Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stivkrampe?
  • #1   24. okt 2018 Den gælder 10 år smiley

• #2   24. okt 2018 Det skader ikke at få en før den anden er "udløbet"

• #3   24. okt 2018 Der er ingen grund til at få en ny før der er gået ti år.

• Louise L
    Louise L Tilmeldt:
    aug 2012

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #4   24. okt 2018 Tak. Håber på at jeg er sikret så. Syntes bare jeg læste 5 år nogle steder men har også altid nemt at man var sikret 10 år. Der står bare intet i mit vaccinations 'pas'.

• #5   24. okt 2018 Stivkrampe gælder i 10 år

• Louise L
    Louise L Tilmeldt:
    aug 2012

#7   24. okt 2018 Aha... så er det måske det jeg læser. Jeg fik den sidste 17-10-2011 så satser på ikke at kradse af pga stivkrampe i denne omgang så. Har 2 flotte hugtænder i min arm. Det er renset godt og flot. Det er stivkrampen der bekymrede mig.

• #8   24. okt 2018 du kan ringe og spørge lægen.. Ved bid er den netop gratis

• #10   24. okt 2018 Pjattede spørgsmål...

Så tror fanden at nogle værgrer sig ved at kontakte sundhedssystemet...

• #12   24. okt 2018 Man vaccinerer optimalt forebyggende hvert 10. år, men er man til lægen eller på skadestuen vaccinerer de selvom der ikke er gået 10 år - medmindre det er meget kort tid siden.

Det sker en gang i mellem at en hund får fat i en hundefører eller figurant og er det så galt at de må på skadestuen, vender de oftest tilbage med en frisk vaccination.

• #13   24. okt 2018 På mit arbejde vaccinerer man bestemt ikke, hvis vaccinen er under 10 år gammel smiley hvis man skal vaccinere forebyggende hvert 10. år skal man selv betale (også ifb. med rejser), men hvis man kommer til skade, bliver bidt ect. får man den gratis.

Og jo vi får rigtigt mange “pjattede” spørgsmål i telefonen. Lige fra hvad en skridttæller koster til om der sker noget ved at have gummihandsker på i længere tid. Det er dagligt vi sidder og små griner over mærkelige spørgsmål smiley
    Ved dyrebid tilbyder vi dog altid at blive tilset, selvom stivkrampen er ok, da det oftes kræver antibiotisk behandling.

• #15   24. okt 2018 Ulla, du arbejder ikke overalt i sundhedssystemet.
    Du kan ikke trække den der hver gang nogen er uenige med dig i, hvordan det foregår.
    Husk på, at der er patienter i den anden ende, der OGSÅ oplever det indefra.

Og lige hvad det her angår, så er en brugshundeklub, der arbejder med bolddrift og bidearbejde en rimelig god leverandør når det kommer til hundebid...

Men med den sædvanlige sarkastiske arrogance - hvad ved patienter om det...

• #16   24. okt 2018 Sundhed.dk understøtter hvad vi oplever er praksis på skadestuen på OUH...

Men hvad ved de om det...

"Booster-dosis vil sige, at man genopfrisker vaccinationen. Dette gøres med en enkelt dosis. I Danmark anbefales en booster-dosis mod stivkrampe til voksne hvert 10 år. Samtidig er det dog almindeligt, at man tilbydes en booster-dosis, hvis man får sår, der er så store, at man opsøger sin egen læge eller skadestue, selv om det er mindre end 10 år siden, man fik sidste dosis."

• #17   25. okt 2018 Der er absolut ingen evidens, at en nylig givet DiTebooster er mere effektiv end en der er ex. 7-8 år gammel. Hvad man vælger andre steder er vel i bund og grund et spørgsmål om, at få kroner og ører i kassen.
    Hvis patienten selv er i tvivl om, hvornår de sidst har fået den og den ikke er registreret ( nyt system i 2015 eller 2016), så ja, så får de den, selv om den måske kun er 6 år gammel.

• #20   25. okt 2018 Man skal ringe til lægen, hvis man føler man har brug for det.
    ALT for mange venter ALT for længe og det koster liv.

Det hjælper ikke på den sag at sundhedspersonale i fritiden finder sig berettiget til at fælde dom over hvad folk henvender sig med.

Det er decideret usmageligt!

• #22   25. okt 2018 Det finder du sammenligneligt med TS' problemstilling?
    Nå ja... pjattede ting..

Jeg håber det i det mindste føles godt for dig at vade på folk...
    Med lidt held kommer der flere kunder i butikken på hospice med den indstilling..

• #23   25. okt 2018 Det var så Ullas farvel salut...

profilbillede
  • #26   25. okt 2018 Det er jo min hemmelighed Isabelle smiley smiley smiley

Jeg fornøjer mig ved at min profil er anonym!

• #27   25. okt 2018 Det tyder noget på, Lillemanden smiley

• #28   25. okt 2018 Jamen, det var sørme da ærgerligt med Ulla, eller noget..... smiley

Hvis jeg blev bidt hul i, ville jeg give lægen et ring uanset. De plejer gerne at ville se bid fra hunde og katte, for at se om det er noget der kræver penicillin.

• Louise L
    Louise L Tilmeldt:
    aug 2012

#29   25. okt 2018 Jeg spurgte fordi jeg bor i udlandet og læge ikke lige er en jeg kan ringe og spørge. Hernede vaccinerer de selvom du fik en for 6 måneder siden men hvis det nu ikke er nødvendigt inden for 10 år i danmark hvor jeg har fået vaccinen er der jo ingen grund til at besvære sig med det. Ikke sikkert deres vaccination hernede er den samme så de kan jo ikke rigtigt svare. Gider ikke vaccineres unødigt da jeg før har haft hovedpine i 3 måneder pga en vaccine. Gider selvfølgelig heller ikke have stivkrampe!!

Forstår ikke hvorfor de giver en booster inden 10 år -er det ikke sikre på den gælder 10 år eller hvad?

• #30   25. okt 2018 Man kan ikke være 100 på den gælder hele tiden ud.. Vaccinen kan jo hverken datoer eller klokkeslæt smiley

• Louise L
    Louise L Tilmeldt:
    aug 2012

#31   25. okt 2018 Nej men tænker bare at de tager den nedre grænse når de melder ud med 10 år ?? altså at den dækker mindst 10. Måske 20. Ikke 10, måske 5.

• #32   25. okt 2018 Jeg ville springe over. Det skal gøres på dagen, hvis det er smiley

• Louise L
    Louise L Tilmeldt:
    aug 2012

#33   25. okt 2018 Var som sådan ikke et stort sår ... andet end et par hug tænder

profilbillede
  • #34   25. okt 2018 Jeg blev bidt, da jeg skulle skille to hunde fra hinanden.
    Min læge bad mig komme, så hun kunne se såret.
    Det blev renset og "pakket ind".
    Min stivkrampevaccine var knap 8 år og jeg blev ikke revaccineret!

• Louise L
    Louise L Tilmeldt:
    aug 2012

#35   25. okt 2018 Ja nu er det for sent uanset ?????? ikke så rart hvis man ikke kan regne med de 10 år. Må hellere få en hvert 5. Så når man sådan bliver fodret med noget man ikke kan regne med alligevel

• #36   25. okt 2018 Det der ville jeg tage roligt smiley
    Bakterien lever i dybe sår og i iltfattigt miljø smiley

• Louise L
    Louise L Tilmeldt:
    aug 2012

#37   25. okt 2018 Ja ved ikke hvor dybe de. En halv cm måske mere. Rensede dem med en kanyle og kunne da stikker den noget ind. Satser på mit hold i nakken kommer pga at have ligget på sofaen i en uge

• Louise L
    Louise L Tilmeldt:
    aug 2012

#40   26. okt 2018 Jeg har fået antibiotika for infektionen. Men ikke stivkrampen. Men satser på det går.

Læste i øvrigt i går om en der havde fået stivkrampe selvom vaccinen kun var 8 år og den pågældende læge (det var i usa) anbefalede vaccination hvert 5 år til folk over 40. Hvad der er rigtigt ved jeg ikke men satser nok på hvert 5 år fremover for en sikkerheds skyld for har nu 3 hunde og bor langt ude på landet men meget 'jord' arbejde. Så for en sikkerheds skyld .... smiley

• #41   26. okt 2018 Lillemanden - Der står i systemet hvornår man sidst er vaccineret

• #42   26. okt 2018 Ah ja, “systemet”. Hvilket system er det? For min læge skal da lige læse op, for de kunne ikke se det i “systemet”. Mit eget interne “system” kunne heldigvis huske at det var i 2007, så jeg fik en ny.

TS, ja den skal gives inden for 24 timer efter et bid, ellers virker den ikke. Jeg ville nu ikke være urolig over at amerikanske læger gør noget andet. Vaccinen dækker i dag mindst 10 år, måske længere, men mindst 10 år.

• #44   26. okt 2018 Der kom et nyt fælles vaccinations registreringssystem i 2015 eller 2016. Husker ikke præcist hvornår. Inden det var det internt eller i vaccinationskortet. Vi sidder jævnligt at opdatere fra det gamle system til det nye og først derefter kan det ses på Sundhed.dk

• #45   28. okt 2018 https://www.ssi.dk/Vaccination/De%20enkelte%20vacciner/T/Tetanusvaccine.aspx

Leveres ikke mere !

• #47   28. okt 2018 Ja det er trist, den ikke findes alene mere, men folk er tvangsindlagt til at tage alle 4.

Kommentér på:
Stivkrampe?

Annonce