{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.460 visninger | Oprettet:

Destruktiv leg med legetøjet? {{forumTopicSubject}}

Jeg tænker lidt, kan det evt være udtryk for manglende korrekt stimuli?

Fik tanken, da jeg kender to hunde der bare ikke kan ha legetøj.

Hund 1
En jr dsg han, han flår alt itu. En andebamse, 20 minutter omme bag sofaen og den var myrdet. En mosskumbold, 5 minutter og der var bidt stykker af den.

Jeg ved at han får sine gåture, med og uden snor, men absolut nul mental stimulering, ala fodersøg eller lignende.

Hund 2
Dobertæve, der ligeledes myrder alt legetøj. Tvivlsomt hvad hun får af gåture, absolut ingen mental stimulering. Bortset fra legetøj med mad i eller marvben med fyld. Men det lyder bestemt til at hun røvkeder sig og mangler så meget at brænde energi af, hun er en pest indendørs. Hun galoperer rundt. Og har formået at få skubbet den lille 4,5 kg seniorhund ned af trappen. Samt været ved at skubbe ejer af den lille hund, ned også.



Lidt tynd teori på kun 2 hunde, men alligevel. Jeg har altså på fornemmelsen at hundene smadrer legetøjet i frustration?

Men hvad siger i? Jeg har jo ikke haft hund, så måske jeg er gal på den?

Oplever meget ofte på jobbet at folk efterspørger legetøj hunden ikke kan ødelægge, for den smadrer alt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Destruktiv leg med legetøjet?
  • #2   5. dec 2017 Ulvar ødelægger egentlig ikke. Men han piller yderst behændigt fyldet ud af bamser med næste kirurgisk præcision. Og får han lov, så elsker han også at lege flishugger smiley

    Jeg kender hunde der er meget destruktive med deres legetøj, selvom de trænes med dagligt og går konkurrencer i både spor og lydighed.
    Og samtidig kender jeg hunde, der aldrig ødelægger noget bl.a. de gamles ulv. Og han oplever sjældent noget ala mental aktivering.

    Tror det er som med så meget andet. Forskellige typer hunde leger også tit forskelligt, og tit synes jeg at det er de "fysiske" racer, der har tendens til at destruere legetøj ??


  • #3   5. dec 2017 Jeg ser udelukkende destruktiv adfærd i mine hunde ved enten smerter eller dage uden aktiviteter, så jeg er helt på linje med dig.

    En veltilpas, stimuleret hund behøver ikke bruge energi på at ødelægge ting. De bruger jo energien på aktiviteter og hviler når ingen aktivitet.


  • #5   5. dec 2017 En velfungerende hund kan vel også have en vane, uden at det skyldes smerte eller kedsomhed.

    Kender flere hunde der ikke smadrer gummibolde, men som klipper tennisbolde som var det smør.

    Ulvar er en af dem der ikke kan træne på tennisbold, da han klipper dem over. Men gummibolde, latexdyr, læderbolde og sågar balloner bærer han gladeligt rundt på uden at lave så meget som en ridse.
    Gad vide hvad det betyder?


  • #7   5. dec 2017 Det afhænger nok også af type og race. Nogle racer er til legetøj og bærer ting i munden generelt. Det gør mig absolut ikke.

  • #8   5. dec 2017 Whipperne flår/rusker legetøj i stykker, fordi de kan smiley

    Både hvalpe og voksne hunde er generelt ret destruktive, når det kommer til brugen af legetøj og det er ikke et tegn på kedsomhed.

    Jeg har været i kontakt med flere frustrerede ejere, som har fået råd om, at deres specielt unge whippets er enten over- eller understimulerede, når de er destruktive.

    Det har så ikke hjulpet enten at skære ned for aktivering eller skrue op, tværtimod. Hundene er bare blevet mere og mere frustrerede og tygger og rusker i alt hvad de kan få fat i og er stort set uden for pædagogisk rækkevidde.

    Hvis man derimod sørger for, at hunden har rigeligt med ting, den må splitte (stof, papkasser mv.) samt sørger for, at den får brugt sig selv fysisk (5 minutter for fuld speed) får man pludselig en afbalanceret og helt anderledes rolig hund, der er modtagelig for indlæring.

    Det er fint at gå spor og lave næsearbejde eller træne div øvelser, men meningen med livet for en whippet er at jage et bytte og ruske det til døde, får de ikke det behov opfyldt i en eller anden form, har man en småfrustreret hund, der har svært ved at finde ro.



  • #9   5. dec 2017 Jeg har en velstimuleret JRT. Hun har hele sit liv (hun er 3 år) ødelagt legetøj og bolde. Men aldrig ting, der ikke er hendes.

  • #11   5. dec 2017 Vores flænser deres sager uanset om de er velstimulerede eller ej.

    Det er bare sådan de er, der stikker ikke noget specielt under der...


  • #13   5. dec 2017 2 fuldstændig ens hunde ----- = ---- > Lasse og Nanna.... begge Cavalier'er. .... og lige gamle .
    De lever på nøjagtig samme måde ... spiser det samme .... sover samme sted ... leger sammen .... bliver underholdt på samme måde ... går de samme ture samtidig... osv.

    Hvis de får et tøjdyr hver .... gnaver de BEGGE to --- ører ... ben ...alt der "stritter" af .... piller begge 2 alt vattet ud af "dyret " til det er helt fladt.

    Får de andet legetøj .... bider Nanna det i bitte små stykker ... selv den mest hårde Kong kan hun nipse små stykker af i hullet .... indtil hullet er kæmpe-stort. ... og hun leger med det ...

    Lasse derimod gider overhovedet ikke glo på andet legetøj .... han leger aldrig med legetøj... heller ikke bolde selvom man triller det hen til ham.... ham glor bare på det ... og har aldrig leget med legetøj , heller ikke som hvalp.... ( jow ... det er løgn ... han havde en edderkop han elskede ... og legede med ,,, men den " åd " Nanna )

    PS: .... Jeg skriver i nutid .... ( Nanna døde sidste år i Juni ) så jeg har kun Lasse nu ...

    Så mon ikke det bare er sådan at hunde er forskellige ...også selvom det er samme race.

    Hverken Lasse eller Nanna har ødelagt noget , der ikke var deres .


  • #14   5. dec 2017 Mine hunde ELSKER legetøj og er sådan nogle hunde, der kan lege fra morgen til aften. Men de ødelægger også ind imellem legetøj, især hvis det kan flænses, og især elsker de at lave "nisselandskaber". Mine hunde bliver aktiveret hver eneste dag uden undtagelse.
    Luna har noget med øjne, de skal helst pilles af alt nyt legetøj.
    Det er dog meget langt fra hver dag, de ødelægger noget, men de dage de gør det, så ser jeg egentlig ikke, at de har kedet sig, de synes bare, det er sjovt. Ganske enkelt. De ødelægger ALDRIG andre ting. (Isla gjorde, da hun var hvalp).


  • #18   6. dec 2017 Mine hunde flænser godt nok også deres legetøj. Det ville da undre mig hvis de var understimulerede smiley Terriers er ret generelt destuktive, når det kommer til legetøj. Ham jeg har nu er undtagelsen der bekræfter reglen smiley Han er den eneste af mine terriers EVER der ikke piller sine bamser i stykker.
    Min Dobermann er en destroyer hvad angår bamser: I går aftes myrdede hun to bamser som min veninde havde givet mine hunde i adventskalender i søndags (ja, de har altså fået en afventskalender smiley ). Det foregik efter at vi havde gået tur og trænet lydighedsmomenter ret intensivt i ca 20 min. Mens vi spiste aftensmad dissekerede hun to stk legedyr totalt. At en Dober galopere indendørs og vælter folk og andre hunde omkuld har heller ikke nødvendigvis noget med understimulering at gøre; De er meget fysiske og lidt bulldozer-agtige.
    ... men altså en Dobermann der ikke får lov at lave noget. Det er sgu synd. De trives altså bedst hvis de får lov at bruge både deres fysik og deres hoveder. En understimuleret dober vil højest sansynligt gø meget af frustrationen ud smiley


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #19   6. dec 2017 Albus laver hul i ALLE sine bamser, og flår fyldet ud. Ellers ødelægger han intet. Tror bare det er sådan han leger. Han rusker også sine bamser, bolde, mm. Til døde. Han er en lille rottehund. smiley

  • #20   6. dec 2017 Atlas ødelægger også sit legetøj, papkasser osv., hvis han får det af os. Han har aldrig gnavet noget i stykker ellers, så jeg tvivler på, at det skyldes kedsomhed eller understimulering. Det er åbenbart bare skideskægt, synes han smiley

  • #21   6. dec 2017 Mange tak for svar. Det ser ud til at afhænge meget af det enkelte individ smiley

    Det var også et meget tyndt grundlag, med kun 2 hunde smiley


  • #22   6. dec 2017 Pepsi flår også alt legetøj itu og han er hurtig smiley Jeg vil ikke sige han er understimuleret eller lider af kedsomhed smiley Han har bare altid gjort det, siden lille bitte hvalp og han synes det er skide sjovt smiley
    Han ødelægger stort set ikke andet bortset fra han ikke kan stå for sønnens klip-klapper smiley


Kommentér på:
Destruktiv leg med legetøjet?

Annonce