{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
671 visninger | Oprettet:

blandinger er robuste??? {{forumTopicSubject}}

jeg har været ved dyrlægen idag, og fik mig en god snak med dr.dyr. jeg har en raceren hvalp (tror jeg) men uden stamtavle, og den vej igennem kom vi ind på blandingshunde, og dr.dyr udtalte at blandinger tit havde en tendens til at være mere robuste, og ikke plaget af så mange sydomme som de forskellig racer tit kunne være plaget af. jeg er hvis når det kommer til stykket enig, men hvad siger i herinde?
også apropo dyrlæge, er der nogen der ved hvor man kan købe tobis fiskeolie??
mvh karina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  blandinger er robuste???
  • #1   3. jan 2007 Jeg tror ikke blandinger er mere raske (robuste) end racehund, hvis bare man vælger en hvalp fra en kennel der går op i hundenes sundhed.

  • #2   3. jan 2007 Har hørt rigtig mange dyrlæge sige det samme -
    At det ofte er de racerene der frekventere klinikken lidt for ofte -

    Men ved ik om der er lavet en decideret statistik over det -


  • #3   3. jan 2007 Det tror jeg ikke.
    Ihvertfald ikke hvis den kommer fra et ordentligt sted ;o)


  • #4   3. jan 2007 Jamen, jeg kan kun give dyrlægen ret.. Det er også min erfaring at blandinger er mere robuste.. Har også hørt fra forskellige folk og dyrlæger, så der må da være noget om det..
    Også derfor jeg gang på gang forsøger at forsvare blandingshunde i de tråde, hvor folk mener at avl på blandingshunde skal udelukkes.. Men nævner man det med at en blandingshund er mere robust, så er det bare en myte og bliver skudt ned i jorden..
    Men har nu altid hørt (og set) at blandinger er meget/mere robuste, så det holder jeg på.. smiley


  • #5   3. jan 2007 Tror ikke altid det har noget med kennelen at gøre.. Tror også det har meget at sige hvilken race man køber.. Der findes jo arvelige sygdomme inden for visse racer, og det er også derfor jeg ikke mener at det med stamtavler er det eneste rigtige..
    Jeg er ikke imod det, men jeg mener heller ikke at det burde være det eneste eksisterende.. smiley


  • #6   3. jan 2007 jeg tror heller ikke det var noget dyrlægen ville underskrive, men tror bare det var hendes opfattelse. og kan kun være enig, da vi i min opvækst altid har haft blandinger, og disse har kun være til den årlige vaccination. ved det også fra min kat, som er raceren med hele svineriet, den er til ved dyrlæge da den har de sygdomme der høre til den race. men hva, det er kun mine erfaringer.

  • #7   3. jan 2007 Jo den påstand har jeg også hørt et par gange:-)
    Måske har det noget at gøre med arvelige sygdomme, som de måske ik er så udsatte for


  • #8   3. jan 2007 hermann... der tror jeg du har ganske ret, altså det med de oprindelige racer, jeg tror man har forsøgt at ændre for meget på visse racer, som så har givet udslag i nogle race mæssige skavanker..

  • #9   3. jan 2007 Idet to hunde af samme race får afkom vil sygdommen jo ligge i generne og de to hundes gener krydset sammen vil jo altid give større sandsynlighed for at sygdommen vil komme til syne hos avlen..
    Krydser man f.eks. en stærk hund, som ikke har nogle arvelige sygdomme liggende i generne, som parrer sig med en hund som til gengæld har arvelige sygdomme liggende i generne, vil det jo altid formindske chancerne for disse sygdomme, end hvis det var 2 hunde med samme arvelige sygdomme..

    Hermann: Ja, det kan jeg også kun give dig ret i.. smiley


  • #10   3. jan 2007 Og så fik jeg lige nævnt sygdomme 4 gange i samme sætning.. ups.. hehe..

  • #11   3. jan 2007 mgp: jeg tror det er svært at sige sådan er det bare, både for og imod, men jeg tror da det er rigtigt at der kan være noget om snakken, dyrlægerne ved vel hvad det er de ser i deres klinik. og jeg har som sagt oplevet det tilsvarende med hunde under min opvækst, men selvfølgelig er der delte meninger, man skal jo også forsvare det man selv har..

    mht matematikken, ja den vil jeg da gerne lige modbevise, jeg kender en grim mand, og hans grimme kone, som fik børn, som var utrolige kønne, og kunne gå for at være modeller.. så jo i visse tilfælde gir minus+minus= plus, heldig nok for de børn..


  • #12   3. jan 2007 så skal vovsen luftet, er tilbage om lidt.


  • #13   3. jan 2007 Den køber jeg ikke. Med mindre der er lavet en statistik der kan vise det, så hopper jeg ikke på den.

  • #14   3. jan 2007 Tjaaaaaaa..........kunne da være sjovt at se noget statestik over det.
    Jeg har altid haft blandninger. Den første jeg havde fejlede ALT. den næste fik kun fjernet analkirtler i hele sit 11 årige liv. Og sammen med den havde vi en anden blandning, som fik HD og blev opereret for det uden held.
    Og nu har jeg emma, som kun har været syg iforbindelse med hendes fødsel..........meget syg............men nu er hun (7,9,13) helt super frisk.

    Men jeg har da hørt denne påstand mange gange.........


  • #15   3. jan 2007 Tja.. Jeg har haft en blanding med allergi og 5 med stamtavle der kun er til dyrlægen en gang om året til vaccinationen - og så et par gange med en der blev skadet

  • #16   3. jan 2007 Du kan købe tobisolie på over internettet. Prøv at google på navnet, og så dukker der nogle forskellige forhandlere op.

  • #17   3. jan 2007 jeg tror ikke der er en statestik, men jeg syntes da det er lidt intressant alligevel, kan kun støtte det op af dyrlægens udtalelser, og som sagt, de må da vide lidt om hvad der kommer ind ad døren hos dem. man kan selvfølgelig også tolke det som at ejer af blandingshunde ikke vil bruge penge på dem, dett tror jeg dog ikke.

  • #19   3. jan 2007 mange tak sabine r, og pernille p.
    mvh karina


  • #20   3. jan 2007 har også kun hørt at de urene er mindre tilbøjelige til kedelige sygdomme.

  • #21   3. jan 2007 Min første blanding,havde rådne hofter,allergi,fik livmoderbetændelse,kræft i patterne og endte med at blive aflivet,pga dette.. men hun blev da 10 år.. set tilbage skulle hun nok ha været væk,noget før.. Men det var første hund og var egoistisk...
    Jeg tror det er en skrøne,at de skulle være mere solide..


  • #22   3. jan 2007 ssshhhhhhhhh Birthe! nu kommer der kog i gryden hæ hææææ

  • #23   3. jan 2007 birte. b, det var da rene ord for pengene, og ja jeg er fuldstændig enig. bliver helt skræmt når jeg kigger på kattens stamtavle, sikke mange der går igen, og endda nogle på begge sider, altså mor og far siden, så i bund og grund så er min kat en ægte indavlet skønhed, som var købt af forrige avlshan, men desværre blev det vist lidt for indavl, da han var noget nær steril. men hvad han er jo pisseflot.
    men nå har vist fået svar på spørgsmålet, der er delte meninger. tak for i aften nu er det fjernsynstid. kigger måske ind senere.
    mvh karina


  • #24   3. jan 2007 Birthe>> Hvad bygger du det på?

  • #25   3. jan 2007 så så pauseklovn, ikke fare i en spids, alle har ret til deres mening.

  • #26   3. jan 2007 altså man kan jo ikke komme uden om, at der med nogle racer bevist avles på hunde med skavanker, for at beholde racens standard....kort sagt man avler på hunde med fysikske skavanker (der i højere eller mindre grad handikapper hundene)

    så i på den måde kan man vel godt tale om at blandinger i nogen grad er sundere....(men det kommer igen an på hvilke hunde, den er blandet af)

    Lykke


  • #27   3. jan 2007 Karina>> Hvor farer jeg i en spids? Hvor siger jeg at folk ikke må have deres meninger?

    Jeg vil bare gerne vide hvad folk bygger deres meninger på. Har de læst en undersøgelse, set en statistik eller selv stået ved dyrlægens dør og talt hunde, eller noget helt 4.

    Jeg vil så gerne have facts. Måske jeg kunne lære noget nyt. Jeg er nemlig villig til at ændre mining og flytte holdninger hvis nogen kan komme med en god begrundelse til at deres mening er bedre end min.


  • #28   3. jan 2007 hmm det er jo ikke sådan lige at finde ud af. Men ja jeg har også hørt det samme - men også at det er en gammel skrøne.

    Blander du feks en schæfer som er meget disponeret for HD. med en race som ikke er så disponeret for HD. Ja så vil det vel være en fodel for schæferen, men ikke den anden race som oprindeligt ikke var disponeret og så bliver det ført videre. Også til blandinger - hvor der typisk ikke er så meget kontrol med HD og avl.

    Og så spiller det vel også ind med nogle af de bondemænd og nærrige hoveder der er for nærrige til andet end blandinger og for nærrige til dyrlægen, så hellere går bagved laden og skyder hunden , hvis den bliver syg.

    Jeg har nu ikke noget mod blandingshunde og jeg ville ikke have noget imod at eje en - men ville ikke avle på den. Omend blandingshunden vel må være Danmarks Nationalrace ;O) Men synes det er dejligt og spændende at kunne forbedre racen og se på stamtavlen hvorledes det feks ser ud med HD i flere gnerationer tilbage,

    LN



  • #29   3. jan 2007 Gør det alle racerene hunde med stamtavle til noget skravel og alle blandinger til robuste?

    Når man vælger en racehund med stamtavle har man jo netop muligheden for at fravælge de aner der er dårlige, det kan man ikke uden.

    At man skal kigge sig godt for er vist gammelt nyt smiley


  • #30   3. jan 2007 Laila>> Ja, den tanke har jeg også haft. Den med hvem der ejer hvad.



  • #31   3. jan 2007 hvis i sku være i tvivl om hvilke racer jeg her omtaler.... kan jeg nævne et par stykker....

    Schæfer : avles bevidst med HD for at få det lave bagparti (da man ønsker dette udseende for racen)

    Fransk Bulldogg (og andre i den type) avles bevist med så flade næser at de har svært ved at trække vejret.
    (da man ønsker dette udseende for racen)

    Engelsk Bulldog : avles bevist med så store hoveder, at tæven ikke kan føde hvalpene normalt, og må have kejsersnit (da man ønsker netop dette udseende for racen)

    Grand Danois (min egen ) avles bevidst meget store, så deres levetid forkortes meget, pga. et hurtigt opslidt hjerte. (da man ønsker netop dette udseende hos racen)

    og jeg ku blive ved.....vores gode gamle Canis Lupus er igennem tiden blevet avlet til uigenkendelighed....for vores skyld...


    Lykke


  • #32   3. jan 2007 Birthe>> "Jeres påstand om blandingshunde" Jeg ved ikke lige hvor jeg kommer ind der. Jeg har indtil nu kun forsøgt efter håndgribelige facts og ikke udtalt mig om hvad der er sundest.

    Tror det er hip som hap hvad sundhed angår om man har med eller uden tavle, raceren eller blandet. Derfor vil jeg gerne have at vide hvad folk bygger deres påstande på. Jeg har ikke kunne finde nogen opgørelser over hvor mange hunde der findes, hvor mange der kommer til dyrlægen og hvordan racer og blandinger fordeler sig på hvilke sygdomme. Så var der nogen der havde det ville jeg da gerne se det smiley


  • #33   3. jan 2007 dette kan man nok ikke kalde faktum...men bare min personlige erfaring.... jeg har igennem årene haft både racerene og blandinger...og jeg må nok tilstå at jeg har rendt en del mere til dyrlæge med de racerene end blandingerne.....

    Lykke


  • #34   3. jan 2007 Lykke N (Brønshøj) >> Netop de racer du nævner er bevis på hvordan avl kan øderægge en race smiley

    Steder hvor Kennelklubben burde træde ind, og sætte en grænse for hvad der er acceptabelt, så en hund med for flad snude ville få en 3. pr. og ikke kunne avlsgodkendt.


  • #35   3. jan 2007 mine svigerforældres gamle hund(den er død nu) blev dansk champion, og har flere kasser med pokaler osv. den faldt om under en udstilling og de fik den scannet. medfødt hjertefejl, og hormoner gjorde at den kørte op, den skulle kastreres, det gjorde de selvfølig , MEN de blev riv ravene uvenner med klubben fordi de ikke ville lade den parre nogle tæver inden. min svigermekanik vidste at den kunne føre lidelsen videre og ville derfor ik ,men det kunne de andre avlere overhoved ikke se der skulle være noget galt i. så sviger... droppede ud af det hele.

  • #36   3. jan 2007 sårn logisk set.... så tænker jeg....

    en raceren hund, er en hund der kommer fra lang tids ensartet avl (da man holder sig til samme race i avlen...altså, kan sygdomme blive ført videre fra hund til hund i al evighed, eller til det evt. opdages, og måske stoppes....

    en blandings hund.... er som regel opstået ved et uheld, altså et engangstilfælde...og derfor kan arvelige sygdomme ikke viderføres i så mange led fremover....og de stopper nok før de når at spredes til andre hunde...

    eiii hvor jeg har svært ved at forklare mig i aften....var der nogen der forstod mit bavl...????

    Lykke


  • #37   3. jan 2007 Pauseklovn...jeg tror desværre det er de færreste racerene hunde der helt kan sige sig fri for avls handikap.....uanset racen.....

    Lykke


  • #38   3. jan 2007 Lykke>> Jeg er med, tror jeg. Men omvendt kan man også sige at ved en stamtavle kan man spore de dårlige gener og stoppe brugen for at forbedre racen.

    Med blandinger der oftest bliver blandet med en anden blanding er det umuligt at vide hvad der gives videre, og hvor evt. skavanker kommer fra. Man kan ikke finde tilbage eller frem til forfædre og afkom og se hvordan sygdomsregistret er.

    Såååååå alt afhænger jo af hvordan man vender det smiley


  • #39   3. jan 2007 Lykke>> "Pauseklovn...jeg tror desværre det er de færreste racerene hunde der helt kan sige sig fri for avls handikap.....uanset racen....."

    Nu kommer blandinger jo ikke ud af ingenting, så i sidste ende er der to racerene hunde der har hygge sig. Så ergo må de have bragt de dårlige genere videre til blandingen :o/


  • #40   3. jan 2007 Mgp- nej nu var det også to blandingshunde jeg tænkte på

  • #41   3. jan 2007 Lykke N: Har du svært ved at forklare dig? Synes sgu det går strålende.. smiley Sidder da herhjemme og nikker til dine kommentarer og smiler over hvor meget bedre du har formuleret, end hvad jeg selv kunne.. *S*

  • #42   3. jan 2007 Racehunde!. De gener der fremprovokerer f.eks. PRA er forskellige fra race til race. Så blandingshunde ville i princippet ikke få PRA selv om begge (forskelligracede) forældre var bærer af PRA. Ved racehunde 'destillerer' man så at sige de samme gener og derved også dem der kan være sygdoms fremkaldende.

    fandt jeg lige på nettet

    Lykke


  • #43   3. jan 2007 ~~~Pauseklovn~~~ Bedømmer_billedet ikke_hunden :
    "Nu kommer blandinger jo ikke ud af ingenting, så i sidste ende er der to racerene hunde der har hygge sig. Så ergo må de have bragt de dårlige genere videre til blandingen :o/"

    Jamen, der er jo kæmpe forskel på om du har to forældredyr med tendens til samme arvelige sygdom, eller om du har et forældredyr med HD og et raskt forældredyr.. Man kan jo snildt regne ud hvilke hvalpe der har størst sandsynlighed for at arve de dårlige gener.. smiley


  • #44   3. jan 2007 tak Dina W.....ku bare mærke da jeg skulle skrive det....at det nemt kom til at lyde lidt krøllet....

    Lykke


  • #45   3. jan 2007 Dina>> Hvordan ved du om de to blandingshunde (eller som minumum den ene som jo så skal mindske risikoen fra den anden) du vil sætte sammen er fri for arvelige sygdomme?

  • #46   3. jan 2007 Pauseklovn....du siger at man ved renraceavl nemmere kan spore og stoppe sygdomme....og ja det har du helt ret i (sårn teoretisk) ...for holder det også praktisk??? mit problem er at jeg ikke tror på det....når der er penge indblandet...handlede det KUN om ren avl... så ville det passe...men opdræt af renracede hunde, er for mange deres levevej....og hvis vi skærer helt ind til benet...og det handler om smør på brødet...så er jeg bange for at folks, fine moral og intentioner mht. til sygdomme osv. sejler sig en tur....

    Lykke


  • #47   3. jan 2007 Pauseklovn.... jeg fandt mit lille indlæg her....

    http://kom.aau.dk/~pe/dogs/ter_nyt.html

    prøv at læse noget af det....

    Lykke


  • #48   3. jan 2007 er her lige igen for et kort øjeblik.
    hvordan kan det være at min hun koster 5.500 kr men hvis jeg ville have samme race med stamtavle, måtte jeg slippe 12.000.. så er det jo for pengende. for så dyr er det da heller ikke at få lavet stamtavle, og heller ikke at udvælge en farhund. så et eller andet sted er der nogle "seriøse" opdrætter, der bare er i det for pengenes skyld.


  • #49   3. jan 2007 Lykke>> Jeg kender efterhånden en del opdrætter og ikke nogen af dem kan leve af at opdrætte hvalpe smiley

    Men lad os så bare sige at alle der opdrætter racerene hunde gør det for pengene og er ligeglade med racen og resultatet, tror du så opdrættere af blandinger har andre motiver end penge til en sommerferie?

    Som sagt opstår en blanding af to racerene hunde, så må blandingerne jo også blive påvirket af opdrætternes skødesløse avl med syge hunde?


  • #50   3. jan 2007 Karina>> Hvis du køber hund gennem en kennel er du bedre stillet i tilfælde af en syg hund, end hvis du køber af gårdmand Jensen. En parring koster normalt en hvalps pris, så det er heller ikke helt billigt.

    Med en blandingshund kan du lige låne naboens hanhund når du nu alligevel passer den for ham, og skulle hvalpene udvikle sig uheldigt er det bare ærgeligt for køber smiley


  • #51   3. jan 2007 pauseklovn læste du ikke mit indlæg fra nettet...der er svaret på dit sidste spørgsmål.....

    jeg tror ikke folk er ligeglade med deres hundes sundhed.... jeg tror bare at (og dette gælder ikke alle) nogle opdrættere sætter præstige, penge og personlig smag højere end hundens sundhed...når det gælder racerent opdræt....

    for hvis det i virkeligheden er som du påstår....at opdrættere går mest op i hundenes sundhed....hvorfor findes der så overhovedet racer med avlsfremstillede handikaps...såsom for korte snuder, dårlige rygge, led skavanker, for udstående øjne osv. ???

    Lykke


  • #52   3. jan 2007 eiiiii pauseklovn...nu må jeg bede om en forklaring....

    Karina>> Hvis du køber hund gennem en kennel er du bedre stillet i tilfælde af en syg hund, end hvis du køber af gårdmand Jensen. En parring koster normalt en hvalps pris, så det er heller ikke helt billigt.

    hva mener du med "bedre stillet"......
    hvis hunden viser sig at være syg.....så er den sq syg, og det ændre en stamtavle ikke på.... hvis du med "bedre stillet" mener at man kan få hunden byttet eller en anden hund...eller pengene tilbage.... hør her køber jeg en hund og den er syg.....så vil jeg skrup skide på penge tilbage eller ny hund..... ingen af de ting gør den hund jeg er kommet til at elske, rask....
    folk der tænker på det som "bedre stillet" tænker i mine øjne så kun på deres hund som en ting.... igen Pauseklovn....bliver de penge til noget skidt og meget upersonligt....

    Lykke


  • #53   3. jan 2007 Lykke N (Brønshøj) >> Jeg vil lige gøre opmærksom på at det du henviser til er fra 98 og idag er der en matadoravlsgrænse for at undgå ekstem brug af en enkelt hanhund.

    Som tidligere skrevet mener jeg det er forkasteligt at nogle racer er blevet avlet så ekstremt at de f.eks. ikke selv kan føde, og jeg ville aldrig støtte en sådan opdrætter ved at købe hvalp der, ligesom jeg ikke ville støtte en hundefabrik.

    At udsætte en hund for kejsersnit fordi den pga avl ikke selv kan føde er forkasteligt, men det hører vist til i en anden tråd.


  • #54   3. jan 2007 ja sorry der fløj jeg som sædvanlig lidt hurtigt op af æsken....
    men jeg må bare indrømme at lige præcis den udtalelse (som alle opdrættere kommer med).... er mig <TOTAL > uforståelig.... hvis min nye hvalp viste sig at være syg fra opdrætteren af.... ville det så absolut ikke gøre mig mindre ulykkelig at få hunde byttet (som jeg ALDRIG ville gøre)...jeg synes den (garanti) stinker langt væk af kølig profit tænkning...

    Lykke


  • #55   3. jan 2007 Lykke N (Brønshøj) >> Jamen mine hunde er også kun pynt til at pryde sofaen, og de hvalpe jeg laver er også kun til at give mig råd til en feeeeeeeeed ferie ;o)

    Jeg holder mig til dem med stamtavle, så er der flere friske blandinger til Jer andre og alle bliver glade smiley


  • #56   3. jan 2007 Pauseklovn: Hvis du har 2 racer med hver deres arvelige sygdomme.. Her kigger jeg på 2 renracede hunde, som får afkom..
    Nu snakker vi om at der er racerelaterede sygdomme. Tager man f.eks. en hund med tendens til HD og en hund med tendens til PRA.. Så er det kun en af forældredyrene som viderefører gener med HD og kun en af forældredyrene som viderfører gener med PRA..

    Havde du haft 2 hunde af samme race, begge med stærk tendens til HD eller PRA for den sags skyld, hvis chancen jo altid være fordoblet for at afkommet vil blive præget af HD.. Håber det var til at forstå.. hehe..


  • #57   3. jan 2007 nej det med kejsersnit hører så absolut til i denne tråd.... for grunden til at man er nød til at lave kejsersnit på disse racer.... er fordi man igennem avl har lavet racens hoved så stort at det er fysisk umuligt for tæven at føde sine hvalpe på normal vis....

    Lykke


  • #58   3. jan 2007 Pauseklovn: Det er bare en deal.. *s*

  • #59   3. jan 2007 Dina>> Og når de to hundes hvalpe, som så kan være disponeret for HD, så senere parrer en anden blanding, hvordan vil du så vide hvilken hund der kan videreføre hvad, og at du ikke sætter to hunde samme der kan videreføre HD?

  • #60   3. jan 2007 Lykke>> Men det er jo ikke en sygdom, og nu tråden handler om hvorvidt blandinger er mere robuste end racerene, og ikke hvilke bivirkninger ekstrem avl har medført.

  • #61   3. jan 2007 Birthe>> Hvem siger det?

  • #62   3. jan 2007 Birthe oki...du har ret....

    jeg kan bare ikke tage det seriøst når opdrættere generalt fremstiller sig som mere seriøse, moralske og som fremgangsmænd/damer for de sunde hunde....

    Lykke


  • #63   3. jan 2007 orvs Birthe....2 sjæle ...samme tanke

    Lykke


  • #64   3. jan 2007 lige min tanke Birthe....


    Lykke


  • #65   3. jan 2007 Cairns skulle også være nærmest udødelige...

Kommentér på:
blandinger er robuste???

Annonce