{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.749 visninger | Oprettet:

Semilanghårede hanhunde der stinker af tis ... {{forumTopicSubject}}

Hey HG'ere

Jeg har kun meget lidt viden omkring det, at holde hanhund, så jeg har brug for en del hjælp, den næste tid ... år ...
Jeg har altid forsvoret, at skulle have en hanhund, så det er ikke et emne, jeg har sat mig ind i. Så jeg er bagefter på mange områder, hvor jeg får brug for jeres hjælp herinde.

Denne tråds problematik er dog ret ufarlig, omend irriterende. Der må være nogen der kender til det.
Er der noget som helst man kan gøre for ikke, at blive nødt til at bade hunden fra bryst til røv, flere gange i ugen, når den er semilanghåret, og løfter ben, når den tisser?
Vil det hjælpe at klippe lidt af pelsen, på maven, eller er det ikke noget man gør?
Jeg kan selvf. lære at leve med, at vovsen er lidt halvklam, (til gengæld er han supernuser, at se på) det meste af tiden, og derfor skal bades jævnligt, men var der nu et eller andet, jeg ikke lige havde tænkt over, så vil jeg da lige tjekke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Semilanghårede hanhunde der stinker af tis ...
  • #1   10. jan 2019 Jeg klipper Hugos pels på maven/bryst og fanerne bag på forben. Han er nemlig rigtig god til at tisse på sig selv smiley

    Førhen vaskede jeg ham efter tur, men synes kun lugten blev værre..

    Det hjælper at klippe pelsen, synes jeg. Og når han så begynder at lugte af tis, så er det ved at være tid til at klippe igen smiley


  • #2   10. jan 2019 Jeg klipper pelsen foran dillertjavs på Tucker og oplever ikke at han lugter af urin smiley

  • #3   10. jan 2019 Jeg klipper også foran tissetøjet og har heller ikke problemer med at Nemo lugter.

  • #4   10. jan 2019 Klipper pelsen på Bølle, så er der ingen lugtgener...

  • #5   10. jan 2019 De kan godt holde varmen alligevel?

    Jeg tror jeg vil prøve at klippe spidserne, da de ellers ret hurtigt bliver helt stive af indtørret urin.
    Det giver god mening, at klippe pelsen, men jeg var ikke sikker på, om det var noget man bare lige kunne gøre. Jeg har aldrig før skullet klippe, pels, negle eller andet, på mine hunde, så I må undskylde, hvis det er dumme spørgsmål, men jeg er virkelig spejlblank på det her emne smiley

    Han er ikke en hund der bruger specielt meget tid på nedre hygiejne, og jeg er vant til en vov, der var meget hys, på det område, og som derfor altid duftede dejligt smiley

    Der er meget at skulle vænne sig til hæh he.


  • #6   10. jan 2019 Jeg tænker, at det nemmeste vil være, at vænne dig til lugten smiley

    Spøg tilside. Jeg synes egentligt ikke, at jeg oplever at mine hanhunde tisser på sig selv. Til gengæld tisser de ofte på hinanden, og mine tæver, fordi alle 4 absolut skal pisse samme sted, på samme tid smiley
    Prøv at klippe pelsen lidt ned, hvis ikke det hjælper, vokser pelsen jo ud igen.


  • #7   10. jan 2019 Jeg barberer en lille håndsbredde foran åbningen. Så går strålen fri. Jo du kan bare klippe. Start med et mindre område og se om ikke det er nok.

  • #8   10. jan 2019 Tillykke med din nye hund smiley
    Hvad er han for en? Er da nysgerrig smiley


  • #9   10. jan 2019 Nårh ja, tillykke med hunden. Jeg er også nysgerrig efter at høre mere smiley

  • #10   10. jan 2019 Ann-Marie: Hæh he, ej det ville jeg aldrig kunne. Jeg er godt nok ikke sart eller, men tanken om, at mit rene sengetøj skal søles ind i gammelt urin, bvadr smiley

    Jeg har godt mødt de der hanhunde, der overpisser andre hunde, og hvad der ellers "står i vejen", om det er menneskers fødder/ben eller lign. Ihh det er irriterende og klamt. smiley

    Der er mange ting jeg skal til at lære, at leve med smiley Men en urinstinkende vov, bliver ikke en af dem smiley

    Der må klippes smiley


  • #11   10. jan 2019 Heldigvis er der ingen af mine hanhunde der letter ben op ad mennesker eller lignende. Men mine tæver er ofte så tåbelige at stikke hovedet ind under mine hanhunde, for at lede efter spændende dufte, og DET er dumt smiley
    Vi vasker ofte hoveder, efter gåturen smiley


  • #13   10. jan 2019 Takker smiley

    Jeg har ikke helt fundet ud af, hvad han egentligt er for en, racemæssigt.
    Det er en omplaceringsvov, på omkring et år (jeg håber jeg bliver klogere, når jeg får papirerne, så jeg kan få alt det praktiske sat i gang).
    Der er helt sikkert jagthund i ham ... deet er jo spændende ... Indkald bliver et mareridt, at lære ham hæh he.

    Men han er en god lille vovse. Han har et harmonisk temperament. Elsker alle mennesker, især børn, og alle hunde er også et hit. Ingen tegn på unaturlig usikkerhed, ressourceforsvar, egetkønsaggression, eller aggression overhovedet.
    Han elsker også katte ...

    Jeg er sikker på, at han er intelligent, men jeg kan ikke knække koden ... Jeg har haft ham en lille mdr. og han kan ikke lære noget så simpelt som sit ... så det bliver op af bakke.
    Hans styrker er helt sikkert især hans lugtesans, den bruger han helt vildt, det bliver sjovt, at finde ud af aktiviteter, hvor han kan komme til at bruge den, som aktivitet smiley

    Jeg tager ham med til en træner, når alt det praktiske er overstået, og så får jeg hjælp til, at finde ud af, hvordan han bedst lærer ting, for det er i hvert tilfælde ikke på den "normale" måde smiley
    Andre ting lærer han lynhurtigt ...

    Største ulempe pt. er at han er kryptokid, og jeg ved ikke i hvilket omfang (skulle ikke kræve operation), men det får min egen dyrlæge lov til, at tjekke op på ...

    Det er helt sikkert ikke den hund, jeg har gået og drømt om. Både hvad angår race, størrelse, og køn. Men jeg tror nu nok, at vi skal finde ud af det sammen.
    Der er så mange, der allerede elsker ham, så vi har en kæmpe opbakning, fra mange sider smiley

    Jeg skulle egentligt kun passe ham, lidt før jul og til lidt efter nytår. Men tidl. ejere har fået 2 nye "tavle"-hvalpe, og der er ikke rigtigt plads til, at de kan give ham den tid, som han fik tidl., så nu bor han her. De ville ikke engang se ham, inden de tog beslutningen i onsdags.
    Men før jeg har papirerne, føler jeg ikke helt, han er min ...

    Han hedder Ruffie ... men om han bliver ved med det, ved jeg ikke endnu. Jeg glemmer hele tiden hans navn, så det bliver Vuffie, Rufle, Rufus, og mest bare Ruffer eller Ruf smiley


    profilbillede
  • #15   10. jan 2019 Åh han ser sød ud smiley smiley

  • #17   10. jan 2019 Sikken en fin lille fyr smiley Tillykke med ham, det lyder som om, at det bliver en underholdende opgave at arbejde med ham smiley

    At han er kryptorchid, behøver jo ikke at betyde noget som helst. En del dyrlæger anbefaler kastration, da der efter sigende skulle være en forøget risiko for testikelkræft. Jeg ville personligt undlade at kastrere ham, specielt med den pels, han har.


  • #18   11. jan 2019 Takker

    Han er en skøn lille vov smiley

    Ang. hans kryptorkisme er planen heller ikke pt. andet end, i samråd med min dyrlæge, at lægge en fremtidig plan.
    Operation kommer kun på tale, hvis testiklen sidder et uheldigt sted, hvor den kan forårsage skade, eller der er andre tegn på mulige komplikationer.
    Vi vil få lagt en plan for, hvordan vi bedst holder øje med, at vi griber evt. cancer, så tidligt så muligt. Jeg mener risikoen er 14% højere for testikelcancer ...

    Jeg ønsker ikke, at gøre noget, der kan ødelægge hans sind, som en kastration jo nogengange kan, selv ved fjernelse af kun den testikel, der ikke sidder rigtigt.

    Jeg håber at få papirerne snart, så han kan komme til dyrlæge, tjekkes og vaccineres, omregistreres etc. Og så skal han jo forsikres.

    Jeg skal også ud at købe sele (han er med mig i Vojens 200+ km. på motorvej, og der vil jeg have ham i sele), halsbånd (har kun en kvæler) etc. til ham. Jeg købte snor den første dag.

    Han fandt selv kassen med Kias legetøj, den første dag han var her. På trods af det er lugttæt kasse med låg. Så legetøj, har han nok af smiley

    Men igen, jeg venter til jeg har fået papirerne. Jeg fik et hvalpebillede i går smiley


    profilbillede
  • #19   11. jan 2019 Han ser sød ud. smiley
    Og klip du ham lidt på maven, så er lugteproblemet løst. Medmindre han overpisser hans forben, men så må du bare skylle dem.
    Jeg klipper også Charlie på maven, fra tissetrolden og 10-15 cm frem.


  • #20   11. jan 2019 Jeg har til gode at have en hanhund, der lugter af urin, men jeg ville ikke have problemer med at studse ham lidt.

    Tillykke med ham. Han ser sød ud.


  • #21   11. jan 2019 Jeg har godt nok ikke det problem med Vaks, men kender folk, der klipper lidt af mavens pels for at komme det til livs.

  • #23   11. jan 2019 Hvor ser han sød ud smiley Tillykke med ham.

    Jeg gjorde ikke meget ved mine hanhunde. Jeg skyllede dem eller vaskede dem, når det var nødvendigt, men jeg synes ikke det var nødvendigt særligt ofte, og jeg synes heller ikke, de gik rundt og lugtede af urin. Måske var de gode til ikke at strinte på sig selv, måske var de bare gode til at holde sig rene.


  • #24   11. jan 2019 Tillykke, hold op han er sød smiley

    Jeg klipper også indimellem Atlas, men jeg synes, at det er værre med forhudsbetændelsessnask i hårene end tis. Så det kan være en god ide lige at tjekke, om han evt. skulle døje lidt med det. Det gør unge hanhunde ofte.

    Atlas er også kryptochid, og sidst jeg snakkede med dyrlægen, fortalte hun, at nyeste forskning viser, at der er lige så stor risiko for, at der er komplikationer ved operationer, som der er for, at hunden udvikler testikelkræft. Når han bliver ældre tager vi noget ultralyd af maven, for at se hvordan det står til med den, men indtil videre lader vi den bare være.


  • #25   11. jan 2019 En lille studsning måske ? - jeg har aldrig klippet eller barberet mine hanhunde, har bare vænnet dem til, at vi ind i mellem lige tørrer med en vådserviet eller en klud vredet op i mild sæbe. Har heller aldrig haft en hanhund med forhudsbetændelse, måske "afvaskningen" er en af grundene.....

  • #27   11. jan 2019 Jeg har aldrig oplevet det men for pokker en skøn hund! stort tillykke smiley

  • #28   11. jan 2019 Jamen Sanne, for sytten da. Og du har intet skrevet om det på FB........ Tillykke med ham smiley

  • #29   11. jan 2019 Jeg ville også bare klippe lidt af pelsen af. Vi har ikke selv problemet, selvom Ozzy har en del pels omkring mave og diller smiley

    Som Ann-Marie har vi tilgengæld en del gange oplevet hundene tisse på hinanden, fordi de er ligeglade med om den anden står samme sted og er ved at tisse smiley


  • #30   11. jan 2019 Tillykke

    Klip klip og vask ind imellem så opdager du det slet ikke.


  • #31   12. jan 2019 Mange tak. Han er også skøn smiley

    Sadie (katten) er ikke udpræget fan af ham, men hun tolererer ham bedre, end hun tolererede Kia, så mon ikke det kommer smiley
    Min familie elsker ham, de kan bedre med en vov af hans størrelse, end Kias.

    Han vil blive studset fremover, og så håber jeg, det løser hans lugtproblem. Ellers må jeg fortsætte med undervognsvask et par gange i ugen smiley

    Tak for alle lykønskningerne og rådene smiley

    Amalie: Jeg håber også, at det er den besked vi får. Men det kommer jo lidt an på, hvor den sidder fast.

    Mette: Jeg skriver ikke noget på FB, før jeg har fået hans papirer. Jeg vil ikke jinxe det smiley

    I må undskylde jeg forlod tråden, men mine forældre besluttede, at de ville komme forbi og renovere mit køkken (og hvem siger nej tak, til sådan et tilbud?), så der har været travlt her, de sidste dage. Det tog vovsen nu ret pænt. Men det var godt nok miljøtræning på fuldt drøn smiley


Kommentér på:
Semilanghårede hanhunde der stinker af tis ...

Annonce