Hundesnor i hundeskov Hundesnor i hundeskov
Da vi havde vores gamle tæve havde vi hende med i Skalborg hundeskov ca. hver-hver tredje måned (vi boede 45 km væk).
Hun var ikke en indkalds hund, og efter kort tids leg gad hun egentlig ikke mere, og ville hellere strejfe = sniffe hundeskoven igennem, og så systematisk tjekke hegnet for steder hun kunne komme igennem eller over.
Derfor havde vi hende altid i snor, hvilket vi fik en del undrende og til tider negative kommentarer over.
Jeg sørgede for at gå væk fra folk med hende i vores 8m flexline, og så fik hun lov at lege med på en 8m volte i de 5 minutter hun gad lege, hvilket altid er gået rigtig fint. Ingen skænderier eller hunde der har haft problemer med snoren, men alligevel sagde folk at jeg da bare kunne slippe hende, for det var da synd at holde hende i snor.
Hvordan har I det med at folk har snor på deres hund i hundeskoven, hvor andre hunde er løse?
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 866
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Altså - snoren er jo altså default og lineløs det særlige, som man kan benytte sig af under særlige forudsætninger.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.769
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.963
Vi kommer dog næsten udelukkende i de stor hundeskove, som ikke er indhegnet. Der tror jeg, at snore er mere almindeligt.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
Dermed ikke sagt, at hundene bør gøre hvad de vil og være uden for ejerens syn - men når man har snor på kan man jo lige så godt gå i en ikke-indhegnet (hunde)skov?
Jeg kunne aldrig finde på at tage snor på i en indhegnet hundeskov, med mindre vi mødte nogen som hundene ikke kunne sammen med.
Nu kommer jeg sjældent i indhegnede hundeskove, netop fordi der er mange vilde/legesyge hunde, og det acceptere jeg. Jeg bruger i stedet de ikke-indhegnede og på tidspunkter, hvor der sjældent er andre.
Der kommer jo netop mange andre med "ulydige" / meget legesyge hunde i indhegnede hundeskove, så hvorfor gå derind, hvis man ved at hunden har snor på hele vejen rundt? Det kan skabe problemer for både egen og andres hunde.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
Jeg er med på, at man har snor på hvis indkaldet ikke virker - det har vi også selv gjort.
Men vi har sluppet hunden løs, eller ladet linen ligge på jorden/følge hunden, hvis vi har mødt andre løse hunde. (vi har ikke brugt flex, men sporliner, og sørget for, at snoren aldrig blev stram, når vi mødte andre)
Derudover KAN man jo træne et sikkert indkald, inden man tager i hundeskov. (jo det kan man faktisk godt andre steder - nogle hundetrænere har sådanne hold, også med indhegninger)
fordi hundeskoven er virkelig smuk at gå i
Så at der kan komme trælse oplevelser for hunden er ligemeget, så længe ejeren har noget pæn natur at kigge på?
fordi hundeskoven er lige om hjørnet
Fair nok, hvis der ikke er andre skove/parker/gode luftearealer er i nærheden, og der ingen adgang til transport er.
Nu bor vi i en by med rigtig mange hundeskove, og alle dem som er hegnet ind ligger lige op ad andet skov, som ikke er hegnet ind. Derfor min undren - men det kan selvfølgelig godt være, at det ikke er sådan alle steder.
Hvis hunden fint kan møde andre hunde i snor, så er det jo ok. Det er bare ikke fair overfor andre, hvis hunden ikke tolerere andre hunde, når den er i snor.
At andre undre sig og påtaler det i skoven har vi også oplevet, da vi havde en unghund der lukkede totalt af, når hun kunne dufte andre hunde/mennesker. Vi forklarede bare kort, at vi gerne ville have styr på kræet, og så var det det...
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.250
Folk var generelt rigtig gode til at respektere og acceptere hinanden der.
Lucky var altid i 8 meter flexi, kom i kort snor når der kom andre hunde. De måtte hilse men ikke lege (det var også mest store hunde som schæfer vi mødte)
Jeg har aldrig oplevet nogle der havde et problem med at han var i snor.
Nu bor jeg ikke et sted hvor vi har en hundeskov, men efter mange dårlige oplevelser (ca. Alle andre steder end i hundeskoven) holder jeg mig generelt væk fra steder hvor man kan forvente løse hunde, for mine gider dem ikke
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 260
Jeg kan ikke rigtigt bestemme mig om jeg synes at det er en fordel eller en ulempe...
Mit allerførste møde i en hundeskov var da jeg havde taget min unge tæve med på hendes første tur i en hundeskov. Jeg havde hende i snor, mest fordi det var første gang vi var der, men også fordi jeg havde en fornemmelse af at hun kunne være på vej i hendes første løbetid. Det kom jeg til at nævne til den første der spurgte mig, og jeg blev simpelthen skældt hæder og ære fra, og blev beskyldt for at ødelægge hele hendes dag fordi hendes hanhund blev kuldret af tæver i løbetid, og så kunne hun ikke kalde den til sig...
Det kom fuldstædigt bag på mig. Der hvor jeg gik til træning er selv højløbske tæver velkomne, og i de officielle regler for hundeskoven står der netop at man altid skal have sin hund under kontrol hele tiden - hvilket også burde gælde for den pågældende dame..
Bagefter kan jeg da godt se at det ikke er smart at have hunde i løbetid i en skov hvor hunde løber frit, jeg har heller ikke gjort det siden, men jeg synes at det var en uacceptabel måde at opføre sig på over for en "nytilkommen"
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.911
Men jeg ville aldrig lade min hund lege med en hund, der er i flexline. Det er simpelthen for farligt for min hund.
sep 2013
Emner: 14 Svar: 105
aug 2006
Derfor bør linen også være komplet irrelevant.
Vi var i en fremmed landsdel for lidt tid siden og fik ved en fejl forvildet os ind i en hundeskov. Nøj, det var stress. Kort tur, den!
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.812
Problem løst!
Der er mange skove, hvor det er forbudt med løse hunde, så brug da dem i stedet.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.419
Det synes jeg godt man må. Der kan jo være mange grunde til det. Og jeg synes ikke, man behøver blive væk blot fordi ens hund ikke kan gå løs. Det kan være et virkelig lækkert sted at gå tur og det synes jeg alle skal have lov til. Også dem med hunde, der ikke skal hilse på alt og alle.
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
17# nu er det jo ikke alle der går i hundeskov for at hilsetosse og lege med alle de andre hunde
Folk der blot vil gå en tur med hund i snor, har da vel lige så meget ret til at bruge skoven
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.315
Hvis jeg ser en hund i snor, kalder jeg Kia til mig, for lige at finde ud af hvad den anden ejers intention, med snoren er.
Kia får ikke lov til at hilse på hunde i snor, og selvf. heller ikke lege med dem. Snoren smadrer alt, i den forbindelse, hundesproget især, men er også en fare for alle involverede hunde. Så slipper ejeren ikke sin hund løs, så bliver Kia på plads, til vi ikke længere kan se hinanden. Der er 3 hektar indhegnet skov med 3 indgange, så man behøver ikke bruge skoven til andet end en god gåtur, med masser af dufte hunden kan nyde, hvis det er det man har mest lyst til
Der vil altid være nogen, 99,9% af gangene uansvarlige hundeejere, der slipper deres hunde løs, uden de har et sikkert indkald, der brokker sig over dem med hunde i snor. Sidstnævnte følger loven ... det gør førstnævnte ikke ... Jeg vil hellere møde ansvarlige hundeejere med deres hunde i snor, end de uansvarlige, der bruger hundeskoven, som frit lejde for uopdragede lømmelalder monstre, der terroriserer både andre hundeejere og hunde, og hvor man får det sædvanlige svar: "De finder selv ud af det, din skal lige sætte min på plads ... etc."
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.812
Men heldigvis, er der også pladser til dem der ikke gider at blive møffet. Derfor vælger jeg at være i områder (siddepladser) der ikke er tætpakket til en koncert.
Jeg er et voksent menneske, som for lang tid siden erkendte, at jeg ikke kan styre hvad andre gør, men min hjerne har forklaret mig, at jeg selv kan vælge om jeg vil udsætte mig selv for andres adfærd.
Det samme med en hundeskove. Havde jeg en hund, som ikke kunne håndtere, mindre trænede hunde bare kom hen til ham, ville jeg vælge de 99 procent andre skove at komme i. Specielt hvis jeg foretrak at have ham i snor, alt andet ville da næsten være.. Ja, øhh.
Synes det er mærkeligt, at nogen vælger at skabe udfordringer for sig selv. Men ok, jeg behøver heldigvis ikke at forstå andre.
Jeg har ikke problemer med andre mennesker og deres hunde i hverdagen, men havde jeg det tit, ville jeg tænke mig ekstra om.
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.478
Hunde må være løs i hundeskov, hvis de er under kontrol selvfølgelig
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.480
Det har aldrig været et problem at hun er blevet overfuset af andre hunde. De havde nok i dem der gad at lege med dem selv, og kom en enkelt og ville hilse, ville hun også gerne hilse.
At tage hende i skoven i snor giver bare ikke det samme. Der fik hun ikke hilst og leget på samme måde, hvilket hun jo gerne ville. Det havde intet at gøre med, at hun ikke kunne lide at møde andre hunde, tvært i mod. Hun gad bare ikke lege ret lang tid, da hun fandt det mere spændende at gå på opdagelse.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.911
Men uanset hvor meget RET jeg så end har, så er verdenssituationen nu engang sådan, at jeg ikke gør det uden at kigge (og afvente!) fri bane.
Det er nemlig mig, der taber i den situation, uanset hvor meget ret jeg så end har, hvis jeg vælger at fare ud i det fodgængerfelt.
Og uanset hvor meget ret, man har til at gå i fred i en hundeskov, så er verdenssituationen nu engang bare sådan, at det er usandsynligt, at det bliver en succesfuld tur, hvis det er det, der er kriteriet.
jan 2006
Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 360 Svar: 14.477
Den muliggør, at alle de her mennesker, der ikke gider at lære deres hunde at komme når der bliver kaldt / at lade være med at drøne hen i hovedet på min, kan have et sted at være.
Så er skoven rundt om hundeskoven frit tilgængelig for mig - de hunde jeg møder er i snor og min har forlængst lært, at han ikke skal spæne hen til andre.
Så kan han være løs - og ja, det er vist ikke tilladt ? - og jeg behøver ikke spekulere på, om andre drøner over til ham. Det vil jeg nemlig ikke have.
dec 2006
Vi har gået til indkalds træning med Fifi, og der har bare ikke været noget at komme efter. Først da hun blev 12, kunne vi have hende til at gå løs i vores gårdsplads, hvor hun kom efter et par kald med hævet stemme. Når næsen først slog til, slog alt andet fra, og det er meget typisk indenfor racen. Det er lykkes enkelte at træne deres karelere (I USA/Canada ofte med stødhalsbånd), men det er langt fra alle det lykkedes for.
aug 2006
jan 2006
Ja, hvad ved jeg .. jeg har hverken lab eller schæfer, men hvis du siger det, så har du nok ret
dec 2006
Jeg har oplevet lignende. Jeg var med en veninde til hundetræf (hun passede en hund og skulle aflevere ham der), og vi havde selvfølgelig vores Fifi med. Et lille stykke tid efter vi er ankommet og har hilst på nogle stykker, går det op for os at hun er på vej i løb, og inden vi fik set os om, stod jeg ellers til den ene verbale lussing efter den anden, så vi skyndte os at smutte.
#35 Emma med Kenzie, Barbie og Enzo
Lige præcis. Det er der desværre bare mange der ikke forstår. Min svigerfar forstod det heller ikke da jeg fandt sammen med kæresten, men så boede han med Fifi i 6 mdr., og tadaaa...
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.490
Jeg har også haft hunde, der ikke kunne gå løs på skov og mark, hvor der var muligheder for at møde vildt, men fint kunne gå løs på Strøjet i Kbh. Der var simpelthen ikke de samme fristelser.
jan 2006
Dem, der har en sådan en kareler ting og lader den løbe op i hovedet på min og når jeg så får 70 kolde lodninger og lodser kræet til månen og beder idioten om at holde den i snor, får at vide at "man kan ikke lære en kareler et sikkert indkald" .. se, den slags mennesker er jeg mange ting med.
Ligeglad er bare ikke et ord, jeg ville hæfte på min stemning ...
dec 2006
#37 Maj-Britt *DKK snob
Har godt hørt om den før, og Jeg tror også det er den eneste i Danmark jeg har hørt om, der har kunnet gå løs på den måde. Det kan lykkes for nogle, men langt fra alle.
Vi prøver også igen når vi får ny - denne gang får vi trods alt fra hvalp, og ikke en knap 2 års kastebold - og håber at det så lykkes.
#38 AG
For at hun kunne få lov at lege med andre hunde. To hunde i snor er bare ikke ligeså lette at håndtere, som når det kun er den ene der er i snor, når de spæner rundt og leger. Hun fik flere lange gåture i snor dagligt, hvor hun også mødte hunde, men det giver altså bare ikke det samme - Bl.a. fordi mange ikke er interesserede i at lade hundene lege når de er i snor, hvilket sådan set er forståeligt nok.
Og så kørte vi ikke 45 km for at komme i hundeskoven, men tog i hundeskoven når vi var i Skalborg at handle.
Hundesnor i hundeskov