{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.208 visninger | Oprettet:

Ny hund vs gammel hund {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Jeg har brug for lidt input.

Vi mistede vores eslskede Balto i december 2017, han er stadig savnet helt afsindigt, og vi finder aldrig en som ham igen. Men huset er også begyndt at være så frygtelig tomt nu. smiley

Vi begynder derfor nu, så småt, at tænke i ny hund baner. Racemæssigt er jeg næste n på bar bund, for det er ikke mit dilemma lige nu.

Jeg kvier mig nemlig ved at skulle starte helt forfra med en hvalp. Så nu har jeg tænkt tanken om en internathund, eller anden voksen hund.

Mit egentligt spørgsmål er så.... Kan man knytte sig ligeså meget til en “brugt hund” som man normalt gør til en hvalp?

Håber i kan give mig lidt råd med på vejen.


Kommentarer på:  Ny hund vs gammel hund
  • #1   24. jul 2018 Det korte svar er JA !

  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #2   24. jul 2018 JA det kan man

    Jeg er på 5. genbrugshund og har elsket dem alle , lige så højt som dem jeg har haft fra hvalp


  • #3   24. jul 2018 Ja, helt klart smiley Jeg har prøvet det et par gange og jeg har holdt rigtig meget af alle hundene uanset om jeg har haft dem fra hvalp eller fået dem senere smiley

  • #4   24. jul 2018 Åh hvor i letter mit hjerte allerede. smiley

    Fortsæt endelig. smiley


  • #5   24. jul 2018 Jeg havde et meget stærkere bånd til min 'genbrugshund' end til hende jeg har haft fra hvalp.

  • #7   24. jul 2018 JA - det kan man. Vi overtog en hund på 15 måneder (er nu snart 4 år gammel) og han "vadede ind i mig med træsko på" - dvs. han charmede sig fuldstændig ind på mig ret hurtigt og jeg kunne ikke andet end at elske ham næsten med det samme. Han har nogle vaner og visse problematikker med sig hjemmefra, men det er ikke noget, vi ikke har kunnet arbejde på - og noget som vi gerne har villet arbejde på, fordi vi holder utroligt meget af ham

  • #8   24. jul 2018 Sagtens smiley jeg elsker vores 3 på hver deres måde, men lige højt. Emma er "genbrug" og de to andre fulgte jeg fra de blev født smiley den eneste jeg har haft et tættere bånd til og faktisk elskede højere er Fighter, vores 4. hund som døde for næsten 2 måneder siden.

  • #9   24. jul 2018 Ja Ja og ja smiley

  • #11   24. jul 2018 Jeg har haft en gæstehund, som er kommet i mit hjem i årevis. Sidst hun var her, var det i næsten 4 måneder. Jeg elskede hende praktisk talt ligeså meget som mine egne hunde og havde ejer sagt hun slet ikke kunne have hende, så havde jeg med glæde taget hende permanent...

    Jeg er helt sikker på, at man sagtens kan knytte sig ligeså meget til en voksen hund, som til en hvalp.


  • #12   24. jul 2018 Min gamle Walle var genbrugs guld og hun trækker stadig tåre.. Så det korte svar er jo det kan man i den grad!

  • #13   25. jul 2018 Min Molli er en omplacering. Jeg har aldrig haft et stærkere bånd til nogen hund, end jeg har til hende. Hun har så også en del lig i lasten... Omplaceringshunde er skønne, jeg skal helst sikkert have mig en ny "rescue case", når Molli ikke er her længere. Vi overtog også en 10-årig lab efter en død familien, men der havde vi et forhold til hunden i forvejen. Hun var nu også dejlig.


    profilbillede
  • #14   25. jul 2018 Hvis man finder en hund, der vader lige ind i hjertet, så ja.

    Jeg opdrætter, og her synes jeg dog der er forskel. Hunde jeg selv har været med til fødslen af, og elsket fra de var helt nyfødte, får jeg et langt stærkere bånd til end hunde udefra.


  • #15   25. jul 2018 JA JA og JA herfra.!
    Min første husky - efter jeg blev voksen - var en 11mdrs omplacering, og jeg elskede hende højt fra dag 1. Der var dog mindst lige så meget arbejde i hende, som i en hvalp.

    Min nr. 2 hund som voksen var en omplacerings-beagle på 3,5 år, og hun vadede også ind i familien med træsko på - hende var der dog også MEGET arbejde i.

    De fleste omplaceringer er dog helt uproblematiske. Min veninde overtog fx. Aquis søster, da hun var omkring 1 år, og det gik så nemt og smertefrit. Der er heller ingen tvivl om, at hun er mindst lige så glad for hende, som hun har været for alle de hunde, hun har fået fra hvalp.




  • #16   25. jul 2018 Jeg vil sige at det nok lidt kommer an på hunden smiley Jeg har haft to genbrugshunde samme race, men med forskellig baggrund. Den første fik jeg da hun var 6 mdr gammel. Hun var ekstrem selvstændig - dette var ret tydeligt allerede da hun var lille hvalp og det var også tydeligt i hvalpetesten (jeg fulgte kuldet for opdrætter var en god bekendt men jeg var lidt i tvivl om jeg skulle have hund nr 2 på det tidspunkt). Hun blev solgt til sit første hjem som helt normal 8 ugers hvalp. Den nye ejer magtede hende så åbenbart ikke, så hun havde tilbragte tiden fra hun var 8 uger til hun blev 6 mdr - og leveret tilbage til opdrætter - i en villahave i Nivå. Hun havde ikke rigtigt oplevet noget og egentlig bare passet sig selv. Jeg blev glad for hende og hun var tillidsfuld osv. Men vi fik aldrig det, der helt tætte bånd; hun var ganske enkelt blevet lidt 'vild' og havde egentlig nok i sig selv. Råmaterialet må dog i den grad have været iorden for selvom hun aldrig var blevet miljøtrænet var hun totalt uimponeret af alt hvad vi bød hende. Nogen god træningshund blev hun aldrig; det sagde hende ikke rigtigt noget. Men hun var den fedeste rottefænger og skadedyrsudrydder.
    Min anden genbrugshund var min 'once-in-a-life-time' hund. Jeg fik ham af hans opdrætter, da han var tre år gammel. Godt avlet, godt præget men kunne ingenting rent træningsmæssigt. Med ham sagde det bare 'klik' da vi så hinanden første gang. Han var så fed at træne med for den glæde han viste for den nye verden der åbenbarede sig for ham, da jeg begyndte at træne lydighed med ham var så fascinerende og han var superengareret. Han var sådan lidt 'tænk kan man også lave det sammen med sit menneske'-agtig smiley Da jeg havde haft ham i et par måneder kom hans opdrætter til Danmark og han skulle udstilles. Han havde været meget glad for sin 'matte' og 'husse', da han boede hos opdrætter i Sverige. Og bevares han var da glad for at se dem. Men det var SÅ tydeligt at han nu var min hund smiley Han hilste virkelig glad på dem med stor gensynsglæde, men han rendte hen til mig, da han havde hilst færdig.


  • #17   25. jul 2018 Det er der ingen problemer i.

    Altså hvis du får en hund fra et sted, hvor der ikke var problemer.

    Da jeg fik min Grosser, der gik jeg helt bevidst uden om alle de hunde med issues. Den slags er andre mere motiveret for.

    Inden for de sidste 6 måneder ved jeg foreksempel, at der omplaceret 2 Broholmere, og de nye ejere har godt nok fået nogen sindssygt lækre og velopdragne hunde helt gratis.

    Når jeg en dag skal have ny Grosser, så vil jeg også se mig om efter en omplacering. Det uanset at vi skal avle Broholmere.


  • #18   25. jul 2018 Vi købte Nicki 10 mdr. gammel og vi har begge et lige så tæt bånd med hende, som med Easy, vi fik fra 8 ugers hvalp. Min kæreste er faktisk tættere med Nicki, end med Easy smiley

    Så det kan sagtens lade sig gøre!


  • #20   25. jul 2018 Ja, man kan knytte sig nøjagtigt lige så tæt til en genbrugshund, som til en hvalp. Hvis kemien er der.
    Jeg har haft en del genbrugshunde efterhånden, og har været sindssygt glad for dem smiley Men jeg har så også haft 2, hvor kemien bare ikke var der. Jeg gjorde mit bedste, for at få det til at fungere, men havde ofte dårlig samvittighed over, at jeg ikke elskede de 2, lige så højt, som resten af flokken.
    Kemi er nøgleordet, men det gælder jo selvfølgelig også for en hvalp.

    Held og lykke med at finde kemien med en ny hund, uanset om det bliver en hvalp eller voksen smiley


  • #21   25. jul 2018 I er simpelthen fantastiske!!!

    Jeg håbede i dejligt at i ville komme med en masse positive historier/erfaringer.

    Nu vil jeg med ro i sinde forsøge at lægge mig fast på en race/type/personlighed som passer herhjem til.

    Tusind tak!


Kommentér på:
Ny hund vs gammel hund

Annonce