{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.076 visninger | Oprettet:

Spisevægring.... {{forumTopicSubject}}

Åh, det bliver langt det her, men jeg håber, at der måske er nogen, der kan komme med ideer, som jeg ikke selv har tænkt på.

Igennem de sidste måneder, har jeg måttet konstatere, at Zeven er blevet mere og mere kræsen/småtspisende.
Først var det én slags kødben, han ikke ville spise.
Så var det kødben generelt.
Så var det alt råt kød.
Så var det den ene og den anden type tørkost.
Så var det alverdens vådfoder. Osv osv.
Stille og roligt har han stort set valgt alle fødekilder fra - og da jeg fodrer varieret, er det MANGE!!

Hans spisemønster er i den tid gået fra at være, at tømme skålen med god appetit, til at stå og sortere, spytte mere ud end han spiser, skære ansigter, som om det smager grimt osv.
I en periode var det som om, han havde svært ved at komme i gang med maden - men når han så først fik begyndt, så gik det fint, og han spiste op.
Men nu synes jeg ikke længere, at jeg kan få så meget mad i ham, som han har brug for.

Jeg har prøvet at fodre i snusemåtte, i aktivitetsbold, strøet ud over græsset eller stuegulvet, serveret i måske 10 forskellige skåle. Intet har hjulpet.

Der er ikke noget galt med hans tænder.
Han har ikke dårlig mave. Han har ikke orm.
Han har fået lavet stor blodprofil, der viser at alle værdier er normale, OG hans blod er blevet testet eksternt, for at sikre, at der heller ikke er noget i bugspytkirtlen.
Han er IKKE påvirket af løbske tæver. Jeg oplever aldrig, at han fx. sidder ude i haven med store øjne, snuden i vejret og/eller med klaprende tænder. Tværtimod har han altid kunnet træne klods op af løbske tæver uden problemer.
Han er glad, frisk, livlig, legesyg, nysgerrig. Helt som han plejer.

Lige nu har dyrlægen givet en recept på kvalmestillende, som vi skal afprøve i en uge. Hvis det ikke virker tager vi en uge på smertestillende, for at se om det skulle have nogen effekt.

Dyrlægen spurgte meget ind til, om de var ændringer i flokken, Om han måske følte sig presset af de andre.
Men han har altid selv valgt at lægge sig tættest muligt på de andre med fx. sine kødben, og jeg har aldrig oplevet den mindste konflikt imellem dem ift. mad eller andet. Jeg har selvfølgelig prøvet at flytte ham både til et andet rum og helt ud i haven med sin mad - men så spiser han slet ikke.

De sidste par dage har jeg oplevet en lille forbedring, ved at gøre det modsatte. Jeg har flyttet ham TÆTTERE på de andre, når de spiser, og sørger samtidig for, at de forskellige fødeemner er helt adskilte i hans skål, så jeg også bedre kan gennemskue, hvad det er han spiser, og hvad han vælger fra.

Er der noget, der har oplevet noget lignende? Som måske har ideer til noget fysisk, der kan testes, som hverken jeg eller dyrlægen indtil videre selv er kommet i tanke om?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spisevægring....
  • #3   27. feb 2018 Bodil - de hævder at mavesår og tumor også ville give andre symptomer. Men scanning er også næste skridt, selvom de synes, det er lidt voldsomt, når han på ingen måder virker syg.

    Isabelle. Nej det er de ikke. Men når han spiser, så tygger han fint. Han leger gerne vilde træklege med mig - og han kan godt kværne et frossent kyllingelår det ene øjeblik og vælger helt blød diæt-vådfoder fra det næste, så mente dyrlægen ikke, at der burde være noget der. Man kan også pille, rode, rage og trykke på samtlige tænder uden den mindste reaktion.


  • #4   27. feb 2018 Spiser han noget hver dag?
    Er han mager?
    Er han en aktiv hund?
    Har du nogensinde prøvet at vente to døgn med at give ham mad?
    Gylper han og larmer hans mave?
    Har han mad stående fremme eller får han tilbudt mad en eller flere gange om dagen?
    Har du forsøgt at stimulere byttedrift inden spisetid?



  • #5   27. feb 2018 CH - Ja, han spiser hver dag.
    Ja - han er mager. Men det er husky-hanner som regel i den alder. Han har taget lidt på, siden han ellers blev vejet hos dyrlægen tilbage i august, men ikke nær så meget, som jeg ville forvente, hans alder taget i betragtning.
    Hmmm - nej. Af en husky at være, er han faktisk ikke meget aktiv, synes jeg.
    Nej, jeg har ikke prøvet at faste ham.
    Han gylper ikke, og de har aldrig mad stående fremme. Han har højst fået det tilbudt i 10-15 minutter, og er altid endt med at spise lidt af det - men indimellem så lidt som 25%.
    Byttedrift? Kun når han jager og fanger mus smiley Har du en konkret metode, jeg kan afprøve?


  • #6   27. feb 2018 Som udgangspunkt ville jeg ikke være så urolig, hvis han ikke har andre tegn på at noget skulle være skævt en madlede.
    Jeg har selv haft sådan en hund, han var radmager hele livet og spiste ekstremt lidt.
    Men han var sund og rask, god pels, blanke øjne, passende energi (Som jo nødvendigvis må være noget der skal holdes øje med hos jer.
    Dyrlægen beroligede os - hunden var god til at regulere sig fødeindtag, men til tider var det ikke hensigtsmæssigt. Han fik kvalme og vi blev holdt vågne om natten på grund af larm fra maven.
    Vi blandede voksen- og hvalpefoder for at han fik ekstra næring.

    Der kunne gå dage mellem hans fødeindtag. Op til 5 dage. Det var gustent at se på.

    Havde jeg kendt til byttedrift dengang ville det havde været rart.

    Fordi - byttedriften indeholder jo netop al den stimuli som går forud for et måltid i naturen.
    Det kan udnyttes - jagt- og trækkelege umiddelbart inden maden serveres kan meget vel være tricket.

    Og så lærte jeg med min egen småtspisende hund at store portioner var jo go.


  • #7   27. feb 2018 En anden ting - vi brød med principperne og lod der være mad til rådighed 24/7.
    Men spiste helst om natten.

    Det er så bøvlet med flere hunde i huset.


  • #8   27. feb 2018 Er det altid det samme, han nægter at spise eller skifter det?

  • #10   27. feb 2018 CH - Det vil jeg prøve. Jeg har allerede skåret ned på rationen om aftenen (hvor de ellers får mest) og op om morgenen og sent om aftenen, hvor de ellers bare har fået "hapsere".

    A-S - det varierer. Ikke bare fra dag til dag, men fra time til time. Råt kylling kan være et hit om morgenen, men kan få ham til at gå skulende væk fra mig om aftenen. Jeg har længe gjort det, at jeg - ihvertfald om morgenen - har ladet ham vælge mellem fx. kylling, hest og hjerte. Det valg skifter så også for her dag....


  • #11   27. feb 2018 Bodil - det er også talt igennem med dyrlægen.
    Men der er ingen gylpen. Han har indtil videre ikke tabt sig. Og han er på ingen måde blevet sløv.
    Husky er en aktiv race, og han er også en aktiv hund - det har ikke ændret sig. Han er bare ikke aktiv som individ, hvis det giver mening?
    Han kan sagtens bare tulle rundt ude i plantagen, når han er løs derude.
    Han tager en spurt indimellem, hvis han lige skal finde mig, eller der er en fasan der larmer - men ellers er han ret rolig og tilbagelænet. Sådan har det altid været - også dengang appetitten ikke fejlede noget.


  • #13   27. feb 2018 Er der ingen forskel hvis du kun fodrer efter han virkelig har brændt krudt af og opsparet appetit?
    Mine spiser sjældent før de har lavet noget, og appetitten er klart bedst når de har været ude og trække.


  • #14   27. feb 2018 Malene - nej desværre.
    Der er ingen forskel på, om vi har gået én eller to timer, om vi har trænet, om han har løbet løs i plantagen i en halv time - eller to en halv, om han har leget med én af vennerne eller noget helt femte. Og efter to timer i skoven fx. er der ellers bestemt ingen tvivl om, at han er godt træt og brugt.


  • #15   27. feb 2018 Painted Magic - ja, det var også sådan noget, jeg frygtede. Lanka har i perioder også nedsat appetit pga. nyrerne, og da min gamle husky-tæve gik fra maden var det leukæmi. Men der er intet som helst, der tyder på noget "alvorligt".

    Det er bare SÅ svært at gøre noget ved, hvis det er rent psykisk betinget... Det bør bestemt heller ikke være stress, for på den konto, har han det uendeligt meget bedre nu, end nogensinde før.


  • #16   27. feb 2018 Det er da virkelig et mysterium..
    Måske han bare ikke har brug for ret meget mad for at vedligeholde sig selv?


  • #17   27. feb 2018 Han er meget tynd.. For tynd, synes jeg.
    Der er jo så godt nok ikke nogen, der kan se det, fordi han samtidig har seriøst ekstra tyk pels.
    Selv på forbenet, hvor dyrlægen skulle barberere ham for at tage blodprøve, var hun helt målløs over, hvor langt der faktisk var ind til huden smiley

    Men det er blevet en smule bedre de sidste par dage, hvor han har fået lov til at stå klods op af Aqui (næsten) og hvor tingene har været adskilt i skålen. Måske jeg skulle begynde at servere for ham på et tapas-fad smiley


  • #18   27. feb 2018 Det kan være han slet ikke kan lide hundemad ... ( eller mad beregnet til hunde ) ....... smiley ...... Prøv med

    En bøf med spejlæg .
    En frikadelle med pastaskruer.
    Rødspættefilet med rejer
    Tun med grønt
    Pølser drysset med mozzarella ost
    .................... altså ganske alm. menneskemad........ smiley


  • #20   27. feb 2018 Det får han også Nittib.. Den ene dag havde jeg plyndret buffeten på job, så han fik både roastbeef, tun, hakket hårdkogt æg og kyllingestrimler...
    I går fik han faktisk også en halv hakkebøf fra buffeten. Den gled ned - men lige i går, røg både vådfoderet og tørfoderet også ned.

    I fredags fik han ris med hakket oksekød og æg. Det ville han overhovedet ikke spise. Hver gang han fik en bid ind i munden, skar han ansigter og spyttede det ud igen.


  • #21   27. feb 2018 Emma - SÅDAN en historie kan jeg li´. Også selvom Zeven vel efterhånden er for gammel til at kunne kaldes unghund smiley

  • #22   27. feb 2018 Jeg hæfter mig ved at han gerne spiser, når først han er kommet igang. Det tyder for mig på kvalme. Egen erfaring siger at kvalmestillende virker forskelligt, så det er ikke sikkert at det præparat I har fået, har den ønskede effekt. Så ville jeg simpelthen prøve med et andet.

    Men kvalmen er jo kun et symptom, og kan bunde i alt muligt. Både ligegyldige ting som en mavevirus, og over de alvorlige ting.

    Når min schæfer, der som ung var meget småtspisende, er syg med kvalme, skal jeg nøde hende til at spise. På samme måde som med Zeven, kræver det at jeg er meget tæt og nusser imens hun spiser. Helst vil hun mades med ske, imens jeg roser og hyggesnakker med hende. Det eneste hun altid spiser (med mindre hun er i den akutte fase af en mavevirus) er kallun på dåse. Så det har jeg altid hjemme.

    Blev der i den store blodprofil målt for indikation på parasitter? Jeg kan desværre ikke huske hvad den hedder, men den vil være skæv hvis hunden fx har hjerte- eller lungeorm.


  • #23   27. feb 2018 Ja A, der blev også testet for hjerte/lungeorm.
    Jeg tænkte også kvalme, men dyrlægen mente, at det ihvertfald indimellem også ville medføre enten opkast eller ihvertfald gylpe/synke-lyde. Og det oplever jeg aldrig.
    Både Lanka og Aqui kan godt have dage, hvor maven rumler, og de får gylpet lidt op efter at have spist græs, men det har Zeven faktisk ikke engang.

    Jeg fik først recepten på det kvalmestillende i går, så jeg kan hente medicinen på vej hjem i dag. Men netop fordi det ellers er gået lidt bedre de sidste dage, så havde jeg faktisk planer om, at se tiden an et par dage, før jeg evt. begynder at give ham det smiley


  • #24   27. feb 2018 Hmmm .... så kan han bare ikke lide kantinemad ... men vil have "mors" hjemmelavede ... smiley smiley smiley

  • #25   27. feb 2018 Sult giver kvalme. Vi fandt altid noget ekstraordinært lækkert til at tage kvalmen og trigge appetitten.
    Det var ret effektivt.
    Han fik lov til at styre det selv indtil hans mave larmede.
    En smule foder rørt op med vandopslemmet leverpostej gav ofte pote.


  • #27   27. feb 2018 Mange hunde responderer faktisk fint på at blive rigtig sultne.
    Personligt ville jeg ikke tøve med at forsøge en to-dages faste.


  • #28   27. feb 2018 Åh altså - ved sgu ikke om jeg kan nænne, at springe ham over, når jeg fodrer de andre.... smiley

  • #29   27. feb 2018 Du kan godt få scannet hele hals og maveområdet, for at absolut alt er udelukket, men vi må ikke helt udelukke at det kan være en helt normal madstrejke for racen.
    Jeg ser det godt nok sjældent i flok, men jeg har set det hundrede gange ved enehunde. De spiser nyt foder to dage og strejker derefter, ofte i flere dage indtil sulten er stor nok. De kan gå virkelig længe uden mad.
    Nu hvor jeg tænker mig om, kender jeg faktisk én med to huskies, hvor den ene nærmest skal håndfodres før den spiser. Det blev bedre da nr to kom til, men hunden er stadig småtspisende. Der er ingen andre symptomer på noget galt og ejer har da også opfattelsen af at hunden trives med fin energi. Jeg tror der kan være mange forskellige grunde til manglende ædelyst, og langt fra alle er fysiske.


  • #30   27. feb 2018 Jeg synes bare, det er underligt, at det først kommer nu? Han har altid været supernem at fodre på, og har bestemt ikke været kræsen.

    Men nu har han som sagt spist lidt bedre de sidste par dage, så nu ser vi, om det holder. Måske det hjælper lidt, at det er blevet så koldt, så han godt ved, at han skal have noget mere indenbords, for at holde varmen smiley


  • #31   27. feb 2018 Ja, det er sent det starter, hvis det bare er det. Jeg ser det som regel starte ved ca. et år, hvor den der hvalpeforslugenhed går i sig selv.
    Jeg håber hans appetit bliver bedre. Det er frygteligt når de ikke vil spise.
    Endelig meld tilbage om det kvalmestillende virker.


  • #32   28. feb 2018 Da han faktisk har spist op - og spist "fornuftigt" - de sidste tre dage, har jeg besluttet mig for at vente lidt med at starte op på det kvalmestillende.
    Søndag og mandag fik han en portionsstørrelse på måske 60% af normalt - og i går var han oppe på 80%.
    Så det ser umiddelbart ud til, at de to tiltag med at lade ham stå tættere på Aqui og at tingene er opdelt i skålen virker smiley


  • #33   23. mar 2018 Lille update. Jeg har selvfølgelig forlængst fået de sidste prøveresultater fra dyrlægen - som viste, at alt bare er normalt.

    Men det gode er, at specielt taktikken med at opdele maden virkelig har været en succes for ham. Han spiser så fint én ting af gangen - men spiser op. De sidste to dage, er han endda blevet færdig på samme tid som Aqui, selvom han får 50% mere i fodermængde. Så jeg er meget meget glad smiley smiley smiley


Kommentér på:
Spisevægring....

Annonce