{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.046 visninger | Oprettet:

Brede halsbånd - er det the shit? {{forumTopicSubject}}

Jeg ser igen og igen at der står at et bredt halsbånd er det bedste for hunden, fordi hvis det trykker på nakkehvirvlerne, så gør de brede ikke (så stor) skade.

Og jeg har aldrig forstået det smiley

Min første hund, en schæferblanding med semilang pels, gik med nylon eller kæde.

Bella og Dorit går begge med 1,5 cm bredt læderhalsbånd med halvkvæl. Jeg har haft et til Dorit der var bredere, men det generede hende helt tydeligt. Bella ville bare være helt forkert med et bredt halsbånd - hun bruger så også sele i stedet til at hæfte snoren i. Begge har krave/flæskehals smiley

Jeg ser tit disse brede halsbånd, og synes at de ser meget lidt komfortable ud for hunden. Som om de får nakken stivet af.

Og så forstår jeg ikke det med at trække og at det trykker på nakkehvirvlerne. Altså, hvis mine hunde trækker de, trækker de frem. Så trykket fra halsbåndet ligger på struben, ikke nakken....?

Er der noget om det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brede halsbånd - er det the shit?
  • #1   13. nov 2018 Jeg ved ikke om der er noget om det sundhedsmæssigt, men jeg ved at mange myndefolk bruger brede halsbånd, og jeg synes at de ser så lækre ud haha

  • #2   13. nov 2018 Jeg ved ikke om de trykkes på "nedefra"

    Men her er noget om halsbånd vs seler, hvor der bla er en tegning med en hund der trækker.

    http://dyrdelux.dk/nyheder

    Jeg tænker umidlbart at jo bredere halsbånd, jo mere fordelt bliver trykket smiley


  • #3   13. nov 2018 Jeg bruger et semi-bredt halsbånd til Skinken fordi jeg tænker at tryk fordelt på en bredere flade må være mere behageligt. Men ret beset er det lige meget, for hun trækker ikke. smiley

  • #4   13. nov 2018 Jeg bruger ikke rigtig halsbånd/sele eller snor, men til billeder synes jeg de brede er flotte... og at et på 1,5 cm er ret fesent. Så her er det kun til billeder, og intet med at hunden trækker og det er bedst.

  • #5   13. nov 2018 Jeg har heller ikke fanget idéen. Jeg tror det er udseendet der trækker. At et spændende bredt halsbånd, på en korthåret muskuløs hund, kan være virkelig pænt ... Jeg synes de fx. kan være flotte på amstaffer, dobermann, rotter etc.

    Jeg ved det ikke. Jeg bruger kæde, eller reflekshalsbånd.
    Kæden forsvinder i pelsen.
    Reflekshalsbåndet er ret bred, for netop ikke at forsvinde ind i pelsen. Men jeg tvivler på, at det derfor kan være vildt behageligt.


  • #6   13. nov 2018 Sanne ... De kan også være pæne på en fesen lab smiley

  • #8   13. nov 2018 Louise: Jep, en lab i form som din, og så i kontrast til pelsen, der kan jeg godt forestille mig, at de kan være virkelig flotte smiley


  • #9   13. nov 2018 Ehm.... Hvor brede er to nakkehvirvler på en schæfer?

  • #10   13. nov 2018 Altså rent fotomæssigt synes jeg de lidt pyntede og brede er ret fede... men ja jeg bruger dem jo kun til "pynt".

    Til de få gange han skal have på bruger jeg halsbånd fra Dogcopenhagen ... de er ret leverpostej.


  • #11   13. nov 2018 Ja brede halsbånd som dækker min 2 nakkehvirvler, skulle være at foretrække.

  • #13   13. nov 2018 Det her for eksempel, synes jeg er vildt fint.

    profilbillede
  • #14   13. nov 2018 Louise “skulle være”?

    Jeg forstår det stadig ikke! Et ryk forfra i et bredt halsbånd, skader nakken lige så meget som i et tyndt halsbånd. Jeg kan godt se at der kan være noget i forhold til fx skjoldbruskkirtlen - men det har ikke noget med nakke og piskesmæld at gøre. Og et konstant pres på skjoldbruskkirtlen med et bredt halsbånd, er vel lige så slemt som med et smalt halsbånd? Jeg mener, kirtlen tager skade uanset, eller hvad?


  • #15   13. nov 2018 Jeg synes også mange af de brede ser stive og ubehagelige ud, men det er da muligt, at de ikke er det. Nu har mine hunde pelskrave, så de brede ville under alle omstændigheder være upraktiske.

    Jeg foretrækker, at mine hunde har så lidt på som muligt, så jeg bruger rundsyet ikke kvæler halsbånd, som forsvinder i kraven. Det kan godt være, at en god sele kan være god, men jeg synes godt nok, man ser mange hunde med seler, der absolut ikke ser behagelige ud.
    Og jeg bliver helt ked af det, når jeg hører, at nogen lader deres hund gå med sele på hele tiden i stedet for halsbånd, for hvor behageligt er det mon lige at ligge på sådan et apparat med spænder osv. Vi andre går jo heller ikke i seng med livrem og seler på.






  • #17   13. nov 2018 Lene jeg synes hverken en hund bør gå med sele eller halsbånd 24/7.

    Og der findes mange lækre bløde af de brede i læder...

    Jer foretrækker egentlig Junior nøgen.. de smalle ødelægger hans pels... eller laver sådan en fast rille i pelsen...


  • #19   13. nov 2018 Louise, det synes jeg heller ikke de skal, og det gør mine heller ikke, men jeg mener, at et lille let halsbånd er mindre generende end en sele.

  • #20   13. nov 2018 Jeg vil sige hellere verdens mest stive halsbånd end de der K9 seler, som virkelig er moderne og virkelig elendige.

  • #21   13. nov 2018 Men, på en hund med flæskehals (som Dorit) eller meget pels (Bella), vil et bredt halsbånd, uanset hvor blødt det er, genere hundens bevægelser. Jeg ville personligt DØ hvis jeg fik spændt et 3-5 cm bredt (blødt) bælte om halsen, og skulle gå med det i mere end halvandet sekund.

    Jeg kan virkelig ikke se hvordan det på nogen måde kan være behageligt, med mindre det minder om et halstørklæde...


  • #22   13. nov 2018 A tænker lidt det kommer an på hundens størrelse også.

    Junior virker på ingen måde generet ... men jo tænker da at Dogcopenhagen er det mest behagelige.. og derfor får han det på, når vi rejser og vandrer steder, hvor han skal bære et.


  • #23   13. nov 2018 Nakkehvirvler på siderne? Hvordan? Jeg tror aldrig jeg har oplevet at mine hunde har trukket til siden? Mest fordi de ikke kan gå sidelæns...

  • #24   13. nov 2018 Louise, en hund med en lang, slank hals, kan sikkert sagtens bære et bredt halsbånd, uden at det generer. Men jeg har svært ved at se fx en af mine, eller en af Nicoles, gå med et 3-4 cm bredt halsbånd, uden at det begrænser bevægeligheden.

  • #27   13. nov 2018 Med min bedste vilje, kan jeg ikke se hvordan et ryk fremad, kan trykke på nakkehvirvlerne. Det er beskrevet at det kan give piskesmæld, men det kan et ryk vel udnset tykkelsen på halsbåndet?

  • #29   13. nov 2018 Her er artiklen om Hallgrens undersøgelse:

    https://www.nrk.no/nordland/du-gir-hunden-din-nakkeskader-1.7738416

    En svensk undersøkelse viser nemlig at 91 prosent av hunder som sliter mye i båndet, har nakkeskader.

    Og videre:

    – De får jo skader på muskulatur, og på skjelettet. Men først og fremst er det selve bløtvevet som får skader, og da inklusive luftrøret.


  • #30   13. nov 2018 Jeg var ret glad for Ghinis brede halsbånd, da hun tog springet over hegnet til Ulvene i Givskud Zoo og hang og dinglede i halsbåndet.
    Hun fik ingen skader af nogen art smiley

    Mine går jo med 5 cm brede halvkvæl, de sidder så langt nede på halsen, at trykket ligger på den tykkeste del, lige før overgangen til skulderen, der hvor muskulaturen er stærkest. De bærer kun halsbånd ude.

    Nogle af de brede myndehalsbånd, er så brede og stive, at de må være ubehagelige for hunden når den ligger ned.


    profilbillede
  • #32   13. nov 2018 Jamen, Nicole, du skal da læse HELE teksten i det du tager et billede af. Der står:

    Det kan godt være at hundens nakke virker solid, men faktum er, at den ligner vores egen ret meget. Et forkert ryk i snoren kan føre til piskesmæld, lige som nakkehvirvlerne kan tage skade.

    Men nakkehvirvler tager jo skade ved piskesmæld, ikke noget nyt der. Og undersøgelsen dækker over hunde der på daglig basis trækker meget i snoren. Sorry, men de ville altså have samme skader med et bredt halsbånd...


  • #34   13. nov 2018 Det jeg vil frem til er, at jeg ikke har læst noget nogen steder, som siger at NAKKEN tager mere skade ved et smalt halsbånd. Det der står er, at en hund der trækker meget, vil få nakkeskader, herunder måske piskesmæld, men særligt skader på bløddele og muskulatur.

    Og der tror jeg simpelthen ikke at et bredt halsbånd er en magisk løsning.

    Jeg tror at det med nakkehvirvler er en udbredt misforståelse, som får lov til at sprede sig i hundekredse, uden at nogen egentlig helt ved hvordan det er opstået. For læser man Hallgrens undersøgelse, er det ikke helt det der undersøges eller konkluderes.


  • #35   13. nov 2018 Jeg har set illustrationen. Det er den Jensen linker til tidligere. Men den viser ikke at halsbåndet rammer nakkehvirvlerne fra siden? Altså, der er jo hud og kød imellem. Sådan rent fysisk kan et tryk foran på halsen jo ikke trykke på nakkehvirvlerne (med mindre det er kvæl).

  • #37   13. nov 2018 Hvis hund bare trækker lidt må det da være mere behageligt med et lidt bredere end et helt tyndt et... både kæde og rundsyet kan da ikke være behageligt, hvis den bare hiver lidt.

  • #39   13. nov 2018 Nej, der kommer et tryk forfra. Og på dén måde forstår jeg godt meningen med et bredt halsbånd, for som Louise skriver, må det da være mindre ubehageligt end kæde, retrieverline osv. Men jeg tror at måleenheden “to nakkehvirvler” ikke har en skid med nakken at gøre, men med at mindske ubehag og skader foran på halsen.

  • #40   13. nov 2018 Men ellers tænker jeg smag og behag... jeg synes de brede er flotte... og selvfølgelig skal det ikke genere mere end ja et halsbånd nu engang gør.

    Jeg synes faktisk de brede kan blive for voldsomme til "muskelhundene" .. og synes de passer ret fint til de mere kedelige racer som lab.



  • #41   13. nov 2018 Ja, de er the shit, de er både pæne og udfylder deres funktion. Og så ser de godt ud!


  • #42   13. nov 2018 Hahaha Randi sagde det.. hahaha smiley

  • #43   13. nov 2018 Tja.. da Coco var lille og endnu ikke havde lært at lade være med at trække, fik hun et rundt læderhalsbånd, da det jo typisk er det der anbefales herinde aht pels. Det kunne hun simpelthen ikke trække vejret i, hun blev kvalt, lavede opkastlyde og blev helt hæs..
    Så købte jeg et meget blødt læder myndehalsbånd som var 2cm ved spændet og så langsom blev tykkere til omkring de 5cm i nakken. Smart at det var smalt under hagen så hun nemt og behageligt kunne ligge ned og bøje hovedet osv. Når hun så havde snor i vendte det jo rundt, så hun havde det brede på halsen, det fungerede perfekt.
    Idag trækker hun ikke og derfor er vi gået over til et helt almindeligt læderhalsbånd på de ca 2,5cm i bredden hele vejen rundt.

    Jeg synes egentlig det må være logik for perlehøns at det er sundere at fordele trykket over en bredere flade?

    Ift det visuelle:
    Jeg synes de brede halsbånd er utroligt elegante på de hunde, som har smal hals og hoved (fx en nytrimmet dværgschnauzer smiley ) og så i den anden grøft passer de godt til de brede hunde, fx bulldog-typerne.


  • #44   13. nov 2018 Synes bestemt ikke at det fylder for meget på hendes hals med 2,5cm bredt halsbånd, så fx et på 3-4cm til en schæfer vil da sikkert også være pænt smiley

    profilbillede
  • #45   14. nov 2018 Hallgren taler om skader på væv og luftrør i sin undersøgelse samt ryg. mig bekendt siger han ikke noget om bredde på halsbåndet

  • #47   14. nov 2018 enig nicole men jeg mener nu han var ude og sige noget om tynde halsbånd.... står lige med foden ude af døren med Aslan men måske en anden kan prøve at Google det?

  • #48   14. nov 2018 Så når man ikke rigtig kender svaret, så kan man altid bede en anden google det... hahahahahaha

    Jeg ville rigtig gerne hjælpe, men har lige våget mig ud på det betændte Vesterbro, og der skal man holde øjne og ører åbne!!!


  • #49   14. nov 2018 Louise nu var det blot ment som en hjælp til emnet... ellers så vent så kan jeg prøve at finde det senere naturligvis... men ja jeg er usikker på om det er ham der siger det med tynde halsbånd eller om det er en anden. men vil gerne prøve at finde det lidt senere

  • #51   14. nov 2018 Majbritt det er nogle år siden Hallgren lavede sin så jeg er nødt til at slå det op hvis jeg skal svare. blev undervist i det i 2010 så det er svært at huske detaljerne men Jeg tror den er brugt til at anbefale seler....

    laver seler mange skader da?


  • #52   14. nov 2018 Jeg tror det kommer an på hvordan selen sidder.

  • #53   14. nov 2018 I behøver ikke blande seler ind i debatten her - det er udelukkende om den med brede halsbånd og nakkehvirvler.

    Hallgrens undersøgelse er fra 1994. Han benyttede en dyrlæge, en menneske-kraniosakral terapeut og en mennesk-fys i studiet. Og den konkluderer skader på bløddele og risiko for piskesmæld (ud fra hvad jeg har kunnet google mig frem til).

    I dag bruges argumentet med skader på nakkehvirvler i flæng, og jeg forstår det ikke - uanset hvor mange der skriver at de kender nogen der kender nogen der siger det.

    Min personlige teori er at det er en misforstået konklusion. Dels fordi trækket og trykket ligger på de bløde dele af halsen (som jeg medgiver kan få skader), dels fordi studiet, som jeg formoder ligger til grund for anbefalingerne, er baseret på, at 91% af de hunde der havde nakkeskader, dagligt havde været udsat for store ryk i halsbåndet.

    Når studiets konklusion så udbredes til at være generelt, og konklusionen bliver fejltolket, giver det ingen mening i mit hoved smiley

    Og jeg er enig i at brede halsbånd kan være pæne. Men de kan bestemt også være det modsatte smiley


  • #54   14. nov 2018 Jeg var til foredrag med Charlotte Frigast tidligere på året. Seler er og bliver nummer 1 men ellers skal halsbåndet være bredt nok til at dække de hvirvler. Jeg mener hun fortalte at der er direkte forbindelse til SI-leddet og det kan give lammelser. Men det bedste valg HVIS man vil have halsbånd på.

  • #56   14. nov 2018 Jeg synes at huske at netop det med lammelser og med lymfer var en del af advarslerne imod at bruge halsbånd på samme måde som Cecar Milan. Netop fordi det tryk der lægges opad og bag ørerne potentielt kan skade.

    Men der er altså langt fra CM’s ultratynde halsbånd bag øret og til et almindeligt halsbånd, der ligger normalt.


  • #58   14. nov 2018 Nej Maj-Britt. Jeg ved det gik lidt stærkt, da jeg er på vej ud ad døren.
    Risikoen for at få trykket på en halshvirvel, med lammelser til følge, er større med et smalt halsbånd. Logisk nok. Presset er ikke så stort ved et bredere halsbånd


  • #59   14. nov 2018 Men Louise, hvordan kan et tryk forfra/oppefra skade hals/nakkehvirvler (som sidder i nakken)? Det er dét jeg simpelthen ikke kan forstås.

    Prøv at lægge pres foran på din hals, og forklar hvor du føler ubehaget. Og mærk så efter om det kan skade dine nakkehvirvler.


  • #60   14. nov 2018 Jeg kan se at advarslen som jeg huskede ikke stammer fra Hallgren men fra forskellige trænere der henviser til hans studie. men jeg kan ikke umiddelbart finde det med tynde halsbånd i Hallgrens ting herhjemme....

    ang seler der vil jeg gerne have links i pb da jeg har svært ved umiddelbart at finde en god kilde på udsagnet online


  • #61   14. nov 2018 Altså pres forfra kan sagtens give piskesmæld på mennesker .. så hvorfor ikke hund?

  • #62   14. nov 2018 A - Et ikke videnskabeligt bud ville være at når hunden trækker i en ring så går halsbåndet fra ar være rundt til mere ovalt, nakkehvirvlerne går jo også lidt ned af siderne smiley Så de bliver presset lidt ind og det forreste stykke presser så på halsen smiley

    Det er hvertfald det jeg tænker smiley


  • #63   14. nov 2018 Jeg er ikke dyrlæge eller kiropraktor. Jeg går udefra at Charlotte ved hvad hun taler om og af erfaring. Ivrigt trækker mine hunde i alle retninger smiley

  • #64   14. nov 2018 Jeg troede piskesmæld kom ved pres bagfra? der kan man bare se.. links?

    Hallgren taler om ryg kan jeg se i studiet.... ligger det ikke online mon? jeg kan ikke skanne det...


  • #66   14. nov 2018 Frk. Jensen. Godt bud!

  • #67   14. nov 2018 Hmmm - mine kan altså lige så godt trække/hoppe til siden som fremad. Nogle gange når de jo næsten forbi en mus, før de opdager den, og så kan de lette fra jorden og lave de vildeste stunts. Og kan sagtens lave nogle vrid i nakken på den konto, hvis bevægelsen pludselig bliver bremset af snor og halsbånd.

    Som unge går mine derfor altid med sele, og når der er kommet styr på de værste spilopper, så får de lov til at skifte til de brede halsbånd, som de helt klart bedre kan lide.
    Der er aldrig nogle af mine hunde, der har været vilde med at have seler på, men halsbåndene stikker de selv hovederne ind i, så jeg tror bestemt ikke, at de er ubehagelige smiley


  • #68   14. nov 2018 Majbritt øjne? ikke forstået?

  • #69   14. nov 2018 Ja, piskesmæld kommer ved at hovedet får et ryk frem og hurtigt tilbage. Men der er ingen synlige skader på nakkehvirvlerne ved et piskesmæld. Af samme grund er de så svære at opdage, selv på mennesker.

    Så piskesmæld kan også ske med sele - det handler om hvor hurtig og hård bevægelsen er. Lidt som man ser det med mennesker, som jo primært får piskesmæld når de har sikkerhedssele på.


  • #70   14. nov 2018 Uden anden baggrund end anvendelse af logik; Der er en grund til at f.eks. sikkerhedsseler i bilerne er så brede som de er, og at de nu kommer med indbyggede airbags!

    Så længe hunden ikke selv lægger et ekstremt træk på halsbåndet, er det naturligvis helt uden betydning, men det virker da ret logisk, at i de tilfælde hvor en hund er oppe i tempo i et udløb og stoppes med et ryk (flexline f.eks.) er det mest behageligt at trykket fordeles på så stort et areal som muligt, ganske som ved den nævnte sikkerhedssele.

    M.h.t. om nakkehvirvlerne kan beskadiges af tryk/ryk forfra, er det vist kun et spørgsmål om hvor meget kraft der lægges bag.

    Visuelt foretrækker jeg på min egen hund et halsbånd der er så tyndt at det forsvinder i pelsen, så man slet ikke ser det. Han er så smuk at bling-effekter bare trækker ned. Halsbåndet er kun på, når vi bevæger os ud af matriklen.


  • #71   14. nov 2018 Kim, måske har du fat i humlen - der er forskel på et konstant træk og et kraftigt ryk.

    Jeg er med på logikken i at et bredt halsbånd fordeler trykket. Men jeg tvivler stadig på at udsagnet “du skal vælge et bredt halsbånd, for hvis hunden trækker, skader det ikke nakkehvirvlerne” holder vand.

    Og jeg er 100% enig med dig med hensyn til udseende. Vores hunde har noget nær samme pelslængde, og det pynter bare ikke på en smuk, langhåret hund, uanset hvilket halsbånd der er tale om.


  • #72   14. nov 2018 Åh, jeg synes nu altså også, at de brede halsbånd kan være ret flotte på de mere pelsrige racer smiley

    profilbillede
  • #73   14. nov 2018 Jeg bruger de brede nomehalsbånd fordi der er flotte og praktiske smiley Jeg tror seriøst ikke at der reelt er nogen forskel på om hunden trækker frem i et kædehalsbånd eller et nomehalsbånd. Halsbåndet skulle være MEGET bredere hvis det skulle gøre en forskel. Det med at 'dække to hvirvler'; jamen hvordan ved man nu om det gør det ? Så naaarhhh jeg køber den ikke rigtigt.

    profilbillede
  • #74   14. nov 2018 Jeg bruger brede halsbånd til Thea, fordi jeg har hørt fra myndefolk, at mynderne har mere mellemrum mellem nakkehvirvlerne, end andre racer.

    - jeg ved ikke om det har noget på sig. men jeg tager ikke chancen. Desuden er de brede halsbånd ret fede smiley


    profilbillede
  • #75   14. nov 2018 Jeg bruger også kædehalsbånd jævnligt; det er megapraktisk i vådt vejr eller når de skal i vandet. Så altså måske burde hende her være døden nær og have smerter i nakken osv osv osv. Men hun virker nu altså OK og til noget kiropraktorhalløjfordrag vi var til hvor hun var demohund blev der ikke fundet noget andet end at hun er stram i musklerne på bagparten, så jeg med fordel kunne lave nogle strækøvelser med hende.

    profilbillede
  • #77   14. nov 2018 Det er 4,5 cm bred det der. Ellers bruger jeg normalt 3 cm smiley

  • #79   14. nov 2018 Det er nok fordi hun er så lille, at det ser voldsomt ud smiley
    Hvor bredt troede du det var smiley


  • #83   14. nov 2018 Wauw, ja de ser godt nok ikke ret store ud. Hvad vejer dsg'erne?

  • #85   14. nov 2018 De er altså fede de der paracordhalsbånd smiley

  • #86   14. nov 2018 Hold da op en forskel, Thea vejer 4 kg...

  • #89   14. nov 2018 Haha tak - og indrømmet. De ER smukkest "nøgne" smiley

    profilbillede
  • #92   14. nov 2018 Jeg synes også nøgen er så fint, men synes stadig at de brede er ret smukke, når der skal tages fotos smiley



  • #93   14. nov 2018 Hvis jeg havde råd, så fik Junior mange halsbånd fra hende her... ved godt at de er meget overdrevne, men ja er helt tosset med dem smiley



    profilbillede
  • #94   14. nov 2018 smiley

    profilbillede
  • #95   14. nov 2018 Det her lidt mere " normalt".



    profilbillede
  • #96   14. nov 2018 Hvor kunne det dog være interessant hvis man kunne lave en undersøgelse hvor man filmer med noget røngtenhalløj af hunde, der trækker i alle mulige former for halsbånd og seler, så man kunne få afklaret hvad der påvirker hvordan.

  • #97   14. nov 2018 Christina, og stadig langbenet smiley

    Jeg tror også der er noget med smag og behag, og heldigvis for det. Jeg synes simpelthen paracordhalsbånd er så grimme smiley

    Enig Mette, det ville være fedt med noget nutidig data på området. Også gerne med brede halsbånd. Min påstand er jo at nakken påvirkes lige meget, om halsbåndet er smalt eller bredt.


  • #98   14. nov 2018 Ja paracord er heller ikke rigtig min smag.. men alle har nok heller ikke min smag smiley

  • #100   14. nov 2018 Christina, ja - og der er heldigvis masser af plads i min seng til ham. Dorits korte ben fylder jo ingenting smiley

  • #102   15. nov 2018 #101 - ja fin neutral baggrund og totalt nykæmmet smiley

Kommentér på:
Brede halsbånd - er det the shit?

Annonce