{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.658 visninger | Oprettet:

Der røg den nattesøvn... {{forumTopicSubject}}

Gud hvor kan man elske og hade sin hund! smiley

I aftes var Kaos lidt urolig, men da min far og jeg gik ovenpå i seng omkring kl 23, startede Kaos med at gø. Han gør normalt aldrig, fordi han bliver bange for sig selv og egentlig ikke helt ved han kan.
Jeg gik ned og tjekkede til ham to gange, fortalte at der intet var og bad ham lægge sig i sin kurv. Uden held - Kaos var utryg, på vagt og han gøede og knurrede. Jeg tror det var en lyd han kunne høre - muligvis køleskabet. Men han henvendte sig til terassedøren og var bestemt ikke utryg når han blev lukket ud.

Efter kort tid rykkede min dyne og jeg ned på sofaen, så kunne han jo finde tryghed i mig.. Men nej nej nej.. Han forsatte.
Jeg forsøgte at rose ham når han var stille, jeg forsøgte at vise ham køleskabet, haven, terassedøren. Vi gik endda i haven og legede med bold i håb om at han så blev distraheret og glemte det. Intet hjalp.

Klokken 2 var det simpelthen nok. Jeg flyttede hans kurv hen ved siden af kurven og Kaos fik snor på. Så kunne han vælge om han ville lægge på trægulvet eller i sin kurv. Kaos ville bare sidde på vagt og gø!
Jeg forsøgte at sige bestemt nej. Jeg forsøgte bestemt at bede ham holde mund og lægge sig i sin kurv. Jeg forsøgte at ignorer ham og han fik endda en ekstra stor og lækker tyggeben (tror noget penis-halløj), men absolut intet hjalp.

Klokken 6 faldt han i søvn i kurven og vi sov til kl. 8:00, hvor min far stod op. Så startede Kaos sit cirkus endnu en gang! smiley

Klokken 9:00 spiste vi morgenmad og så lagde Kaos sig ellers til at sove...... Nøøøøj hvis øjne kunne slagte ham, havde jeg sku gjort det.
Så nu ligger min (søøøøøde) hundehvalp og sover så fint og jeg er så pissetræt, at jeg ikke kan sove.. Men jeg fik da ca 2 timer - jubbii...

Jeg håber virkelig at det er alderen der gør at han skal skabe sig sådan. Han har altid været bange for støvsugeren, men nu er det både blevet til støvsugeren, håndmixeren, skuffen håndmixeren er i, når vi tømmer opvaskemaskine og nu også den her mærkelige lyd .... Jamen for hulan smiley
(Men jeg elsker ham jo himmelhøjt alligevel smiley )



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Der røg den nattesøvn...
  • #1   5. maj 2019 smiley smiley smiley smiley smiley

  • #3   5. maj 2019 Jeg sov med ham de to første måneder på sofaen og han har aldrig været utryg før. Han har altid sovet igennem om natten smiley
    Men har da overvejet at blive et par nætter på sofaen - just in case smiley Han kan desværre ikke sove ved min seng, da han bestemt ikke bryder sig om at blive båret og vi har soveværelse ovenpå. Han har få gange været med ovenpå, men han ved han skal bæres ned igen og så bliver han utryg. Jeg sover heldigvis ligeså fint på sofaen.

    Det var bare en vildt mærkelig nat. Hunden der normalt ALDRIG gør, gøede ca en gang pr minut... nøj så er det bare en lang nat, især når man ikke aner hvad han hører og hvordan man kan hjælpe ham.


  • #5   5. maj 2019 Spøgelsesalder eller ej, så er det der ikke normalt...


  • #6   5. maj 2019 Det lyder godt nok voldsomt alamerende at han er bange for så meget og ikke kan ryste det af sig.

    Også min tanke .....


  • #9   5. maj 2019 Det lyder altså også voldsomt, at han, når han ved at han skal bæres ned igen, bliver utryg for at være på 1. salen smiley

  • #10   5. maj 2019 #4 Kennel Hearthitter: Ja, men tror bestemt det må være spøgelsesalderen. Det kommer alt sammen lige på samme tid.
    Han er normalvis ikke bange for noget (udover støvsugeren) smiley
    Men jeg tænkte da det samme i nat - er det her fremtiden o.O oh nooo..

    Jeg beroligede ham i nat ved at når han sad eller lå ved mig, aede jeg ham som jeg plejer. Ellers intet ynk og jeg blev på ingen måde selv utryg. Jeg så det som spøgelsesalder og at han bare skabte sig.
    Må indrømme, jo længere ud på natten vi kom, jo mere irritabel blev jeg - men ikke noget han mærkede tror jeg. Han har vel bare tænkt "dumme dame, så reagere dog når jeg advare dig om farlige ting" smiley
    Flere gange forsøgte han sig med forben i sofaen, men blev skubbet ned. Han må nemlig ikke være i sofaen smiley


  • #12   5. maj 2019 Jeg bliver da helt bekymret nu, med jeres svar..
    Gør jeg noget forkert eller skal jeg gøre tingene anderledes? smiley
    Jeg vil da klart lige have i mente at tage en periode på sofaen, just in case smiley men ellers er det vel bare at vise ham, at tingene ikke er farlige.


  • #13   5. maj 2019 Du skal give den meget gas for at "ødelægge" en hund så hurtigt - det der, det vil jeg tilskrive avl på formentlig nervøse individer.

  • #15   5. maj 2019 Og det vil du også selvom det er for en periode? smiley
    Han er som sagt ellers aldrig bange for noget.

    Hvad tænker i, jeg fremadrettet kan gøre? smiley


  • #17   5. maj 2019 Jeg synes altså også det lyder unormalt og alarmerende, det dér.

    Det er ikke bare noget tilfældigt han pludselig bliver spooked over, nej han er endda blevet bange for SKUFFEN håndmixeren er i?!

    For mig lyder det ikke som spøgelsesalder, sådan som du lige beskriver det.


  • #18   5. maj 2019 Utrygt er måske også forkert ordvalg. Kaos bryder sig ikke om at blive båret, han trækker sig, hvis han mærker at det er hensigten.
    Man kan sagtens, men kan mærke at han ikke ønsker det. Han finder sig i det (han bliver forsat båret ud og ind af bilen).

    Om det er præcis dén skuffe ved jeg ikke. Så bange er han heller ikke. Han går bare sin vej.
    Han reagere nok mest på lyden af mixeren, som ligger i skuffen - og jeg tror det er fordi den har lyd lidt ala støvsugeren. Måske... Alting er jo bare gisninger.. Fordi jeg tænkte det var spøgelsesalder


  • #20   5. maj 2019 Jeg bære ham ind og ud af bilen - that's it! smiley

  • #23   5. maj 2019 Har du tjekket syn og hørelse.
    Jeg synes heller ikke det lyder som normal spøgelsesalder.


  • #24   5. maj 2019 Han har få gange været med ovenpå, men han ved han skal bæres ned igen og så bliver han utryg

    Hvorfor skal han bæres ned ?
    En sund hvalp/unghund går altså ikke i stykker af at den går ned af trapper nogle gange.
    Det er noget andet, hvis han skulle op og ned af trapperne mange gange om dagen.


  • #25   5. maj 2019 Jeg opfatter det som en hund der generaliserer sin frygt ret voldsomt. Først støvsugeren, så en mixer der lyder som støvsugeren, så det område hvor mixeren befinder sig, så opvaskemaskinen, og så andre mærkelige lyde...

    Nej, det er slet ikke noget jeg genkender som spøgelsesalder. Det kunne lige præcis godt lyde som en form for nedarvet, skrøbelig mentalitet. At han har generaliseret sin frygt på den måde i stedet for at ryste den af sig, det kan sagtens være arveligt.


  • #26   5. maj 2019 Jeg har aldrig tænkt på avlsmæssigt.

    Kaos er jo normalt fremme i skoen, undersøger nye ting og er helt nervefast nye steder. Han vader bare afsted. Nye genstande synes han er spændende. Nytårsaften synes han var ligegyldigt. Han ville gerne ud og tisse kl 24. Han har aldrig lige set tingene an, han har bare kløet på fra dag 1.

    Han har lige været hos dyrlægen, da han havde "jordbærøjne" og få skrabet sine blinkhinder smiley det har hjulpet ham i forhold til hans røde øjne, men synet fejlede intet.


  • #28   5. maj 2019 Umiddelbart tænker jeg, at jeg har forstået at i ikke mener det kan være spøgelsesalder og at det må være dårlig avl.
    I get it.. Jeg ser det dog (især i nat) som spøgelsesalder, resten må tiden vise mig. Ellers må vi have det trænet væk.

    Hvad tænker i jeg så fremadrettet kan gøre? smiley Hvis altså han har et problem og det ikke kun lige er for en periode. Det kan kun tiden vise. Ellers tester jeg det om et par timer. Han har jo valgt at sove nu i stedet for i nat


  • #30   5. maj 2019 Ved at vise ham at tingen ikke er farlig - eller? smiley
    Jeg ved fx sidst håndmixeren var i brug, reagerede han ved at forlade rummet propte og søge mig. Jeg skubbede ham væk når han forsøgte at hoppe op af mig og ellers intet gøre.


  • #33   5. maj 2019 Det må vi prøve smiley Tak

  • #36   5. maj 2019 "Ved at vise ham at tingen ikke er farlig - eller? smiley
    Jeg ved fx sidst håndmixeren var i brug, reagerede han ved at forlade rummet propte og søge mig. Jeg skubbede ham væk når han forsøgte at hoppe op af mig og ellers intet gøre."


    Det ville jeg lade være med smiley Jeg ville i stedet tage det som en KÆMPE tillidserklæring, at han søger dig, når han bliver utryg og tag det alvorligt ved at gå med ham og vise ham, at det ikke er farligt.



  • #38   5. maj 2019 Spøgelsesalder er jo hvor hvalpen bliver bange for hverdagsting fx en plastikpose der kommer flyvende, mand med fuldskæg og hat mv., men hvor hvalpen også hurtig afreagere.

    Og det lyder det jo desværre slet ikke til at din gør. Tværtimod laver den kæder, så den bliver bange for flere ting/lyde.
    Det tyder desværre på, at det er genetisk betinget også at han ik kan afreagere hurtig. Det er et område som du helt sikkert skal sætte ind på træningsmæssigt, altså positiv tilvænning til lyde.
    Flere border collier er jo desværre meget lyd sensitive i en sådan grad at det nærmest invalidere dem.


  • #44   5. maj 2019 At han søger dig når han bliver utryg er et tegn på tillid. Jeg ville som der nævnes arbejde med at vise ham igen og igen de ting han er utryg ved, og vise ham der ikke er noget at være bange for og klø /nus og ros ham samtidig, og gå derfra igen. Og så gentage øvelsen igen og igen.
    Jeg tænker ikke der er noget alarmerende ved dit indlæg.
    Jeg tænker bare det har været en træls nat for dig, og det ind imellem er hårdt med en hvalp. håber du kan få et par timer på øjet.
    Jeg syntes du har stået på hovdet for ham hele natten, så jeg vil give dig ros for alle de gode tiltag du gør. Derfor er jeg heller ikke bekymret, jeg fornemmer du har styr på det. Bare husk at træn de ting han er utryg ved, så han tager de ting i stiv pote. smiley


  • #45   5. maj 2019 Mentalteste.. Er det bare noget alle kan få gjort eller hvordan og hvor foregår det?

    Fanta: tak for den søde besked!
    Jeg stod netop på hovedet for ham og det vil jo altid gøre for ham. Han er jo trods alt min første hund og jeg ved ikke alting :):)


  • #47   5. maj 2019 For at kunne lave en mentalbeskrivelse, skal race have en ønskeprofil, men det tænker jeg at border collien har.
    Jeg ville dog være meget påpasselig med at tage min hund igennem den test, hvis den har så voldsomme reaktioner, som det du beskriver.
    En af de ting man tester er blandt andet hundens evne til at afreagere.
    Det er forskelligt fra race til race, hvad man gerne vil se af adfærd.


  • #53   5. maj 2019 Mentalbeskrivelse kan jeg ikke rigtig se hvad du skal bruge til medmindre du vil avle på ham.
    Jeg kan ikke lure om hunden virkelig er bange eller om meget måske bare er pjat....
    Han gad ikke sove og være alene og gø/larme gav opmærksomhed. Selskab, godbidder, kødben og boldspil i haven smiley uha pas på det ikke bliver god natunderholdning
    Jeg havde valgt at lufte ham i snor uden snak og derefter sende ham i seng evt bur.
    Jeg ville give hunden en soveplads på 1 salen og bare lade den gå op og ned af trappen morgen og aften.
    Det er hurtigt at råbe op om dårlig avl eller opdræt når hunden virker velfungerende og ikke bange normalt.
    Min egen BC var i spøgelses alderen et par uger da han var ca 10 mdr og det kom ud af det blå og forsvandt på samme måde??!
    Det varede så aldrig flere timer men bare få minutter her og der med underlig reaktion.

    Hvis han er bange og sky for støvsuger eller køkkenmaskiner så ville jeg starte dem hver gang han skal fodres.
    Hvis han vil æde eller hyrde støvsugeren så ville jeg lukke ham væk når den bruges.


  • #55   5. maj 2019 Er trappen uden tæppe? for så kan den godt være lidt glat.

  • #57   5. maj 2019 Lige gyldigt hvad bliver han i stueetagen. Han skal ikke ovenpå. Han har indtil nu sovet fint i stuen og er tryg ved det - på nær i nat.
    Hele dagen i dag har han været helt sig selv. Vi har gået en tur ved tæt trafikeret veje og på et mikro marked - det klarede han til bravo. Gik forbi larmende børn, løbere, cykelister, lastbiler,motorcykler og knallerter. Gøende hunde osv. Ingen reaktion smiley

    Jeg håber det var en enkelt nat smiley
    Det kunne være meget sjovt med en mentalbeskrivelse, når han er blevet ældre. Den skal ikke bruges til andet end min egen fornøjelse. Han bliver kastreret når han er ældre, grundet at hans ene testikel ikke er faldet ned.


  • #59   5. maj 2019 Nej, ikke kastrere ham.
    Det var i gamle dage at man absolut skulle kastrere kryptochider, det gør man ikke mere i dag.
    Og hvis han er lidt usikker, så vil en kastration gøre det meget værre, samt at du kan ende ud i et "pelshelvede"

    Jeg håber at du vil overveje det endnu engang.


  • #60   5. maj 2019 Jeg stemmer i. Aldrig kastrere end usikker hund. Du fjerner det sidste testosteron.
    Er man helt ekset, så kaster kemisk først. Implantatet kan fjernes hvis effekten er negativ. Der er super svært at sy kronjuvelerne på igen.


  • #61   5. maj 2019 Og hvis ikke du kan leve med at han ikke skal kastreres, så nøjes med kun at fjerne den der ikke er kommet ned.

    Han er da vist hellere ikke så gammel endnu, så den kan stadig nå at komme ned.
    Kan du mærke den ?


  • #62   5. maj 2019 Derfor kan han jo stadig godt generalisere sin frygt på en uhensigtmæssig måde, Camilla smiley

    Hvis vi snakker om avl på nervøse individer, så betyder det ikke nødvendigvis, at de er bange for ALT. For mig at se har det lige så meget at gøre med deres måde at håndtere oplevelsen på - fx at Kaos bliver bange for skuffen og opvaskemaskinen.

    Jeg siger ikke, at det helt sikkert forholder sig sådan i dette tilfælde.. men jeg synes det er et vigtigt emne at diskutere, og jeg synes det er mindst lige så vigtigt, at du er obs på den dér adfærd.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 248
    #63   5. maj 2019 "Lige gyldigt hvad bliver han i stueetagen. Han skal ikke ovenpå. Han har indtil nu sovet fint i stuen og er tryg ved det"

    Er du helt sikker på dette??
    Måske han bare har affundet sig med tingenes tilstand - hvad er grunden til han ikke må være sammen med sin "flok"


  • #64   5. maj 2019 Jeg ønsker ikke at diskutere, at han ikke kommer ovenpå. Sådan er det.
    Vores trappe er enorm stejl og er en vindeltrappe med glatte trin. Det er dumt at han skal gå op og ned af alle de trin, når han kan være i stuen.
    Det er trods alt første gang han skaber noget drama - hvis man kan kalde det det.
    Nogen har hunde i møbler, andre har ikke.. Sådan er vi forskellige smiley

    Jeg er blevet rådgivet til at kastrere ham, så jeg troede det var det bedste - især når han ikke skulle bruges til avl! smiley Det har dyrlægerne rådgivet til.
    Det vil jeg klart tage til overvejelse. For min skyld behøves han bestemt ikke.
    Jeg fik bare af vide at der var chance for cancer


  • #69   6. maj 2019 Jeg er lidt bekymret når jeg læser dit indlæg. Border collies har desværre tendens til nervøst sind og jeg oplever også mange, der har svært ved at afreagere fornuftigt. Det er i og for sig, i mine øjne, helt ok at en ung hund reagerer, så længe den bare afreagerer relativt hurtigt igen.
    Jeg ville allerede nu arbejde med de ting, han er nervøse overfor og i hans spøgelsesalder ville jeg køre ham på anxitane som en hjælp i træningen. Det du oplever nu, er at adfærden smitter. Så det starter med eks. støvsuger, så bliver det mixer, så bliver det flere køkkenredskaber, så noget helt andet osv. osv. Det ville jeg arbejde for at få stoppet nu.


Kommentér på:
Der røg den nattesøvn...

Annonce