{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.425 visninger | Oprettet:

Tørret kød/jerky som godbidder er skidt?? {{forumTopicSubject}}

https://www.tv2lorry.dk/artikel/dyrehospital-advarer-disse-godbidder-er-skadelige-hunden

Læste lige denne artikel.

Og det skræmmer mig en del, da jeg selv bruger tørret kød ret meget til godbidder!

Og har altid gjort det.
Håber ikke at hun har taget skade på længere sigt.

Troede det var godt og en sund godbid smiley

Hvad tænker i om sådan en artikel?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tørret kød/jerky som godbidder er skidt??
  • #1   7. mar 2019 Det er vist kun dem der er produceret i Kina som kan give problemer..

  • #2   7. mar 2019 Indrømmer gerne at jeg sjælendt kigger på hvor det kommer fra... Troede ikke det kunne være farligt for hunde fordi det kommer fra Kina smiley

  • #6   7. mar 2019 Vær obs på artiklen ikke ligefrem bærer præg af gennemarbejdet journalistik.

    Artiklen advarer mod godbidder og det skal nærlæses for at konstatere at det har faktisk ikke noget at gøre med godbidder men tørret kød fra Kina, hvor det primære problem er kylling efter min opfattelse.

    Der fortælles at godbidder kun bør udgøre en lille del af hundens kost, men det kommer jo an på hvad godbidden består af.

    Hvad artiklen burde skrive var at undgå produkter med tvivlsom oprindelse, særligt kylling skal man være obs på, og med stor fokus på hjemmelavet godbidder. Giv mange godbidder så hund og ejer rigtigt kan træne og styrke båndet til hinanden igennem sjove og spændende kontaktøvelser og lege. Det kunne fx være hjemmelavet tørret kylling, lever, frikadeller uden løg, okse stykker eller fisk. Der er fri leg inkluderet indvoldene. Der kan også eksperimenteres med grøntsager så længe man husker at broccoli og kartofler skal være udkogt før servering for hunde.

    Jeg synes ikke man bare må gå ud med en skræmmende kampagne for at advare danskerne om at det nu pludselig er farligt at give godbidder - man burde i stedet snakke mere om positiv forstærkning med godbidder og vejlede i hvad man ellers kan bruge som belønning end jerky


  • #11   7. mar 2019 Jeg ved seriøst ikke hvad jeg skal tro og ikke tro omkring de godbidder. Jeg har købt dem så mange gange til mine hunde, da de elsker dem men efter jeg mistede Silas i efteråret uden egentlig svar på hvorfor han døde, har jeg været nød til at se på hvad det er jeg giver dem af godbidder - og så dukkede denne historie op.

  • #12   7. mar 2019 " Vi har ingen anelse om, hvorfor hundene bliver syge af tørret kød. Derfor kan vi heller ikke teste produkter for om de indeholder det skadelige, siger Charlotte Reinhard Bjørnvad."

    så... hvordan kan de reelt konkludere at det er tørret kød fra Kina der er skylden i nogen hunde bliver syge ????


  • #14   7. mar 2019 Jeg fik en ny stor portion tørret kylling hjem i går, det første jeg gjorde var at se hvilken land de var lavet i. Det burde fremgå at posen, men jeg opgav at finde det smiley

    Jeg vil uanset hvad benytte de godbidder, jeg har brugt dem i alt den tid jeg har haft hunde, hundene er meget glade for dem og de er nemme at have i en lomme, samt knække over smiley


  • #15   7. mar 2019 Fødevarestyrelsens pressemeddelelse om emnet: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Nyheder/Aktuelt/Sider/Nyheder%202019/V%C3%A6r-varsom-med-hundegodbidder.aspx

    Og konklusionen:
    "I 2018 undersøgte Fødevarestyrelsen godbidder fra Kina for indhold af blandt andet tungmetaller. Undersøgelserne viste ikke uønskede stoffer i niveauer, som gav anledning til bekymring.

    Fødevarestyrelsen anbefaler generelt, at hundeejere ikke bruger godbidder som måltider, da de ikke dækker hundens ernæringsmæssige behov."


  • #16   7. mar 2019 mon ikke der nærmere er tale om folk der fodre deres hunde store mændger jerky istedet for ordenlig mad ?

    min får stort set kun jerky godbidder - and, lam, okse osv.

    jeg har nok 6-7 forskellige firmaer/producter liggende - og kigger jeg på dem nu er ingen af dem altså lavet i Kina.
    ikke engang dem fra Aldi.

    så lad os nu sige fru Hansen har fodret sin hund 3 forskellige slags jerky - den ene er fra kina.
    hunden bliver syg - hvordan ved de det lige præcis er dem fra Kina ?? når man ikke har kunne konkludere hvad i godbidderne der gør hundene syge.

    det kunne vel lige så vel være jerky kødet fra tyskland - hunden var blevet syg af.
    hvis det overhovedet er det som er skylden.


  • #17   7. mar 2019 Mine hunde får temmelig meget tørret kylling fra Kina hver dag. Særligt schæferen, for hun vil ikke have andre godbidder, end tørret kylling. Hun har fået det dagligt i 8 år. Den lille har fået det dagligt i 5 år. Ingen af dem er syge.

    Selvfølgelig erstatter det ikke måltider, og alt med måde. Men vi er tilbage ved historier om hunde der bliver kvalt i rå ben, dødsensfarlige flexiliner, drabelige tørfoderpiller og alt mulig andet. I 99,999% af tilfældende går det godt. Og det er super ærgerligt for den 0,001% det går galt for. Men hysteriet er nødt til at blive målt op imod realiteterne.


  • #18   7. mar 2019 lige netop A.

  • #19   7. mar 2019 Hvorfor ikke bare give hunden godbidder af den mad vi selv spiser og laver.
    Feks. en lille bid af en frikadelle... en bøf... fisk … ost … kotelet … eller hvad man nu har fået til aftensmad dagen før ?

    Det er da meget lettere at skære en frikadelle i små stykker og have i køleskabet / fryser end gå og bekymre sig om hvad der er proppet i købte godbidder. … hvad enten de kommer fra Kina … Rusland eller Jylland.
    Så er man også sikker på godbidderne ikke er " giftige " smiley



  • #20   7. mar 2019 Selvom landet f.eks. er Tyskland, så kommer råvaren formentlig fra Kina, har de kloge sagt.

    Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene. I øvrigt er det pisse irriterende, de skriver "jerky" - visse folk tror, at det kun handler om det tørret kød, der står jerky på. Det er jo åbenbart alt tørret kød/ben, uanset hvilket dyr det er.

    Generelt bryder jeg mig ikke om, man starter et massehysteri uden nogen former for bevis. De har haft en del år nu til at finde årsagen, og der er intet fundet.
    Der er jo ekstremt mange mennesker, der giver sin hund tørret kød godbidder, så hvis det blot handler om, at finde noget alle de syge hunde har fået, så kan man hurtigt give tørret kød skylden. Man kunne i virkeligheden også sige, at de alle måske har fået tørkost, det får størstedelen af hunde jo også.

    Som sagt - jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene, men nu vil jeg alligevel gøre noget ved den tanke, jeg har haft i flere år om at lave en del af mine hundes godbidder selv. Det er et glimrende spark i røven uanset hvad smiley


  • #21   7. mar 2019 "Hvorfor ikke bare give hunden godbidder af den mad vi selv spiser og laver.
    Feks. en lille bid af en frikadelle... en bøf... fisk … ost … kotelet … eller hvad man nu har fået til aftensmad dagen før ? "

    Jeg deler ikke MIN mad med mine dyr smiley smiley

    Jeg har altid godbidder i lommer, så vil ikke have noget "rigtigt" mad i lommen, det er slemt nok når jeg har glemt en gulerod (til hesten) i en lomme smiley .


  • #23   7. mar 2019 #21 …. Jamen så må du jo bare fortsætte med at give dine hunde "giftige" godbidder...
    Det var også bare et forslag fra mig.

    Nu mente jeg jo heller ikke man bare skulle drysse frikadelle-bidder ned i lommen …. Man KUNNE jo komme dem i en lille bøtte eller en pose. … smiley … Men ok .. .dit valg smiley


  • #24   7. mar 2019 Nittib, hvis man dagligt fodrer sine hunde med oversaltet kød, vil jeg måske påstå at det er mindst lige så “giftigt”, som tørret Kina-kød er smiley

    Så fortsæt du bare med at proppe salt i din hund - det virker som et godt alternativ i forhold til én dansk hund, der måske, måske ikke, er blevet syg af tørret kød.


  • #27   7. mar 2019 #24 … A med ….. Nu snakker jeg ikke om , hvad jeg giver min hund, men alle dem der giver deres hunde godbidder for alt hvad hunden gør / skal gøre. og render rundt med dem i lommerne .
    Jeg giver kun min hund én slags godbidder … som er … Lever bites fra Olivers .. og det endda ikke hver dag . ( og så kun én )
    Hvis Lilly er RIGTIG sød får hun en havrefras eller en bid af min sodavands- iS. smiley

    Men hvis man synes det er sundere for hunden at få en Kinesisk tørret Chicken end en bid frikadelle , så fortsætter man da bare med Kina - gufferne


  • #29   7. mar 2019 Er det ikke xylitol der er problemet, ikke sorbitol?

  • #30   7. mar 2019

    profilbillede
  • #31   7. mar 2019

    profilbillede
Kommentér på:
Tørret kød/jerky som godbidder er skidt??

Annonce