{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.303 visninger | Oprettet:

Engflåt og smertestillende. {{forumTopicSubject}}

Den her forbandede engflåt er desværre konstateret på Lolland (hvor jeg bor), og der har været flere tilfælde at møgsyge hunde smiley
https://folketidende.dk/Lokal-nyt/Engflaaten-er-nu-fundet-lokalt/artikel/507169
Jeg har fundet et par flåter på mine hunde i år, og skal derfor have sat mine hunde i behandling ASAP.
I dag snakker jeg så med en kollega, som fortæller, at smertestillende medicin, sammen med visse midler til behandling mod flåter, kan have nogen grimme bivirkninger ?

Det har jeg ikke hørt før. Men har heller ikke haft hund på smertestillende midler i mange år, så....
Jeg har pt. en hund som er på smertestillende, samt kosttilskud, pga. mistanke om begyndende gigt, og vil jo nødigt slå gammelmanden ihjel, ved at få givet ham en giftigt cocktail smiley

Nogen der ved hvilke midler der er ok, sammen med smertestillende (Loxicom) ?

Kontakter selvfølgelig min dyrlæge i næste uge, for at være på den sikre side.


Kommentarer på:  Engflåt og smertestillende.
  • #1   17. apr 2019 Min hund har fast været på Loxicom i halvandet års tid, og derefter på Rimadyl de sidste måneder. Hun har tidligere fået Nexgard og nu Bravecto, og jeg har ikke hørt noget om at det skulle være en dårlig kombi - og dyrlægen har heller ikke sagt noget. Og min dyrlæge er ellers temmelig emsig med sådan noget...

  • #2   17. apr 2019 Har heller ikke hørt om det før, men har heller ikke haft grund til at undersøge det før nu.
    Min kollega kunne selvfølgelig ikke huske hvilke midler der skulle være tale om ?


  • #3   17. apr 2019 Jeg brugte loxicom og bravecto samtidig på Celtia sidste år uden problemer.

  • #4   17. apr 2019 Måske jeg bare skulle køre forbi dyrlægen i næste uge ? Så kan de vel udlevere noget som kan bruges ? F.eks Bravecto ?

  • #5   17. apr 2019 Jeg har i hvert fald været godt tilfreds med Bravecto.

    Et hurtigt søg på google viser, at Bravecto kan være et problem for en hund med epilepsi, men det er det eneste, der umiddelbart nævnes. Men det bør dyrlægen kunne rådgive omkring.


  • #6   17. apr 2019 Håber at de har styr på det !! Ellers må jeg lige hive fat i kollega og spørge hvor hun har sin info fra ?

  • #7   18. apr 2019 Hmm, lige en side bemærkning.. Der står man skal sætte sin hund i behandling for at undgå flåter/engflåter.. Men er der overhovedet nogle præparater der gør så flåterne slet ikk bider? Pt er Mille på bravecto, men der bider de også dør/hopper af så vidt jeg har forstået efter x antal tid, men så kan de vel også sagtens nå at blive smittet selvom de er i behandling så at sige? Eller hvad?

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.002
    #8   18. apr 2019 Gustav fik Bravecto sammen med både loxicom og morfin uden problemer.

    Det eneste middel, der - så vidt jeg ved - forhindrer flåterne i at bide, er Bayvantic.


  • #9   18. apr 2019 Pernille. Netop!
    Det er nemlig ingen garanti.
    Vi sprøjter vores hunde med en forstøver med vand hvori der er blandet 10-12 dråber æterisk peppermynteolie. Det virker temmelig afskrækkende på flåterne. Men derudover kigger vi dem selvfølgelig efter.
    De har også et Tic-Clip i halsbåndet.
    Mange bruger med stor succes også insectshields.


  • #10   18. apr 2019 Det med olien må jeg prøve.. Hvor køber du det henne?

  • #11   18. apr 2019 9# hvor ofte sprøjter du dem med olie/vand blandingen? Hver dag inden tur eller?

  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #12   18. apr 2019 Jeg har også en hund på smertestillende pt.

    Fik recept på både Bravecto og Loxicom samme dag


  • #13   18. apr 2019 Sidste år var Cof i behandling for sine rygproblemer og fil i den forbindelse Metacam (eller et kopi-produkt)
    Han fik samtidig hormonet Ypozane mod forstørret prostata.
    Lidt forskudt fik han Bravecto.

    Om det har noget som helst med noget at gøre ved jeg ikke, men han fik alut voldspmt vægttab - han tabte 10% af sin vægt på 14 dage, hovedsageligt muskler.
    Han fik taget blodprøver og der var skæve levertal og indikation på bugspytkirtelinsufficiens.

    Han blev fodret godt, nænsomt genoptrænet startet på enzymer - men han havde ingen symptomer fra fordøjelsen, så vi stoppede igen. Og så rettede alting sig af sig selv.

    Han har siden både fået det smertestillende og Ypozane uden nogen problemer. Bravectoen blev skiftet ud med Nexgaard og der var intet, da han fik det sent på efteråret.

    Hvad der skete ved ingen. Det var ikke muligt at finde oplysninger om interaktion.

    Men vi gør det ikke igen smiley


  • #14   18. apr 2019 Der er også dem, der sværger til ravhalsbånd, disse skulle også forhindre hunden i at bide.

  • #15   18. apr 2019 Vi bruger primært olieblandingen i sommerhuset hvor det myldrer med flåter. Vi sprøjter bare om morgenen. Pas på omkring øjnene! I hovedet kan man duppe lidt rundt omkring.
    Olien kan købes i bla Helsam, men mon ikke også apoteket har det. Det skal være æterisk og ikke det til madlavning.
    Ravhalsbånd har vi også men har ikke brugt dem.


  • #16   18. apr 2019 Rav er der intet belæg for virker.
    A-S tror egentlig også kun det er mundkurven der virker på hundens bid ; )

    Husk at bidet er giftigt for flåten, men sygdommen og smitte er vist nok først når de er færdige med at spise og kommer deres egen gift/blod ind i stedet. Der burde ikke smittes i starten og de dør inden de burde smitte. De skal som regel sidde i mere end 24 timer for smitterisiko og der har bravecto virket længe inden : )

    Ziva fik loxicom og bravecto sidste år med dyrlægens godkendelse og hun var tilmed også på antibiotika og en del andet om/off


  • #17   18. apr 2019 Seresto virker afskrækkende, og gør at flåterne ikke bider. Desværre dækker Seresto ikke hele kroppen, hvis hundene jævnligt bader.

    Der er kommet forskellige tæpper og sprays også, men deres virkning kendes ikke helt.

    At bruge naturprodukter alene, er at gamble. Og man lærer det først når hunden får en flåtsygdom. For mig er det ikke en risiko der er værd at løbe, men hver ejer må selvfølgelig gøre det op med sig selv. Man kan overveje at supplere et middel med dokumenteret effekt med et naturprodukt.

    Og vær lige OBS på at bruge noget som pebermynteolie. Hundes lugtesans er meget stærkere end vores, og selv ganske lidt af en stærk olie, kan genere deres følsomme snuder.


  • #18   18. apr 2019 Husk lige i tillæg til de tæpper A med ... Nævner at der er er hormon forstyrrende stof i som børn helst ikke må røre ved. Det er lidt svagt i min hukommelse for jeg ville have købt et sidste år men med mange små børn blev det alligevel uinteressant.

    Men det er jo alt sammen noget giftigt stads.


  • #19   18. apr 2019 A Tak det sætter jeg pris på at du skriver. Jeg vælger nemlig giften fra.
    Jeg har brugt Bravecto og gør det ikke længere men af flere årsager. Vi har bla. haft en tæve der gik tom 2 gange i den periode vi brugte det. Det er mistanke blandt opdrættere om at det har indvirkning på fertiliteten. Mine tæver løber max én gang årligt og det kostede mig en potentielt rigtig fin avlstæve. Nej det er jo kun et fåtal der bliver brugt til avl. Derudover har vi nogle venner som mistede deres Landseer en halv time efter den havde fået Bravecto. Den blev simpelthen SÅ syg og kastede vildt op, hvilket resulterede i mavedrejning. Forrige uge havde jeg en Russel til trim. Den var der også for 2 mdr siden, hvor jeg sendte den hjem uden trim. 2 dage forinden havde den fået Bravecto og habde ligeledes kastet uhyrlig meget op. Den var helt irriteret rød og hævet om munden, men havde dig spist om morgenen. Den ville jeg ikke trimme. Stakkels hund. Da hun så kommer igen, fortæller ejer at de var yderligere til dyrlæge et par gange, da hunden fik kraftigt kløende udslæt over hele kroppen.
    Det med kløende udslået og opkast har jeg hørt før.
    Er der evidens for at det er Bravecto? Næh såmen ikke, men det er påfaldende.
    Ja der vil altid være individer der ikke tåler forskellige medikamenter.
    Alle disse habde dog fået Bravecto tidligere uden reaktion.
    Som en bekendt sagde.. . Hundene kan sagtens tåle det, lige indtil de ikke kan længere. Desværre er giftstoffet så i hunden. Med fx Seresto kan man fjerne kilden fra hunden, hvis den reagerer.
    Vi har så valgt at kigge vores hunde igennem dagligt, ligeså vi gør med os selv og ungerne.
    Ydermere reagerer vi jo på evt ændret adfærd og lader ikke stå til.
    En af vores hvalpekøbere hund fik anaplasmose meget tidligt. Jack har det fint nu.
    Vi vælger jo heldigvis selv..


  • #20   18. apr 2019 Ziva: lol, muligt jeg sov lidt i timen smiley
    Men fx tic-clip er der heller ikke belæg for virker, det samme med diverse naturmidler, hvidløg, etc.
    Men nu blev der spurgt til midler der afskrækker flåtens bid, og her er der nogen, der sværger til ravhalsbånd.

    Selv bruger jeg bravecto.


  • #21   18. apr 2019 Ziva, det er ikke al smitte, der overføres sent - TBE overføres eksempelvis med det samme.
    Desværre er det ikke "kun" parasitter , flåterne bærer på....

    Med hensyn til den repellerende virkning så er det min fornemmelse at Bravecto faktisk virker sådan omend det ikke er hverken bevist eller beskrevet.
    Det er jo en herlig sidegevinst.

    Om Nexgaard er på samme måde finder jeg snart ud af, det er ved at være tid.


  • #22   18. apr 2019 Vær oba på de der tæpper og kurve virker med permethrin - det er det der slår katte ihjel hvert år! Aktiv stof i bayvantic bl.a.
    Jeg deltog i en Fb-konkurrence om et sådan tæppe og vandt. Men da jeg læste op på virkningen bad jeg dem sende det til nogen uden kat i stedet. Det var de uforstående overfor.

    Nej så hellere behandle hvis hunden bliver syg, end at bo i et hjem badet i medicin.


  • #23   18. apr 2019 Det er også mit indtryk, at Bravecto virker repellent.

    Lige når mine er blevet behandlet, så ser jeg døde flåter på dem, og jeg går ud fra, at det er de flåter, der var der, da hunden blev behandlet. Senere ser jeg aldrig døde flåter.


  • #24   18. apr 2019 Louise, der er andre midler end Bravecto. Igen, du vælger selv. Har man en hund der bruges og trænes hårdt, så er en flåtbåren sygdom lig med pension eller aflivning. Jeg kender desværre mange hunde, som er blevet sendt på pension af TBE eller anaplasmose - fordi symptomerne vender tilbage igen og igen.

    Jeg har i øvrigt ikke set en eneste flåt på mine, siden de fik Bravecto for et par uger siden. Sådan var det også de år de fik Nexgard.


  • #25   18. apr 2019 Det er da kun herligt. Jeg ser mange flåter på behandlede hunde. Både levende og døde.


  • #26   18. apr 2019 Hmm.. Kan overhovedet ikk finde et sted jeg kan købe seresto halsbånd..

  • #28   18. apr 2019 Seresto er på recept fra dyrlægen.
    Mange bruger også lige en fnugrulle til at tage de "løse" flåter efter gåturen. Succesen afhænger måske nok af pelslængden.


  • #29   18. apr 2019 Okay, må prøve at spørge dyrlægen om det er noget de kan skaffe til mig...


    Er der nogen der har erfaring med biospotix Halsbånd?

    https://www.mypets.dk/shop/biospotix-loppehalsbaand-til-hund-small-27516p.html


  • #30   18. apr 2019 Selvfølgelig kan dyrlægen give dig en recept på Seresto, og der er masser af folk der bruger dem. Jeg har brugt det, men da min hund bader dagligt, giver det ikke mening. Og så er der nogle advarsler i forhold til at sove med hunden. Den skal have det på døgnet rundt, for at være helt beskyttet.

  • #31   18. apr 2019 Tænker det jeg skal bruge skal være sammen med bravecto.. Hvis man ikk må sove med hunden når den har det halsbånd på, så er det næppe noget for os/mig..

    Vil prøve tic clip også måske det halsbånd der er med ærtiske olier også bravecto.. Tænker ikk at hverken tic clip eller det halsbånd kan skade på nogen måde..


  • #32   18. apr 2019 Ingen dyrlæge vil forhåbentlig udskrive Seresto sammen med Bravecto smiley Det er jo dobbelt op på gift, som i forvejen har bivirkninger.

    Hvis du allerede bruger Bravecto eller andet gift, skal du ikke bruge mere gift - det er altså totalt overkill, og kan gøre din hund meget, meget syg! Du kan eksperimentere med naturprodukter, men pas på, for naturprodukter kan også være giftige.

    Rav og lignende er ufarligt. Men tjek lige om Tic-Clip har noget giftigt i.


  • #33   18. apr 2019 Tic clip er "bare" et magnetfelt og er fuldstændig uskadelig.. Er også giftfrie tiltag jeg leder efter.. Ellers skulle det være noget der skulle kunne erstatte bravecto, men har umiddelbart ikk fundet noget jeg sys jeg vil erstatte bravecto med..

  • #34   18. apr 2019 Coco fik lopper imens hun gik med tic clip, giver ikke en tødel for det pjat smiley

  • #35   18. apr 2019 Tror nu også kun de er mod flåter.

  • #37   21. apr 2019 Hvor ville det altså være temmeligt meget nemmere, hvis der kun fandtes 1 middel, som tog ALLE skadedyr, uden at være giftigt !!
    Hader at fylde gift i/på mine hunde, men den her sygdom, lyder altså grum nok, til at jeg sætter dem i behandling.


  • #38   21. apr 2019 På den anden side efter som vi er så uenige om, hvad vi har lyst at bruge, så er det vel en fordel, at der er nogle valgmuligheder smiley

    Jeg ville være rigtig ked af, hvis jeg skulle til at bruge noget, der skal enten sprayes på eller dryppes i nakken. Det har jeg aldrig haft gode resultater med.


  • #39   23. apr 2019 Tjaaaa bum bum: Seresto indeholder imidacloprid og flumethrin. Imidacloprid er et nekotinoid. Sprøjtemidler med nekotinoider er blevet trukket tilbage fra det europæiske marked for at beskytte vores bier - men det er åbenbart stadig at få i loppehalsbånd smiley Flumethrin er et stof beslægtet med permethrin. Der er et giftigt insecticid, der er meget giftigt for fisk og katte. Det bruges i udstrakt grad i sprøjtemidler i landbruget i USA og asien og her forekommer alvorlige forgiftninger hos mennesker og dødsfald blandt fx hvalpe; det er en nervegift. Og det forsvinder altså ikke fra hunden det øjeblik man tager halsbåndet af; det findes i huden.
    Tæpperne der holder flåter osv væk er også imprægneret med permethrin smiley
    Man kan altså ikke sige at man vælge giften fra og så bare bruger noget andet gift end den der er i Bravecto (fluralaner) smiley
    Hvis man ikke vil bruge gift så skal man slet ikke bruge kommercielle utøjsmidler.


  • #40   25. apr 2019 Skal have ringet til dyrlægen i dag. Vender tilbage med deres svar, senere.

  • #41   25. apr 2019 Så fik jeg snakket med dyrlægen, som ikke kendte til bivirkninger ved at give middel mod flåter, samtidigt med smertestillende. Så nu har hele flokken fået Nexgard.

  • #42   27. apr 2019 Apropos vores debat om diverse midler, stødte jeg lige på dette billede på facebook af en hund, der i hvert fald ikke kunne tåle Seresto halsbånd.

    profilbillede
  • #43   27. apr 2019 Åh nej hvor ser det ud! Stakkels hund smiley

  • #44   27. apr 2019 Av, av, av, den stakkels hund smiley

  • #45   2. maj 2019 Magic er stadig i live, selvom han har fået flåtmiddel og smertestillende smiley
    Og i dag pillede jeg en død flåt af ham. De små møgkræ elsker den hund smiley


  • #46   3. maj 2019 Jeg er så lykkelig for Ziva fik bravecto inden Sverige. Jeg pillede så mange af hver dag! Det vrimlede med de små forfærdelige kræ.
    Hun tiltrækker dem nu også rigeligt i Danmark, men der har jeg ikke fundet en eneste siden hun fik pillen.


  • #47   5. maj 2019 Jeg har heldigvis også kun fundet den ene, døde flåt på Magic, efter de blev behandlet. Så det ser ud til at virke, og Magic er stadig i live, så det er ren win-win smiley smiley
    Har hørt at Sverige er rigtigt slemt mht. flåter, men har aldrig haft hund med, så jeg har ikke selv oplevet det.


  • #48   6. maj 2019 Jeg har aldrig set så mange før på en uge, de var meget små, men mange og vildt aktive og har ellers været en del i Sverige. Kravlede hele tiden på Ziva og ens tøj

  • #49   6. maj 2019 Puha tror jeg ville være totalt panisk hvis det ligefrem vrimlede og de også kravlede på mig!

  • #50   7. maj 2019 Ikke fedt, når der er så mange flåter smiley

    De vilde dyr må da være hårdt plaget i Sverige smiley


  • #51   8. maj 2019 Det tænker jeg også at de er, men det er vel derfor de trives så godt de små kræ når der er en masse vildt til at gå rundt med dem.

Kommentér på:
Engflåt og smertestillende.

Annonce