{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.738 visninger | Oprettet:

Hanhunde uden forhudsbetændelse - giv lyd. {{forumTopicSubject}}

Ja jeg er simpelthen bare lidt undrende.
Ofte høre man i snakken om han eller tæve om forhudsbetændelse hos hanner.

Men er der vitterligt ikke andre der har haft hanhunde uden på noget tidspunkt at have oplevet forhudsbetændelse?
Eller er det bare min Asger der er vildt underlig.
7 år og vi har aldrig oplevet det og aldrig gjort noget for det bevist.

Jeg har tænkt om det er de jævnlige bade der forebygger. Jeg har tænkt om det er racebetinget. Og jeg har tænkt om det vitterligt bare er fordi nogle hanner ikke har problemet.

Har du haft en intakt hanhund uden forhudsbøvl? Så giv lige lyd. smiley
Skriv evt gerne race på også.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hanhunde uden forhudsbetændelse - giv lyd.
  • #1   19. maj 2018 Jeg har haft 16 hanhunde i de sidste 35 år. Af dem har 6 været kastrater og resten intakte.

    Og jeg har aldrig haft nogen med forhudsbetændelse.

    Så jeg undrer mig også hver gang jeg hører det argument for ikke at ønske hanhund?


  • #2   19. maj 2018 Samme her. Har haft tre og aldrig set det...

    De to bkev kastreret af medicinske årsager men de Nåede heller aldrig at have det i dento år jeg havde dem intakte

    Aslan er seks år og har aldrig haft det. Han har også parret flere gange

    Jeg bader aldrig mine hunde som I absolut aldrig smiley

    Jeg undrer mig også altid og har tänkt jeg var heldig men nunkan jeg se andre oplever det samme


  • #5   19. maj 2018 Jeg har haft to hanner, og kun én med forhudsbetændelse - men det var/er så også slemt! Han bliver behandlet med VIVAG intimkapsler, som hjælper rigtig godt. Nu er han så lige blevet kastreret, så det snask er vi heldigvis af med.

    Men jeg kender flere med hanhunde, hvor det aldrig er et problem.


  • #6   19. maj 2018 Easy er godt nok kun et år, men han har ikke haft noget endnu smiley

  • #7   19. maj 2018 Jeg er på min nr 2 kastrerede hanhund, tilsammen 9 år, og jeg har aldrig oplevet forhudsbetændelse. Når jeg læser alle indlæg om emnet frygter jeg nogle gange om mine stakkels hunde har gået rundt med problemet uden jeg så har opdaget det, meeeen smiley

  • #8   19. maj 2018 Amalie, tro mig! Man opdager det, gule pletter her & der. smiley smiley

  • #9   19. maj 2018 Jeg har haft hunde i over 50 år .... flest hanhunde ... alle intakte ( på nær 1) ....
    Lige fra Bullmastiff ... New Foundlænder ... Berner Sennen ... Old English Sheepdog ..... til Mops ... og Cavalier King Charles .... + ... flere blandinger.

    Jeg har aldrig haft nogen med forhudsbetændelse.

    Jeg bader ALDRIG mine hunde.
    ..........................................................
    PS: ... Lige en ekstra oplysning.
    Jeg forebygger heller ikke mod Lopper og Flåter ....... Mine hunde har aldrig haft Lopper og min *Lasse* på 13 år ... har kun haft 2 flåter hele sit liv...... selvom vi altid har boet ved Sø... Skov... og har haft have. ---------> Jeg er sluppet heldigt smiley


  • #10   19. maj 2018 Ok kan se det trods alt er muligt at have hanhund uden forhudsbetændelse. Så er Asger ikke en ener på det punkt smiley

  • #11   19. maj 2018 Reiki havde det af og til som unghund, men siden han blev rigtig voksen har han ikke haft det.

    Jeg sætter det lidt til at hormonerne var skyld i det og har flere gange oplevet unghunde med lidt forhudsbetændelse, som ikke har problemet når de bliver voksne.


  • #12   19. maj 2018 I avlen bør man have fokus på at välge dyr der kan håndtere deres køn. Jeg ser for mange hanner der er helt stresset over det der burde väre naturligt. Min reagere kun på høj løb fx. Det anser jeg for godt ved en han

    Havde han väret tosset efter täver 24/7 havde jeg ikke sat ham på listen til avl

    Jeg tror stress kan give betändelse mange steder pga immun forsvaret er på overarbejde


  • #13   19. maj 2018 Jeg ville meget gerne slippe, men Chico på 5 år har altid døjet med det

  • #15   19. maj 2018 Havde for år tilbage en papillon, han blev 17 år, var intakt, parrede flere gange, havde aldrig forhudsbetændelse.
    Malteser 9 år, intakt, parret flere gange, har aldrig haft forhudsbetændelse.


  • #16   19. maj 2018 Har ikke en stand forskid på problemet, men mon ikke nogen er hysteriske

    John jeg synes så ikke at det er hysterisk.
    Min venindes Schæfer døjer med problemet og det er virkelig ulækkert med ulækre pletter på tæpper gulve, ja alle steder hunden opholder sig.
    Og rigtig ulækkert bliver det så når hunden har slikket sig og kommer og giver en et kys bagefter.


    Jeg har haft 2 AmStaffer der aldrig har haft problemer og en Laekenois, som hellere ikke havde det.


  • #17   19. maj 2018 Jeg tror aldrig jeg har oplevet en intakt hanhund uden at de har det på et eller andet tidspunkt.

    Det er jo helt naturligt.

    Jeg tror at en del ikke lægger mærke til det. Det er jo meget forskelligt hvor meget der kommer.

    Har man meget store racer, så lægger man mere mærke til det.


  • #20   19. maj 2018 Lens - det har da ikke noget at gøre med om de kan håndtere deres køn. Jeg har kendt flere hanhunde med tendens til forhudsbetændelse (ikke nødvendigvis hele livet) end uden og de har da mestendels været normale, velfungerende hanhunde...

    Min mors nyerhvervelse, en ca 7 mdr gamle JRT hanhund render og efterlader snask alle steder. Jeg håber det går i sig selv igen når han bliver ældre, for klamt er det da. Men næppe relateret til manglende evne til at håndtere sit køn - han ved jo dårligt nok, at han er hanhund endnu smiley


  • #22   19. maj 2018 Råfodring eller ej .... Mine hunde har aldrig smagt et stykke råt kød ... de har aldrig haft forhudsbetændelse ..... sååå ? .... smiley

  • #24   19. maj 2018 Min ene hund har aldrig haft forhudsbetændelse endnu, han er en papillon på 3 år.
    Min anden hund har dog tendens til at få det, han er en labrador/berner sennen blanding på 2,5 år.


  • #26   19. maj 2018 Kan det mon ikke også i nogle tilfælde være sådan, at man overser/ikke bemærker betændelse hos små hunde?

  • #27   19. maj 2018 Hvem snakker om at avle drift ud?

    Måske er det ikke altid årsagen men stress kan spille ind er jeg sikker på ved flere


  • #28   19. maj 2018 Jeg er egentlig ret sikker på at havde min knægt det ville vi lægge mærke til det. En gang i ugen børstes hele pelsen igennem også omkring kønsdele. Havde han noget andet end tis der kom ud af tjavsen så ville det være synligt.

  • #29   19. maj 2018 Jeg kigger så jeg ville opdage det.

  • #30   19. maj 2018 Vores tidligere hund Loke (blanding af Schæfer, Rottweiler, Norsk elghund), havde aldrig problemet og heller ikke vores nuværende hund Charlie (blanding af Cavalier og Pekingeser) har heller ikke problemer.

  • #32   19. maj 2018 Hugo døjer ikke med det (endnu) smiley Han tisser til gengæld på sig selv smiley

    Min gamle Chili havde ofte gult snask siddende smiley


  • #33   19. maj 2018 Jeg funderede jo også bare over det, Batdog smiley jeg har oplevet det ved en chi, at ejeren ikke mente, at der var forhudsbetændelse, men at det var der. Jeg tror da bestemt på dem, der her i tråden siger, at deres hunde ikke har det, men jeg forestiller mig også bare, at nogle (ikke dem her i tråden) ikke opdager det.

  • #35   19. maj 2018 Jeg kan godt forstä ts undrer sig over at det bruges som argument for ikke at få en hanhund. Mange har det jo aldrig

    Alle mine var og er også rå fodret. Jeg tror ikke det betyder noget for ace får tørt i dag i sit nye hjem som hyrdehund og han har stadig ikke haft det


  • #37   19. maj 2018 Vi har haft 2 kast. Grand Danois - aldrig forhudsbetændelse. Har nu en DSG kast. på 9 år - heller ingenting her


  • #38   19. maj 2018 Men det er jo intakte hanner, der døjer med det - kastrationen fjerner det heldigvis.

  • #39   19. maj 2018 Jeg har tænkt det samme, jeg har aldrig oplevet det. Og det er på to pudel hanner. smiley

  • #40   19. maj 2018 Ingen af mine forældres tre hanhunde har nogensinde haft forhudsbetændelse, og det har vores fire hanhunde heller ikke.

    Min mand har haft hund, før vi lærte hinanden at kende, og han kender heller ikke til problemet.


  • #41   20. maj 2018 Kunne være rigtigt rart, at få opklaret hvilke hunde, og hvorfor, der døjer med problemet ?

    Jeg har selv haft en hanhund, som var voldsomt plaget af det. Jeg behandlede og behandlede, og lige lidt hjalp det smiley
    Hunden var en bullmastiff, som var totalt cool med alt, lige fra løbske tæver, til højtråbende fulderikker, så stressudløst var det ikke.
    Men til gengæld døjede han en del med hudproblemer, så måske et nedsat imunforsvar kan give problemet ?


  • #42   20. maj 2018 @Ann.
    Det er opklaret for lang tid siden.

    Hvorfor får hunde forhudsbetændelse?
    De hanlige kønshormoner, der bliver dannet i testiklerne, er medvirkende ved udvikling af forhudsbetændelsen. Således kan forhudsbetændelsen forsvinde, hvis hunden bliver kastreret og får fjernet testiklerne.

    https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/f/forhudsbetaendelse/


  • #43   20. maj 2018 Jeg har aldrig haft en hanhund med forhudsbetændelse, på trods af at det har været intakte hanner.

    De gamles ulvehund døjer til gengæld en del med det. Han er kryptokid, og har det også med at pisse ned af sine egne lår. En rigtig klam fyr, der heller aldrig har fundet ud af at han er en hanhund. Han aner simpelthen ikke hvad en løbsk tæve er, og kunne ikke interessere sig mindre for dem...


  • #44   21. maj 2018 Martin: Ja tak, jeg er godt klar over, at det tildels er hormonelt betinget, i og med, at det kun er intakte hanhunde, der får forhudsbetændelse.

    Det jeg mangler info om er, hvorfor det ikke er alle hanhunde der får det ? Hvad er det helt præcist der udløser det ?
    Er visse racer mere disponeret ? Kan det være arveligt ? Er det evt. afhængigt af nedsat imunforsvar ? Eller skyldes det noget helt andet ? Og i så fald, kan man gøre noget for at forebygge ?

    Godt nok er det hamrende irriterende, at have en hund med forhudsbetændelse, men jeg må indrømme, at jeg aldrig kunne drømme om, at få kastreret en hanhund, for at løse det problem. Så det ville være rigtigt rart, at kende den nøjagtige årsag til hvorfor nogen hanhunde bliver ramt, mens andre går fri. Så man måske helt kunne undgå det ?


  • #45   21. maj 2018 https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/f/forhudsbetaendelse/

    Det er tilsyneladende alle hanhunde, der i mere eller mindre grad har forhudsbetændelse - det er nok kun de lidt værre tilfælde, hvor det kan ses, mange gange sidder det under forhuden, og kan derfor ikke ses med det blotte øje.

    Hvorfor nogle får det afhænger vel af gener - groft sagt. Det er hormonelt betinget, Hannibal var Antons far og havde det ikke (synligt, i hvert fald) og Anton har det i udtalt grad, men først de senere år. Da han var yngre var der intet. Det er vel det samme som at nogle mennesker har flere fregner end andre, sådan er det bare.

    Anton er IKKE blevet kastreret pga. forhudsbetændelse, men fordi han fik testikelkræft.


  • #46   21. maj 2018 @Ann.
    Det er jo min holdning, at alle hanhunde får det i mere eller mindre grad.

    Jeg har aldrig set en hanhund i et hjem, hvor det ikke var en udfordring.

    Jeg har heller aldrig set min Grosser at han havde det, men jeg har rengjort mine hvide vægge samt køkkenskabe for små pletter i ny og næ. smiley

    Nu er det "desværre" slut, da han jo blev kastreret i forbindelse med noget sygdom dernede.

    Så jeg tror på de kloge, og ikke på folks "jeg har aldrig oplevet". For det sidste giver ikke mening ved en intakt hanhund i mine øjne.


  • #47   21. maj 2018 Martin du tror simpelthen at os med hunde uden lyver?

  • #49   21. maj 2018 Hahaha me-too!

  • #50   21. maj 2018 @Lens.
    Lyve? Hvad skulle gøre at folk gad lyve om det emne? Det er jo ligegyldigt og der er intet at at opnå.

    Det er jo stort set som at påstå, at de mennesker der inderligt tror på at jorden er flad også lyver. Naturligvis gør de ikke det.

    Jeg har skrevet at folk ikke lægger mærke til det. Det er hvad jeg tror på.


  • #51   21. maj 2018 Selvfølgelig er der da ingen, der lyver - desuden findes der da hanhunde uden, det er bare langt de fleste, der har det i større eller mindre grad.

    Jer, der ikke ser det; Hvor tit "åbner" I forhuden og kigger ned? Det er klart, at hænger der intet snask udvendigt, ses det jo ikke så nemt, men derfor kan der sagtens være det under forhuden.


  • #53   21. maj 2018 Min knægt har virkelig ikke noget der er til at se.

    Jeg klipper ham overalt dernede, og for at kunne få taget det helt i kanten, er jeg simpelthen nødt til at åbne op for kalorius. Men jeg skal da ikke kunne sige, om der sidder en klat et eller andet skjult sted længere oppe. Der er bare aldrig noget at se på spidsen, og heller ingen små pletter eller andet snask på gulve, tæpper eller vægge efter rysteture.

    Men det er da teknisk set også helt ligegyldigt for mig, om nogen siger at alle intakte hanner har forhudsbetændelse. Eftersom jeg ikke kan se det hos min er det jo ikke noget jeg behøver bekymre mig om smiley


  • #55   21. maj 2018 Ulvar. Enig. Teknisk set er jeg da også ligeglad egentlig.. Mine har det heller ikke jo

  • #57   21. maj 2018 @Batdog.
    Nej, det vidste jeg ikke!

    Men lad os da endelig bare få et par kilder. Jeg lærer da gerne noget nyt. smiley

    Smegma. det kender jeg som "nakkeost", og omend ligeså klamt, så er det noget andet. smiley


  • #58   21. maj 2018 Og så er det jeg lige tænker .....

    Mon de intakte hunde , der IKKE får forhudsbetændelse .... af og til får en form for TOMATER ... ( makrel i tomat .. osv. ) i deres mad ? ------> det siges jo det kan forebygge forhudsbetændelse . smiley


  • #61   21. maj 2018 Nittib, det med tomater skulle være en skrøne.

    Nu ved jeg ikke, hvem i denne tråd påstår, at ALLE hanhunde har forhudsbetændelse, og selvfølgelig er der forskel på almindelig snask og decideret betændelse. Betændelse giver som regel også rødmen og irritation, men faktum er bare, at de fleste hanhunde på et tidspunkt får det, and so what?! Det er da inderligt ligegyldigt, og gør da ikke hunden dårligere.

    Jeg har som sagt haft en uden og en med - og det er ikke noget, jeg ligger søvnløs over.

    Men jeg tror måske, at som Lens er inde på, at immunforsvaret kan spille en rolle. Anton har bøvlet rigtigt meget det sidste år med netop forhudsbetændelse, og det er cirka den tid, det har taget testikelkræften at blive synlig på hud og testikler. Oveni har han et par andre kroniske sygdomme, som ikke påvirker ham i det daglige, men som alligevel må påvirke immunforsvaret. Hannibal havde en smule allergi og fejlede ellers aldrig noget, før den sidste måned af hans liv. Bare en tanke.

    Nu står der i linket, at skidt og snavs også er medvirkende til at udvikle betændelse, og så må små lavtgående hunde vel have større risiko for det? Der hænger tit skidt fast i Antons pels dernede, selvom han bliver klippet.

    Tingene er ikke sort/hvide, og ingen har vel mere ret end andre.


  • #64   21. maj 2018 Batdog, der er da ingen der siger andet?

  • #65   21. maj 2018 To hanhunde, den ene blev 13, den anden blev 7år, ingen af dem havde nogensinde forhudsbetændelse.

  • #66   22. maj 2018 3 intakte hanhunde. 1 af dem havde forhudsbetændelse en enkelt gang i sit liv. De er alle fodret med tørfoder.

Kommentér på:
Hanhunde uden forhudsbetændelse - giv lyd.

Annonce