{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.636 visninger | Oprettet:

Hundesøgning- opgiver snart {{forumTopicSubject}}

Er jeg den eneste, der har prøvet at føle det vældig op ad bakke at finde den helt rette vaps... ender jo med at være hundeløs for evigt altså smiley

Først er der jo hele dilemmaet med bare at finde en opdrætter der bruger sine hunde aktivt til et eller andet - næsten hvad som helst - ud over udstilling. Dernæst skal sundhed og alt det andet så også være ok.

Havde kig på en planlagt parring, hvor jeg har mødt tæven og godt kunne lide den, faren er på papiret i hvert fald fin. Men der er så flere overflyttede hunde i anerne og dermed reelt ukendt data bagud (de overføres jo med blanke aner), så den sprang jeg over.

Har kigget på en del opdrættere i Sverige og skrevet med en håndfuld. Flere umiddelbart spændende parringer, men så kigger man nærmere og ved to af de planlagte parringer er HD-resultaterne ikke ret god. Tæverne selv har C-hofter og både søskende og tidl kuld har C og enkelte dårligere, ingen med bedre. Ikke sikker på, hvorfor man betragter dem som oplagte til avl, selvom de er gode på andre punkter (brug, sind osv)

Næste virkeligt spændene parring på alle måder - tæven gik tom og opdrætter ved ikke helt endnu, om hun vil forsøge samme match igen eller prøve noget andet. Vælges der anden han, er det jo ikke sikkert jeg stadig finder det interessant...

*suk* synes sgu det er lidt op ad bakke. Det er jo ikke ligefrem fordi der ikke fødes ret mange pudler, men synes det er lidt op ad bakke lige nu... og jeg saaaavner at have hund altså smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundesøgning- opgiver snart
  • #2   16. feb 2019 Dejligt du har lidt mere held end jeg - skal holde fingrene krydsede smiley

    Jeg håber virkeligt, at opdrætteren med tæven der gik tom, ender med at ville forsøge den kombination igen. Både han og tæve har lavet hvalpe tidligere (Men ikke med hinanden) og nogen rigtig fine hvalpe i øvrigt. Så kan jeg godt leve med at måtte vente til sidst på året med hund... Men det afhænger jo helt af, hvad hun ender med at beslutte.


  • #5   16. feb 2019 Altså, hvis alt går galt kender jeg en dejlig schæfertæve på knap 4 år, der har brug for et nyt hjem smiley


  • #6   16. feb 2019 CH - sådan noget må du ikke sige. Efter at have været hundeløs siden oktober skal der ikke ret meget til at friste smiley

    I mangel af vovse at lege med har jeg kastet mig over min mors JRT, der ellers var helt blank når det kom til indlæring af noget som helst, men nu kan alverdens totalt nytteløse tricks... Bare fordi man da liiige kunne bruge 5 min på lidt træning, når nu man alligevel er der. Max bliver verdens mest veltrænede JRT hvis ikke jeg snart får hund. smiley
    - terrier siger jeg bare... Jeg har aldrig ønsket mig en terrier, men nu er det lige før lille Max gerne måtte flytte ind hehe


  • #7   16. feb 2019 MB- dejligt hvis man har det sådan. Jeg synes bare ikke kun det er et spørgsmål om den rigtige opdrætter, men også det rigtige kuld.
    Der er masser af dygtige pudelopdrættere og også nogen med hunde, jeg godt kan lide. Men det hjælper jo ikke, hvis ikke jeg er lige så vild med hanhunden de sætter den sammen med, eller hvis jeg kan lide 2 ud af 3 af deres hunde, og det så er den der 3. hund, de får parret smiley

    Ved pudlen synes jeg også, at udvalget falder, når man sætter som krav, at brugen også prioriteres.


  • #8   16. feb 2019 Haha, desperate handlinger smiley

    Prøv at forestille dig denne omgængelige tæve - kan med hunde, kan med mennesker - som er grundtrænet af en kvinde, der synger for den og taler med den hver dag.
    Frisk hund, der higer efter at arbejde, men som skal have noget andet at give sig til end lige IPG...

    I daglig tale hedder hun Uffe - og er fotograferet og det hele smiley

    Altså ikke for at lokke eller noget smiley


  • #9   16. feb 2019 CH og TS, undskyld for OT, men hvorfor hedder det pludselig IPG?

  • #10   16. feb 2019 Eller er det IGP? smiley

  • #11   16. feb 2019 Det er FCI, der brillerer med et nyt prøveprogram med et ton af forkortelser, som ingen kan finde ud af.
    Herunder IGP.. jeg skrev forkert smiley

    Internationale gebrauchshund prüfungsordnung...

    Det er til at kaste op over..


  • #12   16. feb 2019 Ah okay, jeg så nemlig at en af de grupper jeg er medlem af på FB, skiftede navn til IGP udstyr og nu så jeg så at du også nævnte det.
    Men tak for svar smiley
    Og undskyld til TS smiley


  • #13   16. feb 2019 Helt i orden Zenta smiley

    CH - du er ikke fair... Ikke fair overhovedet smiley


  • #14   16. feb 2019 smiley

  • #20   16. feb 2019 kh sikke dog en kær hvalp

  • #22   16. feb 2019 Jeg kender det ja.
    Når man endelig er klar parat til køb af hvalp.
    Så ved man pludselig ikke hvad man vil have. Og man kunne jo også kigge på dit og dat og noget helt andet.


  • #23   16. feb 2019 Michelle. Hvad forventer du at den kan bruges til?

    Jeg kender en, som har en storpudel. Hunden er udstillingschamp. og på det Danske landshold (eller har været)i HTM.


  • #24   16. feb 2019 Ginne - Jep, lige præcis. Og har man endelig besluttet sig, så sker der et eller andet, så det ikke dur alligevel *suk*

    Jeg er helt forundret over hvor nemt det var med reiki i sin tid. Der dukkede den perfekte hund bare op lige på rette tid smiley


  • #25   16. feb 2019 Jeg skulle også lige til at spørge CH. Den tæve lyder forresten virkelig lækker! Vi mangler dog ikke ligefrem en hund smiley !

    Det lyder godt nok op ad bakke, at finde en tilfredsstillende puddel smiley Jeg ved at det godt kan være sådan i nogle racer, det var dog ret nemt for os at finde en matchende hund begge gange, det faldt ligesom bare på plads. Det skal det nok også gøre for dig, på et tidspunkt! smiley


  • #26   16. feb 2019 Nope, jeg er så heldig at jeg ved hvor næste hvalp skal være fra. Begge tæver er fra de linjer jeg gerne vil have gode hanhunde der er valgt til de næste kuld er fine. Så når der kommer et kuld, der passer med familiesitutionen (har en søn på 9 måneder og han skal lige være lidt ældre) så slår jeg til smiley

  • #27   16. feb 2019 Mette - jeg søger mellempudel smiley

    Sådan groft sagt er det jeg søger en mellempudel, gerne i den store ende (Men det er ikke vigtigt, bare en bonus) ud af sunde linjer (testet for minimum HD, PL + øjne). Skal være brugt aktivt i hundesport af den ene eller anden slags - fordi det så er noget nemmere at spørge ind til, hvordan den er at arbejde med osv. Der er nemlig ret stor forskel på, hvor ihærdige/vedholdende og motiverbare de er, har jeg erfaret efter snakke med folk/opdrættere det bruger deres pudler. Alle pudler er jo trænbare og intelligente - men ikke ens. Og det er vigtigt for mig, at opdrætter vurderer og prioriteter det i sit opdræt.
    Sindet skal være i orden - ingen nervøsitet og forsigtighed overfor omverdenen.
    Og så skal jeg jo sidst men ikke mindst kunne lide hunden, men det finder man jo først ud af ved besøg smiley

    Det er sådan lidt groft sagt hvad jeg søger...


  • #28   16. feb 2019 Milla - der er masser af gode, sunde pudler, det afhænger jo bare af, hvad man vil have... og at lige DET kuld så også planlægges, når man søger smiley
    Sidstnævnte er jeg vist ikke så heldig med pt.

    Mette - jeg er misundelig smiley

    Nogen dage overvejer jeg, om man bare skulle finde sig en dejlig labbe e.l. istedet - eller måske en vis 4-årig schæfertæve smiley


  • #29   16. feb 2019 Jeg kender det godt. gik væk fra bc fordi de kuld jeg var interesseret i var solgt før fødsel

  • #30   16. feb 2019 Aslan - er det ikke bare at skrive sig op til et interessant kuld, når det planlægges og så vente på fødsel.
    Tænker ikke jeg ville skifte race lige på den baggrund. Men det hænder, at jeg overvejer at vende retur til aussie, fordi jeg synes, det er svært at finde lige den pudel jeg vil have, også fordi det jo er en ny race fir mig, så netværket er lidt sparsomt.


  • #31   16. feb 2019 Michelle: Jeg har løsningen på dit problem smiley
    Du skal da bare have 2 hunde smiley smiley
    Du henter den schæfertæve, som mangler et godt hjem nu, og så har du lige pludselig alverdens tid til at finde den helt perfekte puddel smiley

    Jeg tænker, at jeg selv kommer til at stå i næsten samme situation som dig, når jeg vil have bullmastiff, for jeg kommer til at kigge i hele Europa for at finde den “perfekte” hund. Men jeg har dog fordelen af, at jeg begynder at lede, inden mine små hunde er væk.

    Håber at “jagten” på den perfekte hund lykkes !!


  • #32   16. feb 2019 Må desværre kun have en hund her smiley

    Og jeg vil heller ikke have to hunde i fremtiden - jeg ved godt, at normalt går det super og de har glæde af hinanden osv. Men de sidste mange år har jeg haft to hunde, der bare levede under samme tag. De var ikke venner, de legede ikke sammen og de havde helt klart begge hellere undværet hinanden. Ikke at de sloges konstant eller noget, men de krævede SÅ mange rutiner og hensyn for at trives under samme tag... never ever again. Vil hellere bare give en enkelt hund fuld fokus og så have et par gode hundekammerater til den smiley


  • #33   16. feb 2019 Så håber jeg, at du finder en fantastisk kombi i løbet af ingen tid !!

    Har du overvejet at kigge mod Østeuropa ?
    Èn af mine veninder har en lækker mellempuddel fra Letland smiley Han er lige blevet 10 år, er sund og rask, og har super fedt sind. Godt nok af udstillingslinjer, men måske der findes folk som bruger dem i Østeuropa ?


  • #34   16. feb 2019 Jeg synes at som nu, hvor jeg har en hund på næsten 3 år, er der rigtigt mange kombinationer, som tiltaler mig.

    Når han bliver 5-6 år, så er der med garanti INGEN - for det er der, hvor jeg skal begynde at se mig om efter den næste malinois smiley

    Jeg går så lidt i købstanker med noget "kan fange en masse mus / rotter", istedet for at købe en kat. Det vil i så fald blive en hund fra et internat, gerne den grimmeste og den der havde stået der længst ..
    Eller en renracet terrier ...
    Ved sq ikke - måske jeg bare skulle nøjes med en kat smiley


  • #35   17. feb 2019 Michelle ikke min måde at købe hund smiley jeg vil se den først

  • #36   17. feb 2019 Martine husker ikke helt, men overvejede du nogensinde en Parson Russel i stedet for Jack Russel?

  • #37   17. feb 2019 Ann- Marie - det er pudler, det er alt sammen udstillingslinjer. Egentlige brugslinjer findes ikke. Så jeg vil blot have, at opdrætter bruger sine hunde til et eller andet, så det er til at få en snak om, hvordan de er.

    Aslan - der er jo ikke købspligt. Jeg var skrevet op til en hvalp fra den tæve der gik tom. Var der nu ikke kommet en jeg kunne lide, så havde jeg jo bare ikke købt.

    Martine - Ja det ville være helt typisk, at alle de spændende kombinationer er som sunket i jorden til den tid.
    Jeg har indtil nu kun haft omplaceringshunde, så denne gang skulle det gerne blive en hvalp. Selvom jeg godt kan blive fristet en gang imellem.


  • #39   17. feb 2019 Christina - synes det er nemmere med en race man kender godt. Ved både islænder og aussie er der linjer jeg ved jeg aldrig ville købe fra og linjer, hvor jeg nærmest altid ville være interesseret. Derudover kender jeg jo nogen opdrættere og ved, hvad det er, de avler efter.
    Ved pudlen er jeg mere på bar bund. Internettet er jo taknemmeligt, man kan skrive så meget, der ikke nødvendigvis holder stik i virkeligheden


  • #41   17. feb 2019 Jeg har også en god idé om, hvad jeg vil have og synes egentlig ikke kravene er skyhøje. Men det er svært at finde alligevel åbenbart. I hvert har det været sådan ved næsten alleplanlagte parringer jeg har kigget pp, at hvis deres prioriteter vedr sind og brug har matchet mine, så har det set sløjt ud med sundheden smiley

    Så måske allivel sådan en fældende aussiefætter - der er et lækkert kuld på vej til marts smiley


  • #42   17. feb 2019 Åh Michelle jeg håber nu at du finder dig en puddel smiley

  • #43   17. feb 2019 ventede 3 år på min den nye ?? så ja den rette hund kan tage flere år..

  • #44   17. feb 2019 Åh jeg forstår dig Michelle.

    Det var derfor jeg i sin tid begyndte at opdrætte og lave mine egne smiley
    Men det er jo bare ikke alle forundt og kræver jo stadig man finder den helt rigtige hund i første omgang.

    Men dejligt at læse hvor meget du går op i det, det varmer opdrætterhjertet!

    Inden jeg fik Chut havde jeg ledt i et par år og hver gang jeg fandt noget interessant, så kom der en hanhund på tæven jeg bare ikke kunne lide overhovedet - Eller sundheden var so-so og ikke noget der lige var tjekket.

    Lige ledt efter en hund igen, da vi ikke var sikre på om Chut kommer tilbage i arbejde igen (det gør hun heldigvis) og jeg fandt.... Ingenting! Absolut ingenting. Nada, nul og nix jeg gad have og ledte i hele europa. smiley

    Så besluttede mig at lave et kuld igen, med samme forældre som sidst, for ved de fungere arbejdsmæssigt på den måde jeg har brug for og samtlige hvalpe er røntgenfotograferet fri for alt.
    Så må den lækre hanhund jeg har haft kig på i læææænge vente til min unge er klar til et kuld og jeg har hunde nok og kan tillade mig overfor mig selv, at lave en "bonus hvalp" smiley

    Men det er bare mega, mega svært og er der ikke det ene, så er der det andet galt.


  • #45   17. feb 2019 Michelle der er desværre skrevet op i så lang tid i forvejen at der er for lang venteliste. Det bliver bare ikke min måde at købe hund og det er jo fint smiley så gør jeg det på en anden måde men det er svært at få en hvalp på min måde så tager nok en voksen igen.





  • #46   17. feb 2019 Martine du skal da have en fox

    profilbillede
  • #47   17. feb 2019 menellis håber da ikke der er sket noget med chut? hun er en af dks mest fantastiske bc. Elsker den hund på job

  • #48   17. feb 2019 Lens - Hun har været halt on/off siden oktober hvor hun lavede noget jeg ikke så men bare skreg og kom halt ind, så vi har været igennem to CT scanninger, en MR scanning, udtagelse af ledvæske to gange, et hav af røntgen billeder osv. osv.
    Stakkels Ulrik fra Århus var snart gråhåret, men nægtede at give op. smiley

    Og han fandt så til sidst en sene i håndroden der går til den ene tå den er gal med. Så vi håber støttebind ved al arbejde i en periode kan gøre hende haltfri, evt. en speciallavet støtteskinne.
    Ellers ryger tåen. Men pt. er hun haltfri med hendes fine bandage på, så det ser lovende ud!

    Var jo lidt i panik for læmmesæsonen starter i Maj og det er lige tidligt nok at have Chess med som ene hund, da fårene virkelig kan være stride og tæve hundene. Så vil gerne vente med den tjans til hundene er ret så færdige i deres træning og har en del erfaring. Men ser heldigvis ud til at Chut er klar, så Chess har backup i mutti smiley


  • #49   17. feb 2019 åh det var godt nyt! sikke et hårdt forløb og så for hende som elsker at arbejde

    rigtig god bedring smiley


  • #50   17. feb 2019 Hold op hvor er i heldige at i ved hvad i vil have. Jeg ved kun hvad jeg ikke vil have smiley

  • #51   17. feb 2019 #36

    Jeg tror vist jeg fandt frem til, at de var lidt mere tempererede end JRT´en?
    - og derfor valgte dem fra. Men seje små slyngler at se på smiley

    Na, en fox er for stor, Lens - min kollega har en, glathåret, og jeg er SÅ fan af den. Men den er lige stor nok smiley


  • #52   17. feb 2019 Det er ellers lige en hund for dig smiley

  • #53   17. feb 2019 Det er bestemt en fin hund, men .. ja, for stor altså ..

  • #54   17. feb 2019 Parson'en da skøn. Ville passe perfekt. De 2 opdrættere jeg. Kender, laver super søde hunde og ja det er da terriers, men det er da i dén grad velafbalancerede sofakartofler også. Men det variere jo fra hujd til hund. Min den ene sealy (10 år nu) tænder helt sindssygt på mus og rotter. De andre glor lidt underligt på hende. Vores gamle han jagede også med stor lyst. Tror nu bare du skal tage rundt og besøge nogle opdrættere og danne dig din egen opfattelse.

  • #55   17. feb 2019 #54

    Seriøst?
    Jamen, det lyder da ret interessant, for som sagt så har jeg altid hørt, at de stod højere i tændingen end JRT´en, og at de krævede noget mere.
    Opdrættes de iøvrigt i DKK, eller hvilket forbund skal man kigge hos, for at få en sund og rask en, hvis det kommer dertil?


  • #56   17. feb 2019 Det er ikke min opfattelse. Jeg fornemmer at der er drift, hvis du fremelsker det. Den ligger der selvfølgelig, men provokerer du den ikke, så har hunden heller ikke umulige behov.
    De 2 opdrættere jeg personlig kender og ser regelmæssigt, bruger ikke deres hunde på samme måde. Det er DKK-opdrættere. Kennel Anzo og kennel First Mate. Begge på sydsjælland. Anzo har dyrket meget gravtræning, hvilket jeg ikke mener First Mate har gjort. Men super søde, sjove og imødekommende hunde. Tror faktisk den ville passe rigtig godt til dit behov.


  • #57   17. feb 2019 Jeg googler og ser, om de har en hjemmeside smiley

  • #58   17. feb 2019 Hold da op - jeg har talt forbi dig smiley

    Jeg troede det var Pattersdale Terrier vi talte om. Det ser jeg nu, hvor jeg fandt de to kenneler frem.
    Sorry, jeg læste slet ikke det var Parson du talte om ..


  • #59   17. feb 2019 Menellis - skal da bare have hvalp ved dig kan jeg høre. Brug, sind og helbred er prioriteret, så er racen vel uden betydning smiley

    Ginne - det er da også et sted at starte smiley




  • #60   17. feb 2019 Martine ja Patterdale er en lidt anden støbning haha

  • #61   17. feb 2019 Ja, det mente jeg da også.
    Blev lige så glad, da jeg læste dine indlæg smiley


  • #62   17. feb 2019 Er ked af at skuffe smiley

  • #63   17. feb 2019 kender det godt smiley vi leder selv efter en mere til flokken- vores problem er bare at vi gerne vil have det bedste smiley Det handler både om sundhed, temperament, linier, bevægelser, masser af drive og så gerne en som kan vinde det hele i udstillingsringen og som kan indgå i vores opdræt smiley
    Dette skal siges er svært at hitte - det er for resten border collie vi har i huset smiley


  • #65   17. feb 2019 Fortæl fortæl, hvad er det for en fætter ?

  • #67   17. feb 2019 Dejligt smiley

  • #68   18. feb 2019 Michelle - Ja da, pyt med racen, det kommer sig da ikke så nøje smiley smiley

    Men de rigtige hunde har det sådan med at komme dumpende lige pludselig - Så mon ikke den rigtige lige pludselig er der.
    Det er bare ret frustrerende at gå og lede og når man så endelig har fundet noget, så håbe på hvalpen så også kommer.


  • #69   18. feb 2019 Menellis - det håber jeg da den gør. Helst inden alt for længe smiley

  • #70   18. feb 2019 Jeg kan også huske da jeg skulle have Albert.
    Brugte længe på at finde det rette, og havde faktisk haft skrevet til opdrætter i Sverige da jeg så annonceringen, men fik besked at alle var afsat.

    Fandt en anden parring dansk parring, hvor flest af mine ønsker også blev indfriet. Der kom kun 1 hanhund, og jeg stod nr 2 smiley
    Dog ville jeg have været gået lidt på kompromis, hvis jeg havde fået derfra. Men jeg var knust, og bare tanken om at søge forfra føltes håbløst.

    Så lige pludselig en annonce med kuldet fra Sverige igen, at 2 hanhunde var ledige, så jeg endte med en hvalp fra min første prioritet alligevel smiley


  • #72   18. feb 2019 Det er hende, der har kennel G-diggers ikke? Synes jeg har søgt højt og lavt efter tegn på, om den kennel stadig er aktiv, men intet fundet og ingen hjemmeside, FB-side e.l. profilen ser heller ikke ud til at have været aktiv siden 2017 eller er ikke indstillet så offentligheden kan se med.
    Ved du om hun fortsat avler?


  • #75   18. feb 2019 Karina - nej det gør jeg ikke, men vil da prøve at se, hvad Google kan finde smiley

    MB - øv øv, men måske man bare skal prøve at skrive til hende. Har dog lidt indtryk af, at der måske ikke avles mere.


  • #76   18. feb 2019 Michelle, hvis du finder noget på Jeajea, så vil jeg gerne se det også smiley
    Jeg kan nemlig ikke hitte noget smiley


  • #78   18. feb 2019 Sorry, jeg slettede min kommentar igen, for selvom jeg synes JeaJea er stor, så laver opdrætteren vist primært dværg, og det kan du jo ikke bruge til så meget smiley

  • #79   18. feb 2019 MB - nej det er ikke ligemeget for mig. Det er ikke resultaterne der er vigtige for mig, men hvordan hundene er at arbejde med. Og det kan opdrætter jo ikke suge ret meget om, hvis ikke h*n selv er aktiv hundefører, der kender sunde hunde under arbejde.

    En dygtig hundefører kan lave gode resultater med næsten hvad som helst. Hey, vi har herhjemme set både husky og gravhund som A-hunde. Resultatet alene siger ikke meget om, hvordan hunden er at arbejde med.

    Jeg er jo ikke den store konkurrencehundefører, men jeg holder af at arbejde med min hund og jeg har absolut præferencer for, hvordan min hun er at arbejde med. Derfor er det væsentligt for mig.


  • #80   18. feb 2019 Karina - bare i orden, men ved du hvem opdrætter er, så smid det da lige herind, kunne jo se, der også var en anden interesseret smiley

  • #81   18. feb 2019 JeaJea er fra Jeanette Rahn (Club de Rahni´s) JeaJea er SUPERsej.

  • #82   18. feb 2019 Google er vist ikke min ven i dag, og jeg kan ikke finde nogen hjemmeside på Club De Rahni´s
    Men i min søgning fandt jeg en mellem hanhund derfra. Så de kan jo godt rykke op i den størrelse, selvom de forsøger lave dværg smiley


  • #83   18. feb 2019 Jeg tror faktisk heller ikke, de har en hjemmeside - den kunne jeg heller ikke finde. Men der dukker en del op, fra deres opdræt, når man søger smiley

  • #84   18. feb 2019 Jeps, og der så jeg noget mellem str. Så der kunne måske godt være noget Michelle?

    Karina, kan man finde noget på JeaJea? Gad godt se hunden smiley


  • #85   18. feb 2019 Det kunne da sagtens være, om ikke andet en opdrætter at undersøge nærmere smiley

  • #86   18. feb 2019 Jeg kan kun finde en masse billeder og agilityrresultater på ejerens FB-side smiley



  • #88   18. feb 2019 Michelle: Bare lige en tanke: Hvor meget kan du egentligt bruge en opdrætteres erfaring med, at arbejde med hundene, til ?
    Jeg mener, vi er jo alle meget forskellige i vores tilgang til hundene, og sikkert også i vores definition af hvad der er selvstændigt, pleaser, aktivt osv.
    Eller sagt på en anden måde: Hvis opdrætteren opfatter sine hunde som ekstrem aktive, pleasende og samarbejdende, er det jo ikke nødvendigvis sådan, du vil opfatte hundene ?


  • #89   18. feb 2019 Jeg kan nu sagtens forstå, hvor Michelle kommer fra:

    Der er ingen idé i at købe en hund med målrettede intentioner om at bruge den til en specifik sport, og så vælge en avler, der overhovedet ikke beskæftiger sig med dette men udelukkende går til udstilling.

    Du kan ikke bedømme arbejdsevnerne på, hvor godt hunden klarer sig i udstillingsringen - og omend andre måske mener, at pudlen fx har samme potentiale uanset linjer og brug, så tillader jeg mig at tvivle på det. Jeg ville da eksempelvis aldrig købe en agilityhund fra en avler, hvis absolut eneste foretagende med hundene var at gå på udstilling...

    Sat på spidsen er det lidt som med sundhedsresultater... hvorfra skulle du vide, om det er godt eller skidt, hvis du overhovedet ikke beskæftiger dig med det?
    Det har ikke så meget med individuelle opfattelser at gøre, men mere at gå efter hunde, der rent faktisk viser, at de kan det man ønsker.


  • #90   18. feb 2019 Jeg kan sagtens forstå det og så....

    ville jeg have en god fårehund køber jeg også af en der har fingrene i det.

    ved puddel er det nok sværere at finde da racen for mange ikke er brug men look


  • #91   18. feb 2019 Ups. Facebook er farlig.
    Pludselig ved man precist hvad man vil have...


  • #92   19. feb 2019 Ann-marie - selvfølgelig har vi forskellige præferencer og definitioner. Men det er alt andet lige nemmere at snakke med opdrætter om f.eks. hvor motiverbar hendes hunde er (legelyst, madglæde osv), hvis hun selv bruger det i træning. Eller hvor vedholdende hunden er (tåler den gentagelser, giver den hurtigt op osv).

    I sidste ende skal jeg jo uanset ud at se hundene. Men jeg vil til hver en tid foretrække en opdrætter der bruger sine hunde, så der er en chance for, at de prioriterer nogen af de ting, som jeg og så gerne vil have i en kommende hund.

    Ginne - så hvornår skal du have ny hund? smiley


  • #93   19. feb 2019 Uh Ginne, do tell!

  • #94   19. feb 2019 Michelle, Mi Amarias har ikke planer om kuld?

  • #96   19. feb 2019 A-S - det ved jeg ikke, men i så fald er det jo storpudler og jeg søger mellempudel smiley

    MB - og der er jo så forskel på hvad man søger. Reiki var også lærenem helt til det sidste. Han var samtidig let at distrahere og havde INGEN som helst glæde ved legetøj overhovedet. Lærenem gør det ikke alene.


  • #98   19. feb 2019 "Så, hvis sundheden er fin, så ville jeg da ikke lade mig begrænse af at opdrætter ikke pisker rundt på en træningsbane."

    Det ville jeg.

    Vi ved, at arbejdsegenskaber nedarves. Hvordan ved du, om linjerne har tilfredsstillende egenskaber, hvis disse specifikke egenskaber overhovedet ikke kommer i spil??

    Og selv hos opdrættere, der bruger deres hunde aktivt, kan der være forskel. Hvis du ved, hvordan hundene arbejder, er der mulighed for at selektere i avlen og prioritere visse egenskaber.

    Ellers kan du jo satse på, at du lige rammer et kuld med megagodt drive og fantastisk vedholdenhed, men det ved du ret beset ikke, hvis ikke disse faktorer kommer i spil til træning.


  • #100   19. feb 2019 Jeg har såmend heller ikke indtrykket af, at hunden skal bruges til et fuldtidsjob. Men det behøves den jo heller ikke, bare fordi man ønsker det, som Michelle gør.

    Man kan endda sagtens ønske det, selvom man ikke engang går til konkurrencer. At man ikke officielt står øverst på en skammel, betyder vel ikke, at man ikke har samme seriøsitet og ambitionsniveau ift. hunden.


  • #101   19. feb 2019 MB - og det er fint, at du ikke forstår min prioritering, men vil jeg have jagthund, så køber jeg fra et kuld, hvor dette er prioriteret. Det samme gælder for andre egenskaber.

    Nej jeg har ikke stor konkurrenceambitioner, men betyder det, at jeg ikke må prioritere højt at få en hund, der er fed at træne med? Jeg kan lide at træne, jeg synes det er sjovt. Det er sjovere, når hunden er god til det og jeg har nogen præferencer til hunden i den forbindelse.


  • #102   19. feb 2019 Jeg kan slet ikke se idéen i at købe fra f.eks. dygtige udstillingsforældre, og så bare håbe på, at hunden er god at træne med.. Hverken indenfor collie eller schæfer ville der være særlig stor chance for, at du fandt det du søgte, ved "blindt" bare at vælge et sundt kuld, og så tænke at resten går nok..

    Hvis ikke opdrætters hunde generelt bruges i træning, kan man jo ikke vide, om de er det man søger, eller ej smiley


  • #103   19. feb 2019 En eminent øvehund er ikke at kimse af. Jeg har det på akkurat samme måde. konkurrencer interessere mig ikke. da jeg havde heste havde det heller ikke min interesse men jeg havde en hest der sprang MB højde. man kan sagtens dyrke en sport seriøst uden at konkurrere i den.

  • #105   19. feb 2019 #104 Nej, det ville jeg ikke synes var nok. Jeg ville finde en opdrætter, hvor samtlige hunde hun/han har avlet, trænes med - det behøver ikke være alle (det er nok svært), men gerne mange eksempler, så man kan få en generel fornemmelse af opdrætters linjer og mål.

    Men jo, det gør det da 1000x gange nemmere, hvis opdrætter har et avlsmål der hedder gode træningshunde og selv dyrker noget. Men at gå til træning 1 gang om ugen, ser jeg ikke som en fordel.

    Jeg synes faktisk det er misforstået, at hvis man går til træning 1 gang om ugen, så træner man med sin hund. Det er jo ikke den ene træningsgang der betyder en masse, det er al det arbejde man ligger i, imellem træningsgangene, så man kan få sparring hver gang.

    Det svarer lidt til, at du tager på kursus, lærer noget nyt, tager hjem, og øver dig i det. Så tager du på kursus igen. Så er det for mig ligegyldigt, om du tager på kursus 3 gange om ugen, eller 1 gang hvert halve år.

    Sådan ser jeg træning - og det er dér det betyder noget, for mig smiley


  • #107   19. feb 2019 Jeg tror Majbrit har en pointe i at race spiller ind. Det er sværere at finde en puddel der bruges end en pembroke.

    desværre for pudler er eminente. Michelle måske du ikke skal være så bekymret men tage den du falder for? Jeg har aldrig mødt en puddel der ikke gerne ville arbejde. og jeg er vokset op med racen. så har mødt en del.

    sidst jeg besøgte en kennel ved Esbjerg lavede de alle sammen tricks da jeg kom ind. Jeg troede hun havde lært dem det. Nope... de havde selv luret at de fik opmærksomhed på det smiley

    nogle mener jo racen bør ligge nr 1 på Cohens liste over de mest intelligente racer. måske har de ret smiley

    jeg har også pudler omkring mig i dag. stor og mellem. de fleste ejere laver ikke det vilde desværre men hvis jeg tager en og træner så er den bare klar og sjov. Jeg anser det for stort spild at de ikke bruges..

    eneste minus jeg om nævne baseret på min erfaring er at de nogle gange bliver fjollede. så stikker de og leger. før de kommer igen og arbejder. Det er som om der er noget hoppebold blandet ind i dem et sted.

    de er og så ret selvstændige på den måde at de lynhurtigt gætter hvad jeg vil. gentager jeg for meget så laver de noget fjollet for de har lært det jo i flg dem selv smiley

    det er en sjov hund, enorm klog og utrolig stor skam at der ikke er flere på højt niveau der har en.

    brugsegenskaber nedarves ja, men det er næppe jagt du ønsker og evner for lydighed, agility, rally, spor og andre af den type sportsgrene vil jeg vove pelsen og sige at det har alle pudler et godt nok hoved til at lære. racen virker på mig enorm legesyg og deraf meget motiverbar for leg som belønning.

    Du skal nok finde en smiley
    og jeg er ikke spor jaloux for det skinner nok slet ikke igennem at jeg er stor puddel fan smiley

    jeg elsker deres Fedtmule ansigter


  • #109   19. feb 2019 Jeg er delvis enig Emma. det gælder i hvert tilfælde oprindelige egenskaber men om det også gælder lydighed og rally fx... Jeg er ikke så skråsikker. Jeg ved godt mange siger det men jeg tror det er et spørgsmål om læring. og så at få en hund der vil og kan motiveres til at lære

    pudler har generelt det der skal til for at kunne lære disse ting. Det er min erfaring

    se her. ikke en ret god træner men hunden er da så fin! det må være det Michelle ønsker. En hund der vil. og det har jeg ikke mødt en puddel der ikke ville. undtagen toy men det er jo heller ikke en hund hehehe

    https://youtu.be/IxPZbLZrmBA

    Jeg ville godt selv med mit lave niveau i lp turde tage en puddel uden at se dens opdrætter arbejde. Jeg ville låne forældre lidt og teste og det var det. Det er simpelthen for kvik en hund til at det kunne gå helt galt

    Skal du op i et andet niveau mht træning vælger man nok anderledes men der er jeg slet slet ikke. Jeg er problemknuser men i lp er jeg ny ny


  • #113   19. feb 2019 men Emma vi er enige smiley jeg har bare aldrig mødt en puddel der ikke indeholdt disse grundlæggende ting.

    Jeg har til gode at møde den der helt døde udstillingsmodel i den race.

    til mit niveau ville en puddel som var sund og hvis forældre ville træne med mig under et besøg være nok. Jeg ville naturligvis ikke vælge en af forsigtige kry forældre.

    Jeg deler bare min erfaring efter et helt liv med pudler i familien og jeg kan ikke se at nogle af dem ikke kunne have boet hos mig smiley Jeg synes det er en fantastisk hund.

    naturligvis skal man se sig for men jeg siger hvad jeg oplever. og jeg har aldrig mødt en træningsdød puddel. de findes sikkert meeen racen er altså kendetegnet ved at indeholde nogle af de grundlæggende ting som gør en fin sportshund.


  • #115   19. feb 2019 storpuddel er klart det mest sikre valg. toy er helt ødelagt... Det er stor og mellem jeg kender bedst.

    og igen det er kun min erfaring men jeg ville ikke selv være så urolig for en storpuddel af selvsikre forældre

    jeg ville fx være meget mere kritisk skulle jeg finde en god collie.


  • #117   19. feb 2019 Jeg er helt på linje med dig Michelle i, at det er en god ide (uanset race) at finde en hvalp af forældre der bliver brugt i hvert fald i et eller andet omfang, til det man gerne selv vil.

    Det bunder simpelthen i typer, at der er visse ting man synes der er sjovere at arbejde med end andre og selvom en race generelt er samarbejds villige og lærenemme, kan måden de enkelte hunde går til en læringsproces være meget forskellig.
    Jeg ser f.eks i de linjer jeg bøvlet rundt i, at helt specifikke måder at lege på, nedarves kraftigt fra hanhunden. En måde at bevæge sig på nedarves kraftigt fra tæven. En sensitivitet overfor handler, sindssyg madglæde og en måde at gribe shaping an på også fra tæven og hendes linjer.
    Mens en bestemt type socialt samspil og en vis portion lalleglad fra faderens linjer.
    Hvis jeg nu ikke havde haft så mange generationer i hænderne (og samarbejder sindssygt tæt med opdrætter af opgaver til forældre og bedsteforældre) og arbejdet med dem, hvor pokker skulle jeg så vide det fra og kunne videreformidle det til mine hvalpekøbere?

    Yoda gider f.eks virkelig godt mad, virkelig godt legetøj og virkelig godt at træne. Men kan roligt sige at rigtig, rigtig mange ville takke pænt nej til et afkom efter ham hvis de høre resten af træningshistorien. Det burde ellers være lige til højrebenet med de første ting tjekket af, men nej!
    Havde ellers været nemt at sige fin trænings hund ud fra mad, legetøjs og trænings-glæde.
    Så nemt er det bare ikke i praksis smiley


  • #118   19. feb 2019 Du ved da i det mindste racen smiley

    Når vi engang skal have en hund mere så starter vi forfra næsten. Vi elsker Ciah, hun er en skøn whippet, men vi vil helst ikke kun have 1 race hele livet smiley det er livet for kort til smiley


  • #119   19. feb 2019 Selvfølgelig spiller racen ind - derfor kigger jeg jo også pudel og ikke beagle f.eks. smiley

    Aslan - nej, jeg vælger ikke bare en og håber på det bedste. Du har ikke mødt en pudel, der ikke ville træne. Det har jeg heller ikke. Men jeg har mødt mange voldsomt kræsne pudler, pudler der i den grad mangler vedholdenhed/ihærdighed mm. Det er ikke det jeg vil have.
    Jeg ved der er opdrættere, der fokuserer på netop de ting jeg ønsker, jeg har mødt hunde derfra. Men de kuld, som er planlagt his de opdrættere jeg kender til af den slags er bare ikke gode nok på sundhedsfronten.

    Kan jeg ikke få det jeg vil have med en pudel, så køber jeg en anden race... Jeg kan leve med en masse afvigelser i farce, form og til dels størrelse. Men jeg vil have opfyldt mine ønsker ift det træningsmæssige.


  • #120   19. feb 2019 Jeg siger heller ikke at du skal Michelle. Jeg siger at mit niveau er så lavt at det ville være fint til mig smiley

  • #121   19. feb 2019 Det undrer mig altid, at folk er helt med på, at udseende og sundhed naturligvis er arveligt, men at brugsegenskaber åbenbart er noget, der drysser ned fra himlen i rigelige mængder og ikke noget, man bør tage hensyn til, hverken i forbindelse med avl eller hvalpeudvælgelse smiley smiley

  • #122   19. feb 2019 naturligvis skal man det Martine. Det er slet ikke det jeg siger. som jeg skriver er jeg enig men mine erfaringer med puddel er bare anderledes kan jeg se.

    Jeg kan prøve at spørge hvor dem vi har i familien er fra. Det er fede hunde at arbejde med ts


  • #123   19. feb 2019 Lens - det er en generel betragtning og ikke rettet imod nogen specielt smiley

  • #124   19. feb 2019 Lyder i øvrigt til, at menellis helt har fanget, hvad jeg mener.

    Hvis jeg tager en tilfældig pudel, er jeg ikke i tvivl om, at jeg får en hund, der grundlæggende er trænbar og lærenem. Det er jo ligesom sådan pudler er, jeg har aldrig mødt en, det ikke var det.
    Så ja - jeg ville få en hund, som jeg kunne træne med.

    Men, Aslan, det er så her jeg tror du ikke forstår, hvad jeg mener. Jeg søger ikke bare en hund der kan trænes. Jeg søger en hund, jeg synes er FED at træne med. Det kræver, at hunden indeholder lidt mere end bare "Er lærenem og gid til tricks".

    Jeg søger en hund der er let at motivere både med mad og jeg, kan holde fokus, er ihærdig/vedholdende (også i regnvejr, også når der trænes søg i kuperet terræn osv), tåler en vis grad af gentagelser, har en vis grad af selvstændighed/evne til at tænke selv, har en passende frustrationstærskel (Gaia brændte fx helt sammen, hvis ikke hun fik svaret serveret på et sølvfad, reiki derimod blev lige tilpas frustreret til at arbejde ekstra hårdt på opgaven).

    Der er mange ønsker ud over "Lærenem og madglad", der er med til, i mine øjne, at gøre en hund til en fed træningsmakker frem for "bare" en hund man kan træne med...
    Jeg vil gerne kunne snakke med opdrætter om, hvordan deres hunde arbejder, men det kræver, at opdrætter ved det = har arbejdet med dem. Og jeg ønsker, at opdrætter også prioriterer noget af det i avlen.

    Der er åbenbart langt mellem disse opdrættere (Men de findes har jeg jo set).

    Hvis jeg ville have schæfer var det garanteret INGEN det ville betvivle det fornuftige i at undersøge linjer for at få det jeg ville have. Heller ikke selvom enhver schæfer jo er trænbar og lærenem i forholdsvis stort omfang.
    Ville jeg have BC ville flere herinde gøre opmærksom på forskellen mellem sports- og hyrdelinjer ( men er det ikke ligemeget, brug er vel brug? Eller hvad... smiley )
    Hvorfor er det så mærkeligt, at jeg ønsker at vælge pudel med samme omhu, som jeg ville vælge en schæfer eller BC?


  • #125   19. feb 2019 Det er ikke spor mærkeligt og jeg forstår godt hvad du vil have. mine erfaringer med puddel er åbenbart bare enorm positive. Det kan jeg jo ikke klandres for så ja de opdræt findes for jeg har mødt hundene.

    god jagt smiley


  • #126   19. feb 2019 Altså Michelle - hvis du finder det kuld, der indeholder alt det der - så reserver lige én til mig også smiley

  • #127   19. feb 2019 Karina - nu kan jeg jo ikke garantere, at samtlige i et kuld indeholder det hele. Og indkøb af levende væsner indeholder nok altid kompromisser. Men der er såmænd flere opdrættere, der også tænker brug ind, når de avler. Der er sågar nogen, der stort set kun tænker brug (kennel manvargens fx).
    Så du kan altså godt finde nogen, der stiler efter "alt det" (Jeg synes faktisk ikke det er helt vilde krav jeg stiller, taget i betragtning at racen oprindeligt var jagthund, var med til at indføre AG i Danmark, tidligere var en populær lydighedshund osv.

    Jeg kræver jo ikke brugsegnet ala malle eller schæfer.


  • #128   19. feb 2019 Du må bestemt ikke opfatte det negativt.
    Jeg synes pudlen er en FED hund, som jeg selv overvejer som race (tænker den lidt må kunne give mig det, som jeg savner efter Lanka) Og tænkte så lidt, at hvis du nu fandt linjerne/opdrætteren, så var man da et pænt stykke på rette vej smiley Så det var ren dovenskab og egoisme, selvom jeg udemærket godt ved, at når det kommer til stykket, så vil jeg råhygge mig, med at sidde og nørde omkring det smiley


  • #129   19. feb 2019 Min Moccas mor lyder ellers til at være lige det, du søger. Hun var ganske dygtig til lydighed, men desværre døde hun af komplikationer fra et mavesår for snart to uger siden. Det er ellers svært at finde aktive pudler. Der er jo heller ikke så mange mellempudler.

  • #130   19. feb 2019 Kennel engines har lavet mange hunde, der bruges til sport. Det er dværg og mellem (i år er kun planlagt et kuld dværg/mellem, har spurgt ;)). De udstilles også. Der må næsten kommer efterårshvalpe, eftersom hendes tæve åbenbart også er gået tom.
    Manvargens laver som nævnt kun hunde til brug uden fokus på udstilling.
    G-diggers har lavet en del hunde, der har gjort det godt i sport, men tror ikke, de avler længere (Men man kan vel være heldig at falde over linjer derfra).
    Drefviken har også fokus på brugen og sælger helst til folk, der vil konkurrere.
    I det hele taget er der i Sverige en del, som også skeler til brugen. Jeg har så bare været noget uheldig med at finde en, hvor også sundheden er i top... og hvor tæven ikke går tom smiley


  • #131   19. feb 2019 Tror rigtig mange har det lidt svært med det fokus på egenskaber.
    Har fået riiiigtig mange forslag til kuld og hunde da jeg søgte en og kunne bare sige nej, nej og nej igen fordi mor, far eller søskende ikke arbejdede som jeg ønsker. Kunne de flytte får? Javist, nogle rigtig godt endda. Andre bare sådan lidt til hverdagsbrug.
    Men hvis den ikke arbejder på den måde jeg kan lide, så kan den være verdensmestre og jeg gad dem ikke alligevel, selvom ingen kan argumentere imod det er en god hund.
    At regerende verdensmester så har lige den type hund jeg kan lide er så noget helt andet smiley

    Det er et spørgsmål om hvilke egenskaber man arbejder bedst med og det er super fedt at være opmærksom på det som hvalpekøber.
    Det er så sindssygt svært og al respekt for at tage sig tiden til at finde det rigtige match - det bliver alle parter rigtig glade for i sidste ende.
    Kan afsløre at vi er nogle opdrættere der ELSKER den slags, for selvom det måske ikke lige er vores hunde der er matchet, så er det nemmere at hjælpe med at sende videre til nogen der måske avler noget tættere på det ønskede.

    Lyder som om du har en ret god ide om hvad du vil have og håber snart der dukker noget op.
    Helt træt af jeg aner nada om pudler og ikke er til den fjerneste hjælp.
    Andet end jeg ved at når jeg bliver gammel så må jeg spørge dig til råds for at finde en til afløsning for bc'erne når jeg ikke kan rende rundt på markerne og lege med får længere. smiley


  • #132   19. feb 2019 Ja, hvis hun bliver af en kvalitet de vil sælge til udlandet, så blev min kommende Bolo født i fredags.. der er 2 tæver i kuldet, jeg får nr. 2 hvis den lever op til deres og mine ønsker.
    Og bliver det den, så henter jeg den midt i maj.


  • #133   19. feb 2019 Menellis - du skal da være velkommen til at spørge, hvis ikke jeg har opgivet inden smiley

    Men om ikke andet, så har jeg da fået set pudler af mange slags og alle har været søde vovser. Jeg har ikke set en, som jeg sådan virkeligt ikke kunne lide, det har bare heller ikke været den helt rigtige endnu smiley

    Ginne - spændende, vil da krydse fingre for et godt kuld så - og forvente hvalpespam til den tid smiley


  • #134   19. feb 2019 Sorry Michelle, glemte lige størrelsen du havde valgt smiley

  • #135   19. feb 2019 Helt i orden smiley

Kommentér på:
Hundesøgning- opgiver snart

Annonce