863 visninger
|
Oprettet:
Overvejelser (.. før køb af hund) {{forumTopicSubject}}
Går og spekulerer på om hvordan man kan vide (hvis man kan det på forhånd?) om man er erfaren/rutineret nok til at købe en mental stærk hund?
Og hvilke overvejelser har 1. gangs hundeejere gjort sig før de købte deres hund?
- Med stærke hunde tænker jeg mest på rottweiler, schæfer, mallinois, doberman og terriere (i alle størrelser) m.fl.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Personligt tror jeg at hundeerfaring er vejen frem. Om det så betyder at man skal have haft en *nemmere* race først, eller prøvet at nasse sig ind pågældende races *verden* ved at besøge træning og opdrættere, eller måske endda lånt/passet én af en ven.
Det kræver ret meget introspektion at kunne gøre op med sig selv om man er *stærk* nok, men jeg tror at det hjælper med erfaring, selvom det måske er *lånt*...
dec 2006
Følger: 36 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 70 Svar: 1.166
Søster - jeg er så heldig at få lov til at låne en rottweiler i rimelig mange weekender. Og det går rigtig godt
Men jeg har stor respekt for disse stærke racer, men på den anden side, hvis jeg selv fik en ville jeg da nok opdrage den på samme måde som min egen hund - positiv træning, masser af træning og aktivering, konsekvens og kærlighed.
dec 2006
Følger: 36 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 70 Svar: 1.166
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Til tråden oprindelige emne> Så tror jeg som de andre også siger, at hvis man sætter sig ind i racen - og ikke nødvendigvis forsøger at oplærer sin hund som hr. og fru. nilsen nede i nummer 20 gjorde med deres labrador -
Så kan selv meget selvstændige/mentalt stærke racer være super førstegangs hunde!
Nu ved jeg ikke om huskyen høre ind under de mentalt stærke hunde...
Men de overvejelser vi som første gangs ejere gjorde os da vi valgte en race, var bla. omkring størrelsen af hunden! En knap 20 kg hund er trods alt lettere at håndtere end en kæmpe på +50. Vi valgte desuden en race der typisk er super gode med andre hunde og mennesker generelt - så vi trods alt fik noget af det vigtige "forærende" i træningen, hvis vi nu selv skulle fucke det up. Vi overvejede desuden meget hvem vi havde i omgangskredsen som kunne bistå med kyndige råd og vejledning, og vi meldte os desuden til hvalpetræning. Og valget af selve hunden - så man ikke kommer hjem med hverken den lille svage stakkel eller den hvalp der går efter toppen af poppen
Men ja, man kan vel aldrig helt 100 vide hvad man går ind til - sådan er det jo med hundekøb. Men man kan så gøre sit til at de ukendte parameter mindskes
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.311
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 8
man skal sætte sig ind i den race man ønsker, og vuderer om man har plads nok og tiden selvfølgelig.. nogen hunde kræver mere end andre..
Og så lige blive testet om alle i samme hus kan tåle hund.. der er mange der skiller sig af med deres hunde pga. allergi.. det er synd for hunden... og selvfølgelig også for ejere.. men mange hunde ville undgå at blive "smidt" ud på den måde..
mvh sanne
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.513
Jeg mener faktisk ikke at f.eks. rottweiler er stærkere mentalt end en labrador. - Den ser bare stærkere ud, og har lidt mere råstyrke.
Jeg mangler endnu at møde den race der er stærkere mentalt end cattledogen.
Jeg troede at amstaffen var mentalt ligeså stærk indtil jeg fik en selv...
Amstaffen er stabil og rolig, men at den bliver regnet for mentalt stærk er nok fordi den er rolig+ snotdum, og venlig.
Jeg vil til enhver tid hellere sælge en amstaff til en førstegangskøber, end jeg vil cattledogen.
Amstaff har godt nok lidt andre ting, som eks. dens ry, men det er jo egentlig ikke hundens skyld. Rottweileren havde det samme ry for ikke så mange år siden.
Overvejelser (.. før køb af hund)