{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.215 visninger | Oprettet:

Ninette J
Ninette J
Tilmeldt:
24. maj 2017
Følger: 2 Emner: 1 Svar: 3

Min hvalp bider {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en golden hvalp på næsten 11 uger. Hun bider os konstant. Har købt flere forskellige stykker bidelegetøj til hende og ben hun kan tygge i og alligevel vælger hun at bide i vores arme, hænder og ankler. Forsøger at aktivere hende i form af leg og gåture, men alligevel ender det med at jeg ikke får mere end et par timers sammenhængende søvn om natten, fordi hun hopper op og bider mig. Nogle andre forslag til, hvad jeg kan gøre for hurtigere at få hende til at stoppe?

Hilsen den trætte hundemor


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hvalp bider
  • #1   30. maj 2018 Jeg ville vælge en kombination af disse ting:
    Mere leg med jævnaldrende
    Mere mental stimulering
    Indlæring af et nej


  • #3   30. maj 2018 Tillykke med dit lille monster smiley

    Hvalpe ER jo nogle bæster, men heldigvis glemmer man hurtigt hvor slemme de var smiley

    Nem aktivering er at give hende sine måltider strøet ud på græsplænen, eller i aktivitetsbolde indendøre. Når det nu er så varm som det er, kan du også bløde noget af hendes foder op, putte det i en Kong og så give hende det direkte fra fryseren. Med disse metoder skal hun bruge en masse tid og energi på at få sin mad, og allerede dér vinder du lidt fred smiley

    En glad og tilfreds hvalp er meget mere modtagelig over for læring, end en hvalp der er over- eller understimuleret. Du skal derfor finde det niveau hvor hun fungerer, og så igang med træningen.

    Kender hun et "nej"? Det er jo en meget relevant øvelse, og jeg vil gætte på at hun har hørt ordet komme ud af din mund tusindvis af gange. Men det er først når hun forstår det, at det faktisk gavner at sige det.

    Går I til hvalpetræning?


  • #4   30. maj 2018 Gør hun det ved alle i familien?
    Hvordan reagerer i når hun bider jer?
    Er der nogle tidspunkter hvor hun er mere bidende end andre?

    Det sidste spørger jeg om fordi min nuværende hvalp (15 uger nu) har tendens til at blive mere bidende og meget mere "hyper" når hun er træt, nøjagtigt ligesom små børn kan blive noget hyperaktive når de er overtrætte.


  • Ninette J
    Ninette J Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 3
    #5   30. maj 2018 Det med at smide tørfoderet i græsset eller i en aktivitetsbold, gør vi allerede. Vil helt klart prøve det med at fryse hendes foder og give hende det som en is smiley
    Vi går ikke til hvalpetræning endnu, men det er da planen at vi skal starte når hun er 12 uger gammel smiley


  • Karoline J
    Karoline J Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 5 Emner: 4 Svar: 20
    #6   30. maj 2018 Har du tænkt over at hun måske har noget i klemme mellem tænderne?
    Ellers er det jo bare en helt almindelig at hvalpe bider..
    Ellers tag et link her ind - https://www.netdyredoktor.dk/hund/hundeskolen/spoergsmaal-og-svar/hvalpen-bider/ - Der findes en masse gode svar på sådan noget. smiley


  • #7   30. maj 2018 Velkommen i klubben smiley
    Mine hænder ligner sprederen til en vandkande. De små gummer klør nok lidt, så kødben og bidelegetøj kan aflaste fingre og tæer en smule. Mine erfaringer siger mig, at det går over, men jeg ved snart ikke.


  • Ninette J
    Ninette J Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 3
    #8   30. maj 2018 Pia H. Hun gør det oftest når hun keder sig tror jeg, men selvom vi forsøger at gå tur med hende eller lege med hende i form af hendes bidelegetøj bliver hun ved med at gå efter os, og ja det er alle hun bider efter. Det værste er dog om natten, hvor jeg ikke får sovet fordi hun hopper op og snapper efter mig. I morges stod jeg op kl 3, fordi hun blev ved med at hoppe op og bide mig. Jeg lukkede hende ud i haven (hvis nu hun skulle tisse), men det fortsatte, så kl 4 løb/gik jeg en tur med hende, i håb om at hun så vil blive træt og jeg så kunne få et par timers søvn mere, men uden held. Til trods for at jeg havde gået tur med hende inden sengetid. Tænker bare at det jo heller ikke er smart at vænne hende til at vi skal ud og gå midt om natten, at det jo gerne skulle være på det tidspunkt vi alle går til ro.

  • #9   30. maj 2018 Afsted til hvalpetræning - hellere i dag end i morgen smiley Det er ikke noget der skal vente til hunden er 12 uger.

    Du skriver "løbe tur"? Altså I løber begge to? Hvor langt?


  • #10   30. maj 2018 Puha, og den klub skal jeg være medlem af på fredag
    Jeg kan slet ikke huske hvordan det var.


    Søren - Jeg har løst problemet på forhånd. Ingen gennemhullede hænder her.
    Jeg har købt sådan nogle stålhandsker som de hat på slagterierne. smiley
    Og i morgen skal jeg op på Koldinghus og låne det nederste af en rustning, så er ben og fødder også godt beskyttet smiley


  • Ninette J
    Ninette J Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 3
    #11   30. maj 2018 Vi løb en ganske kort tur, ved jo godt at hvalpe ikke må gå/løbe for langt. Vil tro vi løb 2-3 minutter og så gik vi resten af turen, ca. 10-13 minutter i alt.

  • #13   30. maj 2018 Det gælder først og fremmest over ikke at "belønne" hvalpen for bideriet.

    Det er, som flere andre skriver, helt normal hvalpeadfærd det hun udøver, så hun skal lære at det på ingen måde betaler sig at bide.

    Et dask over snuden, en masse ord, et skub eller anden adfærd der for os betragtes som en afvisning, vil for den lille hvalp ofte virke som en "belønning".
    Jahhh, hun gider godt lege brydeleg med mig" kunne man forestille sig at den tænker.

    I nogle tilfælde kan man aflede hundens opmærksomhed ved at tage et stykke legetøj, gerne et rusketov eller andet der er blødt og godt at bide i, og så gøre dette mere interesant end jeres hænder eller ankler.
    Eller (og dette har vi haft stort held med ved flere hvalpe)
    Prøv i stedet at afbryde al kontakt med hvalpen når den bider. Piv gerne (som en anden hvalp ville gøre hvis den blev bidt for hårdt) og vend så ryggen til hvalpen og gå i gang med noget andet.
    Beløn ønsket adfærd og ignorer uønsket adfærd.

    Det kan naturligvis være svært at gå fra hvalpen når man ligger og sover, men jeg tænker at en hvalp på 11 uger ikke selv kan komme op i sengen endnu, så vend dig om på den anden side, og træk dig væk fra hvalpen. Du kan evt. lave højlydte gabe og smaskelyde når du vender dig (hunden vil genkende dette som et "jeg er søvnig og vil sove signal).

    At stå op og gå tur med hvalpen er jo bare en belønning af hendes adfærd. Hun kan kun lære jeres rutiner ved at i selv følger dem.

    Jo mere rutinepræget du kan gøre hendes hverdag, desto nemmere bliver det for hende at tilpasse sig jeres rutiner.


    Hvis du har en fornemmelse af at hvalpen gearer op når den er træt, så lær den at gå hen til dens hvilested og stryg den forsigtigt eller hvis den stadig bider sid bare ved den uden direkte kontakt, til den falder lidt hen.

    Min nuværende hvalp er 15 uger nu, og hun har ikke blærekapacitet til at holde sig en hel nat. Vi trisser hver nat kl 02 en stille tissetur i haven (så fedt at komme ud i mørket mens nattergalen synger og vejret er lunt) og lige far start af har jeg ikke givet hende mere opmærksomhed når vi er kommet ind igen, men er gået direkte i seng. Nu rammer hun næsten puden før jeg rammer min seng. Rutinen er godt indarbejdet.

    Brug en masse tid på at tænke lidt over hvordan det er at være en lille hvalp der skal lære al det i forventer af hende.
    Hun har behov for at lære verdenen af kende med alle hendes sanser, og hun bruger helst næse og mund til at udforske sin verden.
    Hun forstår ikke jeres ord, hun har ikke samme døgnrytme som jer, hun ved intet om hvad der er rigtigt og forkert i en menneskeverden.
    Al denne viden skal hun tilegne sig inden for ganske få måneder, og hvalpe er heldigvis SUPER dygtige til at observere og og kopiere adfærd.

    Sørg for at være gode rollemodeller, og hjælp hende så godt i kan.
    Jo mere tålmodighed i kan udvise - jo større er chancen for at hun vokser op og bliver en tryg og velfungerende hund..

    [billede af min lille 15 ugers tand-terrorist - Irma]


    profilbillede
  • Lise N
    Lise N Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #17   30. maj 2018 Hvis du bliver træt af alt det dumme plastik legetøj man kan købe til hvalpens tænder, så stik i stedet hvalpen en hel gulerod hun kan lege med.

  • #22   31. maj 2018 John: Irma takker smiley

    Ninette: Hvis du er på facebook kan du se en lille putte-Irma-Video jeg lavede da hun var omkring de 9 - 10 uger gammel.
    Dengang troede jeg at hun og min voksne hund skulle være i hvert sit rum adskilt af babygitter når de var alene hjemme, men erfaringen viste hurtigt at der var langt mere ro på når de ikke er adskilt smiley

    https://www.facebook.com/equilitydk/videos/1518759368249714/


Kommentér på:
Min hvalp bider

Annonce