{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.093 visninger | Oprettet:

Destruktiv adfærd - hva så?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Ih, det er rigtig træls med vores lille berner- han er nemlig begyndt at splitte tingene ad når han er alene hjemme. Er der nogen af jer der har oplevet det med jeres hunde??

Han er som regel god til at være alene hjemme men på det sidste er han begyndt at gnave i vores sengeben, splitte listerne ad og idag havde han hevet tapetet af et sted på væggen.

Vi synes selv at han får masser af opmærksomhed og motion/stimulering. Han får ½ times gåtur og leg om morgenen og så er han helt udkørt når vi kommer hjem. Han har masser af tyggeben og pivdyr så man skulle jo mene at han har alt hvad hjertet begære - men hvorfor splitter han så tingene ad??

Er det kedsomhed?? Hvis det er, hvad kan man så gøre for at han IKKE kommer til at kede sig??

Kan det være alderen der trygger?? Han er jo lige midt i "teenageårene" (7½mdr).

Har I oplevet noget lignende? Og hvad tror I kunne hjælpe på denne adfærd?

Kærligst Pil.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Destruktiv adfærd - hva så??
  • #1   1. dec 2008 Kia har ødelagt for små 45.000 kr. i forbindelse med tandskifte og lømmelalderen. Før, imellem og efter har hun ingen alene-hjemme-problemer. Jeg tror at det sagtens kan være alderen ...

  • #2   1. dec 2008 Sanne: pyhhh,,,det var noget af en udskrivning,,,så er der vist betalt for de nye tænder ;o)

  • #3   1. dec 2008 Det er meget muligt at alderen spiller en stor faktor. Du kan dog dæmpe problemet med alene hjemme træning og evt. DAP, så adfærden ikke når at blive så etableret, at det bliver et permanent problem

  • #4   1. dec 2008 Christina: Hvordan træner man alene hjemme, når han egentlig godt kan finde ud af det, men bare ikke kan holde sig fra sengeben mv.??

    Og hvad er DAP?


  • #6   1. dec 2008 Du nævner det selv *S*

    Teenage alderen...


  • #7   1. dec 2008 Lucy: Vi leger oppe i skoven, hvor han er fri - så han har masser af tid til at falde til ro inden vi tager på arbejde. Som regel hygger vi lidt om ham inden vi smutter. Og jeg har måske lidt en formodning om, at han bliver helt ureagerlig hvis han IKKE får brændt noget krudt af.

  • #8   1. dec 2008 Jeanette: Men kan det virkelig være ene og alene det der gør, at han hapser i alting??

  • #9   1. dec 2008 Vi har haft lignende problemer med Chewie, dog havde det intet med tænderne at gøre. Jeg har snakket med en adfærdsbehandler og fået følgende at vide:
    1. Inden hunden skal være alene er det vigtigt det simuleres hjernemæssigt, ikke kun fysisk, den skal lave nogle øvelser hvor den bruger hjernen og på den måde bliver træt.
    2. Inden man forlader hunden skal man 1/2-15min sidde stille roligt og slappe af, så man sørger for at man forlader en afslappet hund - dvs. efter den halve time skal man ikke lige pakke taske eller noget, det gøres inden.
    3. Når hunden skal være alene er det meningen den skal synes det er SÅ kedeligt at den bare ligger sig til at sove. Det festen er når du er hjemme. Derfor skal alt legetøj osv. fjernes efterlad evt. 1 sok/lignende
    4. Lav et fast ritual når du forlader hunden, fx. giv den nogle godbidder, et tykkeben, el. lignende - så bare venter på at du går, så den kan få noget guf.
    5. Evt. ikke lad hunden have hele huset til rådighed, dog er det vigtigt at den kan se hoveddøren/bagdøren.

    Vi bruger denne strategi, og vi har ingen problemer haft siden, det virkede fra dag 1!


  • #10   1. dec 2008 christina er adfærdsdims smiley

    HOLD DA OP 45000 ????

    Hey - undskyld offtopic men er det dig pil ? altså fra bigbrother ?


  • #11   1. dec 2008 Ej sorry - så lige din alder smiley

  • #12   1. dec 2008 Ja det kan det.. Min Luna gjorde det samme... OG fik alene hjemme problemer igen..

  • #13   1. dec 2008 Tanja: Ja. Så nu har hun bare at passe på dem !! :o)

    Mange hunde får alenehjemmeproblemer og bliver urenlige, stikker af og bliver destruktive i forbindelse med lømmelalderen. mange glemmer for en tid alt hvad de har lært, hvorfor det er så vigtigt at den ønskede adfærd er rigtigt godt indlært ...

    Kia kunne huske alt igen da hormonerne kom på plads igen. Men nøj hvor var hun altså tit og ofte billig til salg !! Det er helt sikkert her at man som ejer kommer på prøve :o)

    Jeg kunne snildt sætte mig ind i hvorfor så mange hunde i lømmelalderen var til slag. Men synes dog at ejerne gav for hurtigt op.

    Jeg ser lidt sådan på det at de 2 år hvor hun svinger mellem vidunderlig og umulig/forfærdelig er det værd for de forhåbentlig 10+ år jeg håber på at have hende efterfølgende hvor hun gerne bare skulle være vidunderlig :o)

    Jeg fylder så meget på af indlæring i de gode perioder og laver udelukkende vedligeholdelsestræning i de dumme samt jeg forsøger så vidt det er muligt at undgå unødvendige konflikter med min teenagervapper :o)

    Kia er på vej ind i hvad jeg håber på er den sidste lømmelalder nu (man har jo lov til at håbe :o))

    Den uønskede adfærd kunne dæmpes med øget aktivering både fysisk og mentalt samt at alle forbudte bideting blev fjernet så der kun var masser af "lovlige" aktiverings og bideting. Men helt at dæmpe adfærden kunne jeg ikke. Det kom af sig selv i forbindelse med at lømmelperioden gik over ...

    Held og lykke :o)


  • #14   1. dec 2008 Lille My : Nope - er du vimmer? Jeg kan da ikke forlade min søde vapse for at medvirke i et realityshow *GG*

    Cille & Daniel: Tak for de gode råd - det var også lidt min tanke, at vi måske skal udfordre hans små grå noget mere :o)


  • #15   1. dec 2008 Pil - det er ihvertfald utroligt hvor godt det virker, hihi:-)

  • #16   1. dec 2008 Uhh
    Vil lige nævne at jeg altid har fulgt Cille og ...'s nr:

    1. Inden hunden skal være alene er det vigtigt det simuleres hjernemæssigt, ikke kun fysisk, den skal lave nogle øvelser hvor den bruger hjernen og på den måde bliver træt. (NEMLIG)

    2. Inden man forlader hunden skal man 15min-½ time sidde stille roligt og slappe af, så man sørger for at man forlader en afslappet hund - dvs. efter den halve time skal man ikke lige pakke taske eller noget, det gøres inden. (Jep)

    3. Når hunden skal være alene er det meningen den skal synes det er SÅ kedeligt at den bare ligger sig til at sove. Det festen er når du er hjemme. Derfor skal alt legetøj osv. fjernes efterlad evt. 1 sok/lignende ... (Ja for min hund betyder det at så smadrer hun bare væggene, gulvet, skabslågerne, åbner og tømmer køleskab, æder alt derinde og smider det der ikke kan ædes på gulvet, smadrer hylderne i køleskabet og åbner og tømmer køkkenskabene, smadrer kaffemaskine, elkedel, toaster og you name it for at slutte med at spise køleskabslågen MUMS :o)) Når ikke hun er i lømmelalderen sover hun når hun har guffet sine guffere :o)

    4. Lav et fast ritual når du forlader hunden, fx. giv den nogle godbidder, et tykkeben, el. lignende - så bare venter på at du går, så den kan få noget guf. (Kia elsker det og beder mig næsten om at smutte så hun kan få sine guffere :o))

    5. Evt. ikke lad hunden have hele huset til rådighed, dog er det vigtigt at den kan se hoveddøren/bagdøren. (Kia har køkkenet til sin rådighed og kan se ind i stuen (der er opsat en babydør mellem køkken og stue)) ...

    Strategien virker fint når bare ikke Kia er fuld af hormoner og teenagertrods :o)
    Men det er jo et forsøg værd ...



  • #17   1. dec 2008 Hrmmm... ja vores lømmel på 11 måneder, er begyndt at pille tapetet af væggen i køkkenet. Jeg venter og håber, at hormonerne falder til ro igen *GGG*

Kommentér på:
Destruktiv adfærd - hva så??

Annonce