{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.203 visninger | Oprettet:

Hvor har i det fra? (råt kød + tørkost dårlig blanding??) {{forumTopicSubject}}

Jeg har set flere gange der bliver skrevet at hunde ikke må få både rå kød og tørfoder fordi de kan dø af det. Hvem har sagt det? Mine har i flere år fået begge dele både blandet sammen og hver for sig, helt uden problemer. jeg har nu spurgt 2 dyrlæger uafhængige af hinanden, og de siger begge det er noget vrøvl. Hvor er dokumentationen for at det er farligt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor har i det fra? (råt kød + tørkost dårlig blanding??)
  • #1   6. jan 2007 vores dyrelæge har sagt det samme, dog at jeg ikke skulle give tørfodre de dage, fik aldrig fat i hvorfor, men de spiser heller ikke tørfodre de dage de får råt

  • #2   6. jan 2007 Mine spiser både råt kød og tørfodder, de har ikke taget skade af det, har dog aldrig snakket med dyrlægen om det, for havde aldrig hørt det var farligt for hundene

  • #3   6. jan 2007 så vidt jeg forstod engang da jeg spurgte...

    tørkost fordøjes langsomt, rå mad fordøjes hurtigt (eller omvendt) og der bør gå 8 timer mellem tørkost / rå mad..
    Ellers kunne hunden få forstoppelse (eller noget)

    Men jeg kunne ikke få dokumentation at se - fra tests og undersøgelser), så ved ikke hvad jeg skal tro..


  • #4   6. jan 2007 Aha..8t. - så er der frit slag her...Sakki får kun aftensmad... *S*

  • #5   6. jan 2007 Det jeg har ladet mig fortælle er ca. hvad Nina skriver....Tørkost danner en prop (mest pga.stivelsen ?)...spises der efterfølgende råt vil det ligge og være bakteriefyldt...cirka sådan har jeg fået det forklaret... ;o)

  • #6   6. jan 2007 Når i skriver råt kød, sammen med tørfoder, mener i så f.eks. et " KO ben " He He, nej jeg mener et råt gnaveben fra en ko

  • #7   6. jan 2007 Ihhhhhhhh..........ælsker dig Nina... *GGG*

  • #8   6. jan 2007 Og når det ikk ka komme videre i mavsen > er det så en kovending ?

  • #9   6. jan 2007 He He Sakki ÆLLLLLsker oz dig hi hi Yepper en Kovending Nemli´

  • #10   6. jan 2007 Hvad er det for noget råt kød i giver jeres hunde ? vores har aldrig fået andet end " Ko ben" , med råt kød på

  • #11   6. jan 2007 I dag fik Sakki nogle rå kæmperejer...men ded er dog sjældent...ellers får han fx det jeg ikke bruger på en mørbrad... osv.
    Håber ikke der blier køer i tarmen...LooooooooooooL


  • #12   6. jan 2007 HA HA HA Sakki , nu " kører " det bare for dig,

    Nå, Tak for svaret Annette. Vi har engang haft en hund dr måtte have tarmene skyllet efter en omgang KOben, satte sig fast i mavsen og kunne ikke komme ud, jeg så røngent billederne, så ikke godt ud, men han blev frisk igen der var for meget marv på det ben. Så han kune ikke tåle rå ben


  • #13   6. jan 2007 Her har jeg læst det: http://www.kiplers.dk/?idx=barf

    Jeg har kun hørt om ét tilfælde
    og det var en ung mand som gav sin staff
    ½ tørfoder og ½ råt hakket kød.
    Og fodrer man ½ af hver, så leger man med sin hunds liv!
    Han gjorde det selvfølgelig i bedste mening,
    men tørfoder er forholdsvis mange timer i hundens system,
    for efter at alle næringsstofferne er hevet ud,
    er det som en grødmasse som skal passere igennem.
    Men da tarmene ikke har alverden at arbejde med,
    ja så tager det sin tid.
    Og derfor skal man ikke mixe de 2 fodringsmetoder,
    for så kan bakterierne fra det rå rigtig hygge sig
    i hundens fordøjelsessystem.
    Hans hund blev rask igen skylder jeg vist lige at fortæ


  • #14   6. jan 2007 teksten er sakset derfra - jeg kender intet til det, men har kun læst det

  • #15   6. jan 2007 Tak for det Susanne ;o)
    Kiplers har meget godt på siden...


  • #16   7. jan 2007 jeg har heller ikke forstået det med at man ikke må fodre råt og tørt samtidig.... her hvorfor det ikk er logik for mig...

    at det ikke fordøjes samtidig !!! jammen er det ikke ligemeget, hvis kød fordøjes hurtigst....forsvinder det vel bare ud af systemet først.... og dernæst fordøjes det tørre vel ???
    vi mennesker fordøjer vel lidt på samme måde, og jeg er da ikke død af at æde en rugbrødsmad med tartar kød på....
    eiiii forstå mig ret....mavesækken nedbryder vel tingene i en rækkefølge der hedder ....det nemmest nedbrydelige først...osv....så passerer det til tarmene (i samme rækkefølge) og de forskellige stoffer optages....
    det er jo ikke en kæmpe portion der passerer samtidig igennem systemet...

    så vil nogen måske sige " jammen hunden er et rovdyr, der egentlig ikke tåler andet end kød, og derfor er det farligt".....mit modagument vil så være " ja men hunden har igennem flere 1000 år levet sammen med mennesket....spist af vores mad, og må derfor evulotion`s mæssigt nok nu være vænnet til den føde"

    de omtalte mavedrejninger i forbindelse med råt og tørt, tror jeg måske hænger sammen med at hundene sluger maden hurtigere, end når de fodres med kedeligt tørfoder.... og måske derfor kløjes i det....

    troede forresten også kun det var de hunderacer med dybe brystkasser der fik mavedrejning????

    men hvad.... de her teorier er jo også kun mine egne...og jeg er overhovedet ikke faglig kompetent til at drage dem.... men lyder det total u- logiksk ????

    Lykke


Kommentér på:
Hvor har i det fra? (råt kød + tørkost dårlig blanding??)

Annonce