{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
545 visninger | Oprettet:

Amerikansk vs engelsk collie {{forumTopicSubject}}

Jeg har læst mig frem til, at der findes to linjer indenfor langhåret collie, men jeg er i tvivl om, hvad forskellen præcis er?
Her tænker jeg både i forhold til sind og udseendet - er der nogle der har billeder der viser forskellen? Jeg er lidt i tvivl, når jeg googler.

Jeg har ligeledes læst mig frem til, at der pga den store efterspørgsel efter Lassie-filmene, er blevet avlet uden tanke på godt temperament, så der kom nervøse hunde ud af det, men at det dog er blevet bedre efter målrettet avl - er der forskel på de to linjer i forhold til det?

Håber i kan hjælpe og tak på forhånd

Kommentarer på:  Amerikansk vs engelsk collie
  • #1   3. nov Ikke fordi jeg ikke gider svare uddybende, men finder du svar på dit spørgsmål i den tråd her? https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/566316-amerikansk_collie https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/566316-amerikansk_collie

• #2   3. nov Og så en kort version: Der er engelske og amerikanske collier - og i de engelske er der en yderligere opdeling i klassiske og moderne.

De amerikanske, hvad definerer hvad der gør en collie amerikansk? Udseendet? Rene amerikanske linier? Blot en mindre del amerikanske linier? Eller opdrætterens påstand? Jeg synes desværre det virker som om det er en betegnelse der bruges i flæng, uden at der er nødvendigvis bevisligt er noget som helst amerikansk i hunden....

• #3   3. nov De klassisk engelske er med den pels der minder om den oprindelige Lassie - de moderne engelske har MEGET mere pels...

Og ja, der har været store problemer med collierne mentalitet - heldigvis går det den rigtige vej, men man skal være MEGET obs på opdrætterens forarbejde og på forældrenes mentalitet...

• #4   3. nov Hende her er (vistnok ;-)) kvart amerikansk - jeg går ikke så meget op i det Hun har et lækkert sind, er ikke ustabil eller nervøs, og en dejlig træningsmakker

• #5   3. nov Tusind tak for svar og link! - det er præcis det jeg har ledt efter - det kan godt være lidt af en jungle.

• #6   3. nov Det ER nemlig en jungle!! Men skriv endelig hvis du har flere spørgsmål, jeg ved på ingen måde det hele, men efter 4 år med collie, så har jeg da snuset lidt op efterhånden

• #7   3. nov Det her er vores Calvin og han er en engelsk collie

• #8   3. nov Og jeg vil gætte på at Calvin er en moderne engelsk collie?

Sådan for at illustrere forskellen, så er her et billede af Dixie fra nogenlunde samme vinkel, hun er trekvart (eller deromkring klassisk engelsk collie, resten amerikansk, mener ihvertfald ikke at der er noget moderne i hende...

Ps: Stritørerne kipper altså normalt, tænker der var modvind

• #9   4. nov Trine, ja det er korrekt. Med masser af pels

• #10   4. nov Tusind tak for billeder, det giver mig en god ide om forskellen

Jeg har et spørgsmål mere nu.
    Sindet er jo selvfølgelig vigtigere end udseendet, men som jeg lige har forstået er det rimelig ens mellem de to?
    Men så er der jo brugs- og udstillingslinjer, og der bliver jeg igen lidt i tvivl.
    Jeg er ude efter en familiehund, som er god til børn, gerne rolig indenfor og aktiv ude - jeg vil meget gerne træne med min hund, og gå til træning med den, jeg er dog ikke noget konkurrencemenneske, så det kommer højst sandsynlig til at være på hyggeplan.
    Bør jeg så gå efter udstillingslinjer?
    Det er selvfølgelig også noget jeg vil snakke med en eventuel opdrætter om, når det engang bliver aktuel, men det kunne være rart med noget at gå efter

• #11   4. nov Nej, udseende og mentalitet har heldigvis intet med hinanden at gøre - og enhver fornuftig opdrætter bør da også stile efter en mentalt sund hund, uanset udseendet

Men når det så er sagt, så har jeg en formodning om at de opdrættere der avler collier med fokus på arbejde fremfor udstilling, de vil nok ikke vælge at avle på den store pels, simpelthen fordi det er upraktisk for både hund og ejer...

Men alle typerne kan bruges til det du beskriver: Hvis blot du vælger en mentalt sund hund bør du uden problemer kunne træne med den, omend der, afhængigt af linierne, nok vil være stor forskel på hvor langt du vil kunne komme med den...

Min Dixie er opdrættet som arbejdshund og jeg træner meget med hende, går til stævner mm, men derfor er hun stadig en genial familiehund som også er rolig indenfor Til gengæld bliver hun en smule rastløs hvis jeg ikke laver noget med hende med jævne mellemrum - hun vil gerne aktiveres, om ikke andet så med leg og fodersøg

Du skal blot være opmærksom på at - og det her er en generel betragtning og ikke kun gældende for collieverdenen - langt de fleste opdrættere (med undtagelse af decideret arbejdskenneler) der bliver mødt med spørgsmål og forventninger som dine, vil sandsynligvis fortælle at deres hunde kan opfylde dine forventninger... Så du skal bruge din kritiske sans når du vælger opdrætter - og spørg gerne

Tag evt på udstilling, der vil du også kunne se de forskellige typer...

Hvor bor du henne?

• #12   4. nov Jeg må nok indrømme, at jeg er mest til de klassiske engelske eller amerikansk collie i forhold til pelsen - så det bliver nok det jeg går efter, og så er det jo min opgave at finde en opdrætter som kan hjælpe mig med at få en hund, hvor det jeg kan tilbyde den,passer til dens behov - men tak for vinklen omkring, at jeg skal være kritisk, det vil jeg helt sikkert huske!

Jeg bor nær Århus i Højbjerg

• #13   4. nov Jeg skal til stævne i Rønde 22. december - du skal være velkommen til at komme og hilse på en collie af arbejdslinier, og se at det er ikke så "vildt" som det lyder

• #14   4. nov Tak, det vil jeg undersøge nærmere
    Og måske generelt holde øje med dansk collie klub om arrangementer, hvor jeg kan møde collier

Tusind tak for hjælpen, føler mig lidt klogere på området nu

• #15   4. nov Der er udstilling i Spentrup ved Randers 24/11

http://www.collie.dk/side.asp?ID=38757

• #16   4. nov Vores er en korthåret udgave. Han er mega aktiv og er fuld af skøre påfund.

• #17   4. nov Easy her er 75% amerikansk collie og 25% klassisk engelsk collie. Han er af arbejdslinjer. Trine's Dixie længere oppe, er hans moster

På billedet her, er han lige fyldt 1 år

• #18   4. nov Knap 1,5 år

Kommentér på:
Amerikansk vs engelsk collie