{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

At vælge hvalp - som nyfødt - {{forumTopicSubject}}

Dette skal slet slet ik opfattes som fordom - eller negativt på nogen måde -

Men - hvad vælger man hund efter - når man vælger hvalpe fra nyfødt - ?! ?!

Udover selvfølgelig at vælge hvalp efter de forældredyr man mener kan lave den optimale hund -

Hvad så ?! ?!

Aftegninger ?! - snudelængde - ?!

Man kan joi kke se knoglesætning -
Krop - personlighed - tandstilling - ørene - ja - etc etc etc -



Hvad går i efter ?! ?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At vælge hvalp - som nyfødt -
  • #1   23. mar 2007 Hvis jeg skulle vælge en hvalp fra den var nyfødt ville jeg vælge efter farve og aftegn - kan man vælge ud fra andet???

    Ville nok helst vente og se hvordan den udviklede sig, hvis jeg skulle bruge den til udstilling.


  • #2   23. mar 2007 vælger ikke - men opdrætterne af min boxer, kan spotte vinderne lige efter fødslen - aner ikke hvordan han gør det - MEN det siger jo intet om temperament og det er trods alt det der er afgørende for om en hund og en familie passer sammen - ikke udseende

  • #3   23. mar 2007 Ved ikke rigtig har kun købt hun en gang og faldt bare pladask for Kira, senere var jeg ude og kigge på at andet kuld, men nej, det skulle bare være Kira

  • #4   23. mar 2007 julie.. vælger ikke før de er ca 7 uger hvis det kan lade sig gøre og altid i samråd med opdrætter..... så ser lige med smiley

  • #5   23. mar 2007 Jeg ville aldrig købe hvalp et sted hvor opdrætter lader køber vælge hvalp som nyfødt..

  • #6   23. mar 2007 Lige den med aftegninger - nu er det jo ikke alle hunde som har forskellige aftegninger -

    Så på de racer kan man jo ikke gå udfra dette -


  • #8   23. mar 2007 Hmm ja det er et godt spørgsmål

    Jeg plejer ikke at vælge før de er blevet lidt ældre så jeg kan danne mig et indtryk at hvalpen ( personlighed , knoglesætning , krop )

    Men ville tro det ville blive aftegninger hvis det var før de fik øjne - tror jeg.....smiler


  • #9   23. mar 2007 Stine - Nemlig - syns det må være noget nær umuligt at sku vælge som nufødt - chancen for et forkert valg er jo enormt -

    Skal den bruges til avl - / udstilling - ved man intet om tandstilling - personlighed -( mentaltest i sigte ) 2 kugler i pung etc etc etc -


  • #11   23. mar 2007 Når jeg skal vælge hvalp, næste gang jeg skal have en lille ny ind i familien, bliver det i samråd med opdrætteren.
    Synes ikke man som sådan kan gå efter farve når man vælger hvalp, for temperament etc er da langt vigtiger efter min mening.

    /Mette


  • #12   23. mar 2007 Jeg ville helt klart også vælge at vente så længe som muligt med at vælge.
    Så man kan se noget af hvalpens personlighed osv.....og selvfølgelig træder de fysiske proportioner også mere frem, jo ældre de er.
    I starten ligger de jo bare der som en flok søde små "muldvarper"....

    Men lige nu står vi og skal vælge en hvalp, som vi har reserveret...i Finland.
    Så vi skal vælge en hvalp ud....fra billeder...
    Godt at vi har nogle gode hjælpere i baghånden ...(ikk Winnie??)
    For jeg kan knagme ikk gennemskue sån en 6 ugers hvalp... har mest lyst til bare at ta dem alle sammen!!!

    Lille bebs blir en uge på lørdag, så der er noget tid endnu til udvælgelsen...
    Iiiiih det blir spændende!!!


  • #13   23. mar 2007 Julie.. der er aldrig en garanti for at hunden ikke kommer ud med fejl,uanset om den blir valgt som nyfødt eller 7 ugers.. men jeg stoler på at opdrætter,prøver at finde lige den hvalp der passer til mig og det jeg har stillet af ønsker smiley Kommer der fejl senere hen,må vi ta den derfra smiley

  • #14   23. mar 2007 Samt opdrætter har en meget større viden om hvalpene,deres vinkler osv. er dog efterhånden ved at være nogenlunde skarp til at se hvad der er hvad smiley Kan jeg få lov kommer jeg min en gang om ugen fra de er 3 uger og bare sidder og lurer på kuldet..selvom der ikke er så meget at se til at begynde med smiley

  • #15   23. mar 2007 Stine - ja selvfølgelig kan der være ting man ikke kan forudse -
    Men der er jo stor forskel på en nyfødt og fx en 6 ugers hvalp..

    Jeg syns fx at der er stor forskel på at vi denne gang først har sat de små til salg som 6 uger gamle... de har givet os nogle helt andre chancer for at lære hundene at kende -
    i de andre kuld har de været 4 - 6 uger ved familie sammenlægninger... de 2 - 3 uger gør meget... ;O)


  • #16   23. mar 2007 Man kan se meget på en nyfødt - som ikke er så let for det uvante øje.
    men vinkler - bredde - længde - farve - knoglestruktur er muligt.


  • #17   23. mar 2007 Kiki: alle hunde er da mest familiehunde også selv om de bliver udstillet - så det er da stadig vildt vigtig at vælge hunden ud fra sindet også ellers hjælper det ikke at den er smuk, hvis den ikke passer ind i familiens hverdag.
    Og selv om man ikke skal bruge hunden til udstilling eller andet, er det alså ikke nok at vælge ud fra udseende - men heldigvis kan man j være heldig og man passer sammen alligevel


  • #18   23. mar 2007 Jeg valgte phoco som 6 uger gammel og jeg var der i 4 timer og kikket på alle 10 hunde(kun 4 hanner og velge mellom som ikke var solgt), men jeg hadde et øje med ham i starten og syntes han passet meget til meg, og de jeg købte hos sagde også at det var den hund de syntes passet mest til meg (de hadde nr på halsbånd og de sagde nr 1 til meg, men man kunne ikke se nr før man hadde kikket godt på halsbånd...)
    og phoco passer perfekt til meg...

    jeg valgte ham ud pag hvordan han var og så kom han meget til meg...


  • #19   23. mar 2007 Da vi skulle ha OScar var det ikke os der valgte ham.
    Det var heller ikke opdrætteren.
    Jeg vil vove og påstå at HAN valgte OS...elller Cecilie.

    Vi var på besøg en gang i ugen fra de var 14 dage gamle, og lige så snart kan kunne stavre afsted på sine små fede ben, så søgte han Cecilie.
    Så vi var ikke i tvivl!!!
    Han ville være vores!!!! ;o)


    Vi har RIGTIG mange billeder af kuldet og så godt som alle billeder med Cecilie....der er Oscar i armene på hende!!!
    Opdrætteren gav dem små bånd om halsen fra dag 1, og nu er det rigtig hyggeligt at kunne gå tilbage og se ligepræcis hvem Oscar var, da han var lille bitte...
    ;o)


  • #20   23. mar 2007 Nu er det ikke fordi vi har en lind strøm af mennesker ved vores hvalpe, men jeg ved at Honey hun simpelthen elsker når der er gæster. Hun elsker selskab, og synes det er vidunderligt hvis nogen gider at sidde og nusse hende mens hun ligger med hvalpene.
    Så her er Honey kun lykkelig hvis nogen vil komme forbi og nusse om hende og se hendes hvalpe. Så længe man ikke tager dem ud af kassen den første uge. Hun vil helst hente dem på vægten når de skal vejes.

    Vi vælger hvalpene til familierne der skal have hund, jeg lytter dog på deres ønsker om køn og Farve(ikke aftegninger, men f.eks mørk eller rød) Jeg er heller ikke afvisende overfor favoritter og andre ønsker. Hvis der er udstillings interesserede købere, så prøver jeg også at komme dette ønske til gode. beslutningen bliver taget omkring 5-7ugers alderen.


  • #21   23. mar 2007 Karin: ja det garvede kan - ham jeg kender, spotter dem bare, med det samme de er født - senere kan de ligne noget der er løgn, men som udvokset, passer det hele sammen igen - han har flere gange spottet champions ved fødslen - tror sgu aldrig at jeg lærer det ;O)

  • #22   23. mar 2007 Hmm!
    Jeg finder forældrene, og finder ud af om jeg skal have en tæve eller en han-hvalp!
    Fortæller opdrætteren om mit valg, og finder i samråd med ham, den hvalp jeg skal have.
    Udseendet er fuldstændig ligegyldigt....
    Det er uanset hvad et lotteri, om man får den perfekte hyrdehund...


  • #23   23. mar 2007 Mark - mend et er jo langt fra alle der gør sådan -
    Ser jo ofte herinde nyfødte hvalpe blive oprettet af nye ejere derhar været ude og vælge dem - ss -

    Derfor mine "?"


  • #24   23. mar 2007 Jeg ville aldrig købe fra et sted, hvor jeg stod og skulle vælge hvalp lige efter de er født. Der er så mange ting, man ikke kan se.

    Man kan selvfølgelig vælge hvalpe med hvide pletter fra(inden for rottweilerne), men så er det også det. Der er jo ingen andre ting i den alder man kan gå efter inden for min race. Ting man ikke kan se, er bidfejl, temperament typen af hvalpen(om det er den type man vil have) Jeg vill ei hvert fald blive noget harm over at have 1 vælger hvalpen, og så se den gro op til at blive den grimmeste i kuldet med overbid, de fleste rottweilerhvalpe ligner hinanden.
    Her hos mig, bliver der valgt, når hvalpene er omkring 7 uger, lige inden ID mærkning.



  • #25   23. mar 2007 Da vi valgte var det udfra fotos, vi ville have en han og en merlekin. Da vi så havde valgt fik vi en veninde til at atge på besøg mange gange og vurdere hunden, miljøet etc.. Det viste sig at den hund veninden og datteren ville have valgt var den samme som vi GG
    Sælger boede meget langt fra os, derfor venindespionen GG


  • #26   24. mar 2007 Jamen du har da ret Mark...

  • #27   24. mar 2007 Ville aldig vælge en hvalp fra nyfødt... Valgte da Balta da han var 3 uger gammel.

  • #28   24. mar 2007 7 uger gammel er en tommelfingerregel. Jeg så kuldet med Bianca da de 4 piger var 5 dage gamle. Ca. en gang om ugen besøgte jeg dem, og hver gang jeg kom hjem var der en ny der havde fanget min interesse. Den ene var "reserveret" til opdrætter, så den så jeg bort fra.

    Da de var 7½ uge skulle der vælges og jeg var 2. vælger. Opdrætter havde haft besøg af en anden opdrætter som havde en mening om hvem der var bedst. Så de havde nu valgt en hel anden end den de oprindelig havde udset.

    Jeg valgte den de havde valgt fra - en af hovedårsagerne var at hun kunne noget på egen hånd. F.eks. sætte sig ind under et træ i haven og bare sidde og nyde tilværelsen. At hun så også var rigtig smuk gjorde det let for mig at vælge.

    Nu er Bianca 1 år, er blev BIR på de 2 seneste udstillinger, som har været hendes debut i unghundeklassen, og er blevet avlsgodkendt med topkarakter. Hvad mere kan jeg ønske mig.

    Gitte


  • #29   24. mar 2007 Ville ikke vælge som nyfødt...

    Den næste hvalp jeg skal have, skal være testet og så må jeg "tage" hvad der ud fra testen passer til mig.


Kommentér på:
At vælge hvalp - som nyfødt -

Annonce