{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.554 visninger | Oprettet:

Maria G
Maria G
Tilmeldt:
18. okt 2018
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161

Vi får snart vores hvalp! 100 starter-spørgsmål :D {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Vi går og venter på at kuldet rammer de magiske 8kg og vi kan hente vores grosser-pige i Frankfurt.
Nu melder der sig imidlertid en masse spørgsmål.

Bur: Vi påtænker et bur (med helle/hygge/sove-funktion indendørs): Skal vi købe et bur der er stort nok til hun også kan bruge det som udvokset eller skal vi starte med et mindre?
-Skal vi købe et bur der også er egnet til transport i bil eller er det bedst med to forskellige? (Vi har stationcar)

Mad: Er der nogen der har link til en let-forståelig og overskuelig side om BARF? Evt nogen med noget grosser-erfaring eller anden stor race. Evt råd til alm foder? -Vi er blevet fortalt af en hundekonsulent at store racer skal man passe på med at give hvalpefoder for længe, for de skal helst vokse langsomt af hensyn til deres knogler, led og sener. Hun sagde i øvrigt at vi skal huske at give ekstra c-vitamin tilskud af samme årsag.

Hvilken sele/halsbånd skal vi vælge? Jeg kan læse mig til at H-sele er the thing. Andet jeg skal være opmærksom på?

Bedste fysiske bog (som jeg evt kan låne på biblo) om klikker-træning eller gode youtube-videoer om det?

Vi starter hvalpetræning i april i øvrigt.

Jeg kommer sikkert i tanke om flere spørgsmål lige om lidt smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi får snart vores hvalp! 100 starter-spørgsmål :D
  • #1   8. feb 2019 8 kg?? du mener vel 8 uger?

  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #2   8. feb 2019 Nej 8kg. I Tyskland er det sådan, så et kuld alle skal have nået 8kg (når det drejer sig om grosser schweizer sennen) førend man kan hente.

  • #3   8. feb 2019 Det lyder da godt nok sært, det har jeg alligevel aldrig hørt før!

  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #4   8. feb 2019 Tyske regler for pågældende avlsklub.

    Men det er ikke det jeg spørger om smiley

    Hvis nogen har gode råd eller viden om de spørgsmål jeg stiller, så vil jeg blive glad smiley


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #5   8. feb 2019 http://www.ssv-ev.de/documents/Archiv12.pdf
    Værsågod til de interesserede/nørdede


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #8   8. feb 2019 Jo de skal selvsagt være 8 uger også. Men ud af et kuld på 12 går der mere end 8 uger før det sker.
    Men det var ikke det jeg spurgte om smiley

    Og mange tak, vi glæder os rigtig meget smiley


  • #10   8. feb 2019 Tillykke med at I snart får jeres lille ny hjem smiley

    Jeg er glad for at følge Hundefodernørden på facebook. Der er meget god viden omkring BARF-fodring, også med en mere videnskabelig tilgang. https://www.facebook.com/hundefodernoerden/

    Af bøger har jeg været glad for Klik dig til succes af Christina Ingerslev og Karen S. Ulrich.


  • #12   8. feb 2019 Bur: Vi påtænker et bur (med helle/hygge/sove-funktion indendørs): Skal vi købe et bur der er stort nok til hun også kan bruge det som udvokset eller skal vi starte med et mindre?
    -Skal vi købe et bur der også er egnet til transport i bil eller er det bedst med to forskellige? (Vi har stationcar)


    Jeg købte et stofbur til min seneste hund, som var knap stort nok til at hun kunne bruge det som voksen. Det bruger hun i dag indenfor, hvor hun lige kan klemme sig ind smiley Og så har hun et "rigtigt" bur i bilen.

    Om du vil bruge bur eller gitter i bilen, er en smagssag. Jeg ville ønske at jeg havde vænnet min schæfer til at være i bur i bilen, i stedet for bare at have bagagerum og gitter. Hun har en irriterende vane med at stå eller sidde op når vi kører, og det er bare dumt i tilfælde af opbremsninger.

    Mad: Er der nogen der har link til en let-forståelig og overskuelig side om BARF? Evt nogen med noget grosser-erfaring eller anden stor race. Evt råd til alm foder? -Vi er blevet fortalt af en hundekonsulent at store racer skal man passe på med at give hvalpefoder for længe, for de skal helst vokse langsomt af hensyn til deres knogler, led og sener. Hun sagde i øvrigt at vi skal huske at give ekstra c-vitamin tilskud af samme årsag.

    Med mindre du virkelig har styr på dit pis med BARF, skal du ikke barfe en hvalp af stor race. Så få en professionel til at regne ud, både hvilke mængder, men i særdeleshed også kalk/fosfor-forholdet.

    Det er ikke dokumenteret at C-vitamin hjælper til langsommere vækst af knogler. Jeg ville dog gøre det alligevel, bare for at føle mig mere sikker i det. Du kan kigge på sådan noget som Luposan Gelenk Pellets, der både indeholder glucosamin m.m., men også C-vitamin. De fleste hunde synes at de smager lækkert (modsat pulver eller tabletter).

    Hvilken sele/halsbånd skal vi vælge? Jeg kan læse mig til at H-sele er the thing. Andet jeg skal være opmærksom på?

    Sele eller halsbånd er en religion. Jeg ville til enhver tid vælge en sele til en hvalp, men det er bare min personlige holdning. Man kan sagtens få seler der sidder godt. Vær OBS på om der er plads bag albuen, og at selen ikke hæmmer skulderens bevægelse. Nogle seler ligger også højt på struben, så den irriterer vejrtrækningen. Tag hunden med ud for at prøve selerne på, og vælg en butik med lidt faglig viden (og ikke fx Petworld eller Maxizoo).

    Bedste fysiske bog (som jeg evt kan låne på biblo) om klikker-træning eller gode youtube-videoer om det?

    Det kommer an på om du har trænet hund tidligere, og er bekendt med klikkertræning. Hvis du er helt ny, er Canis' e-mail kursus et godt sted at starte. Hvis du ikke er helt ny i gamet, er Morten Egtveds bøger ret gode, fx denne: https://www.gucca.dk/klikkertraening-for-din-hund-bog-p153855


  • #13   8. feb 2019 Vildt, jeg troede en Grosser ville veje over 8 kg, når de var de der 8 uger gamle smiley

    Sele, der har jeg en Balance Harness. Den kan indstilles på 6 forskellige punkter: https://shop.dogwise.dk/produkt/balance-harness-hundesele/

    Vi har bur i bilen til Quila. Og hjemme har hun også et stort bur stående, som hun bruger rigtig meget. Vi har taget lågen af og lagt tæppe over, så det er en hule. Hun sover i den det meste af dagen, når hun er alene hjemme (der er kamera overvågning, så jeg kan kigge ind til hende i løbet af dagen smiley )


  • #15   8. feb 2019 Balance Harness selen. Hun er 6 mdr gammel på dette foto, nu er hun lidt over 9 mdr og bruger den stadig

    profilbillede
  • #16   8. feb 2019 Min MB? Den er ikke i nærheden af armhulerne?

  • #18   8. feb 2019 Man kan sagtens finde seler, der sidder spot on. Som hverken gnaver, sætter sig i armhulen osv. Spørgsmålet er bare om man vil ofre hvad det koster og tiden på at finde den rigtige.

  • #19   8. feb 2019 Allerførst stort tillykke med den "lille" nye, reglen omkring vægt synes jeg da egentligt er helt ok, en sund og rask 8 ugers berner eller schweizer bør ligge deromkring eller over efter min mening. Selv min Sibbe, der er en lille berner og var den næstmindste i kuldet lå på 7,8 kg. som 8 ugers, hanhundene lå på ca. 8,5. Og en uges tid eller to med optankning af modermælk for at få en lille hvalp til at nå over 8 kg er en god tanke.....

    Nu er det godt nok berner, som jeg har - men så langt ligger trods alt ikke fra hinanden i størrelse og gørelse... smiley

    Jeg ville ikke barfe en hvalp af vores racetype, hvis ikke jeg i forvejen var 100% inde i det eller havde en meget kvalificeret rådgiver på hånden undervejs, vi har med racer at gøre hvor de korrekte byggesten til led, knogler og organer betyder enormt meget.

    I stedet ville jeg finde et foder, der netop er udviklet til hvalpe af store/gigantracer, f.eks. er der mange bernerejere der har haft gode erfaringer med Essentials The Beginning Large Breed, andre bruger RC Giant Junior med succes. Jeg ville så bruge det som basiselementet i deres daglige foder, f.eks. med 70-80% og så supplere med råt kød/ben, fisk, vådfoder og egnede rester. Så kan du variere deres foder, så de ikke bliver trætte af det, og med den gevinst at deres maver bliver mere robuste pga. den varierede fodring.

    Ved siden af ville jeg give et godt ledtilskud med glucosamin/chondroitin/MSM og enten med C-vitaminer inkluderet eller give dem ved siden af. F.eks. Solanum Flex HA Plus eller lign. https://www.svenskfodertilskud.dk/produkt/startpakke-hvalp


  • #20   8. feb 2019 Af seler, der har jeg primært anvendt Hurtta, de er lette, behagelige, hurtigttørrende mm. Med den første havde jeg netop problemet med, at den gik i armhulen, så vi droppede den hurtigt, bortset fra når de kunne løbe frit - men efter at vi købte Hurttas Activemodel med relativt bredt forstykke, så ligger den spot-on og vi er super glade for de gode egenskaber som den ellers har.
    Ellers kunne Dog Copenhagen være en anden mulighed. Med et bredt forstykke og en god stabilt siddende halsåbning, så sidder sådan nogle Y-seler godt, i hvert fald på vores store racer.


  • #21   8. feb 2019 Maj-britt: det er nok mig du tænker på mht at råfodre irske ulvehunde (:

    Begge mine egne drenge på 5 og snart 7, samt søsteren til den yngste og stankelben på 3,er alle råfodrede fra hvalpe.
    Ingen har haft vækstforstyrrelser, er alle vokset pænt og roligt.
    Det er vigtigt at være sikker i det, eller rådføre sig med en der er.
    Jeg har givet en hel del grønt oveni, et ledtilskud og C vitamin oveni, samt en god olie ind i mellem.


    profilbillede
  • #22   8. feb 2019 Man skal være meget opmærksom på, at Hurtas Aktive sele er meget bred mellem forbenene.
    De er så brede, at de gnaver i armhulerne på rigtig mange hunde.

    Jeg er med på Dog Copenhagen og Rufwear


  • #24   8. feb 2019 Anni, både berneren og schweizeren er ofte født med et godt "frirum" mellem forbenene, derfor sidder Active-selen ofte rigtig fornuftigt på disse racer.
    Det jeg synes er "problemet! ved Activeselen er, at selv i de små str. så er forstykket bredt og mange af de mindre eller mere højbenede og spinkle racer, der sidder den ikke særlig godt.


  • #25   8. feb 2019 #24
    Enig smiley


  • #26   9. feb 2019 MB: stykket foran er ikke bredere end resten af stykkerne. Altså de der 3 cm.

  • #28   9. feb 2019 M-B, som her, hvor selen tydeligt når ind i armhulen. Derfor droppede vi hurtigt denne sele, da hun var hvalp.

    profilbillede
  • #30   10. feb 2019 Det har jeg ikke spottet, at den gør.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #31   18. feb 2019 Hvor er I gode, tusind tak!!

    Vi har købt en H-sele, billig, til at starte med og køber så en ordentlig, når vi får hende hjem. Det er svært at vide hvordan en sele sidder præcist uden at have hunden.
    Jeg påtænker at købe Essentials Large Breed til hvalpe, men det kommer lidt an på hvad avler fodrer med. Det ser vi på når vi kommer derned på lørdag.
    Og så har jeg reserveret "Klik dig til succes" på biblio og regner med at læse den på vej derned i bilen (når jeg ikke har rattet that is smiley )
    -Jeg har i forvejen læst en del bøger om opdragelse og hundesprog og hvalpebehov og så videre.
    Vi starter hvalpetræning i april og der er styr på dyrlæge og vi har snakket med en hundekonsulent om indretning og opstart osv.
    Jeg mangler hundeforsikring, men jeg kan læse mig til at Agria er bedste bud og dem skal vi snakke med i morgen.
    Jeg er meget spændt og skide nervøs, fordi jeg så gerne vil gøre alting helt perfekt.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #32   18. feb 2019 Hvis nogen har gode råd til en 10 timers lang køretur med en hvalp, så kom frit frem smiley

    Vi regner med mange stop og masser af køkkenrulle hehe.
    Og selvfølgelig vand og mad.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #33   18. feb 2019 Nu hvor jeg læser mere om Agria og også har kigget på Dyrekassen, så hælder jeg godt nok mest til Dyrekassen. Min kæreste er ved at læse betingelser igennem. Så vidt jeg kan søge mig frem til herinde, så er der lige så mange med gode erfaringer med Dyrekassen og i tillæg også nogle med dårlige erfaringer med Agria.

  • #34   19. feb 2019 Jeg ville til enhver tid vælge Dyrekassen DK. Agria har en virkelig grum vane med, at lave vilde forbehold, ændre betingelser, ikke ville acceptere dyrlægernes diagnoser etc.

    Læs evt. Trustpilot. Der negative erfaringer med begge, men de alvorlige går på Agria, hvor mange af dem på Dyrekassen går på hundeejere, der ikke har sat sig ind i hvornår og hvad deres forsikring dækker ... Hvilket jo kun er deres egen skyld.


  • #35   19. feb 2019 Jeg er glad for Dyrekassen. Jeg kiggede også på Agria, da vi skulle vælge forsikring, men Dyrekassen var billigere og havde en bedre dækning for os.

    Og så husk at træk vejret dybt og nyd jeres hvalp, i stedet for at stresse over, at alting skal være perfekt. I kommer helt sikkert til at lave fejl, det gør vi allesammen, men det skal nok gå alligevel smiley .


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #36   20. feb 2019 Så er bur også indkøbt og stillet i bilen.
    Vi synes faktisk at vi ikke finder hverken Dyrekassen eller Agria helt optimale og vi vælger nok Tryg. De har bedre dækning. Min kæreste er helt skeløjet efter at have læst betingelserne i massevis.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #37   27. feb 2019 Så er hun her og nøj, hvor er det hårdt.
    Det vidste vi godt, så vi klarer os fint, men glæder os til fredag, hvor vi skal til dyrlægen og have vaccine, for så kan vi lige spørge om hun ser fin ud og få hende vejet osv.
    Og til på søndag hvor vi starter hvalpetræning med en teori-aften uden hund, hvor vi måske også kan stille nogle praktiske spørgsmål.
    Klikker-bogen er i øvrigt så super god at vi har planlagt simpelthen at købe et eksemplar til at have stående.

    Nå, nu til foder. Fra avler kom hun med Josera foder og det kan man ikke lige få i Dk. Desuden er det et junior foder og den hundekonsulent fra danske hundetrænere, som vi snakkede med, sagde at en så stor race ikke bør få juniorkost. Man bør gå direkte fra hvalpekost til voksenkost for at de ikke skal vokse for hurtigt.
    Nu kiggede jeg lige på Essential beginning large breed og der er står at man skal fodre med det til de når 13-18 måneders alderen. Men der står også at det er til hunde der som voksne kommer til at veje mere end 15kg.
    Så er det vel for filan ikke "large breed"?? En voksen hund på 20kg = large breed?
    Nej, vel?
    Så nu er jeg mega meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Vores Vida kommer til at veje omkring 60kg og hun er lige nu lidt over 10kg og 11 uger gammel.
    Hilfe bitte smiley


  • #38   27. feb 2019 Først og fremmest så mangler der da et billede af vidunderet smiley smiley

    Jeg er glad for, at I kunne bruge bogen. Jeg er også utrolig glad for mit eksemplar.

    Uden at være helt så meget inde i det med vægtklasser, så mener jeg, at en hund fra 20 kg og op til ? betegnes som stor (large) race, mens hunde som jeres går under gigant betegnelsen. Essentials er et rigtig godt foder til store racer, som helst ikke må vokse for hurtigt, men om det også gælder når vi kommer op i gigant racerne, det ved jeg ikke nok om, til at jeg vil rådgive. Det vigtigste er i hvert fald at de ikke vokser for hurtigt, for så kan de få mange problemer med bevægeapparatet.


  • #39   27. feb 2019 Sidst jeg købte hvalp, brugte jeg viiiiirkelig lang tid på det med foder. Jeg kan desværre ikke huske alle mellemregningerne, men jeg kom frem til at Essentials The Beginning Large Breed har den bedste sammensætning, hvis man vælger kornfri. Desværre har ingen af mine to hunde fungeret på Essentials, så jeg har skippet det igen. Men hvis din hund fungerer på det, så ville jeg uden tvivl bruge det.

    Der er mange meninger om det med at bruge hvalpefoder, eller i stedet bruge voksenfoder til hvalpe af store racer. Jeg har en svag erindring om en GD-opdrætter, der fodrede sine hvalpe med RC German Shepherd, som angiveligt havde den optimale sammensætning. Det var så før Essentials opstod, og det må stå hen i det uvisse om hun i dag ville bruge det i stedet.

    Og tillykke med hvalpen smiley Jeg synes der mangler billeder smiley


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #40   27. feb 2019 Tusind tak for svar Amalie&Atlas smiley

    Jeg tænker at jeg nærmere bør vælge en af Essentials voksenfodere så.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #41   27. feb 2019

    profilbillede
  • #42   27. feb 2019 Maria, tjek lige dette inden du går på voksenfoder:

    https://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/def/fodring-af-den-hurtigtvoksende-hvalp/


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #43   27. feb 2019 Hvordan sætter man flere billeder ind i et indlæg? smiley

  • #44   27. feb 2019 Man kan kun sætte et billede ind pr. indlæg smiley

  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #45   27. feb 2019 Perfekt, A med Bomstærk og Tykke!
    Jeg har lige læst det og har taget screenshot af de to beregningseksempler, så jeg kan tage det med ned i butikken og sammenligne smiley


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #46   27. feb 2019

    profilbillede
  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #47   27. feb 2019

    profilbillede
  • #48   27. feb 2019 Den første artikel linker til den her nede i bunden:

    https://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/def/fodring-af-hvalpe/

    I den her artikel, gør de faktisk op med myten om at giganthvalpe skal på voksenfoder. Om det er helt rigtigt, ved jeg ikke. Men jeg tænker at der kan være noget om snakken, særligt med hensyn til den udvikling der er sket med hundefoder over de sidste år.

    Var det min hvalp, ville jeg ikke turde gamble. Jeg ville bruge hvalpefoder til store racer, og give tilskud af C-vitamin.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #49   27. feb 2019 Men, A med Bomstærk og Tykke, findes der ordentligt foder som er afpasset hvalp/junior af gigantrace eller er large breed fint nok, tror du?
    Jeg tror at jeg køber en sæk Essential i dag nemlig og så spørger vi også dyrlægen på fredag.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #50   27. feb 2019 For de værdier (Calcium 0,8% og fosfor mellem 0,6 og 0,75%) passer jo slet ikke med large breed puppy

  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #51   27. feb 2019 Umiddelbart er det eneste jeg lige kan finde med et nogenlunde lavt calcium-niveau og et forholdsmæssigt indhold af fosfor faktisk Royal Canin Giant Puppy.
    Der er stadig for meget calcium i, men det er bestemt mindre end i de andre fodere jeg har kigget på.


  • #52   27. feb 2019 Puhhh, jeg kan godt huske at det også gav mig grå hår. Og jeg tror nok at jeg fandt et svar et sted, som pegede på at det med kornfri kunne rykke på nogle af værdierne, men jeg kan simpelthen ikke huske hvordan det hang sammen.

    Men nu fandt jeg denne: https://www.dogfoodadvisor.com/best-dog-foods/best-large-breed-puppy-food/

    En af de typer der anbefales, er så vidt jeg kan se, den der i DK hedder Real Nature Wilderness, som man kan få i Maxi Zoo.

    Og deres regnemaskine i bunden, som egentlig er ret smart, hvis man sammenligner med skemaet længere oppe på samme side: https://www.dogfoodadvisor.com/calcium-content-analyzer/


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #53   27. feb 2019 Hvor er du god, A! Tusind tak!

  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #54   27. feb 2019 Dog synes jeg at 1,6% calcium lyder af meget, så jeg hælder godt nok til Royal Canin.
    Har du noget dårligt at sige om dem?


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #55   27. feb 2019 Rent faktisk, så lyder, hvis jeg nu lige skal gå efter det der calcium-niveau, Kingsmoor med kylling, som er på tilbud til whooping 175kr i denne måned, lidt bedre, i det calcium kun er på 1,1%. Jeg overvejer at købe det og så spørge dyrlægen fredag.
    Eller Royal Canin. My God, jeg er gråhåret om en uge haha smiley


  • #58   27. feb 2019 Maria, er det ikke voksenfoder, den kingsmore?

    Google, det er original, den er ikke til hvalpe


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #59   27. feb 2019 Salla, jo det er det. Det er fortsat uafklaret om det er en dårlig idé eller ej.
    Jeg ved jo desværre ikke super meget om foder, nu gik jeg bare ud fra det link som AmB&T gav mig, hvor der stod om vigtigheden af calcium og fosfor. Hvis det står til troende, så er det vigtigere end om det er hvalpe/junior eller voksenfoder.
    Men altså. Jeg famler jo lidt i blinde her.
    Det er godt nok ikke mange producenter der gider at skrive kalorie-indhold på deres foder smiley


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #60   27. feb 2019 Hej Kenzie. Tak for det indlæg, det afgør da i hvert fald at det ikke skal være Kingsmore smiley

  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #62   27. feb 2019 Nå, det blev denne. En lille pose, så vi kan se om hun kan lide det. Og så spørger vi også lige dyrlægen på fredag, hvor hun skal vaccineres.
    https://www.eukanuba.eu/products/dog-food/natureplus-natural-puppy-food-lamb


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #63   27. feb 2019 Shit, hvor bliver jeg egentlig irriteret over at, når man spørger om ting (i denne forbindelse på et hundeforum på Facebook og ikke herinde) at ligegyldigt hvad man gør, så er det nogen der synes at det er heeeelt forkert.
    Det er nærmest som om det er en religion for nogle og deres sandhed er den eneste rigtige.
    De siger at hvis jeg ikke fodrer raw, så gør jeg det forkert og i stedet for at fortælle mig hvilket tørfoder jeg midlertidigt kan købe, indtil jeg måske får bedre styr på raw, så siger de bare at det er noget dårligt foder og det ville de ikke købe. Og at jeg skal tjekke ingredienserne.
    Jamen, jeg spørger jo fordi jeg ikke ved hvad jeg skal tjekke, altså?
    Ville det ikke være bedre at fortælle mig hvad jeg skal købe istedet for at fortælle mig at jeg gør det forkert?


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #67   27. feb 2019 Maj-britt, ja online. Jeg har ikke set det i nogen butik.
    Og jeg aner i øvrigt heller ikke om det er lødigt foder eller ej.
    Men jeg er blevet kontaktet af en, som ved hvad han taler om og fremover bliver det Acana.


  • #69   27. feb 2019 Fuldkorns maj smiley fedtegrever? smiley

  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #70   27. feb 2019 Maj-britt. Det ved jeg godt. Med fremover mente jeg i nærmeste fremtid.
    Lige nu har vi rigeligt at gøre med at gøre hende tryg, aktiveret, renlig og sovende om natten.
    Når jeg selv får en fuld nats søvn igen og rent faktisk både kan tænke og måske også huske, så kan jeg koncentrere mig om at variere og indføre noget raw osv.
    Men ikke lige den første måned.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #72   1. mar 2019 Tak, denhvidehund, det er en rigtig nyttigt hjemmeside!
    Jeg kan se at Acana scorer fint, det er dejligt og så må jeg læse mere, når min hjerne ikke er præget af manglende søvn smiley


  • #74   29. apr 2019 Lidt siden sidst, men hvordan går det med smuksakken, Maria? smiley

  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #75   29. apr 2019 Tak for at spørge, Kirsten smiley
    Det går rigtig fint. Vi har lidt issues med napperi og hoppen op og vi går og lurer lidt på at tage et par privattimer med en hundetræner for at komme det til livs. Vi vender ryggen til hende og ignorerer hende når hun hopper op, men kors hvor går det langsomt fremad.
    Hun er egentlig lærenem, men svær at få opmærksomhed fra når hun er optaget af noget. Hun er 20 uger og 18kg tung og er dejlig nem at se på om hun skal have mere/mindre mad. Vi fodrer halv tør, halv rå og supplerer med rå æg, frugt og grønt og tyggeben.
    Hun glædes-tisser stadig, men ikke så slemt. Hun lækker desværre stadig i søvne, men er ellers renlig. Jeg kan se på Facebook-grupperne for racen at det med at tisse lidt når de sover er meget normalt det første års tid.


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #76   29. apr 2019

    profilbillede
  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #77   29. apr 2019 Vi kan i øvrigt konstatere at det med at racen har "tør mund" og derfor ikke skulle smaske så meget når de vasker sig selv passer smiley Super dejligt!
    Hun er rigtig god til at køre i bil nu og hun elsker mennesker og passer fint på når der er små børn. Hunde og voksne mennesker er lidt sværere, hun bliver nemt overgearet. Vi har for nylig overstået hvalpetræning og skal snart i gang med et nyt hold hvor der forhåbentlig er lidt mere substans på øvelserne.
    Naboen har fået en schæferhvalp og de er glade for hinanden. Det er rigtig dejligt smiley


  • Maria G
    Maria G Tilmeldt:
    okt 2018

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 161
    #79   29. apr 2019 Kenzie, vi valgte Acana. Det fungerer umiddelbart helt fint. Vi vil dog stadig helst hen til 100% raw på et tidspunkt. Mest for selv at vide præcis hvad der bliver puttet i vores hund.
    Oh tak, vi er også selv ret vilde med hende smiley


  • #80   29. apr 2019 Hold da op, hvor er hun lækker - og det lyder som om i er på rette vej. God ide med kombineret fodring, og så kan man jo efterhånden skifte ud med mere og mere råt, når hun vokser til.

Kommentér på:
Vi får snart vores hvalp! 100 starter-spørgsmål :D

Annonce