Er jeg en dårlig hundeejer? (langt) {{forumTopicSubject}}
Som nogle måske ved så har jeg en collie (Simba) som er en rigtig stresser, han stresser ved at gø og lukke sig ind i sig selv hvilket gør at man ikke kan få kontakt til ham. Han blev kastereret for knap 3 uger siden og jeg kan se en lille forskel - altså der skal lidt mere til og der går lidt længere tid før han stresser.
Alt dette er selfølgelig noget jeg arbejder med - men jeg har arbejdet benhårdt med ham i 4 år nu så jeg ved at han ALTID vil stresse. Han vil aldrig kunne kapere at være med på markeder, ned i gågaden osv i flere timer. Han bliver usikker på fremmede mennesker (især mænd) og er bange for børn, så jeg tager ham med sådanne steder i det omfang jeg synes er humant, og ellers lader jeg ham passe eller være derhjemme.
Jeg har også en pomeranian (Trunte) som er stik modsat - hun elsker alle mennesker og elsker at komme med ud alle steder.
Jeg har det bare dårligt med at jeg ikke kan have Simba med i dette omfang - jeg synes både det er synd at tage ham med frodi han er utryg men jeg synes også at det er synd at efterlade ham hjemme.
Jeg synes det er synd at tage denne oplevelse fra Trunte når hun elsker at tage med, men jeg har det bare skidt med at tage den ene med og ikke den anden.
Det er ikke noget problem at lade ham passe i et par timer da min bror og svigerinde er meget glade for ham og han for dem - men jeg vil jo helst have ham med - jeg kan bare ikke lide at se min hund blive så utryg og ulykkelig..
Er jeg en dårlig hundeejer? Eller skal jeg bare lade være med at tænke så meget.
Det skal lige siges vi snakker ikke om alm. gåturer men "offentlige" og befærdet steder med mange mennesker.
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.125
Ja det bliver skønt at have 3 vovser og det gør tingene en del nemmere at man kan tage en med og lade 2 blive hjemme
Er ked af at Cleo er blevet overfaldet
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Jeg har selv 2 hunde der er meget forskellige. Den ene kan jeg alt med, den anden skal jeg tage hensyn til. Jeg render selv rundt med dårlig samvittighed, men ved dybest i mit hjerte, at det mere er mig der gerne vil end hunden. Den indre viden vælger jeg at holde mig til, frem for at min hund skal leve i stress.
Og jeg ser mig ikke som en dårlig hundeejer, men en der kan rumme, der skal være plads til alles små særheder.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.418
På den måde får du også mulighed for at være lidt alene med din anden hund, hvilket jo også skulle være godt. Måske kunne du så lave noget andet med din collie en anden dag:)
Så nej, mener bestemt ikke du er en dårlig ejer, ville sevl have gjort det samme:)
feb 2005
Det betyder meget for mig at du synes jeg tager hensyn til mine hunde - det er det jeg prøver på..
feb 2005
Jeg prøver at afvæksle og tager altid Simba med i stalden og hygger derude - Simba er jo også så heldig at komme i svømehallen og til massage fordi han er lidt et skravl
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 131 Svar: 1.082
feb 2005
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Jeg har også arbejdet meget på at ændre på det, og for hver dag synes jeg det lykkes lidt bedre, men tilbagefald er der da.
Er kommet så langt at vi kan løbe agility sammen, og at han ved at vi skal have det sjovt sammen og at jeg nok skal "vise ham vejen", så han ikke behøver at stresse. Jeg kender hans kropssprog og ved hvornår jeg skal gå ind og passe på ham. Der er absolut ingen problemer når vi er på banen, bortset fra de fejl føreren laver, for han er faktisk ret dygtig.
Sådanne små succes'er er med til at tro på at jeg gør hvad jeg kan for at han også kan få et godt liv. Den dag det ikke lykkes, vil jeg selvfølgelig tænke mig om en ekstra gang.
Jeg synes absolut ikke man er en dårlig hundeejer - det var man hvis man fuldstændig ignorerede at der var et problem, som man selv kan gøre noget ved.
Så fortsæt det gode arbejde, så I alle kan få et herligt liv på alles præmisser.
Hilsen Gitte
feb 2005
Tak for jeres svar..
Linda: Ja det er med at lade dyrenekomme først - alternertivet ville jo være slet ikke have nogle af dem med..
Gitte: Det er ikke nemt med en stresser, men man lærer at værdsætte de små ting. Han er jo en dejlig hund - han kan jo ikke gøre for at han er stresset og utryg.
Men Simba er mit livsprojekt som først er slut den dag han ikke er mere og jeg lærer en masse om hundesprog ved at have ham..
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
feb 2005
Er jeg en dårlig hundeejer? (langt)