{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
863 visninger | Oprettet:

Overvejelser (.. før køb af hund) {{forumTopicSubject}}

Går og spekulerer på om hvordan man kan vide (hvis man kan det på forhånd?) om man er erfaren/rutineret nok til at købe en mental stærk hund?

Og hvilke overvejelser har 1. gangs hundeejere gjort sig før de købte deres hund?

- Med stærke hunde tænker jeg mest på rottweiler, schæfer, mallinois, doberman og terriere (i alle størrelser) m.fl.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvejelser (.. før køb af hund)
  • #1   25. jan 2007 Super godt spørgsmål.

Personligt tror jeg at hundeerfaring er vejen frem. Om det så betyder at man skal have haft en *nemmere* race først, eller prøvet at nasse sig ind pågældende races *verden* ved at besøge træning og opdrættere, eller måske endda lånt/passet én af en ven.

Det kræver ret meget introspektion at kunne gøre op med sig selv om man er *stærk* nok, men jeg tror at det hjælper med erfaring, selvom det måske er *lånt*...

• #2   25. jan 2007 Charlotte - dejligt at høre. Jeg trutter i hornet for dig smiley
    Søster - jeg er så heldig at få lov til at låne en rottweiler i rimelig mange weekender. Og det går rigtig godt smiley
    Men jeg har stor respekt for disse stærke racer, men på den anden side, hvis jeg selv fik en ville jeg da nok opdrage den på samme måde som min egen hund - positiv træning, masser af træning og aktivering, konsekvens og kærlighed.

• #3   25. jan 2007 Formand - enig. Alle hunde kan blive til problemhunde, hvis de ikke bliver aktiveret og får opfyldt deres individuelle behov.

• #4   25. jan 2007 Jeg har en sheltie.. den ligger lidt i den modsatte ende.. den er nemlig *følsom* men til gengæld er den en af de hurtigste racer til at lære.. Et egenskab jeg satte meget højt pris på, da jeg vidste at jeg ikke ville have tålmodighed til en langsomtopfattende race.. Uden at pege fingre af nogen bestemte racer og kalde dem langsomme, men for at fremhæve at Sheltien er valgt herhjem til fordi den er super-kvik.

• #5   25. jan 2007 Formand - det sidste ville jeg godt nok ikke turde... Kommer der et hvilket som helt dyr forbi - det være sig naboens får eller køer, vildt, fugle eller hvad ved jeg - så er din løse husky skyld i et styk skambidning eller i bedste fald et styk hurtigt aflivet dyr...

• #6   25. jan 2007 Formand> Godt at høre smiley For jeg var da lige ved at blive halv irriterret på racen vegne. Nu vi andre gør hvad vi kan for ikke at bidrage til de statestikker, så bliver man så trist hvergang man læser om husky'er der uden snor har nakket bønders får eller vildt i skoven... Kun fordi ejeren ikke vil indse, deres husky i langt de fleste tilfælde ikke bare kan gå uden snor på samme måde som en lab.

Til tråden oprindelige emne> Så tror jeg som de andre også siger, at hvis man sætter sig ind i racen - og ikke nødvendigvis forsøger at oplærer sin hund som hr. og fru. nilsen nede i nummer 20 gjorde med deres labrador -
    Så kan selv meget selvstændige/mentalt stærke racer være super førstegangs hunde!
    Nu ved jeg ikke om huskyen høre ind under de mentalt stærke hunde...
    Men de overvejelser vi som første gangs ejere gjorde os da vi valgte en race, var bla. omkring størrelsen af hunden! En knap 20 kg hund er trods alt lettere at håndtere end en kæmpe på +50. Vi valgte desuden en race der typisk er super gode med andre hunde og mennesker generelt - så vi trods alt fik noget af det vigtige "forærende" i træningen, hvis vi nu selv skulle fucke det up. Vi overvejede desuden meget hvem vi havde i omgangskredsen som kunne bistå med kyndige råd og vejledning, og vi meldte os desuden til hvalpetræning. Og valget af selve hunden - så man ikke kommer hjem med hverken den lille svage stakkel eller den hvalp der går efter toppen af poppen smiley

Men ja, man kan vel aldrig helt 100 vide hvad man går ind til - sådan er det jo med hundekøb. Men man kan så gøre sit til at de ukendte parameter mindskes smiley

• #7   25. jan 2007 det er udmærket at man sætter sig ind i den race man kunne tænke sig - som opdrætter bør man være meget opmærksom på om man sælger til førstegangs hunde ejere og om racen (taler her om min egen) er noget for hele familien - jeg har det princip, at hvis blot et familiemedlem er i tvivl bør man gå hjem og tænke sig om igen - en basenji er en yderst intelligent og mentalt stærk hund - det gør, at man ofte skal være på forkant med racen og har man ikke det overskud er det ikke en race man bør købe - De racer der er nævnt i tråden er fysisk stærke - men hvor kloge er de egentlig ?

• sanne a
    sanne a Tilmeldt:
    jan 2007

Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 8
    #8   26. jan 2007 hej..
    man skal sætte sig ind i den race man ønsker, og vuderer om man har plads nok og tiden selvfølgelig.. nogen hunde kræver mere end andre..

Og så lige blive testet om alle i samme hus kan tåle hund.. der er mange der skiller sig af med deres hunde pga. allergi.. det er synd for hunden... og selvfølgelig også for ejere.. men mange hunde ville undgå at blive "smidt" ud på den måde..

mvh sanne

• #9   26. jan 2007 Nu har jeg også en lidt anderledes syn på hvilke hunderacer der er mentalt tærke, så lægger jeg vægt på intelligens- mod- og selvstændighed.D.v.s. en hund der ikke ligger og ryster for det mindste.
    Jeg mener faktisk ikke at f.eks. rottweiler er stærkere mentalt end en labrador. - Den ser bare stærkere ud, og har lidt mere råstyrke.
    Jeg mangler endnu at møde den race der er stærkere mentalt end cattledogen.
    Jeg troede at amstaffen var mentalt ligeså stærk indtil jeg fik en selv...

Amstaffen er stabil og rolig, men at den bliver regnet for mentalt stærk er nok fordi den er rolig+ snotdum, og venlig.

Jeg vil til enhver tid hellere sælge en amstaff til en førstegangskøber, end jeg vil cattledogen.

Amstaff har godt nok lidt andre ting, som eks. dens ry, men det er jo egentlig ikke hundens skyld. Rottweileren havde det samme ry for ikke så mange år siden.

Kommentér på:
Overvejelser (.. før køb af hund)

Annonce