{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.183 visninger | Oprettet:

Farve genetik omkring merle {{forumTopicSubject}}

Nu har der været en del farve tråde herinde omkring merle, om hvilke farver man må parre merle med.

Nu kiggede jeg lige på Mudi kenneler, og kiggede tidligere kuld på en hjemmeside. De har parringer mellem hvid/creme-merle, sort - merle og rød-merle.
og synes ikke jeg kan se hvalpe der er skjult merle.
Jeg ved jo også at i Australian cattledog parre de jo også merle på merle, da de jo altid er merle, men hvor mange forskellige former for merle er der og er det kun hos collie/sheltie/border collie og aussie at merle kan give problemer problemer og hvad er forklaringen på at der er så stor forskel.
Har jo hørt folk kritisere merle avl blandt chihuahua, så bliver lidt forvirret.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farve genetik omkring merle
  • #2   13. jul 2018 ok, vidste godt de fødes hvide, men farven kaldes bare merle blue/red

  • #4   13. jul 2018 Ved du så om mudis merle er genetisk merle?


  • #6   13. jul 2018 Ok tak, så undrer jeg mig bare over at der ikke er de samme regler for hvilke farver man parre merle med, det der genetik er enormt fascinerende men også en smule uoverskuelig

  • #9   13. jul 2018 Det ved jeg godt, men troede egentlig kun man måtte parre merle med sort, fordi det kunne ligge skjult hvis man parrede feks. merle og zobel, indenfor collie. men det mudi kuld jeg kiggede på der er den ene forældre merle og den anden rød, de har også en parring imellem hvid/creme og merle, brun og merle og sort og merle.

    Jeg blev bare lidt forvirret fordi jeg troede man kun parrede merle med sort/tricolour.


  • #10   13. jul 2018 Kiggede lige på aussies og kan se at der parre man merle med brun tri. Er problemet så kun med zobel- merle og selvfølgelig merle-merle?


  • #11   13. jul 2018 Merle bør man altid teste for hos begge individer, da man ikke altid kan se på en hund om den er merle. Der findes 6 typer.
    Ma, atypisk merle, parret med en Mh, herding harlequin, kan nemlig give problemer og Ma er ikke altid synlig.

    Derfor bør man teste, altid.
    Det er faktisk et meget kompliceret gen. Ønsker man at teste, så skal man bruge Vemodia. De er de eneste, der tester for alle typerne og mosaikisme.

    Du kan joine denne gruppe for mere info:
    https://www.facebook.com/groups/245793505958325/


  • #12   13. jul 2018 For at gøre forvirringen total.
    To atypiske merle og deres hvalp, som er dobbelt atypisk.


    profilbillede
  • #15   13. jul 2018 Emma, indenfor collie parre man ikke zobel og merle

  • #16   13. jul 2018 ok total forvirring nu, godt jeg ikke er opdrætter smiley smiley

  • #17   13. jul 2018 Det er en unødvendig regel, nu når man har en test. Testen er fra 04-06 og reglen er fra før det.

  • #18   13. jul 2018 Testen for typer og mosaikisme er dog først fra sent sidste år.

  • #19   13. jul 2018 Så bliver det spændende at se om det gør en forskel. Kan man se nogle steder hvem der har fået testet?


  • #20   13. jul 2018 I gruppen jeg linker er der mange eksempler.

    Der er også en god del her under de respektive racer:
    https://www.merle-sine-insertion-from-mc-mh.com/breeds/


  • #21   13. jul 2018 Mosaikisme har været en kæmpe gamechanger. Eksempelvis er denne hund M/Ma (altså normal merle + atypisk).

    Men fordi han også har mosaikisme med Mc (den korteste type, som ser ud og avler som ikke-merle), så har han intet mønster.


    profilbillede
  • #23   14. jul 2018 Spændende emne. smiley

    Grunden til at merle hos chihuahua er så udskældt er fordi det er en diskvalificerende fejl. Faktisk den eneste farve som chihuahua ikke må have. Så det behøver ikke nødvendigvis have noget med sygdom at gøre. Chihuahua må jo f.eks.godt være blå og der kan også opstå nogle problemer, men det er jo så så vidt jeg ved kun hvis man parrer to blå.


  • #24   14. jul 2018 CDA (color dilution alopecia) kan nu også forekomme hos alle blå. De ved bare ikke helt, hvordan det fungerer endnu.
    CDA er det der skaber hårløshed hos dilute/blå hunde.

    Der er hele racer, der er dilute uden at have de store problemer (weimaraner, fx), mens andre lider under det, herunder chihuahuaen.

    Man er pt i gang med at lokalisere CDA, fordi det MÅ være en separat komponent, som på en eller anden måde interagerer med dilute. Hvis man kan lokalisere CDA, så kan man også teste for det og undgå det i fremtiden, og så vil der ingen ben være i at avle dilute på dilute.


  • #25   19. jul 2018 Problemerne opstår, når man ikke ved om hunden er Merle. Nogen farver kan skjule Merle godt (fx. zobel), derfor har man vejledt til ikke parre merle med disse.
    Nu hvor man kan teste, burde det ikke være et problem. Men laver man blandingskuld/tavlens avl er det nok en rigtig god idé at holde fast i ikke at bruge merle, ganske enkelt fordi der næppe vil blive testet, og især ved blandinger vil fremtidige ejere oftest ikke være opmærksomme på problemet, især ikke hvis hunden ikke er åbenlys merle.
    Så egentligt tænker jeg ikke det haster med at få aflivet de retningslinjer - så har man i det mindste noget at henvise til, inden folk kaster sig ud i avl på merler uden nærmere kendskab til potentielle problematikker.


Kommentér på:
Farve genetik omkring merle

Annonce