{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
815 visninger | Oprettet:

Erfaring med hund og kollegie søges {{forumTopicSubject}}

Godaften herinde

Jeg er gammel bruger herinde og har ikke brugt min profil i mange år, men jeg tænkte at jeg måske kunne bruge den i forbindelse med at hjælpe en venindes datter smiley Hverken min veninde eller datteren har en profil herinde, og datteren står altså i et dilemma vedrørende hund og boligsituation, så jeg har lovet at spørge hvis jeg kendte nogen i lignende situation.

Min venindes datter er 24 år og bor pt hos sine forældre med hendes Rottweiler tæve på 2år. Hun har haft tæven fra hvalp. Hun har boet sammen med en veninde og dennes hund, siden hunden var hvalp, men grundet venindens sammenflytning med kæresten skal datteren nu have sit eget sted. Hun er studerende, så pengene er ikke til det vilde huslejemæssigt, så hun har kigget på kollegielejligheder. Hun har fundet en masse fine på 30-45kvm med tilladelse til hund, men hun er i tvivl om det kan gå, så spørgsmålene er som følger:

1. Hunden er jo en stor og tung hund, hvordan og hvorledes med trapper op og ned hvis det bliver en lejlighed i en opgang?

2. Hunden har boet i en villa med have, og nu hos forældrene med fritliggende hus og have. Der er ikke have til sådan en kollegielejlighed, og hun er derfor i tvivl om hunden vil kunne trives med at blive luftet i snor på grønne områder, når den altid har været vant til at have en have?

3. Hunden er ikke aggressiv, men vagtsom og ikke altid lige pjattet med fremmede mennesker (både voksne og børn), så hun er usikker på om konstellationen med kollegielejlighed og mængden af mennesker i sådan et område vil være for meget.... hunden kan dog sagtens føres i line i by uden problemer, men det er jo ikke hverdagskost som det ville blive i en lejlighed

4. Hunden er som sagt vagtsom, og giver lyd hvis der kommer nogen normalt. Er dog ikke en hund der gør dagen lang, bare fordi. Hun er i tvivl om det vil stresse hunden at der er lyde på den anden side af væggen, ude i opgangen osv - om det evt vil medføre klager hvis hunden gør (på trods af tilladelse til hund), og om det evt er noget den vil kunne vænne sig til i en alder af 2år?

Jeg har kendt min venindes datter siden hun var lille, og hun er en skøn og dejlig pige som er en meget dygtig hundefører og vil sin hund det bedste. Hun er dog samtidig lidt i en knibe da hun jo gerne vil have sit eget sted igen, og en su ikke giver råd til et hus på landet, som er det hun allerhelst vil.

Hvad mener I? Er det helt umuligt for hende og hendes søde hund? Er der nogen herinde der har erfaring med at bo i ungdomsbolig/kollegie med en hund, eller være flyttet dertil og som kan komme med lidt erfaring?

På forhånd mange tak, det er ikke sikkert jeg svarer hver enkelt, men jeg viser helt sikkert datteren jeres svar så hun kan komme nærmere en beslutning smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med hund og kollegie søges
  • #1   16. jan 2019 Jeg havde personligt aldrig taget en rotte med i en kollegielejlighed. Der kommer mange mennesker de steder ofte, som os ofte larmer.

    Selvfølgelig alt efter hvordan det ligger.

    Jeg har selv haft sheltie i ungdomsbolig, men den var mere et lille rækkehus frem for lejlighed (:


  • #2   16. jan 2019 jeg har boder med en 40 kg og en 8 kg hund på 45 m² og det var intet problem, begge opvokset i hus med have, men ende i lejlighed nede i byen område, meget vagtsomme hunde, som kun gøede til sidst når de stod foran døren.

    hun kan jo være heldig at få en ende lejlighed, så der ikke så mange mennesker der skal forbi, men tænker hunde kan vende sig til meget hvis hun selv er tryg der.

    hvis hun kan gå igennem centrum uden problemer, kan jeg ikke se at hun ikke kan gå op og ned af gangen med hunden. men ville besøg stedet også gerne om aften og mærke stemningen, og finde ud af om det et sted hun vil bo smiley


  • #3   16. jan 2019 Jeg bor på kollegie med min golden retriever.

    Vi boede i en kollegie-lejlighed på 45 kvm, da vi fik ham. Denne var der en lillebitte have med til, som han elskede at ligge i. For 4 måneder siden gik jeg fra min kæreste, og Atlas og jeg flyttede til et kollegieværelse på samme kollegie. Nu har vi 19 kvm, som er inklusivt eget køkken og bad, så her er småt og vi har ikke længere egen have, men jeg har ikke oplevet nogle problemer med ham. Jeg fik flere af møblerne med i bruddet, bl.a. sengen, og det tror jeg har gjort, at han nemmere har vænnet sig til det.

    Vi har været så heldige at bo i stuen begge steder, så det med trapper har vi ikke haft problemer med. Men jeg tænker ikke, at trapper bliver et problem, når nu hunden er udvokset.

    I forhold til turer har jeg kun indført en lille nattissetur, inden vi går i seng, hvor jeg før ville have sat ham i haven, ellers får han samme mængde motion som før. Det fungerer helt fint, men jeg kan også have ham gående løs flere steder, så han får stadig lov til at få strukket ud hver dag. Han elskede at ligge i haven før, men det virker ikke til, at han mangler det.

    Men man bor tæt. Atlas kan ikke lide andre hunde, når han er i snor, og det kan indimellem være svært at undgå andre, når man bor sådan et sted som her, men vi klarer os. Hvis hendes hun kan ignorerer andre, når den er i snor, så tror jeg ikke, at det bliver noget problem. Men den skal kunne vænne sig til lyde osv. fra naboer. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvor hun skal bo, men her er i hvert fald meget lydt, folk der holder fester på sjove tidspunkter, har studiegrupper på besøg osv. Jeg ville blive sindssyg, hvis min nabo havde en hund, som gøede hver gang nogen gik forbi lejligheden, eller hver gang jeg kom til at larme lidt. Gør den meget kan hun forventer klager. Bare fordi der er tilladelse til hund, betyder det jo ikke, at hunden må generer naboerne. Atlas siger stort set aldrig noget, men han har jo også været vant til at bo med naboer tæt på fra han var hvalp.

    Det, som jeg ser som det største problem, er at hunden bliver beskrevet som vagtsom. Det tror jeg kan blive svært, når man bor så tæt, som man gør på kollegie. Men hvis den er trænbar og rimelig hurtigt kan lære, hvilke lyde den skal reagere på og hvilke den ikke skal, og hvis den ikke føler, at halvdelen af kollegiet er dens territorium at beskytte, så tror jeg godt, at den kan lade sig gøre.


  • #4   17. jan 2019 Både Gaia og reiki havde boet i hus med have før jeg fik dem. Jeg boede i lejlighed, dog ikke et sted med så mange mennesker som et kollegie. Omstillingen til lejlighed var ret uproblematisk, men krævede dog, at jeg fandt andre steder, hvor de kunne løbe lidt uden snor.

    Men en rottweiler i kollegie er jeg ikke sikker på, jeg havde villet binde an med, ikke pga den manglende have, men pga den uro og mange mennesker, der ofte følger med sådan et sted.

    Hvor længe har hun mulighed for at blive ved forældrene? Hvis ikke hun gerne skal ud snarest, var det måske en mulighed at blive der en tid og skrive sig op til hvad der er af billige boliger, selvom der er lidt ventetid ift kollegie.


  • #5   17. jan 2019 Hmm, det kommer jo lidt an på, hvilket slags kollegie det er. Hvordan det er bygget. Jeg bor i ganske almindelig ungdomsbolig men her ville jeg ikke have noget imod det. Også selvom jeg ikke har have.

    Jeg ved dog ikke, hvordan det forholder sig andre steder, men med studieboligerne her i Århus fungerer det sådan, at du kan takke ja til en lejlighed i stuen med have - men hvis en anden person får dén, og en af de andre lejligheder bliver ledig i mellemtiden (det kan sagtens være én på 3. sal eller med huslejeændring) så er du forpligtet til at tage den "nye" lejlighed eller få slettet al din anciennitet.

    Så her skal man i hvert fald være forberedt på alle typer lejligheder, selv hvis man kun har sagt ja til en specifik. Og det er jo lidt træls, hvis man vil undgå trapper.

    Deciderede kollegier, af dem jeg har set, synes jeg i sig selv er lidt trælse, men kollegier kan jo være ret forskellige. Jeg ville nok også tage ud og undersøge området så godt som muligt.


  • #6   17. jan 2019 Det lyder ikke sådan helt optimalt, hvis hunden ikke er så vild med mange mennesker

    Hvis den står og gør, skal hun i hvert fald nok forvente klager, at der er tilladelse til hund, betyder kun at den må være der, hvis den ikke er til gene for andre.


  • #7   17. jan 2019 Jeg har aldrig boet på et kollegie, men ud fra hvad de andre skriver, tror jeg godt at der kunne opstå nogle problemer. Men igen som de også skriver kommer det an på rigtig mange ting. Det er svært at udtale sig sådan helt generelt.

    Nu ved jeg ikke hvor hun søger bolig, men i f.eks. Århus er der også ungdomsboliger som lægger i helt almindelige boligafdelinger, så selvom der selvfølgelig stadig er en del mennesker i sådan en afdeling er det måske lidt mere frit og afslappet hvis det ikke er i de største og mest tærbyggede byggerier i midtbyen.
    Jeg boede selv i en lille forstad til Århus, vores husleje var ikke høj fordi det var en ungdomsbolig, det var et rækkehus med have og 50 kvm. Overfor os i en af de almindelige rækkehuse boede der nogle med 2 rottweilere. Men man kunne sagtens gå en tur uden at møde en million hunde eller mennesker smiley
    Så hvis hun kunne få en ungdomsbolig der ikke var på kollegie ville det nok være at foretrække, dog så selvfølgelig i yderområderne af hvor hun søger. Hun kan jo også tage ud i de områder hvor hun søger og se hvordan det er, hvor tæt folk bor osv. Så kan hun jo vurdere lidt om det er et sted hun kan have sin hund med.

    Det kan selvfølgelig tage noget længere tid, hvis man kun har få steder på listen fordi man skal have hunden med, men det er det værd i sidste ende smiley


  • #8   17. jan 2019 Selvom man bor kollegie så er det jo ikke ensbetydende med at der er et mylder af mennesker rundt om en hele tiden smiley
    Jeg boede på kollegie med først en ruhåret fox, og da den faldt væk, købte jeg en Irsk Terrier (vagtsom men ikke udpræget gøende). Lejligheden var på 25 kvm og af typen 'tæt lav'. Der var ikke rigtigt haver til, men der var massere af græsplæner osv. Mødte min mand på kollegiet og vi klemte os sammen i en 1½ værelses på 35 kvm tror jeg det var. Her anskaffede vi også hund nr 2 (en irer til). Det sidste år vi boede der havde vi en 2 værelses på 50 kvm (ren luksus smiley ). Det var et populært kollegie for hundeglade studerende så man blev hurtigt en del af et FEDT netværk. Der var altid en eller anden der kunne passe hunden og tage den med på tur sammen med sine egne hunde, hvis man havde en lang dag på studiet e.l. Har stadig et par gode venner fra dengang smiley
    Der boede mange slags hunde på kollegiet og gøen var nu ikke et issue. Det var ikke hundene der var klager over, men folk der spillede høj musik kl bæ om natten. Både i min 1 værelses og i vores 1½ værelses boede jeg/vi på gang med en dobermann; Vagtsom og gøende race (det ved jeg jo alt om selv nu smiley ). Det var ikke noget issue.


Kommentér på:
Erfaring med hund og kollegie søges

Annonce