{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.093 visninger | Oprettet:

Valg af sele {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Nu hvor Coda så småt er begyndt at være semi-udvokset er jeg begyndt på at kigge på hvilken sele han skal have til sin voksensele, og om Ciwi evt skal have en ny samtidig.

Jeg har pt. kig på 3 forskellige, men har et lille problem med dem alle:

Ruffwear front range
https://ruffwear.com/collections/harnesses/products/front-range-harness

Jeg har denne i forvejen til Ciwi, den er meget robust og sidder godt på ham. Dog syntes jeg at den mangler et "håndtag". Desuden er jeg ikke vild med den del man sætter linen fast på foran.

Dog Copenhagen comfort walk pro
https://dogcopenhagen.com/da/hundeseler/16-comfort-walk-pro-sele.html

Denne har de to ting jeg mangler ved Ruffwear men jeg kender ikke til kvalitet og holdbarhed. Ligeledes kan jeg ikke købe den i nærheden i en fysisk butik, hvilket gør at jeg skal være sikker på størrelsen.

Hurtta outdoor active
https://www.hurtta.com/global_da/active-sele

Den kan købes mange steder, den har håndtaget, men man kan ikke fastgøre linen foran. Ligeledes virker den del man fastgør linen i ikke så sikker/robust som de andre to. (ikke den i linket men den fra fx petworld samme sele men forskellige "ringe" https://www.petworld.dk/hurtta-outdoor-active-sele-6410329323539 )

Hvilken sele ville I vælge og hvorfor? Eller kan i anbefale en helt anden sele?

Mine krav til en sele er at den:
- har gode justerings muligheder
- er god til langhårede racer/ skånsom ved pelsen (eurasier)
- er robust
- selen er skånsom ved træk mod fx fugle, så det kan trænes uden det skader
- at den kan anvendes til bilkørsel, den skal have y-stykket på bryste mellem forbenene

Det ville være et plus hvis der var et håndtag i selen smiley

Lige et tillægsspørgsmål: kender I til nogle gode brede halvkvæls halsbånd til de korte byture. Det skal ligeledes være skånsom mod den lange pels. Lige nu har jeg et rundsyet læderhalsbånd til Ciwi, men vil egentlig gerne have et der er bredere og mere skånsom mod de spontane ryk, når vi går tur i byen. Det skal være halvkvæl da Ciwi kan komme ud af alle de faste halsbånd han har haft. smiley

På forhånd tak smiley

I får også et par uger gammelt billede af de to bæster smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af sele
  • #1   27. jun 2018 Hvorfor vil du have linen fæstnet foran? Det giver skævheder i hundens bevægeapparat.
    Jeg kan slet ikke arbejde med stive seler og seler med håndtag og alt muligt skrammel på. De generer bare hundenes naturlige bevægelser. Det eneste der funker her er Wolfsong seler. De er bløde, hurtige at få på og af, og sidder godt på spidshunde. De følger kroppen og giver frie bevægelser.


  • #2   27. jun 2018 Ved Ciwi brugte jeg den foran i træningssituationer, ikke almindelige gåture, vi havde god effekt med det. Håndtaget kan jeg godt lide, da Ciwi bare gerne vil hen til andre hunde, og når jeg sidder på hug med let fat i håndtaget slapper han af, hvorimod han sætter træk i linen ellers smiley men jeg er åben over for forslaget og vil kigge på de wolfsong seler smiley

  • #3   27. jun 2018 Jeg har en ruffwear og en DOG Copenhagen og er glad for begge. Jeg bruger hverken foran-funktionen eller håndtaget, men begge sidder godt på hundene.

    DOG Copenhagen passer på min lab, men ikke på min blanding og omvendt med ruffwear, så jeg ville tage et sted hen, hvor man kan prøve dem på.

    Jeg synes ikke de er spor hårde, men passer fint godt og bevæger sig med hunden.


  • #4   27. jun 2018 Jeg kan bedst lide muligheden for at justere både omkring halsen og brystet, derfor ville wolfsong aldrig du for mig. Jeg er enormt glad for min sele fra Dogscreek (active), minder meget om den fra Hurrtta. smiley

  • #5   28. jun 2018 Du skal være opmærksom på, at Hurta selerne er meget brede mellem forbenene, så vær obs på, at de ikke gnaver i i armhulerne.

    Jeg vil også foreslå, at du tager et sted hen, hvor du kan prøve selerne inden du køber, det er så ærgerligt at stå med en sele der ikke sidder ordentligt.


  • #7   28. jun 2018 Bruger af og til Hurtta outdoor active til en rottweiler og den holder fint.

    Men vil altid anbefale en god lædersele, også selv om de koster lidt mere


  • #8   30. jun 2018 Randi hvad vil du sige at forskellen er på de to, andet end at de sidder forskelligt på de to hunde, er Dog Copenhagen lige så robust? Jeg har set lidt på størrelserne, og de virker til at følges ad på de to mærker, så vil du mene at hvis hunden kan passe Ruffwear i en størrelse af den så kan passe Dog Copenhagen i samme tilsvarende størrelse? Vi har nemlig lidt langt til nærmeste forhandler af Dog Copenhagen. Men min barf-forhandler har Ruffwear så der kunne de jo prøves smiley

    Malene P jeg kan nemlig også lide muligheden for at justere smiley men jeg tror vi skal ud og prøve den fra Dog Creek, den har jeg nemlig ikke set før.

    Anni tak det var jeg ikke opmærksom på med hurtta selen smiley

    Maj-Britt mange tak for rådet, jeg er dog ikke helt vild med kæderne, jeg syntes de har samme effekt som nu, men at være for smalle over nakkehvirvlerne smiley

    Henrik M tak for feedback på hurtta selen, tror dog den bliver frasorteret hvis den er for bred mellem benene, som Anni skriver. Men hensyn til læder seler syntes jeg at de virker lidt tunge til min race smiley


  • #9   30. jun 2018 Jeg har Dog Copenhagen selen til Sam, det er en af de bedste seler jeg har haft til ham smiley Den er holdbar, men fuldstændig blød, overhovedet ikke stiv i stoffet. Den sidder rigtig godt på Sam, fuld skuldre frihed, ikke tæt på albuerne, sidder godt uden at gå op i halsen og god bevægelighed i den, jeg har også brugt ringen foran i visse trænings situationer med vildt osv. Nu er vi der hvor vi oftest kun bruger funktionen i ryggen. smiley

    profilbillede
  • #10   30. jun 2018 Ciwi, du skal da ikke frasortere selen kun fordi jeg skriver at de er ret brede mellem forbenene.
    Der er jo forskel på hunde, og måske er de ikke brede til din race, og Hurtaen kan prøves hos de fleste forhandlere.


  • #11   30. jun 2018 Mathilde mange tak for svaret, jeg må finde en forhandler, når Coda vokser ud af hans hvalpesele. Vi må nok hellere prøve dem, selvom der skal køres langt for det smiley

    Anni Ciwi står rimelig tæt med forbenene som det ses her på billedet, hvor han har Ruffwear selen på, så tænkte bare at alt der er bredere end det ville være for meget smiley

    Mange tak alle sammen jeg tror vi vælger Dog Copenhagen hvis den sidder godt på begge hundene, ellers må det blive endnu en Ruffwear sele smiley

    Men hvis nogle af jer kender til gode brede halsbånd med halvkvæl så sig endelig til smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Valg af sele

Annonce