Gadehunde - organisation og ejere. Gadehunde - organisation og ejere.
Hej folkens
Jeg er specialestuderende ved Københavns Universitet, og jeg er en del af en større undersøgelse omkring kæledyr på dyreinternater i Danmark. Jeg arbejder med emnet 'Udenlandske gadehunde i Danmark' og er ved at undersøge antallet, der adopteres og formidles hertil.
I første omgang er jeg ved at undersøge antallet af organisationer, som står bag formidlingen, og jeg håber derfor, at ejere af gadehunde vil fortælle hvilken organisation eller lignende I har fået jeres hund fra? Jeg har udarbejdet en liste, men jeg vil gerne være sikker på, at jeg har fået alle med.
På et senere tidspunkt kunne jeg også godt tænke mig, at sende et spørgeskema ud til jer ejere og evt. også interviewe jer. Hvis det er noget, som I kunne være interesseret i at være en del af, så må I meget gerne sende mig en privatbesked her eller kontakte mig på: tsh958@alumni.ku.dk
Mange hilsner
Amalie
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.963
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
Jeg vil gerne svare på skema senere
mar 2008
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.876
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 196
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Jeg kunne godt finde på, at hente gadehund fra Spanien igen. Men ville så selv tage ned og hente den.
Har sendt dig en PB.
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.144
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 24 Emner: 40 Svar: 854
apr 2018
mar 2011
De af jer, som har givet tilsagn til det, kommer jeg til at kontakte igen på et senere tidspunkt, når jeg har styr på spørgeskema osv. Tak fordi I gider
I forhold til det med at møde hunden inden man får den, ville I så købe en gadehund, som var i familiepleje i Danmark, hvor I havde mulighed for at møde den inden?
mar 2011
Steffen, ved du om deres hjemmeside stadig er aktiv? Når jeg går ind på den, står der, at den er midlertidigt ude af drift. Jeg har fundet dem på facebook, og jeg kan jo også sagtens kontakte dem igennem der, når det bliver aktuelt. Tak for forslaget i hvert fald. Det lyder som en interessant organisation.
mar 2008
Melanie skulle aldrig have været i Danmark. Hun er heldig hun er havnet hos mig, som lever og ånder for hundene. Jeg får det helt dårligt ved tanken om, at hun var endt i en børne familie eller noget i den stil....
apr 2018
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
mar 2011
Jeg synes også, at det er lidt skørt, at man sælger hundene på DBA osv. på den måde, men på den anden side synes jeg også, at det er meget fint, at folk kan besøge deres nye hund hos en plejefamilie i stedet for at hente den direkte i lufthavnen. På den måde får de en bedre ide om, hvad det er for en hund, de får med hjem. Men du har en god pointe om, at det kan være stressende for hunden, at blive flyttet rundt på den måde.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 732
Forbud mod at hente gadehunde her til landet!
Den dag internaterne i DK ikke har hunde siddende, så kan jeg overveje om vi igen skal åbne for muligheden for at importere fra andre lande.
apr 2018
nogle bagmænd har øjnet en business her
dec 2010
Eller hvad med om vi forbyder al avl på hunde, indtil der ikke længere aflives “overskudshunde” her i DK ?
Jeg er helt enig i, at den her tilsyneladende ukritiske handel med gadehunde, der foregår på nettet/dba, burde stoppes.
Vil folk gerne have en gadehund, så skal det dælme være igennem en seriøs forening, som arbejder for at bedre hundens vilkår i deres hjemlande, og som tager ansvar for deres “egne” hunde, også efter hunden er formidlet til en dansk familie.
En udenlandsk gadehund bør aldrig nogensinde havne på et dansk internat. Det er bare NO GO !!
Så der burde stilles meget større krav til de foreninger som henter gadehunde til DK. Specielt de “nye” Østeuropæiske foreninger virker temmeligt useriøse, og man kunne godt mistænke, at folk gør det for at tjene penge. Og det er bare ikke meningen !!
Og ja, jeg kunne godt finde på at tage imod en gadehund, som har haft en dansk plejefamilie først.
Jeg har faktisk lige nu en skøn lille pekingeserblanding fra Spanien, som har haft 3 andre hjem her i DK, inden han havnede hos mig. Hvor han selvfølgelig bliver
Man skal være indstillet på, at man får en hund med lig i lasten, hvis man vælger at få gadehund. Man kan være heldig, at hunden er totalt ukompliceret, men det realistiske bud er, at den kommer med en del bagage.
Er man ikke indstillet på det, og parat til at leve med diverse udfordringer, så skal man ikke have gadehund.
dec 2010
Du kan sgu da være fuldstændigt ligeglad med, om jeg vil have en gadehund, eller en hund med stamtavle. Det gør vel ingen forskel for dig ?
Men ja, jeg er enig i, at man kun skal støtte de foreninger, som arbejder seriøst for at løse problemerne i hundenes hjemlande. At vi, i Nordeuropa, kan være med til at lægge pres på regeringer i udlandet, så de kan finde bedre løsninger på problemerne med gadehunde, er da kun en fordel. Der er rigtigt mange penge i turister, så det gør selvfølgelig en forskel, når udlandet ser deres problemer.
At du så mener, at vi skal blande os udenom, må være dit valg. Men det er ikke mit valg
dec 2010
At tro, at vi kan undgå at få sygdomme ind i DK, ved at forbyde gadehunde, er dælme naivt !!
Skal vi så også forbyde at ræve, ulve osv. krydser grænserne ? Og i så fald, hvordan foreslår du, at vi administrerer det ? Skal vi bygge en mur, Trump-style ?
dec 2010
Hvilke af de dyrlæger har ret ? Ålborg og Norge, som er imod ? Eller de dyrlæger som er for ?
Når vi netop ikke kan stoppe for smitte via vilde dyr, giver det da slet ingen mening, at forbyde gadehunde pga risiko for smitte med sygdomme. Uanset hvad vi gør, kan du aldrig nogensinde forhindre sygdom i at komme ind over vores grænser, fordi vi er landfaste med resten af Europa.
Jeg er ikke blind for, at en gadehund selvfølgelig kan slæbe sygdom med sig til DK, men det kan en hund med stamtavle så sandelig også !! Jeg kender til flere eksempler. Det seneste er Lenes pyrenæer, som havde Giardia med hjem fra Italien.
dec 2010
Hvis man kunne forhindre sygdom i at komme til DK ved at forbyde import af gadehunde, ville jeg da stemme for et forbud. Men det er bare ikke tilfældet.
Noget andet er jo så også, at de seriøse foreninger selvfølgelig neutraliserer, dyrlægekontrollerer, vaccinerer og behandler for parasitter, inden dyret sendes afsted. Man gør alt hvad man kan, for at undgå at sende syge dyr nordpå.
apr 2018
mar 2008
Jeg håber de andre foreninger er mere grundige.
apr 2018
jeg kom ud til en hvor hunden kun var i haven og gemte sig. ejerne anede ikke hvad de skulle gøre. da den så mig sked den af skræk. Det er umuligt at træne.
et andet sted var der en gruppe i pleje. igen total uden viden. den ene var aggressiv og derfor jeg kom. Jeg fik et chok. Det var vilde hunde. De kunne ikke røres og flygtede rundt. under en sofa lå en old gammel hund og gemte sig. den kravlede jeg ind til. den var helt væk i øjnene af smerter. jeg fandt ud af at den havde ligget derinde i ca en uges tid. jeg ringede til en dyrlæge og foreningen bag og det vidste sig at den var ca 12 år og havde urinvejsproblemer.
hundene kom i behandling. nogle ud på landet hvor de bor vilde i en stor indhegning i dag hos folk med viden og hjerte. nogle på medicin mod angst. andre fik fred.
den forening er det værste lort jeg nogensinde har set vedrørende gadehunde.
jeg tror stadig den er aktiv. og jeg er rasende vred på dem der står bag.
jeg får sikkert problemer nu igen for at skrive dette men de kan sgu rende mig i røven. hører jeg mere fra dem så går jeg ud og skriver deres navn over alt har jeg besluttet. De handler ikke for hundene selvom de tror de gør
den slags er ikke i orden. derfor skal der restriktioner på hvem der kan importere og krav. for hundenes skyld.
mar 2008
apr 2018
der er en idé i at fjerne nogle hunde men ikke så mange som nu. Det er blevet en industri.
og deres useriøsitet rammer de seriøse foreninger som gør et kæmpe arbejde
mar 2008
apr 2018
puh jeg havde glemt dem lidt men de tjener jo en god sag.... siger de
mar 2008
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.523
Ouna havde modtaget første del af behandlingen, og jeg var oplyst om forholdende, så jeg kunne tage mine forholdsregler og bl.a. ikke tage hende ud blandt andre hunde netop på grund af risikoen for smitte, før hun var færdigbehandlet.
Smitte af diverse parasitter eller sygdom er noget, vi alle kan komme ud for, hvis vi tager vores hund ud fra vores egen matrikel. Så selvfølgelig kan det også ske for en racehund i en ordentlig kennel. Det er der ikke noget skamfuldt over, men det er skamfuldt at lade være med at behandle det, ikke være åben om det, ikke tage hensyn til smitterisiko for andre.
dec 2010
Der er intet skamfuldt over at have fået en hund hjem med Giardia. Det kunne også være sket for en kennel i DK (jeg kender til flere tilfælde). Jeg har selv hentet en hvalp hos opdrætter her i DK, som var smækfyldt med orm, da vi kom hjem, selvom opdrætter havde ormebehandlet. Det vides ikke om det var stressudløst, eller om noget var gået galt under ormebehandlingen. Men orm havde hvalpen i store mængder, da den flytte ind her.
Hunde er levende væsner, som selvfølgelig bliver ramt af sygdom/parasitter, med eller uden stamtavle.
Når Maj-Britt påstår det modsatte, så bliver jeg en anelse træt. For selvfølgelig bliver racehunde også ramt af sygdomme og parasitter.
Så længe at der er åbenhed om diverse sygdomme/parasitter, og folk gør deres yderste for at teste og behandle, så kan vi vel ikke forlange så meget mere ?
apr 2018
apr 2018
apr 2018
mar 2011
Du skal være godkendt som importør, før du må tage gadehunde til landet. Ellers har jeg da misforstået reglerne.
For en god ordens skyld, vil jeg gerne sige, at jeg forholder mig neutralt til gadehunde her i landet, ellers kan jeg ikke skrive et objektivt speciale om emnet. Men det er spændende at læse både for og imod
maj 2008
Jeg har venner, der har spanske gadehunde, overvejende galgoer men ikke kun galgoer, og jeg har mødt nogle rigtig dejlige hunde der, og har også indtryk af en seriøs screening af adoptanterne. Omvendt har jeg også kendskab til andre organisationer bl.a. fra Grækenland, hvor det virker meget mindre seriøst. Så jeg synes, det er svært at skære gadehunde og gadehundeorganisationer over en kam og enten forbyde eller tillade dem i DK. Jeg har indtryk af, at som det er nu, kan hver som helst kalde sig organisation for gadehunde fra et eller andet land og importere hunde som fordeles uden den helt store viden. Jeg gad godt, der var nogle krav der.
Med hensyn til rabiesvaccination så kunne man jo kræve titertest på godkendt laboratorium, som Sverige jo gjorde i mange år Det ville gøre tingene lidt dyrere, men hvis folk virkelig gerne vil have sådan en hund, er det nok til at overkomme.
maj 2008
Okay, det vidste jeg så ikke, og vi skrev samtidig.
mar 2011
Jeg var måske også lidt hurtig. Importerer du en gadehund til dig selv, så skal du ikke være godkendt importør, men importerer du med salg for øje, så skal du være godkendt. Om man så kan komme uden om reglerne på den ene eller anden måde, skal jeg ikke kunne sige.
maj 2008
maj 2008
Jeg mindes en tråd herinde på et tidspunkt, hvor en forholdsvis ung pige lavede reklame for den forening, hun var involveret i. Jeg husker ikke hvilken, men hendes udsagn var, så man tog sig til hovedet. Det var noget med, at gadehunde bliver de bedste kæledyr, for de er så taknemmelige. Og hvis det er niveauet på de involverede parter, så skal det da gå galt.
maj 2008
Det er jo ikke noget man generelt tester for inden man tager en hund ind i landet, hvad enten det så er en import hund af en slags, en dansk hund, der har været med på ferie, udlændige, der har deres hunde med på ferie i DK, udenlandske udstillere etc.
Jeg har svært ved at se, hvordan man kan vide, at det netop er kommet med gadehunde.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
- Mit indtryk er, at det må de nærmest ikke i dag? Fordi familierne skal skrive under på en hel masse, hvor de nærmest ikke må vælge om hundens aflives fx pga adfærdsvanskeligheder?
Min egen erfaring med en gadehund, går en del år tilbage - vi fik Freddy, via Græske Gadehunde.
- Han var allerede hos en familie i DK, men de kunne ikke have ham. Så vi kørte til Sjælland for at se ham, vi havde kort mailet med Græske Gadehunde, og så var resten ellers kontakt med familien der havde ham. Han var så stresset, humpede alting, havde ingen ro og familien der havde ham kunne ikke styre ham eller havde kompetencerne til at håndtere ham.
De plejede jo også at neutralisere alle hunde de sendte videre, men ham her var intakt. Det sagde de selv, det var fint nok. De havde bare liiige glemt at nævne, at grunden til at han ikke var kastreret, var fordi han var kryptochid.
Der var så mange ting de lige havde glemt at nævne osv. - og vi mødte aldrig nogen af dem, det hele kørte pr. mail, og vi blev svinet til efterfølgende - hold op hun var grov. Det var en af 'bosserne' indenfor det. Virkelig professionelt.
Så mit indtryk af deres håndtering af sådan ca. det hele - var ikke særlig god.
Hunden var skøn, han var virkelig en dejlig kærlig hund - men han var gadehund, hele vejen igennem. Han splittede alt ad, stak af, og ja, hele adfærden var bare gennemgående gadehund og ikke en glad hund. Der blev gjort mange forsøg, men i sidste ende måtte vi aflive ham, fordi han simpelthen udgjorde en risiko for sig selv - og for andre, hvis han løb ud foran en bil eller lignende. Han havde det ikke godt som familiehund. Han elskede at sove under dynen, og få kløet maven, det var ikke dét - men resten... Han skulle have været neutraliseret, og haft lov til at blive hvor han var, på gaden. Eller haft fred noget før.
Efterfølgende fik vi også verbale tæv over at han var blevet aflivet, igen, flot og professionelt.
Han var en skøn hund, og han fik fred - og det var det rigtige for ham.
Jeg skal aldrig have en gadehund igen. Tanken er sød og flot, men jeg tror sgu ikke altid det er til hundenes eget bedste.
maj 2008
Nu har jeg jo selv haft "fornøjelsen" af lungeorm, og det var meget små symptomer på den første, der var smittet, og der gik da noget tid, før klokken ringede for mig og jeg tænkte, at det måske var smart lige at få testet Jaffa, og sandelig hun var positiv. På det tidspunkt hørte man mest om det fra Storkøbenhavn og Nordsjælland, men jeg havde mine hunde med rundt mange stedet, og altså også i Nordsjælland.
Flere af mine andre hunde viste sig også senere positive, men viste aldrig symptomer. Nogle gode våde somre med masser af snegle - og dem har vi haft massere af - så skal det helt naturligt hurtigt sprede sig. Og specielt i begyndelse hvor ingen er specielt opmærksomme på problemet. Og en helt nylig tråd herinde afslørede jo, at der stadig er dyrlæger i Jylland, der ikke gider teste for det, fordi de ikke tror, at findes i deres område.
Har vi overhovedet noget belæg for at hjerte/lungeorm er mere udbredt sydpå ? Jeg tænker på, at eftersom der skal snegle til at overføre det fra hund til hund, så er der vel ikke nær så stor risiko i de mere varme og tørre lande end i fugtige Danmark.
Ja, jeg skal ikke kunne sige det. Det giver bare ikke umiddelbart mening for mig, at skylden for netop de 2 parasitter skal placeres på gadehundene.
maj 2008
dec 2010
De internater, som jeg har fået hund fra i Spanien, har været ret gode til at sortere og beskrive hundene. Selvfølgelig med den usikkerhed, at man aldrig ved hvordan det påvirker hundene at flytte. Man har også mulighed for at fjernadoptere hunde, som ikke kan omplaceres pga. psyke/sygdom.
De fleste af hundene på de spanske internater er kasserede familie/jagthunde, og fungerer derfor som regel rimeligt fornuftigt som familiehunde.
Gadehunde som aldrig har været håndteret, og har levet hele livet på gaden, bør ikke fjernes fra gaden. Der giver det bedre mening at neutralisere og genudsætte.
Og så bør der helt klart indføres strengere regler i forhold til at få håndhævet, at hundene virkeligt også er vaccineret og parasitbehandlede, når de komme til DK. Der må bare ikke fuskes med den slags !!!! Så jeg er helt klart for, at man sætter højere krav til de foreninger der henter hunde til DK.
PS. Ja, Maj-Britt, jeg mener helt klart at Norge er forkerte på den, når de har valgt at indføre forbud mod import af gadehunde. Det giver ingen mening set i forhold til, at de også er landfaste med resten af Europa, og derfor ikke kan forhindre sygdomme i at komme over landets grænser.
apr 2018
dec 2010
Men hvis du har et bedre ord/begreb, så er du velkommen til at bruge det. Jeg er egentligt ligeglad med hvad det kaldes. Bare folk forstår meningen med begrebet: altså at man har mulighed for at betale udgifterne for, at en hund der er uegnet til at bo hos en privat person, kan blive boende på internatet resten af livet, uden at internatet får de store udgifter på hunden.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.762
Dvs. at man ikke bare går til dyrlægen med hunden, hvis man skal skilles, flytte, har fået nyt arbejde eller man bare ikke kan styre hunden.
Man afleverer den på internatet.
Derfor er de overfyldte i mange lande.
okt 2008
Når du f.eks i Italien henter en hund på et internat.
Så er den "sundhedschekket", chip`et, vaccineret for alverden ting og sager samt steriliseret.
Og så er den gratis.
Den eneste mulighed du har, hvis du bliver træt af din hund, er at få en jæger til at skyde den.
Men vi er helt enige, der er rigtig mange hunde, der havde været bedre tjent med "en kugle".
okt 2008
Jeg ved kun, at Italien har det, desværre.
maj 2008
Jeg har ikke hørt om nogen steder, hvor der er forbud med aflivning af gamle og syge hunde.
okt 2008
Men i mit nabolag går der i hvert fald to trebenede hunde rundt.
Men om det er ejernes egne valg, det ved jeg ikke.
maj 2008
Hvilke rettigheder hun har haft til at aflive de 40 hunde aner jeg ikke.
Mht dit første link, ser jeg ikke noget at være uenig i. Klart der er mange gadehunde - og altså også danske internatshunde kan jeg læse - der ikke egner sig til videreformidling. Og krav om mere viden til at kunne vurdere både hundene og evt. købere, kan jeg kun tilslutte mig.
okt 2008
Jeg har diskuteret det meget med min italienske dyrlæge.
apr 2018
begge dele findes i de fleste lande. I Pakistan som er overvejende muslimsk men hvor der bor alle andre religioner også møder man alt fra de skal dø nu med en kæp til red dem og tag dem ind i sofaen. det et ikke sort hvidt.
rabies gør dog at mange lokale i disse lande opdrages med at hundene skal man holde sig fra. I Pakistan drager myndighederne ud og giver gift hvis hundene 'snapper efter fluer ' som de kalder det når de er syge. Det ved jeg ikke om de er, jeg ved ikke om det er en god løsning, om de lider.... men de importere dem ikke for der er vist ingen turister der har været der længe og det er nok der markedet starter..... landene rydder op selv hvis vi lader dyrene være.... spørgsmålet er hvordan.... men var man iskold kunne man sige... not Our problem.... men det er svært når hr og fru Jensen tager på ferie og ser ind i brune øjne....
jeg er ikke selv så kold men de rydder selv op.... desværre vil nogle sige, heldigvis siger andre. de sidste er ofte de lokale der bor mellem hundene, mens de første ofte er dem der er der 14 dage om året
jeg er en af dem der er der en måned om året så jeg synes de lider. men jeg lever jo heller ikke med dem de resterende 11 mdr så det er gratis for mig at kritisere
så må jeg jo tage ned og gøre en forskel hvis jeg virkelig synes det er så skidt. at jeg tager en hund med til DK før en forskel for den, men ville jeg virkelig gøre noget så skulle jeg flytte og bo og arbejde og indtil da er det jo let for mig at sidde i lille DK og være ked af de hunde.... men det er jeg. og en dag tager jeg måske en med hjem.... hvorfor? Jeg sagde jo lige at det intet virkelig nytter....
jo... ser i...jeg elsker hunde. og jeg er menneske
men indtil nu har jeg holdt stand i 5 år!
okt 2008
Jeg kan godt finde en eller anden paragraf, men det er skrevet på italiensk, så det giver alligevel ingen mening.
Men prøv at scroll lidt ned på denne side.
En 4 måneder gammel hvalp mishandlet i en sigøjnerlejr, hvor den hofter er skadede.
Men efter intens terapi kan den nu gå med hjælp af en "rulledims".
Søger adoption!
Sådan en lille stakkels hvalp burde have fået en sprøjte øjeblikkelig
http://www.baubau.eu/jos/index.php/cerco-casa/352-hope-cucciola-di-4-mesi-semiparalizzata-adozione-del-cuore
maj 2008
"
HVAD ER PROBLEMET I GRÆKENLAND?
Politik, penge og kulturforskelle....
Men baggrunden for problemerne er flere: Ifølge den græske lovgivning er det de enkelte kommuners ansvar at sørge for neutralisering, dyrlægehjælp og adoption af hunde og katte på gaden, men som enhver der har besøgt Grækenland ved, lever kommunerne ikke op til dette ansvar. Rent kulturelt har, især den ældre generation i Grækenland, et meget anderledes syn på kæledyr end det vi kender, og en hund eller kat efterlades ofte på gaden, hvis man føler den er til besvær.
Derfor er der godt 500.000 hunde der lever på gaden, og endnu flere katte.
Langt størstedelen af disse dyr er kasserede kæledyr, dels fordi den græske lovgivning ikke giver mulighed for human aflivning af raske dyr, og dels fordi grækere generelt er imod neutralisering af hunde og katte, hvilket resulterer i mange uønskede kuld flere gange om året.
Indtil de lovgivningsmæssige og politiske problemer bliver løst er der kun én taber, nemlig de dyr der efterlades på gaden til et liv med sult, sygdom og mishandling. Derfor er det op til private og dyreværnsforeninger at hjælpe, og det er disse private og foreninger, Græske Hunde samarbejder med.
Vi forsøger løbende at skabe politisk opmærksomhed omkring problemerne med henvendelser og oplysninger til relevante politikere og ministerier i både Danmark, Grækenland og EU.
Græske Hunde og andre har i flere forbindelser forsøgt at rejse spørgsmål vedrørende dyrevelfærd i Grækenland overfor EU Kommissionen, altid med samme svar:
"Herreløse hunde og kattes velfærd er et spørgsmål, der fuldstændig er de græske myndigheders ansvar, og Kommissionen har intet retsgrundlag for at gribe ind over for denne medlemsstats myndigheder i forbindelse med dette spørgsmål...."
Det kan selvfølgelig være løgn fra den ene ende til den anden, ganske ligesom alt det i Maj-Britts link kan være løgn. Hvem kan vide det ?
maj 2008
dec 2010
Grunden til at jeg skrev at muligheden er der, for at financiere en hund på internatet, for livet, var blot for at illustrere, at man i hvertfald i Spanien, vurderer om hundene er egnet til at blive sendt ud som familiehunde, eller ej.
Det kunne visse af de Østeuropæiske foreninger lære noget af.
Det ene spanske internat, som jeg har fået hund fra, har no kill- politik, det andet har ikke. I Spanien afliver man gerne “overskudsproduktionen” af hunde, på såkaldte killingstations. Hvilket i min verden, er noget forbandet svineri, men trods alt en bedre løsning, end at lade hundene dø af sult på gaden
apr 2018
dec 2010
Men også fordi forholdene på deres killingstations ofte er yderst barske.
Gadehunde - organisation og ejere.