{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Artikel, hundes evne til at nedbryde stivelse {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige i en svensk whippet-gruppe, stødt ind i et link til denne artikel om hundes evne til at nedbryde stivelse.
Den er desværre på engelsk, men værd at læse og giver måske en forklaring på, hvorfor nogle af os oplever, at vore hunde trives bedst på et kornholdigt foder, mens andre trives bedst med at spise kornfrit.

https://www.instituteofcaninebiology.org/blog/a-key-genetic-innovation-in-dogs-diet?fbclid=IwAR3ARgQ0zI2sun9Sj2eEtqnY7wzIr0HGkT3uck5vTURkqnwo09orauh1v70


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Artikel, hundes evne til at nedbryde stivelse
  • #1   26. dec 2018 Jeg har tidligere læst om samme emne, og det er bestemt spændende. Så burde man jo egentlig kunne se hvilke linjer der fungerer bedst med/uden korn?

    Men jeg undrer mig over at “pug” står som en af de primitive racer smiley


  • #2   26. dec 2018 Ja, men mon ikke den er beslægtet med pekingeser, der jo rent genetisk skulle være en af dem, som er tættest på ulven.

    Det kunne være sjovt, hvis folk oplever en sammenhæng smiley




  • #4   26. dec 2018 Emma - Helt enig, man skal kigge på hunden og fodre efter det.
    Det passer så meget godt her med whipperne.


  • #5   27. dec 2018 Dorit får foder med en hel masse korn og fiber i. Hun laver de fineste pølser. Hvis Bella æder hendes foder, skider hun noget der ligner hestepærer smiley

    Jeg ved i øvrigt at Bellas bror slet, slet ikke fungerer på kornfrit. Og Bella fungerer slet, slet ikke på korn.


  • #6   27. dec 2018 spændende studie. Tak for at dele

  • #7   27. dec 2018 Passer på min race.

  • #8   27. dec 2018 Jeg vil tro vores ligger mellem de primitive men jeg kan sige det bedre når der kommer svar om deres ophav fra Dog Genom. Jeg kender mange der fodre med råt og uden korn og har aldrig hørt om problemer.

    Ang. det med at fordøjelsessystemet ændres via domesticering: Jeg kan huske, da barf kom frem. Der sagde de det stik modsatte. At din hund er en ulv inden i. Det ved vi så nu er forkert, hvis dette studie holder.

    Det er næsten det mest overraskende for mig ved studiet. Jeg har på mine uddannelser fordybet mig i domesticeringen ved kat og hund især og dens rolle for tamdyrets udvikling. Det er første gang jeg for alvor ser fordøjelsessystemet nævnt på denne måde. Andre studier siger, at det er det system der tager længst tid om at ændre sig, og at en ulv og en tamhund derfor stadig er stort set ens hvis du åbner dem.

    Jeg synes derfor, at det er meget overraskende at de konkludere dette, omend det virker logisk. Det er noget jeg vil undersøge lidt mere. Spændende absolut


  • Leif K
    Leif K Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 15 Følgere: 16 Svar: 25
    #9   27. dec 2018 Jamen der er da også stivelse i kornfri hundefoder


  • #10   27. dec 2018 Enig Leif - jeg fodrer dog med råt. Min hund fungerer på det.
    Da han blev syg fik han Royal Canin hos en dyrlæge, det reddede hans liv. Og han fungerede på det. Senere fik han i en periode Gastro (tror jeg det hedder?) for at rette sine tal op og stoppe med at skide blod efter en forgiftning. Han fungerede på det.
    Han kan stort set æde alt og fungere på det ser det ud til.
    Så jeg har ved lige min hund svært ved at se, hvor han skulle ligge... men det er jo også blot et enkel individ.

    Jeg fodrer med råt, fordi min hund bedst kan lide det. Og så får jeg en sidegevinst ved aktivering ved selve det arbejde han gør ved at æde råt og gnave osv. Jeg tror han kunne leve af pap og fungere på det....nøjes... det er hunde gode til.. Men så igen... en gadehund får en ret skidt kost, og de bliver i gennemsnit 7 år. Så naturligvis spiller foder ind.

    Jeg er ikke hellig omkring mad. Jeg giver det der virker. Fordi alt tilsyneladende virker her, får han det, som han elsker. Det er mit behov der dækkes der


  • #11   27. dec 2018 Det er lidt spøjst med pudlen. Storpudel i den ene ende af skalaen og miniature pudel i den anden smiley

  • #12   27. dec 2018 Hunden er det første dyr der blev domesticeret, hvis vi nu kigger på de andre, fx heste, som kom til langt senere, så er det jo absolut en sjældenhed at dyrene kan klare sig på en "original kost". Det er jo netop kun nogle meget primitive racer og så oprindelige racer, som fx prezwalskihesten.
    Fx i USA og nogle steder i Afrika, hvor man har fået vilde heste pga løsslupne dyr, klarer flokkene sig kun lige. En gennemsnits sportshest, fx DV ville dø af sult, hvis du satte den på en mark og lod den overleve udelukkende på græs.

    Hvorfor samtlige hunderacers fordøjelsessystem skulle være bibeholdt i originaltilstand kan jeg ikke se. Jeg tænker det har været et reklameskub fra BARF folkets side, Lens.


  • #15   27. dec 2018 Emma det er det samme forskere normalt siger om hunde og domesticeringen men dette studie viser i hvert tilfælde noget andet

  • #20   27. dec 2018 Af de heste, du nævner, er det vel kun trakehner og hannoveraner, der vil gå ind under kategorien varmblod, eller er du også uenig i det, Emma?

    At du, Emma, mener der skal tales om korn pga min sammenligning, står for din egen regning. Jeg laver en sammenligning, som faktisk slet ikke nævner korn, og skal så pludselig have skyld for at bringe korn på banen også? Argh come on.

    At der er heste der alligevel trives på udelukkende græs på trods understreger jo kun din egen pointe, Emma, fra tidligere ang dine bc'er og korn, så det er jo super;)


  • #21   27. dec 2018 Men derudover, der er forskel på sået og dyrket græs og vildt græs ift hvad dyrene kan få ud af det. Ellers giver det jo ingen mening at vilde (tidligere domesticerede) hesteracer sulter i naturen.

    Nogle racer er bare bedre til at udnytte hvad der er. Derfor man fx begrænser nogle heste, fx islændere, hvis de går på kløvergræs. Den type hest vil så tilgengæld ikke have store problemer på Islands udyrkede og relativ energifattige græsarealer. Og det er jo smart:)

    Men nu baserer jeg jo også kun min viden på en lille erfaring og så grunduddannelsen til øko landmand, så der er grangiveligt nogen, der ved bedre. Fx Emma;)


  • Leif K
    Leif K Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 15 Følgere: 16 Svar: 25
    #22   27. dec 2018 var det en heste tråd ????

  • #23   27. dec 2018 Ja... vrinsk vrinsk... undskyld skal nok stoppe.... bare lige en sidste.... AS jeg tænker du kan have en pointe i det ned dyrket vs naturlig græs....

    studiet er i hvert tilfælde spændende. undskyld off topic


  • #26   27. dec 2018 Okay, men så underbygger du jo selv min oprindelige pointe, når du så skriver, at I alligevel var nød til at supplere jeres hestes kost;)

    Pointen: at dyrene har udviklet sig, deres behov - også (ifm trådens emne) ift fødevarer - er ændret og nu afhængig af mennesker.

    Hunden har også udviklet sig og har et anderledes fordøjelsessystem end den oprindelige hund/ulv/pre-hund.


  • #27   27. dec 2018 Og igen, jeg bringer ikke korn ind i debatten. Den står Emma selv for.

  • #30   27. dec 2018 Min ene race stammer fra England og foderet de får er primært fra engelske råvarer. Så det giver meget god mening ??

  • #31   27. dec 2018 Emma: jeg bringer faktisk ikke hestefoder ind i debatten. Jeg pointerer, at det ikke er så underligt, at hundes fordøjelse har forandret sig ifm domesticering, når andre domesticerede dyr har oplevet det samme:)

  • #33   27. dec 2018 Okay okay, heste skal måske, måske ikke have korn. Men er I ikke færdige med at debattere det? I kunne også oprette en tråd om hestefoder, hvis det er spændende for jer.

    Er det ok at jeg hopper tilbage til hund?

    Jeg tænker at det er direkte uklogt af evolutionen, hvis ikke hundemaver havde udviklet sig over de sidste mange tusinde år. Hvis man tager udgangspunkt i den mest udbredte teori om domesticering (ulv og hund har samme forfader, men har siden udviklet sig i to forskellige retninger - ulven blev ulv, hunden blev en paria) vil det jo være direkte imod al fornuft, at hævde at hund og ulv har samme fordøjelse.

    Men jeg synes det er interessant at man faktisk kan måle om den enkelte hund kan tåle stivelse eller ej. Særligt for de “religiøse” må det være en kamel at sluge smiley


  • #35   27. dec 2018 Lad os antage at hunde blev domesticeret for ca. 30.000 år siden. Èn generation er (højt sat) 3 år. Det vil sige at det er 10.000 generationer siden at hunden blev domesticeret. I min levetid har der været ca. 13 generationer. Bare for at give lidt perspektiv.

    Og jeg tror ikke at nogen skriver (hverken her eller i artiklen) at hunde har bedre af kulhydrat end af protein - eller hvorfor bringer du det ind?


  • #36   27. dec 2018 Synes, det er HELT fint, at tråden skal handle om hunde! Jeg skrev kun videre, fordi der blev ved med at komme indlæg, som virkede til at behøve svar.
    Det er fint at lukke hesten ned for min skyld, så vigtigt er det ikke - for mig:)


Kommentér på:
Artikel, hundes evne til at nedbryde stivelse

Annonce