{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.135 visninger | Oprettet:

Ny førertæve, noget jeg skal være opmærksom på? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en fin lille flok på 4 harmoniske tæver, rangerende i alderen 10-1 år. Den ældste har altid været førertæve og har styret showet med en rimelig laissez-faire hånd. Hun er generelt ikke en hund der gider konflikter eller at "holde på sit", men hendes førerskab har været tydeligt i ukendte situationer, hvor de har andre har været i tvivl. Så har de gået bag hende og afventet hendes reaktion, for så at følge trop.

Hun begyndte at blive blind for små 3 år siden (formodet PRA) og ser nu ret dårligt. Hun er ellers stadig i fuld vigør og en glad og aktiv hund, der er pensioneret fra agility'en pga det nedsatte syn, men stadig går rally, går fri på ture og generelt har det godt.

I de sidste 6 måneder er der sket en glidende overgang, hvor nummer 3 i flokken, som er 3,5 år gammel, langsomt er begyndt at overtage førerskabet. Der har ikke været konflikter eller kontroverser, men jeg synes at have kunnet se mere og mere, at de andre kiggede til hende istedet + hun har gået imellem et par småkonflikter ved hundehvalpen og de ældre hunde.

Ligenu har vi besøg af en gæstehund, som er kommet jævnligt i vores hjem i det sidste år. Han er en ung hanhund, der altid har været meget ydmyg overfor min gamle tæve og tydeligt vist at hun absolut var den største og stærkeste af de to...
Han er heller ikke flabet overfor hende nu, men det er nummer 3 i flokken han bukker og skraber mest for nu.

Det var en laaaaaang forhistorie, men det jeg egentlig ville med dette indlæg var at høre erfaringer fra andre der har været et førerskift imellem, ikke på grund af død, men på grund af alderdom / skavanker. En opdrætterbekendt sagde at jeg skulle være meget opmærksom på, at den nye førertæve ikke trynede den gamle. Det har jeg dog ikke oplevet nogen eksempler på heldigvis...

Den sorte forrest i billedet her er min gamle tæve. Den gule yderst til venstre er den nye førertæve. Jeg har altid vidst at den plettede på 7 ikke ville overtage føringen. Det har hun hverken evner eller ambitioner til.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny førertæve, noget jeg skal være opmærksom på?
  • #1   2. maj 2018 Jeg vil bare lige skrive JAAAAH SØDE KARLA! smiley <3 smiley
    Hjemme ved mig er det stadig Sascha på 10 det styrer, men det lader sig til at Nellie på 8 efterhånden har fået flere "ansvarsområder". Og lille Ezio på 2 laller bare rundt. smiley


  • #2   2. maj 2018 Jamen når det går så let som det tilsyneladende gør så er det vel ikke nogen grund til at gøre noget smiley Så er det vel bare at holde øje med at flokken bliver ved med at være harmonisk og så kun gribe ind hvis noget begynder at gå skævt. Ved godt det ikke er helt det samme, da mine er en han og en tæve smiley Men hos os har Clinton lige så stille taget styringen uden nogen former for konflikter. Perle har bare 'overladt ham roret' og lader nu ham om at gå forest i nye situationer.

  • #3   2. maj 2018 Jeg ville så vidt muligt lade dem finde en ny fører, hvis det dog sker i god ro og orden smiley

  • #5   2. maj 2018 #4 Det er seriøst fascinerende at have hunde i flok. Jeg kan bruge masser af tid på blot at se dem interagere og kommunikere. Tror aldrig jeg ender på kun en hund igen smiley

  • #6   2. maj 2018 Jeg har det præcis som dig, Anna.
    Det er dybt fascinerende at betragte en flok sammen, og jeg skal heller aldrig kun have én hund igen.
    Som dig har jeg fire tæver. Den ældste er den mest underdanige. Hun er snart 11 og undgår alle former for konflikter. Flokkens overhoved er hende på snart 7 år. Hun styrer de andre uden at løfte et knurhår. Respekten er stor mellem alle hundene. De to andre er hhv datter og barnebarn til den 7-årige. Vi har en mega harmonisk flok, der laver ALT sammen uden problemer. Jeg kan bruge timer på at se deres sprog. Det giver et billede og en forståelse, som man går glip af med kun én hund.


  • #7   2. maj 2018 Jeg læser også med her med stor interesse. Vi har for 3 uger siden hentet en ny lille tævehvalp hjem og har i forvejen Ciba på 4,5 år, og formaninger har der været mange af fra andre hundefolk.

    Tilsyneladende skulle det næsten være opskriften på ballade at satse på at have to schæfertæver gående sammen - i hvert fald når først den lille bliver kønsmoden...

    Indtil nu er det gået super fint, og jeg håber at vores lille flok vil blive "undtagelsen der bekræfter reglen"..



    profilbillede
  • #8   2. maj 2018 #7 Med så stor aldersforskel ville jeg ikke være specielt bekymret. Jeg har aldrig haft konflikter mellem mine, udover lidt skærmydsler med hvalpe der er blevet sat på plads. Der er mellem 2 og 4 år imellem hver af mine (10, 7, 3 og 1). Den ældste har naturligt været flokfører, men nu hvor hun ikke rigtigt kan mere er det altså ikke den næstældste der har taget over, men istedet den tredje i flokken.

    Nummer 2 er som sagt ikke ledermateriale, det er ikke studenterhuen der trykker ved hende smiley men hun er sød og rar.


  • #9   2. maj 2018 Tak for at berolige mig Anna. Min "gamle" tæve er en meget blød og eftergivende model og hendes irettesættelser af den nye hvalp er meget milde. Alligevel forstår og respekterer hvalpen dem.
    Det bliver spændende at følge deres udvikling smiley


  • #10   2. maj 2018 Det lyder lovende Pia smiley
    Hvis du så har valgt en tæve midt i kuldet, og ikke den mest frembrusende og modige, så skal det nok gå helt fint, også efter kønsmodning. Bare understøt dem i deres roller og lav ting med dem, både sammen og hver for sig, løbende smiley


  • #11   2. maj 2018 #2 og #3 - det er heller ikke fordi jeg vil "gøre noget" eller er uenig med dem i hvem de har valgt som førertæve. Det var blot for at høre andre folks erfaringer - gode som dårlige - om der evt var tegn jeg skulle holde øje med for at undgå en evt senere konflikt...

    Jeg tænker ikke der kommer noget. Det er foregået helt organisk og udramatisk, den ældste har tydeligvis "tilladt" at den anden har taget styringen i forskellige situationer, og de situationer er så blevet flere og flere. Jeg ved ikke om hun er helt vippet af pinden endnu, det vil nok kræve en absolut "farlig" situation, for at afgøre hvem de vender sig mod for hjælp... Men i de små nuancer, deres interaktion imellem, er jeg ret sikker på, at Wilma nu er førertæve i huset. Det ser dog ikke ud til at Karla er faldet ret meget i status, da både Johna på 7 og Dagmar på 1 begge har samme respekt for hende, som de altid har haft.


  • #12   2. maj 2018 Tak Malene. Der var kun to tæver i kuldet på 9 så der var ikke så store valgmuligheder, og hende her var/er langt mere modig og selvsikker end min gamle tæve var i den alder.
    Jeg er klar over den risiko det indebærer, og vil naturligvis være meget opmærksom på deres indbyrdes signaler og vil efter bedste evne forsøge at understøtte dem uden at blande mig i deres roller..
    Vi gør meget ud af både at træne/aktivere dem hver for sig og sammen, og jeg træner stadig med den gamle hvor min mand så tager sig af træningen af den lille (i klubregi altså - hjemme træner vi naturligvis begge to med begge hunde).


  • #14   2. maj 2018 Emma, med bl.a. schæferen skal man være lidt forsigtig når man vælger at have tæver sammen. Jeg kender flere ejere med halve fingre pga kampe mellem hundene. Derfor mit svar.
    En ung tæve meget fremme i skoene kunne godt udfordre en ældre, lidt forsigtig tæve.

    Det er super godt at du er så bevidst omkring det Pia smiley


  • #15   2. maj 2018 Pia, jeg har også to tæver. Der er 3 år imellem dem. Den store er mild og god, en smule usikker, og irettesætter på en tydelig men rolig måde. Den lille er en selvsikker, hysterisk og kradsbørstig bandit, som stadig, 4 år gammel, prøver grænser af. Der har ALDRIG været ballade med dem, aldrig.

    Der har været situationer hvor den store har givet den lille en skideballe, som ikke var til at tage fejl af, og den lille var meget ked af det. Men hun har aldrig "kæmpet imod" sin søster. Der er slet ingen tvivl om at de er søstre i hjertet. De elsker og respekterer hinanden, og den store er hende der tager de vigtige beslutninger.


  • #17   2. maj 2018 Lige som flere andre her har jeg også synes jeg også, at det er super spændende at iagttage hvordan mine hunde agerer i deres flok.

    Jeg har haft variende fra 3 til 7 hunde siden 1988, så selvfølgelig har der været forskellige flokke med forskellig struktur. Det meste af tiden har det været velfungerende flokke, men en enkelt tæve, der ikke egnede sig ret godt til at gå i flok, gav problemer i en periode.

    Jeg har haft 2 tæver som har været super gode førertæver. Ingen af dem var stridslystne eller med behov for at hævde sig. De hvilede sikkert i sig selv og i positionen, så ingen grund til at føre sig frem. Sådan en tæve er guld værd. Det var min første tæve Koko, og da hun døde var hverken hendes datter Izoure (8 år) eller Rille (3 år) interesserede i rollen, så først ca. 10 mdr. senere trådte Rille's datter Esibelle ind i førerrollen, og det gik fuldstændig uden gnidninger, selv om hun kun var 10 mdr.

    Der har også været perioder, hvor der ikke var en sikker leder, hvor flokstrukturen var mere flydende. Og selv i perioder med en sikker førertæve har der været episoder, hvor en anden tæve tager over. En sådan episode oplevede jeg f.eks. da jeg engang havde haft hele flokken i pension, og pensionsdamen til min overraskelse sagde, at det var vel nok tydeligt, at Rille var floklederen. Rille har aldrig vist noget tegn på lederskab herhjemme, men det viste sig, at i pensionen var det Rille, der tog initiativ til hvornår de skulle være inde og hvornår de skulle være ude. De havde adgang til en ret stor indhegning, og det var Rille der bestemte, hvornår de skulle være hvor i indhegningen, og de andre fulgte bare med hende. Det tænkte jeg en del over, og efterfølgende har jeg da også set, at en tæve, der ellers ikke er højt i hierakiet pludselig træder uventet i karakter i en eller anden situation.

    I øjeblikket har jeg en flok på Celtia 11 år, Celtia's 2 døtre Peia 8 år og Sunshine knap 6 år samt Manilla 4½ år, og der er ikke nogen fast leder i flokken. Der er ikke en som alle har respekt for eller følger, tingene er meget mere situationsbestemt.


  • #18   2. maj 2018 Emma, jeg har ikke noget sted skrevet at en selvsikker tæve er lig med egetkønsagression.
    Jeg skriver at der kan være risiko for at hun udfordrer den mere forsigtige ældre tæve.
    De to ting er slet ikke det samme for mig.

    Flere racer er meget svære at holde sammen som samme køn. Fx Alaskan malamute eller schæferhund. Derfor er udvælgelse af individer til flokken særligt væsentligt.


Kommentér på:
Ny førertæve, noget jeg skal være opmærksom på?

Annonce