954 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Lua
Lua
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 66 Svar: 246

Giardia, orm, andet? Giardia, orm, andet?

Sagen er den, at min JRT på 3,5 år har haft tynd afføring i 3-4 dage nu.

Hun taber sig, hvilket ikke er godt, da hun i forvejen er en lille slank spirrevip.

Hun har tabt 500 gram - det lyder måske ikke af så meget, men det er det, når man er en lille hund på 6 kg. der i forvejen er til den slanke side.

Dyrlægen siger, at de har haft en del hunde inde med diarre, fordi de har spist sne - min har spist sne. Kan det være derfor?

Hun er på skånekost og får også det dér "pasta" fra dyrlægen.

Hun havde giardia i 2016, som hun fik behandling for. Kan det være hun er blevet smittet med den parasit igen? Burde parasitten i naturen ikke være "død" for tiden pga. sne og frost?

Kan det være orm? Jeg har kun oplevet orm én gang, og det var ved en vens hund, og der var man ikke i tvivl om, at det var orm! Det var tydeligt i afføringen, der simpelthen lignede spagetti (!) - sådan ser min hunds afføring slet ikke ud. Jeg kan ikke se noget abnormalt.

Håber der er nogle, der kan hjælpe!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Giardia, orm, andet?
  • #1   8. mar 2018 Du skal have testet hundens afføring ved dyrlægen.

• #2   8. mar 2018 Det kan godt være giardia, det har vi en del af her på Amager hvor jeg bor

• #4   9. mar 2018 Giardia lever godt i fugt og kulde - sådan kan det overleve længe - det der dræber det er udtørring og uv stråler så det kan sagtens være Giardia desværre.. og der er MEGET i omløb af det møg pt mange steder pga vejret i år - så jeg ville bestemt få lavet en afføringsprøve! HUSK at det skal være 3 lorte fra 3 forskellige dage fra samme tidspunkt på dagen helst da der kan gå 3 dage mellem de udskiller cysterne de tester for... kan også sagtens være cryptosporidium der er i familie med Giardia... det Gir ca samme symptomer men der findes ingen kur mod det desværre.. Måske en udvidet afføringsprøve var en ide så du får testet for samtlige parasitter osv... det ville ihvertfald være det første jeg selv gjorde - selvom sådan en prøve (hedder c profil) kan koste op til 1500kr så er det godt givet ud da de kigger efter alt muligt forskelligt der kan gi en forklaring - Derefter hvis det hele er negativt kan man begynde at lede videre efter årsagen men man bør få taget en afføringsprøve især fordi nogle hunde slet ikke har symptomer på Giardia og er "raske smittebærere" - nogle hunde bliver midlertidigt syge når de bliver smittet men senere får deres immunforsvar det lidt under kontrol også forsvinder symptomerne og det bliver ikke opdaget, så ved alvorlig diarre bør man teste - især taget i betragtning al den smitte der pt er..

• #5   9. mar 2018 Jeg må få lavet en afføringsprøve. Jeg troede faktisk ikke at Giardia kunne overleve frostgrader.

• #6   9. mar 2018 Det er desværre en Meget sejlivet parasit smiley Er også derfor der er så meget smitte og gensmitte... Er blevet sådan i Sverige og USA og mener vist nok også Norge at det skal indberettes til myndighederne hvis der er smitte fordi det er så smitsomt og svært at komme af med.. plus at de desværre ser mange smittede... tænker at Danmark er godt på vej - og at det er enormt skræmmende at mange dyrlæger ikk ved nok/informere nok! Jeg måtte selv opsøge information online og ved at mange andre herinde oplever det samme - at dyrlægens viden er mangelfuld/de ikke tager det så seriøst som det burde...

Men jeg krydser fingre for at testen ikke viser Giardia eller cryptosporidium!! Hvis du orker må du gerne melde tilbage smiley

• #7   9. mar 2018 Tak, jeg krydser også fingre.

Kommentér på:
Giardia, orm, andet?

Annonce