{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
953 visninger | Oprettet:

Gakkede Gangarter {{forumTopicSubject}}

Jeg har en kammerat der læser til dyrlæger og har pt om gang og sammenhæng med lås/smerter. Og selvfølgelig vil han se Sally, som umiddelbart er smertefri og sund etc, men hun går jo både amble og i 2 spor smiley

Jeg ved der sidder nogen skaber herinde, så et par spørgsmål:

Er der nogen der 100% kan slå fast HVAD pasgang er? Er det når hunden gå med begge ben på samme side - uanset om det er i 2 takt eller ej? Feks "amble". Eller SKAL det være 2 takt, altså med landing og afsæt præcist samtidig?

De med studerende mener amble også er pas - Lektor mangler at svare smiley

Tillæg spørgsmål til amble - Hvorfor vælger en hun at gå amble? Tillært? Hurtig gang-temperament? For ikke at træde sig selv i (for-poten)

HVORFOR er amble acceptabelt ifht at se efter smerter?
Min første tanke er at hunden ikke skal spænde i core etc for at går, ergo er den ikke hæmmet/låst.

2 spor - Hvorfor? For ikke at træde sig selv i "forpoten"? Skæv, låst etc.
Har det konsekvenser - store som små? Jeg tænker at en forskydning vil trække muskler og evt skelet skævt etc.

Desto mere nørdet og fagligt desto bedre smiley

Sally i sin smukke amble smiley

https://www.youtube.com/watch?v=k5k4SJUHerc

https://www.youtube.com/watch?v=hj4aDVQjgO4

Langsom trav
https://www.youtube.com/watch?v=geSiADviMEw

Hurtig trav
https://www.youtube.com/watch?v=cqUJrvidC_E


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gakkede Gangarter
  • #2   21. dec 2018 Jamen amble er også skridt på samme side, men ikke i takt.

  • #3   21. dec 2018 ved heste skal benene ramme samtidigt i jorden på samme side.

    ved tølt er det en mellemting mellem trav og galop.


  • #4   21. dec 2018 Aslan gør det når han kører op

  • #6   21. dec 2018 Man kategoriserer dem jo hver for sig: walk, amble, trot, pace, gallop osv.
    Så derfor vil jeg ikke sige, at amble er det samme som pasgang, men det er vel en afart af det - eller en blanding mellem trav og pasgang?
    Nå, men det er bare min amatørholdning.
    Du kan selvfølgelig godt selv google, men har du set denne, og tror du den giver svar på noget?
    http://cal.vet.upenn.edu/projects/saortho/chapter_91/91mast.htm


  • #7   21. dec 2018 "Er der nogen der 100% kan slå fast HVAD pasgang er? Er det når hunden gå med begge ben på samme side - uanset om det er i 2 takt eller ej? Feks "amble". Eller SKAL det være 2 takt, altså med landing og afsæt præcist samtidig?"

    Pasgang er som nævnt tidligere, når benene på samme side bevæges samtidigt.

    "De med studerende mener amble også er pas - Lektor mangler at svare smiley "

    Tja.. bevægelsen er derhenad. Men spørgsmålet er vel hvad det kategoriseres som. Pas er en gangart i sig selv, hvor jeg vil mene at det, du kalder amble, er en skridt der gås for hurtigt.

    "Tillæg spørgsmål til amble - Hvorfor vælger en hun at gå amble? Tillært? Hurtig gang-temperament? For ikke at træde sig selv i (for-poten)"

    Nu kommer min viden om gangarter udelukkende fra hesteverdenen, og hvis en hest gik som din hund gør, ville man råde rytter til at holde igen på hesten, samle den, så gangarten (dvs skridten) blev god igen, og så langsomt løsne igen. Det skal gerne på sigt lære hesten at gå korrekt og istedet for at trippe afsted i utakt, så tage nogle lange løsnende skridt i skridten. Men det kræver bagparten er mindre bagved.
    Din hund ser ud til at have relativt lange bagben ift forben, så jeg tænker det er derfor den går sådan.

    "HVORFOR er amble acceptabelt ifht at se efter smerter?
    Min første tanke er at hunden ikke skal spænde i core etc for at går, ergo er den ikke hæmmet/låst."

    Jeg tror ikke, jeg forstår hvad du mener. Skulle hunden være mere løsnet i muskler og led for at gå sådan? (Det tror jeg ikke er tilfældet..)

    "2 spor - Hvorfor? For ikke at træde sig selv i "forpoten"? Skæv, låst etc."

    Igen, var det en hest handlede det om balance. Når den går på to spor er det et udtryk for manglende balance, enten fordi rytter skaber imbalance, som hesten må udligne eller fordi hesten ikke har sat muskler endnu til at kunne gå lige selv.
    Eller fordi den simpelthen er skæv.

    "Har det konsekvenser - store som små? Jeg tænker at en forskydning vil trække muskler og evt skelet skævt etc."

    Ved heste gør man en del for at hesten skal gå lige - lige slid og mindre skader, vil jeg tro er årsagen.


  • #8   22. dec 2018 Frk jensen.

    Kæmpe sludder. Tølt er ikke blanding af trav og galop!
    Hvem har sagt det til dig?


  • #10   22. dec 2018 https://youtu.be/y6chvvN-2PY

    Spol ind til 1:40
    Det er tølt

    Heste kan godt gå trav med bagparten og galopere fortil, men det er en fejl og har nul at gøre med tølt


  • #11   22. dec 2018 Sam går konsekvent amble, om det har noget af gøre med hans bygning, ved jeg ikke.
    Han har siden han var hvalp gået pasgang fremfor alm. trav, det ser forfærdeligt grimt ud.
    Han har gået til osteopat og fået akupunktur hver anden måned siden han var 10 uger gammel (dog holdt pause i 7 måneder i en periode), og vi blev enige om at pasgangen var blevet en vanesag for ham, så jeg har konsekvent arbejdet med at lærer ham at trave rigtigt, det har taget mange måneder, men nu er det meget sjældent han vælger at gå pasgang og bliver rettet med det samme, hvis han skulle gøre det.

    Sam låser ofte bagerst i ryggen, det er derfor han er afsted så ofte til osteopat, det har en vanvittig god virkning på Sam og han er helt "løs og let" i kroppen en lang periode efterfølgende. Vi har fået forskellige øvelser jeg skal arbejde med 3-4 gange om ugen, som skal styrke hans rygmuskler og udstræknings øvelser til at strække ryggen, så han bliver endnu mere smidig, end hvad han er nu.

    Hvis min hund gik 2 spor, ville jeg tror den er skæv eller har problemer med balancen. smiley



  • #12   22. dec 2018 Det er typisk det nederste af ryggen der er problemet v pasgang

Kommentér på:
Gakkede Gangarter

Annonce