestil dig, at du står ved en dyb slugt. Der er ikke så frygteligt langt over på den anden side, men du tør ikke at springe over. Du er meget utryg ved det.
    Samtidig med at du står der og er bange, så står der en og lokker dig til at springe med noget rigtig godt.
    Ville du blive mere tryg ved det ?

    Fylder du hende med godbidder mens hun har dækken på og hun står stiv som en pind, så er det jo lige netop DET du belønner for, og så får du hende aldrig til at gå.


  • #24   22. nov 2017 Isabelle god idé med at flytte, tror dog ikke hverken jeg eller min kæreste har lyst til at bo så langt væk smiley

    Trine det er svært at forklare, men jeg kan se og mærke det på hende. Hun begynder at ryste og søge mig mere, og kan jo også mærke at hun er kold. Med en vægt på 1,3 kg og ikke særlig tyk pels (læs ikke særlig meget underuld) er det nemt at gætte sig til at det er koldt for hende.
    Men jeg kender min hund, så det er egentligt det der gør det nemt for mig. smiley

    Anni jeg tror altså også at du misforstår hvordan jeg gør. For nej jeg stopfodre hende ikke med godbidder. Jeg lokker med godbidder, som i hvis hun tager bare et lille bitte skridt frem mod mig, så er det en godbid. Ligesom når man træner alt muligt andet.

    Lige nu sover hun med den der trøje på, så det er da fremskridt. Normalt står hun bare og glor, og bliver stående til jeg ikke kan holde ud og glo på det mere. Men den her trøje er jo også langt tyndere så det kan være det hjælper på det. Hun har dog stadig ikke flyttet sig med den på. Men nu ser vi når hun engang vågner.


  • #25   22. nov 2017 Forsvinder hun, når du finder dækken frem?

    Hvis ja, har du så prøvet at gøre Lucky klar til gåtur og kommer hun ikke inden i er færdige, så går i ud af døren uden hende.

    Det er den metode jeg bruger på Ghini. Hun hader at få dækken eller trøje på og flygter ind under sofa eller seng, når jeg finder det frem. Jeg siger intet, giver blot de andre tøj på og går ud af døren.

    De første gange kom hun så spænende og forsvandt igen, når jeg prøvede at give hende tøj på, så lukkede jeg døren og så gik vi andre.
    Nu vælger hun oftest at komme trissende, når jeg åbner døren og affinder sig med at få tøjet på. Hun ligner stadig en hængt kat på gåturene, men hun har fået valget om hun vil med eller ej.

    Jeg bruger kun dækken eller trøje til hende, når det er absolut nødvendigt. Jeg har prøvet metoden med at give hende trøje på inde, så bider hun den i stykker, eller gnider sig uafbrudt op af møblerne til den kommer af. Jeg tror bare, at nogle hunde aldrig kommer til at elske, at blive klædt på.


  • #26   22. nov 2017 Når nu hun sover med trøjen på, så lad være med at tage den af hende.
    Lad hende have den på i flere dage, og når hun vågner, så lader du som ingenting.


  • #27   22. nov 2017 Anni hun skal jo heller ikke få det for varmt. Men ellers får hun da selvfølgelig lov til at have den på. Medmindre hun stadig intet vil, for jeg gider ikke se hende sidde/ligge/stå det samme sted i flere dage.
    Men har da selvfølgelig ingen planer om at gøre et stort nummer ud af det, hvis der ikke er nogen grund til det. Som sagt jeg tror du misforstår min metode.

    Nej Kirsten hun løber ikke væk, det er først når hun får den på at det er et problem. Og hun begynder ikke at gå selvom hun så bare bliver efterladt. Men hun bliver ked af at vi går fra hende. Men jeg tror du har helt ret i at alle hunde ikke bare lære at blive glade for det. Men jeg vil bare gerne have hende til at blive ok med det så hun faktisk kan være med. Hun kan jo sagtens sidde oppe under min jakke og kigge ud, og det bliver jo så alternativet hvis det bare slet ikke går, men vil da langt hellere at hun selv går smiley
    Forrige år, altså da hun var omkring 1 år gik hun fint med trøje på, selvom hun hadede det. Jeg ved ikke hvorfor hun de sidste par år har fået den idé at nu vil hun ikke mere. Jeg kan ikke mindes nogle dårlige oplevelser i forbindelse med det, og har ikke ændret noget.
    Men det kan jo være sket noget imens min daværende kæreste har passet dem når jeg ikke var hjemme, det kan jeg jo ikke sige. Jeg ved bare at jeg både sidste år og i år, har en hund der nægter at gå når hun får en trøje på.


  • #28   22. nov 2017 Jeg tænker at Rosa top-hader at have tøj på, og derudover er hun måske lidt vant til, at lidt piveri fra hendes side, så fixer du problemerne for hende ( tag det endeligt ikke negativt ) Jeg tror du skal tænke dig virkelig godt om, hvordan du kan føre noget mere kærlig konsekvens ind i Rosas liv, uden at træde over hendes grænser og med forståelse for at hun er en lille fis. Nogle gange skal man udstå ting som man synes er rædsomme, feks at gå med dækken når det er koldt.
    Det vil være frygtelig synd for Rosa hvis hun skal sidde under din jakke på alle gåture.

    Jeg har ikke nogle konkrete råd, andet end at jeg tror du skal omtænke din træning af den lillefis og få givet hende noget mere "røv i pelsen" smiley


  • #29   22. nov 2017 Solvej..kan du evt lige vise billeder af de trøjer og dækner du har prøvet? smiley så kan vi måske bedre anbefale dig noget.

    F.eks hvis du allerede har prøvet dækken fra buster, så nytter det jo ikke at 28 anbefaler dig det dækken


  • #30   22. nov 2017 Her i byen har mange små hunde en sweater på i øjeblikket smiley

  • #31   22. nov 2017 Det kan du godt have ret i. Da hun var lille kom hun under jakken med det samme, dengang var hun jo også seriøst lille. Men det har bestemt bidt mig i røven nu, og det er jeg opmærksom på, så vi øver at hun skal gå lidt længere når hun siger til, på den måde får jeg det forhåbentligt vendt lidt. Dog er det svært når jeg kan se på hende at hun fryser.
    I foråret var hun frygtelig til det, selvom hun ikke frøs for uh nu var hun træt, og det ved jeg altså at hun ikke er, hun kan sagtens gå langt, og der gik da også kun et minut så skulle hun ned igen.

    Så den del arbejder vi meget på. Og jeg ved at det er 100% min egen fejl, fordi jeg lærte hende det dengang hun faktisk havde brug for at kunne, og nu mener hun at det bare altid gælder smiley
    Men som hvalp var det jo smart.

    Hun er generelt en lille forkælet prinsesse diva hund, men jeg er heldigvis bevidst om det, og har en kæreste der nok skal holde mig i ørene, for han mener også at jeg nogle gange er lidt for blød smiley ikke som i at jeg skal være hård mod dem, men jeg håber du forstår hvad jeg mener.

    De der store øjne er ikke til at stå for smiley

    Vi har snakket om at begynde til træning alle 4 til foråret, hvis vi kan få det til at passe med min kæreste og arbejde, det kunne være fedt.

    Når ja og så er min kæreste, når vi går tur sammen, faktisk begyndt altid at gå med Rosa, efter Lucky blev opereret og jeg derfor sørgede for at han ikke blev overbelastet osv. Det har også hjulpet lidt, for han er bedre til at være "hård". Men det er det samme for os begge i forhold til når hun får tøj på.

    Men nu prøver jeg lige det her med tøj indenfor, selvom jeg generelt ikke er fan af det indenfor men sådan er det, det er jo til et formål og ikke bare fordi jeg kan.
    Og så må vi se om hun ikke kan lære det. Om ikke andet så bare nok til at vi kan gå en lille tur, for når der først kommet frost, ved jeg hun kun vil ud at tisse og så ind med det samme, fordi hun bliver så hurtigt kold, specielt hvis der er vådt eller sne..


  • #32   22. nov 2017 Salla jeg kan desværre ikke huske alle, fordi jeg har solgt dem til andre, eller der ikke et mærke i mere. Men jeg har lige købt et hurtta i efteråret, den nye model, parka et eller andet. Den sidder fint, virker dog lidt voldsom til lille Rosa, men det skal jo være meget varmt til når det er iskoldt. Lige den forstår jeg dog godt hvis hun lige skal vænne sig til.
    Så har hun heldragter jeg har fået syet i hendes mål.
    Forskellige varme trøjer, både købt herhjemme og på ebay.

    Generelt er det meget svært at finde noget som passer hende. For hun er ved at være ok lang i forhold til de mindste str, men hun er så spinkel at det siddet alt for løst smiley


  • #33   22. nov 2017 Salla jeg har dog overvejet at købe endnu et dækken hvor man kan sætte snoren direkte i så hun ikke skal have sele/halsbånd på samtidig. Bare et der ikke er helt så kraftigt som det jeg har købt fra hurtta. Tænker det måske kunne hjælpe lidt ?

    Hun går forresten normalt med halsbånd, når hun ikke har dækken på, da hun heller ikke er vild med seler. (Det var massøren der sagde det, fordi hun skyder med ryggen og derfor kommer til at spænde lidt) så det er jo nok bare generelt ting omkring kroppen hun ikke kan lide tænker jeg.

    Er der nogen der kender til noget som er varmt, og kan klare en smule vand (vi går ikke når det regner, for så mener begge hunde at de dør) så det behøver ikke være helt vandtæt, som samtidig sidder meget tæt ind til kroppen ?
    For nu hvor jeg tænker over det, sidder det hele (pånær dem med ben i) ret løst, uden at være for løse, men måske er det det hun ikke kan lide.. smiley

    Det er altså lidt besværligt ikke at kunne snakke med hende om det.


  • #34   22. nov 2017 Dem kender jeg ikke, men har set det der hedder shields på en hjnd. Det så lækkert ud, men de der stropper man kan spænde ind og ud, hm ville være bekymret for om hunden kan hænge fast i dem.

    Hvad måler rosa efterhånden?


  • #35   22. nov 2017 Puuh Salla det ved jeg faktisk ikke, men kan godt lige måle smiley

    Rosa har været pisse sur og fornærmet i en halv time efter hun vågnet. Blev hvor hun havde sovet, og rørte sig ikke en millimeter. Lige indtil jeg trænede med Lucky og lækre godbidder lige før næsen af hende, så blev det alligevel for meget, og så fandt hun ud af at hun stadig havde ben. Det så altså ret sjovt ud. xD
    Hun er bestemt ikke glad for sin trøje, men det er da fremskridt, så jeg er tilfreds. Det var slet ikke nogen dum idé at starte med en helt tynd en, så hun kunne mærke at den var der, men at det samtidig er et så tyndt lag, at det ikke vejer eller irritere eller hvad den lille diva nu mener at det gør.


  • #36   22. nov 2017 Rundt om halsen ca. 17 cm.
    Rundt bag forbenene ca. 25 cm
    Længde: 20-22 cm (afhængig af hvor jeg starter og slutter)


  • #37   22. nov 2017 Orv det var kort!

    Ja så bliver tykke dækner lynhurtigt meget klodsede til de små hunde


  • #38   22. nov 2017 Salla lige præcis, det hjælper bestemt ikke på det. Og det kan jo godt være det er med til at hun hader det, fordi det netop hurtigt virker stort når det samtidig skal være varmt.
    Men ja hun er ikke større end en normal chi hvalp, måske bare mere spinkel, hun har jo ikke den tykke hvalpemave mere smiley


  • #39   22. nov 2017 Salla det er en skam du ikke arbejder tættere på. Ville gerne snuppe hundene med en tur i den butik du arbejder i smiley

  • #40   22. nov 2017 smiley det ville være hyggeligt smiley

  • #42   22. nov 2017 Jeg har ikke arbejdet intenst på det i det år (Det er kun anden sæson, og hun går jo ikke med tøj når det ikke er koldt, så vel fra omkring nov-marts når det ikke er en virkelig kold vinter) så omkring 4 mdr. Og sidste vinter gjorde jeg for at være ærlig ikke så meget ved det, for jeg havde ikke særlig meget overskud. (der skete rigtig meget i mit liv) Så vi har altså ikke arbejdet intenst med det, blot forsøgt når vi skulle ud at gå, og så når hun ikke ville, tog jeg da af hende og lod hende blive inde imens jeg gik med Lucky.
    Og så forsøgte jeg lidt som jeg skrev, med at give hende det på indenfor, hvilket heller ikke var en succes.

    Jeg ved ikke hvad der gør at hun ikke vil, men hun vil i hvert fald ikke. Og i år nægter jeg altså at hun bare skal være inde hund i flere måneder, så derfor søger jeg nu råd fra andre. smiley


  • #44   22. nov 2017 Nogle hunde hader altså bare at få tøj på, uanset hvad nogle folk så mener. Jeg har selv en hund, der hader at få noget som helst på. Om det så er et lille halsbånd, så er det bare øv. Kan desværre ikke komme med nogle gode råd, for har endnu ikke fundet noget der hjælper på min egen. Udover dækken-typen. Nogle dækkener kan han kun gå i, ikke løbe eller tisse. Det er dog lykkedes mig, at finde én type dækken, som han selv synes, at han kan bevæge sig i, så kan ikke sige andet end, at man må prøve sig frem.

  • #45   22. nov 2017 Tak Linda smiley

    Og tak Camilla. Ja jeg tror altså også selv hun bare ikke bryder sig om det, men jeg har bare ikke knækket koden for hvorfor endnu. Jeg synes dog også det virker som om jo tyndere og mere stræk der er, jo bedre. Så nu hvor det er så koldt hun skal have vinter trøje/dækken på kommer problemet. det kan være hun føler hun ikke kan bevæge sig eller hvad ved jeg. Det kan godt være jeg bare må prøve endnu flere slags på hende, men det er så svært at finde noget i den størrelse, som både kan give Rosa mere bevægelsesfrihed og ikke virke tungt og klodset, og samtidig være varmt nok smiley


  • #46   22. nov 2017 Miko foretrækker denne type:
    https://www.smartdog.dk/produkter/11-hundetoej/9016-camo-daekken-med-sele/

    Det er ikke helt varmt nok, når der er virkelig koldt og vådt, eller sne, så der må han lige finde sig i, at få et andet på, men ellers er det fint.

    Ved ikke om du bruger wish, eller aliekspress, men der har jeg set, at man kan få meget små dækkener. Har købt et enkelt dækken på wish, og Miko, på 3,5 kg. skal bruge medium eller large, i deres størrelser.


  • #47   22. nov 2017 Camilla jeg har faktisk lige kigget på lige præcis den model, jeg tror dog ikke rosa ville bryde sig om lynlåsen. har dog overvejet at give det et forsøg.

    Jeg har en trøje fra ebay, og den er rigtig fin når det begynder at blive koldt, inden det bliver så koldt som nu, og det er også den jeg kan få hende til at gå lidt i. Jeg bruger også wish, men synes ikke jeg indtil nu har haft held med at finde noget som er godt varmt, uden det bliver for klodset til den lille lort smiley Men du har helt ret i at de har meget små str. Jeg har faktisk en trøje hun er blevet for stor til smiley

    Denne.. Hun hader den dog også, men ikke helt så meget som de andre.

    Jeg har dog overvejet at forsøge mig med at ændre en af de heldragter hun har der er syet efter hendes mål, så det bliver et dækken/trøje i stedet uden ben. Den er heller ikke varm nok når det er helt koldt, men hvis vi bare kan være lidt mere ude end nu, så er det fremskridt!


    profilbillede
  • #48   22. nov 2017 Ja, bare man kan finde ét eller andet, som hunden føler den kan bevæge sig i. Miko er altid værst her i starten af den kolde årstid, han bliver lidt(!) bedre efterhånden, som det bliver en vane, hver gang vi skal ud, men han sætter samme fjæs op hver gang, og ligner en skildpadde, lige når han begynder at gå. smiley

  • #49   22. nov 2017 Hvad med at gå efter noget mere dækken, så hun ikke skal have benene igennem. Måske det kunne hjælpe på bevægeligheden

  • #50   22. nov 2017 Labsen, som du kan se, har hun den der striktrøje (har flere lign, men den der sidder bedst) Og så har hun et hurtta dækken. Og hun går faktisk bedre med heldragterne end det dækken fra hurtta.

    Men jeg synes det virker til at det går okay i forhold til det med at have det på indenfor, så må vi prøve om vi kan vænne hende til det. i mellem tiden vil jeg se om jeg kan finde noget lign dem striktrøjer hun havde som hvalp, de sad godt på hende, og hun var okay glad for dem. Så jeg kunne jo være heldig at hun stadig vil acceptere den model. Men de er heller ikke varme nok til når det bliver rigtig vinter desværre. Men det er heldigvis ikke så tit, så må vi nøjes med kortere ture de dage.


  • #51   22. nov 2017 Da Bassen var lille ville han heller ikke have dækken/trøje/sele på, så virkede nogle eller alle ben pludselig ikke. Det hjalp rigtigt meget da han fik en striktrøje der var strikket til ham efter mål, så gik det. Den brugte han hele første vinter selv om den egentlig ikke var helt varm nok, i hvert fald hvis vi ville ud på lidt længere ture, men den gik på de lidt kortere ture så dem gik vi bare flere af. Fik også en sele lavet efter mål, og den gjorde også underværker. Nu kan han have næsten alt på uden problemer, selv da dyrlægen dømte bodystocking med ble i var der ingen store problemer (han gik fint rundt men var ikke helt lykkelig).
    Færdigkøbte dækkener/trøjer passer bare ikke helt så godt, så alt bliver omsyet så det sidder perfekt. Er lidt miljøskadet da jeg ved fra hestene hvor stor betydning det kan have at alting passer for at undgå spændinger og trykninger (og det kan de godt få selv om de kun har det på på tur)


    profilbillede
  • #52   22. nov 2017 Hvis du kan få fat i en trøje i ren uld, er den rimelig varm og kan også klare en mindre byge, uden at blive gennemblødt.

    Jeg tror jeg har prøvet alle materialer til Ghini, lammeuld, bomuld, fleece, kameluld, lamauld, silke, softshell ja, jeg kunne fortsætte rækken, hun bliver bare aldrig "tøjhund" smiley

    Enig i, at pasformen er vigtig. Der må ikke være noget, der strammer eller nedsætter bevægeligheden. Et par tynde lag, er ofte bedre end et enkelt tykt dækken.



  • #53   22. nov 2017 Ingenting der strammer eller gør så hun ikke kan bevæge sig. Det er bare Rosa der er en tosse på det punkt.
    Det kan godt være jeg skal se om jeg kan finde en i ren uld, hvis hun bare kan vænne sig til den, er det da bedre end ingenting. smiley

    Indtil videre synes jeg det er gået okay med det tynde i dag, men det kræver lidt tilvænning. Jeg har taget det af, for hun er stadig meget ked af at have det på, og ville ikke lege med Lucky pga det. Så hun kommer til at have det på nogle timer hver dag, så hun kan vænne sig til det smiley

    I mellem tiden kan jeg så undersøge markedet for nogle alternativer til det vi allerede har. Som f.eks. en uldtrøje af ren uld.


  • #54   23. nov 2017 Jeg har nogle fleece trøjer til mine hunde, har masser af andre dækkener men de har er bare bedst. Jeg bruger dem når vi er ude og træne om vinteren, når vi går i skoven, de dage det ikke regner osv.

    De sidder super, min ung hund synes dækkener er noget opreklameret fis, men fleecetrøjen ligger han slet ikke mærke til han har på. Han kan slet ikke lide hvis der er ben eller ærmer i.

    Måske skulle du prøve at starte med sådan en, den kan hun også gå med indenfor smiley

    http://www.trenddog.dk/shop/goldpaw-fleece-8224p.html


  • #55   23. nov 2017 Tine tak, det vil jeg helt sikkert lige kigge nærmere på smiley

    Overvejer lidt at købe en termosok til hende og så bare klippe den til. Men ved ikke hvor godt resultatet ville blive smiley
    Hun bruge en almindelig tynd strømpe da hun blev steriliseret, for at holde hende og Lucky fra såret, og det fungerede egentligt okay. Når jeg tænker over det, var hun ikke så voldsomt ked af den, men der havde hun selvfølgelig også en hel del andet at tænke på.


  • #56   23. nov 2017 Hende her syr fleesetrøjer og lækre Y-seler til billige penge.

    https://www.facebook.com/groups/1649349528625941/permalink/2114610685433154/?sale_post_id=2114610685433154&rt=11

    Hvis du er medlem af gruppen på facebook, så er annoncen her.
    Hvis ikke man er medlem kan man ikke se den, da det er en lukket gruppe.

    https://www.facebook.com/groups/1649349528625941/permalink/2114610685433154/?sale_post_id=2114610685433154&rt=11


  • #57   23. nov 2017 Anni jeg kan desværre ikke åbne dit link.

  • #58   23. nov 2017 Er du ikke på facebook ?

    Det er hende her.

    https://www.facebook.com/katrine.r.johansen?fref=gs&hc_ref=ARRhgv1fi7yi2x_Qnfobq1_Y0RKV38pHm3zjgx5-zyJ7TeLksyqgnVF2MZTjANQ31_A&post_id=2114610685433154&dti=1649349528625941&hc_location=group

    For at du kan åbne linket, skal du melde dig ind i gruppen. Alt til kæledyr sælges/købes.


  • #59   23. nov 2017 Jo men den sagde at linket ikke virkede, så kunne ikke se hvilken gruppe du snakkede om smiley

  • #60   23. nov 2017 Tænker også at syet på mål er løsningen. Øg at det er en der formår at sy dem så de tilgodeser hundens anatomi. Ser alt for mange dækner der sidder så de forstyrrer hundens skuldres bevægelser, dem kan jeg godt forstå hunde ikke vil løbe med

  • #61   23. nov 2017 Anni nu er jeg i gruppen, men hun kunne desværre ikke hjælpe når hun er så lille. smiley

    Salla dem ting Rosa har sidder nu rigtig godt, men det er helt sikkert vigtigt og jeg foretrækker også ting der er syet til hende. Det er desværre bare nogle gange svært at finde noget der er varmt og samtidig så småt. Har de der heldragter der er syet til hende, de er fra Sverige. Måske jeg forhører mig om trøjer uden ben hos hende smiley hun er ret billig og har jo lavet noget i str lille til Rosa før


  • #62   23. nov 2017 Hmm..
    Jeg synes du kommer til at sabotere din egen træning ved at tage den tynde trøje af nu.

    Hun har lært at stædighed virker og du bliver nødt til at være mere stædig end hende.
    Tænk over det - det ER jo ikke synd for hende at have trøjen på. Der er ikke ubehag forbundet med det, hun kan gøre alt det, hun plejer.

    Hun kommer nok ikke til at elske tøj, men hun bliver jo nødt til at have det på. At trække pinen ud indtil hun accepterer det er kun en ulempe for jer begge.

    Det der med godbidder og fest - det ville jeg glemme alt om. Det bliver uærligt når man forsøger at snyde hunden og det filmer de - og bidrager til problemet.

    På med trøjen og gør alt som du plejer.
    Ingen specielle hensyn og ikke nogen blødende hjerter. Hun kan godt tåle det smiley


  • #63   23. nov 2017 Ch det hjalp jo netop at jeg begyndte at have en fest med Lucky og havde lækre godbidder.

    Og nej jeg mener bestemt ikke hun skal have den på 24/7. Bare fordi jeg ved det ikke er noget ubehageligt, behøver hun ikke skulle træne 24/7 det gør man heller ikke med andre ting. Hun har trøjen på igen i dag, hvilket går fint. Hun er stadig ikke ellevild, men hun går da rundt.
    Jeg vil langt hellere tage lidt længere tid om det, og så lade hundene have tosse tid. Lucky gider heller ikke lege med trøje på, selvom han acceptere det fint. Det er altså ikke nemt med de slåsse og tumle lege de leger, og hvad hvis Lucky sad fast i den ? Det er da ligeså farligt som halsbånd og seler når det kommer til leg.

    3-5 timer er helt fint at træne det. Og så må du/i da mene hvad i vil. Men bare fordi det ikke er noget ubehageligt, behøver det da ikke betyde at hun ikke synes det.
    Udsætter du også din hund for noget den ikke kan lide 24/7 for at træne det ? Nej vel, så tager man det i hundens tempo.

    Sidst jeg læste om træning af halsbånd, skulle man først starte med bare at sidde med det, så kunne man stille og rolige begynde at give hunden det på og tage det af med det samme osv. Så hvorfor er det så meget anderledes med en trøje ?


  • #64   23. nov 2017 Ts det var bestemt heller ikke myntet på dig og Rosa smiley jeg ved jo ikke hvad du har af dækner til hende, eller har afprøvet.

    Mere generelt, når jeg hjælper kunder med at finde et dækken eller ser folks hunde med dækken på.
    ...
    Det er lidt en ond cirkel. De virkelig små hunde har brug for varme dækner, men varme dækner i deres størrelse, betyder desværre bare at de ofte er for tykke og klodsede.


  • #65   23. nov 2017 #63 kom imens jeg skrev..

  • #67   23. nov 2017 Det kan godt være det et sele træning (for hunde der netop ikke er glade for det)
    Mine har aldrig haft problemer hverken med halsbånd eller sele.

    Det går stille og roligt fremad med Rosa og den tynde trøje, men der er nok langt fra den til noget der faktisk varmer. Men jeg tror jeg vil starte med at købe en termo strømpe. Den kan jeg klippe til så det passer og samtidig er den ikke så tyk og klodset og sidder godt til ligesom den tynde trøje.


  • #68   23. nov 2017 Halsbånd sætter man altså på hvalpe når de er nærmest nyfødte og så har de dem på 24//7.

    I det øjeblik du gør det til et problem, så gør du det nemlig til et problem for Rosa. At det er blevet et problem har du jo fundet ud af.
    Det kunne have været helt undgået hvis ikke du pylrede om hunden.

    På med trøjen og lad hunden have den på indtil hun bevæger sig normal når hun har den på.

    Du har mange undskyldninger for Rosa, den seneste er, at hun jo ikke skal "træne" 24/7 i flere dage.
    Dette at have en trøje på er ikke træning.

    Den gang du fik Rosa, tog du hende vel hellere ikke med hjem i kun en time og så tilbage til opdrætter.
    Dagen efter tog du hende så med hjem to timer og så tilbage til opdrætter ? Osv osv.

    Jeg er ret sikker på, at du bare hentede hunden og beholdt den, og hvorfor gjorde du det, når nu du siger at hun ikke skal "træne" 24/7 ?
    Hvorfor skulle hun "træne" 24/7 da du fik hende ?

    Du spørger efter råd, men ikke et eneste råd kan bruges.............


  • #69   23. nov 2017 Anni - jeg sætter altså ikke halsbånd på mine hvalpe hverken som nyfødte eller senere.

    De prøver alle at få halsbånd og snor på et par gange i løbet af den sidste uge inden de flytter hjemmefra (måske en time sammenlagt) men ingen halsbånd, når de løber frit sammen med deres kuldsøskende.



  • #72   23. nov 2017 Kirsten - ok, alle de opdrættere jeg kender giver dem halsbånd på som nærmest nyfødte.
    Mine hvalpe har også altid fået halsbånd på i løbet af et par dage.
    Da jeg havde Maller var det næsten umulig at se forskel på dem.
    Da jeg havde AmStaffer var det ikke nødvendig, for de havde alle sammen forskellige farver/aftegn. Det sidste gælder vel også for dine Whipper ?


  • #73   23. nov 2017 Anni, hold nu op. Hvorfor vil du så gerne have at alt er et problem ?

    I dag har rosa faktisk gået rundt med trøjen helt normalt. Hun er dog stadig ikke glad for den, det kan jeg se på hende. Derfor får hun den af igen når hun har gået med den et par timer. Hvorfor skal hun have den på når hun ikke kan lide den ?
    Jeg pylre ikke og gør ikke noget stort ud af at hun får den på eller at hun får den af igen.

    Som du kan læse er der bare hunde der ikke kan lide det, hvorfor SKAL der være noget helt galt fordi Rosa er en af dem ? Fordi hun er lille bitte og jeg acceptere at hun ikke bryder sig om det. Det virker som om du kender den eneste sandhed og at du bare vil have at jeg gør noget galt.

    Jeg lytter og har faktisk taget imod flere råd og tilpasser dem så til Rosa. F.eks at give hende trøje på indenfor, og så er jeg ved at tjekke de forskellige trøjer og modeller som andre har linket og fortalt om, så jeg måske kan finde noget som er varmt og som samtidig er noget Rosa kan leve med.

    Og nej Rosa kom ikke frem og tilbage da hun var hvalp, der er få ting hvor man bliver nød til at gøre det lige på og hårdt, men det her er ikke en af dem.

    Og jeg er sådan set ligeglad med hvad du mener, for jeg gør hvad jeg finder bedst og det jeg kan se virker for min hund!

    Til sidst vil jeg sige tusind tak til alle for at deltage, jeg stopper her, for jeg gider ikke de der angreb.. og tusind tak til dem der brugte tid på at forklare om deres egne erfaringer, finde links osv.


  • #74   23. nov 2017 Anni - ja, jeg kan sagtens kende forskel smiley

    Jeg tror kun jeg har mødt et kuld sorte labradorhvalpe med halsbånd på, men jeg indrømmer, at når jeg har passet røde gravhundehvalpe hos Xingus opdrætter, krævede det at jeg havde dem i hænderne for at skelne dem smiley



Kommentér på:
Hund fryser men vil ikke have dækken på?

Annonce