{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.560 visninger | Oprettet:

Albusandme
Albusandme
Tilmeldt:
10. aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245

Intakt han og tæve sammen - løbetid {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Når jeg skal have hund nummer to, vil jeg meget gerne have en tæve. Jeg har en hanhund der fylder 2 i maj.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at de forblev intakte begge to. Til dem med en af hver: hvordan gør i når de er i løbetid? Ville man med store løbetidsbukser med sele, og stramt gentleman's wrap + konstant opsyn, realistisk set kunne forhindre dem i at parre? Og så holde dem adskilt i hver sit rum når jeg ikke er hjemme. Han er meget lydig og lærenem, og har aldrig parret før. Har hørt at det bliver 10.000 gange sværere hvis han havde.

Jeg har mulighed for at få ham passet, men ville jo allerhelst have dem begge to hos mig altid ?

Racen er cairn terrier, og det kommer tæven også til at være. Så han kan ikke nå håndtag, eller bryde i gennem døre i kådhed smiley

Mange tak for svar.

Mvh Claudia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Intakt han og tæve sammen - løbetid
  • #2   11. apr 2018 Vores bliver helt skilt ad når begge viser tegn på øget interresse. Det plejer at være fra en lille uge før højløb og til fire-fem dage efter.

    Jeg ville ikke turde tage chancen - det er så dybe instinkter, så alt andet er sat ud af kraft i de dage.

    Løbetidsbukser kan ikke forhindre penetrering.


  • #3   11. apr 2018 Jeg skulle ikke nyde noget.
    Jeg ser alt for meget stress hos mennesker med begge køn i hundeflokken. Hannen står og skriger efter tæven, mens tæven forsøger at bryde ud og kalder for at blive parret. Man skal i hvert fald bo langt fra andre mennesker.
    Der er stærke instinkter på spil, og det er enormt urealistisk at tro de kan gå sammen med bukser på.


  • #4   11. apr 2018 Racen spiller virkelig også ind.
    Og jeg tør ikke sige hvor meget løbetid vil påvirke i din race.
    Jeg har en selskabshund han. Han bliver lukket for sig selv i et andet rum når vi ikke er hjemme og når vi er så er han sammen med os og de andre. Til nat sover han i et stort bur.
    Der er et par dage eller tre omkring højløb hvor han piver lidt i starten hvis han ikke kan se tæven.
    Men ellers går han gerne op og ned af dem. Han gør intet uden tilladelse da smiley
    Lille bløde knægt.


  • #5   11. apr 2018 Jeg har holdt vores adskilt med børnegitter og lukkede døre. Hjalmer piver og klynker en del, når Berta har været højløbsk, men det er heldigvis kun et par uger to gange årligt smiley

  • #6   11. apr 2018 Jeg var så heldig, at vores hanhund ikke sagde en lyd, men han ville være i samme rum som tæverne. Han var godt tilfreds, hvis han var i vores store bur (siderne var dækket til forneden, men han kunne stadig kigge ud). Men det var rent held, de fleste har problemer, når de har intakte hanner og tæver sammen.
    Hvis jeg var dig, ville jeg anskaffe mig en hanhund mere, eller vente til ham du har, ikke er her mere. Det er ikke altid lykken, selvom fx hanhunden bliver kastreret.


  • #10   11. apr 2018 Vi har haft 5 tæver og én han sammen - og det har virkelig været nemt...... MEN!! Ainu er også utrolig rolig og nem i alle sammenhæng. Vi har et stort bur hvor de skiftes til at være i.. Det giver mest ro at have ham i bur, for han affinder sig med situationen uden brok, mens tæverne ikke helt forstår hvorfor de skal være lukket inde..
    VI oplever kun hylen og piven hvis tæverne er udenfor hans synsvidde, og han spiser KUN hvis hvis han er i samme rum som tæverne..

    Vi HAR haft en "tyvparring" fordi der ingen interesse havde været i en uge, men da de så var alene sammen, så var der alligevel interesse fra begge sider - 10 måneder gammel han og 15 måneder gammel tæve, så det resulterede i en abortsprøjte.. Min mor var grædefærdig og stortudede mens hun sad og ventede på at de var færdige og hun kunne ringe til dyrlægen!! Vi har lært lektien, og nu er de som sagt i bur og kommer ikke ud sammen - ikke engang under opsyn..

    Jeg vil dog sige at hvis det kun var mig alene ville jeg ikke have han og tæve sammen, medmindre man har mulighed for at få passet den ene når der er løbetid.. Det er sådan jeg har det nu, hvor Ainu og Tholie er flyttet med mig i lejlighed - jeg har mine forældre klar til at passe når Tholie går i løbetid.
    Det KAN lade sig gøre at have han og tæve sammen, men man skal virkelig gøre op med sig selv om det er dét værd - og skulle uheldet være ude, så skal man have en helt klar plan for hvad der skal ske..

    Jeg vil lige tilføje at Ainu på ingen måde er blevet værre af at han har fået lov at parre.. Tæven han lavede en tyvparring på som ung, var udset som hans første rigtige parring senere og de lavede et kuld helt fantastiske hvalpe sammen - da de var gamle nok! Med tiden er han blevet rigtig god til kun at være interesseret når de er højløbske, men vi tager som sagt ingen chancer......


  • #11   11. apr 2018 Jeg tror, det er rigtigt, at det kan variere fra race til race, og med min erfaring fra pyreneere vil jeg i hvert fald ikke anbefale en af hver køn og forvente, at de kan være sammen også når, der er løbetid. smiley

    Jeg har haft han, der blev brugt i avl, samtidig med at jeg havde 2-3 intakte tæver, og det var ikke sjovt, når der var løbetid. Jeg var heldig, at min han var afslappet indtil højløb, men så blev de også skilt ad, hvad enten jeg var hjemme eller ej. Hanhunden var rastløs i de dage, han havde ikke andet i hovedet end tæven, han spiste ikke, han gjorde sit bedste for at presse sig med, hver gang jeg skulle gennem døren. Jeg endte med at have en bufferzone, tomt rum, mellem ham og tæverne. Heldigvis hylede han ikke om natten, men det har jeg oplevet steder, hvor jeg har været til parring, ikke sjovt.

    Med mindre man har en meget flegmatisk eller super blød han, så synes jeg det er synd at have ham sammen med højløbske tæver. Hvor behageligt mon stramt gentleman wrap er for hunden, og skal han have skæld ud, hver gang han forsøger at opføre sig som en naturlig hanhund ?

    Jeg kan jo læse, at det fungerer for nogen, men inden man kaster sig ud i det, skal man nok tage worst case scenario som udgangspunkt, så kan man altid blive positivt overrasket, hvis det ikke er så besværligt, som man frygtede. Det er knap så sjovt, hvis man baserer sig på, at det er piece of cake, og det viser sig ikke at holde stik med lige netop ens egen hund.

    Jeg når jeg tænker på, hvor mange ups kuld der fødes, så tænker jeg, der må være rimeligt mange, der undervurdere, hvor hurtigt det kan gå galt.


  • #15   11. apr 2018 Min hanhund har aldrig parret- og jeg har været nødt til at få ham passet, når naboens chi var i løb, fordi han stressede så voldsomt.

  • #16   11. apr 2018 Ville man med store løbetidsbukser med sele, og stramt gentleman's wrap

    Jeg forstår ikke pointen i den sætning? "Ville man med mega meget ubehag, kunne forhindre hundene i naturlig opførsel, for at JEG ikke skal have besvær"? Ja, det kan du da sikkert. Men det vil være virkelig stressende og frustrerende for begge hunde.

    Hvis du absolut vil have to intakte hunde af forskelligt køn, er du nødt til at strække dig mest muligt, så løbetiderne går uden problemer. Det KAN betyde at du er nødt til at få den ene hund passet i flere uger 2 gange om året. Det kan også betyde at du kan nøjes med et par dage 2 gange om året. Ingen ved det. Men at satse på at du kan tape kønsdelene tilstrækkeligt til, er altså ikke fair.


  • #17   11. apr 2018 Det kan lade sig gøre...men men, man skal være forberedt på tævens evt hormonelle udslag. Jeg går med nerver på hver gang, når min er i løb pga hun de sidste 3 gange har været falsk drægtig trods de ikke har gået sammen..Og så er jeg blevet usikker på om mine børn har lukket dem sammen. Da hun har været stor som et hus, spændte patter og i det hele taget opført sig MEGET drægtigt med dertil hørende eskalerende sult og "piv piv jeg vil have ekstra opmærksomhed". Derfor er min tæve blevet skannet hver gang - og hver gang været tom. Jeg har sågar været ude i at få tjekket min hanhunds banditter, da jeg har været i tvivl om han overhovedet har kunne producere noget..
    Den pågældende dyrlæge mente jeg var skør, og at min tæve måtte være steril, da min hanhund har RIGELIGT med ivrige banditter..

    Min hanhund stresser ikke, spiser fint og tisser ikke indendøre. Det er kun under højløb, at han hyler og vil ind til hende. Resten af tiden opfører han sig normalt.


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #18   12. apr 2018 Tak for alle svarene smiley

    Grunden til at jeg gerne vil have en af hver, er at der er forskel i deres temperament, og jeg og Albus foretrækker at lege med steriliserede hanner, eller tæver(som han ELSKER). Han ender desværre med at ligge nederst i hakkeorden med intakte hanner. Han er lidt af en pushover og medløber.

    A med bomstærk og tykke: nu kan jeg se rundt omkring af jeg ikke er den eneste der giver tæven løbetidsbukser på, for at undgå svineriet, og der er masser af inkontinente hanhunde der har et gentleman's wrap på uden at det ødelægger deres liv, som eller foregår som blommen i et æg. Så hvorfor jeg skal skydes i skoene at jeg kun er ude på at påføre mine hunde mest muligt ubehag, så jeg kan få lov og ligge og fede den på sofaen, det forstår jeg simpelthen ikke.
    Der er jo en grund til at jeg begynder at tænke over det ÅR før det bliver aktuelt. Fordi jeg vil det bedste for mine hunde. Så den attitude du indtræder i diskussionen med, den er vist en ommer, som man siger!

    Ejer af DKK..: Den problemstilling er jeg også faldet over, efter jeg oprettede emnet. Og jeg ved at Albus' avler har haft store problemer med falsk drægtighed, og det er vist ikke helt ualmindeligt i racen. Det ville jeg sgu ikke kunne bære at hun skulle igennem to gange om året:(

    Jeg tror jeg et nået frem til at, hun uanset hvad skal have et par løbetider. Skal lige have talt med hans avler omkring pels og gemyt. Har læst mamge steder at det kan giver problemer med knogler og temperament hvis de ikke får den første, og at helbredsfordelene ved sterilisation gælder helt til de går i den tredje løbetid. Så har man lidt tid at køre på. Det kan jo være, som et par af jer skriver, at det fungerer fint, eller med så få vanskeligheder, at det opvejer ulemperne ved at få hende steriliseret.

    Jeg har fået en masse gode ideer til hvordan man holder dem adskilt indtil da. Jeg har heldigvis pasningsmuligheder til min stædige og egenrådige lille cairn terrier han. Det kunne godt gå hen og blive en udfordring hvis han stresser så meget op, at han ikke er til at komme i kontakt med.


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #20   12. apr 2018 Hey Linda,

    Det tror jeg han ville blive meget ked af det over. Næst efter mig, er det bedste han ved, en hundelegekammerat. Vi bor lige nu sammen med min søsters kastrerede hanhund, og Albus har så meget glæde af han at det gør helt ondt at det ikke skal vare forevigt smiley

    Mht intakte tæver og deres temperament. Jeg har bare aldrig oplevet nogen kurer på tråden med Albus og tæver. Han elsker dem, og de elsker ham. Meget! smiley


  • #21   12. apr 2018 Du skriver en "stram gentlemanswrap", ergo skal den sidde så stramt at han ikke sen få den af, selvom han gør et hæderligt forsøg - og det GØR en intakt hanhund med en højløbsk tæve.

    Af samme grund ser man bizarre blandinger med micro-hunde som far, og giganthunde som mor. Hvor der er vilje, er der vej. Og hvis du med tissebælte (lad os nu kalde en spade for en spade) og løbetidsbukser vil forhindre en parring, så SKAL det strammes så det bliver ubehageligt, for at det skal kunne hindre en parring... Og det GIVER ubehag hos hundene. Særligt hvis de skal gå klods op af hinanden og spille op til hinanden.

    JEG synes det er vildt unfair - du synes det er en skide god ide. Vi er uenige, sådan er det nemlig nogle gange på et forum. Hvad du ender med at gøre, er dit valg. Men jeg ville ikke byde mine hunde sådan noget.


  • #22   13. apr 2018 Send den ene på ferie - Det gør vi, og så er der intet bøvl, ingen unødvendig stress hos nogen af hundene og ingen risiko for smuttere smiley
    Vi har ikke engang gidet at prøve at beholde dem begge to hjemme under løbetid...


Kommentér på:
Intakt han og tæve sammen - løbetid

Annonce