{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

Import(regler) {{forumTopicSubject}}

Jeg ser tit folk, der søger steder, de kan købe gode hunde hos i udlandet. Jeg har også selv valgt at købe i udlandet, da jeg mener at kunne finde nogle spændende linier samt den type hunde, jeg kan lide.

Men så kommer vi til den del, hvor hunden skal til DK.
Fra nogle lande skal der foreligge en blodprøve, der siger at hunden har antistoffer mod rabies. Køber man en hvalp, kan man således først få den hjem, når den er 8 mdr. Idet den skal være 3 mdr før den blivet rabies vaccineret, så skal der gå 30 dage, før blodprøven kan tages, og tidligst 120 efter at blodprøven er taget, kan hunden bringes til landet.
Nogle vælger så at hente hunden selv, så kan man jo bare lade være med at besøge grænsekontrollen, så ser de jo ikek papirerne(tror de).
Men det virkelige problem opstår så, når hunden skal registreres i DKK(hvis man har tænkt sig at bruge den til udstilling og avl). For de har åbenbart fundet på noget nyt. Man skal udfylde sådan en seddel her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Ansoegning_import.pdf
Her skriver man under på, at importen er foregået efter de gældende regler, og man kan hives i retten på dette, hvis det ikke passer, vil jeg tro?? Og hunden bliver vel taget i karantæne oveni. Og de tjekker jo alle papirer, hunde pas osv, så der er ikke nogen vej udenom.

Dette fandt jeg ud af, efter at have indsendt alle papirerne på min nye import(fra Bosnien), fik besked på at jeg lige skulle udfylde sådan en seddel og sende over. det har jeg aldrig prøvet før.

Men deler bare min oplevelse, for at folk ikke lige pludselig står med en hund, der er alt hvad de har drømt om, men så er reglerne ikke blevet fulgt, og så vil DKK ikke registrere hunden, ærgerligt.

Nu var min hund importeret efter reglerne, da Bosnien har samme rabies status som resten af Europa, men fra f.eks Serbien eller Thailand, skal der foreligge en blodprøve.

Var der andre, der kendte til denne nye "ide" de har fået i DKK? Går ud fra, at det netop er fordi det er nemt bare at køre hunden over grænsen, nu hvor grænserne er åbne, så kommer de om ved det på den måde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Import(regler)
  • #1   18. jan 2007 Ja, jeg har selv lige importeret en tæve - altså i sommer, og der fik jeg dette avide, inden jeg hentede hende til landet ...
    Det er noget de indførte allerede tilbage i 2002 - el 2004, kan ikke huske helt nøjagtig - men det var for at komme alle de ulovlig importerede hunde til livs.


  • #2   18. jan 2007 Jeg importerede en tæve fra Tyskland i 2005, og der skulle jeg ikke sende sådan en import tilladelse med ind, sammen med papirerne. Så reglen må være kommet senere. Men det er rigtigt, at de lavede strengere regler i 2004, det var der, det med blodprøverne blev indført, fra 3. landene, der ikke er på 3. landelisten. Men dengang kunne du sagtens få sådan en hund registreret uden problemer.

    Men det er i princippet også ligemeget hvornår den kom, nu er den her i hvert fald:-)


  • #3   19. jan 2007 Da jeg importerede i starten af 2006, skulle jeg medsende fødevarestyrelsens afgørelse til DKK sammen med de tyske VDH papirer...det gik skam smertefrit, men jeg tror også jeg havde fået dokumentation på stort set alt mht den import...
    Synes at det er super at DKK er blevet lidt mere obs på en opstramning på lige dét område...


  • #4   19. jan 2007 Vi skal til Januar 2008 importere fra England..
    Kennel ejeren siger han kaneder til alle reglerne da han sidste år sendte flere hunde til bla. Norge og Sverige men er reglerne de samme.?
    Hvis ikk hvem skal man så ringe til for at høre hvilke regler der er håber meget nogen kan hjælpe


  • #5   19. jan 2007 Du skal huske at der skal medsendes en kryptocid attest på faren til hunden(hvis han ikke er GBCH eller GBSCH). Der behøver ikke at blive taget blodprøve for at få den ind i landet, når den er fra England(det kræver de vel i Sverige og Norge?), reglerne er de samme som ved resten af EU. Altså hunden skal være ID mærket, have EU pas med en rabiesvaccination, der er mere en 21 dage gammel.

    Det bliver jo spændende med den nye hund, held og lykke med det:-)


  • #6   19. jan 2007 Tusind tak lykke... ja det bliver spændende at få en ekstra der er stadig noget tid til men vi glæder os rigtig meget.. smiley
    Kunne du evt skrive alt info inde på min profil så jeg har det på skrift for jeg kan ikke rigtig gemme det herinde fra



  • #7   19. jan 2007 Glemte lige at sige, at hvis det er en hvalp, så skal du ansøge om at få den til landet ved fødevarestyrelsen, hvis den kun er 8 uger, for man rabies vaccinere ikke hvalpe, før de er 3 mdr.

    dette er hvad der skal være i ansøgningen: :

    Ansøgning om tilladelse
    For at kunne få en tilladelse, er det en forudsætning af dyret er ID mærket med chip eller en letlæselig tatovering, samt at det ledsages af et dyrepas eller et veterinærcertifikat afhængigt af, om dyret kommer fra EU eller et land uden for EU.

    Følgende oplysninger skal derfor sendes til den lokale fødevareregion:

    Dyrets art, race, fødselsdato og ID-nummer angives.
    Indførselssted og dato for indførslen angives.
    Ansøgerens navn og adresse.
    Hvis det ikke er ansøgeren selv, der henter hvalpen eller killingen til Danmark, skal navn og adresse på den person, som har ansvaret for dyret under transporten oplyses.
    Opdrætterens navn og adresse.
    En skriftlig erklæring fra dyrets opdrætter om, at dyret er født hos opdrætteren, og at det ikke har været i kontakt med vilde dyr, som kan have været udsat for rabiessmitte. Den skriftlige erklæring skal være underskrevet af opdrætteren, men kan scannes ind og sendes via mail. Erklæringen kan også underskrives med digital signatur.


  • #8   19. jan 2007 Sikke en masse Lykke... har ikke fået sat mig fuldstændigt ind i det endnu...
    Men kan man få den blanket nogen steder eller skal man selv sørge for at lave noget med alle oplysninger??


  • #9   20. jan 2007 Jeg har prøvet at sende en hvalp til Sverige, hvor jeg skulle lave en lignende erklæring. den lavede jeg selv, man skal bare sørge for, at alle oplysninger er på den. Så det er skam ikke så svært:-)

  • #10   20. jan 2007 så er der lidt lys forude... :o)
    håber sku jeg kan finde ud af det... smiler


Kommentér på:
Import(regler)

Annonce