2.234 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Det blev en Grand Danois Det blev en Grand Danois

Hende min kollega, som jeg for noget tid siden spurgte om racer til, er kommet frem til det hun hele tiden mest har ønsket - en Grand Danois.

Men - jeg ved ikke om hun tænker med eller uden stamtavle og vil høre jer herinde, om hvilke faldgruber hun skal være opmærksom på ?

Er der meget sygdom hos racen ? Hvilken ?
Er der nogle farver der er sundere end andre ?

Kom frisk så jeg har lidt at fortælle hende smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det blev en Grand Danois
  • #2   8. dec 2017 Min personlige oplevelse er at man bør være meget OBS på temperament. Jeg har gennem tiden mødt en del GDer som var ret angste.

• #5   8. dec 2017 Det er for nyligt blevet påvist at mavedrejninger kan være genetisk betinget. Så det skal hun være OBS på.
    Der udover skal man være OBS på HD, Wobblers og den der sygdom, hvor benene vokser forkert.

Temperamentet skal hun være meget opmærksom på! Graderne har tendens til at være nervøst anlagt.. Og det er ret usmart, med så stor en hund.

• #6   8. dec 2017 OMG !!!!

Det lyder dæleme da ikke ret godt, det der smiley

• #7   8. dec 2017 Nej. Det er også grunden til at jeg ikke får grand danois igen... Racen er for ødelagt, desværre.
    Det er nogle helt fantastiske hunde, hvis sindet er som det skal være.

Mit indtryk er desværre også, at flere GD opdrættere ikke tager racens sygdomme seriøst.
    En enkelt opdrætter har påstået, at Wobblers ikke eksisterer i tavlehunde. Faktum er, at det gør den i den grad.

Hvis din kollega, kan finde en anden race, der interessere dem, ville jeg råde dem til at kigge der.
    Det kan gøre ufatteligt ondt i hjertet og pengepungen med de danske kæmper.

• #8   8. dec 2017 Hun har været igennem en del racer og falder hele tiden tilbage på GD’en ... det er ikke så nemt smiley

• #9   8. dec 2017 Jeg kan godt forstå hende. Jeg elsker selv racen. Der er desværre bare for meget usikkerhed, ved at vælge dem smiley

Der er nogle gode GD grupper på Facebook, der kan hjælpe hende med, at finde en fornuftig opdrætter.

Ved GD ville jeg ikke turde købe uden tavle.

• #10   8. dec 2017 Er der ikke en her på forum 'Kaabers' eller sådan noget der har en ret lækker GD ? Måske en pb til hende var på sin plads ?
    Det er en af de få racer jeg overhovedet ikke kender noget til. Måske en Irsk Ulvehund kunne være et alternativ ?

• #11   8. dec 2017 Jo, men hendes Konrad har lige fået konstateret knoglekræft.
    Men Camilla kan nok godt anbefale en opdrætter eller 2 smiley

• #12   8. dec 2017 åhhh nej smiley
    Skodsygdom som kostede mig mit Stormy-dyr.

• #13   8. dec 2017 Ja det er noget rigtig lort smiley

• #15   8. dec 2017 Det må da også kunne lade sig gøre at finde en GD der er OK. Jeg har da set nogle gråmulede og bedagede eksemplare engang imellem, så der er da nogen der ikke er drattet døde om i en ung alder.

• #16   8. dec 2017 Det er helt sikkert muligt Mette smiley man skal bare være forsigtig med, hvor man køber fra!

• #17   8. dec 2017 Hearthitter - LENE for pokker da !!!

Hvorfor havde jeg ikke lige tænkt på hende - tak smiley

• #19   8. dec 2017 Tror ikke GD kommer i merle ?

• #21   8. dec 2017 Jo GD kommer da i merle smiley

• #22   8. dec 2017 Ikke iflg deres klubside smiley

http://granddanoisklubben.dk/granddanois/farver.html

• #24   8. dec 2017 GD er godkendt i merle smiley

• #25   8. dec 2017 Hvorfor står det så ikke på deres side ???

• #26   8. dec 2017 Det skal jeg ikke kunne sige. Men den ér altså godkendt smiley

• #27   8. dec 2017 Jeg synes det lyder meget sært. Her fra DKKs side :

FARVER
    Gul, tigret, blågrå (stålblå), sort og harlekin (hvid med sorte markeringer)

• #28   8. dec 2017 Når du skriver "godkendt" - er det så i FCI du mener ?

• #29   8. dec 2017 Skal ikke kunne sige hvorfor siderne ikke er opdateret. Har en bekendt der har merle GD og den bliver udstillet og brugt i avl hos DKK.
    De blev godkendt sidste år så vidt jeg husker.

• #30   8. dec 2017 Okay - lyder sært ihvertfald

• #32   8. dec 2017 Mon ikke bare siderne ikke er opdateret mht. merle? Det er ret nyt, at de er blevet godkendt i Danmark.

• #33   8. dec 2017 Hvis jeg nogensinde skulle have sådan en lille hund blev det herfra http://www.grandkroyer.dk/grand_kroyer.html

• #35   8. dec 2017 Jeg ville kigge på grandkroyer også. De var tidligere aktive herinde og mit indtryk af dem var virkelig positiv!
    Jeg kender ikke til deres hunde ellers men indtrykket var seriøsitet hele vejen igennem. det er da et sted at starte.

• #37   8. dec 2017 Grand kroyer laver nogle rigtig lækre hunde smiley

• #38   8. dec 2017 Jutlanders har også deres første kuld nu, og opdrætter er rigtig fornuftig!

• #40   8. dec 2017 som de absolut tager som en sædcelle at de må være i
    smiley smiley smiley

Hvis ønsket er en gd, så skal hun selvfølgelig ha en gd smiley og med hjælp fra hg så må det da være muligt at finde en opdrætter, der laver hvalpe efter sunde forældre smiley

Udfra hvad de andre skriver, så lyder det bestemt til at méd stamtavle, er det mest fornuftige.

Se evt link i tråden om hund der ryster på hovedet, den handler om en husky og måske zinkmangel.
    I linket nævnes det at gd også kan lide af det. Det er i hvert fald noget din kollega bør være obs på.

• #41   8. dec 2017 Tak skal I ha allesammen smiley

• Dorthe N
    Dorthe N Tilmeldt:
    jan 2006

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 1
    #42   9. dec 2017 Vi har igennem tiden haft en del gd'ere. De har alle været omplaceringshunde. Nogle med tavle og nogle uden. De har alle været dejlige og kærlige hunde. Der er ingen af dem som har haft dårligt temperament eller været nervøse. Et par enkelte har været skudrædde. Men til gengæld er der også en som jeg har uddannet til jagthund og har haft med på skydebanen.
    Vi har haft en enkelt som fik mavedrejning og en med slinger. Ellers har vi hverken haft HD, ad, dårligt hjerte eller andre skavanker.
    Vi mistede desværre vores ene gd i forgårs og selvom vi har en gd endnu og en labrador er der godt nok tomt herhjemme. Selvom hun var 3 år da vi overtog hende var hun den mest kærlige hund man kunne finde. Hun skulle altid ligge i arm i sofaen pg putte. Og når man sad på en spisestuestol kom hun og lagde hovedet på ens skulder.
    Ulempen ved gd er at de fylder enorm meget i sofaen (som de absolut tager som en selvfølge at de må være i), de koster en del i det daglige fordi de skal have mere af alt end hvis det er små hunde. Det er både mad, loppemiddel, dyrlægebesøgene, kødbenene mv.
    Til gengæld kan man ikke leve uden en gd når man først har haft en i huset.

• #44   9. dec 2017 Faren til Line's sidste kuld er så vidt jeg husker merle smiley

• #45   9. dec 2017 Jeg er helt vild med udseendet på en GD! Det er en fantastisk smuk hund. Nøj, hvor er den flot! smiley

Som andre er inde på, er der de sædvanlige ting at holde øje med, og så er der desværre også det mentale.

Mavedrejning er så vidt jeg ved, en risiko som er tilstede ved de fleste store racer. Det må man leve med, ligesom man må leve med at gennemsnitsalderen er ret lav.

Havde fornøjelsen af, at sidde foran et stort antal GD'ere til en udstilling forleden.

Der var en del GD'ere i mellem der udstrålede den sædvanlige ro, som store hunde normalt har, så man kan med garanti også finde avlere som går meget op i hundens mentale tilstand.

Det er for pokker en Mollosser, og et generelt træk for dem normalt er, at det er meget selvsikre hunde der hviler i sig selv. En GD'er skal have samme ro, ellers er det noget rod, det siger sig selv.

Desværre oplevede så også enkelte nervøse GD'ere, det skal siges. Enkelte var nærmest spærret inde, som var det kampklar, veltrænet Pittbull, og blev trukket rundt i ringen nærmest halvkvalt. Fesent at se på....

Ok, nu sad jeg så foran en opdrætter, hvis lettere hysteriske adfærd, ikke ligefrem understøttede en rolig adfærd, men alligevel. smiley

Men en ting er sikkert, det er et godt valg, når man nu ikke skal have en Grosser synes jeg! smiley

• #46   10. dec 2017 Det lyder som om jeg har vundet i Lotto, har haft flere GD og alle har været sunde og raske og med et godt temperament smiley smiley Kender og har kendt over 100 GD og de færreste har døjet med hverken HD eller dårligt temperament. Men for at starte op med en ny hund bør man gøre sig selv den tjeneste at undersøge "markedet" og læse om racen, snakke med opdrættere og ejere af den race man ønsker sig. Selvfølgelig findes der GD med dårligt temperament og sygdomme, men det bør ikke stemple en hel race. Farven er vel nok det mindste af det hele, men hvis din kollega allerede har bestemt sig for en bestemt farve, kan hun jo starte med at vælge de opdrættere ud der har den ønskede farve og tage en snak derfra. Det er guld værd at have en opdrætter som rådgiver i hele hundens levetid, både angående foder, motion osv, så en tavlehund kommer hun absolut længst med. Skriv gerne hvis der er mere jeg skal uddybe, ellers kan det godt blive en lang tråd smiley

• #47   10. dec 2017 Lene -

Hvordan kunne jeg glemme Kæmpekvinden, genstanden for Irocs beundring smiley

Jeg aner ikke hvad farve hun vil ha ? Men hører hende da lige ... de skal lige flytte først, for alle mine kollegaer mener, at det er drønsynd for en hund at flytte (!), så det skal altså lige klares.
    Fanger dig på FB når tiden sig nærmer smiley

• #48   10. dec 2017 Jeg har åbenbart ikke gjort mig bemærket nok smiley smiley , du er altid velkommen til at skrive. Vi ses på fjæsen smiley

• #50   13. dec 2017 Mht Merle så blev standarden ændret tilbage i 2012, farverne beskrives stadig som 3 farvevarianter: gul/tigret, harlekin/sort og blå.
    Det er er ændret er: ved Harlekin beskrives således " Såkaldte "Grautiger" forekommer og er hverken ønskeligt eller diskvalificerende"
    Grautiger er Merle oversat til dansk. Den kan udstilles og avles på, men kan ikke præmieres højere end Very Good, så man har på den ene side godkendt den men så alligevel ikke. Det er sgu skørt i mine øjne, enten godkender man fuldt ud eller også gør man ikke.

Kommentér på:
Det blev en Grand Danois

Annonce