{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.164 visninger | Oprettet:

Solveig
Solveig
Tilmeldt:
19. jan 2013
Emner: 5 Svar: 45

Tæve eller hanhund? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg skal anskaffe mig en hund. Det bliver en FT cocker spaniel, som skal bruges til lidt forskelligt, men blandt andet jagt.

Jeg er i tvivl om kønnet. Indtil videre har vi været mest på at få en tæve, men det har mest været fordi, min kæreste er opvokset med en tæve i sit barndomshjem.
Jeg ved, at hvis man anskaffer sig en tæve, så vil der være perioder, hvor hun skal være i snor konstant og i perioder kan hun ikke komme med på jagt.
En hanhund skulle derimod være sværere at træne og hele tiden have brug for at afmærke sit territorium.

Hvad har I selv? Hvorfor har I valgt det køn, I har?
Er der store fordele eller ulemper ved kønnet på jeres hund?

Jeg glæder mig til at høre jeres svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæve eller hanhund?
  • #1   27. maj 2019 En hanhund skulle være sværere at træne og afmærke territorie ... det passer så ikke.

    Mht jagt er tæver netop bøvlet pga løbetid.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #2   27. maj 2019 Louise: er det din egen erfaring, at det ikke passer? Jeg læser netop mange steder,a t folk ender med en kasteration af deres hanhund, fordi den afmærker territorium og generelt er svær at træne.

  • #3   27. maj 2019 Og talte netop med avler af min i går ... han forstår ikke at folk vælger tæver medmindre de vil avle... hanner er i hans verden meget nemmere på alle områder, og har har meget erfaring med begge, og har haft og har en FT nu.

  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #4   27. maj 2019 Louise: okay, omvendt er der også en del der vælger hunhunde selvom de ikke skal avle - så må der vel være noget godt ved dem i forhold til en hanhund, eller hvad?

  • #5   27. maj 2019 Ja hanhunde markerer måske ... men når de arbejder, så arbejder de.. tæver kan også sagtens markere.

    Man kastrerer ikke af så latterlige grund... man træner sin hund.


    Disse hunde er avlet til at arbejde.


  • #6   27. maj 2019 Dem jeg kender med tæver siger selv, at de kan være mere egenrådige.. stædige.. men det kan de godt lide.

    Og som avler sagde i går, så vælger mange tæve uden at vide hvorfor... der går bare snak om at hanhunde er besværlige ... det kan de være i nogle racer ... men ikke hos labberne og oplever det heller ikke sådan hos FT.


  • #7   27. maj 2019
    Jeg har haft begge køn.

    Enig med Louise i at en hanhund ikke er sværere at træne og at den skal markere hele tiden.
    Tæver kan også markere, det har alle mine tæver gjort, og der er både fordele og bagdele ved begge køn.

    Hvis jeg var dig, så ville jeg slet ikke kigge efter køn. Jeg ville vælge den hvalp i kuldet som du synes bedst om og som passer bedst til dig.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #8   27. maj 2019 Anni: er det sådan du normalt selv vælger hvalp? Er det fordi du er indifferent om det er det ene eller det andet køn? smiley

  • #9   27. maj 2019 Alle kan jo komme med dårlige undskyldninger om, hvorfor deres hund ikke er tilstrækkelig trænet. Tæver er ikke bedre end hanner, og hanner er ikke bedre end tæver. Det er en temperamentssag om man bedst kan lide det ene eller andet, og der er fordele og ulemper ved begge. Ved tæver er der dog 2x årlig løbetid, og dermed ingen jagt i de perioder.

    Men altså, har du jagttegn og er aktiv på jagt? For det er ikke lige sådan at få lov at komme med på jagt med hund, hvis man ikke er forholdsvis etableret i den verden (eller har virkelig, virkelig mange penge, og kan betale sig fra alt).


  • #10   27. maj 2019 Men hvem siger det... hvor har du hørt det... for det er dælme useriøst at kastrere en hund pga at den markerer??

    Min blev kastreret før jeg fik ham... han markerer hver dag, men arbejder vi, så arbejder vi.. han vil gøre ALT for mig. Min venindes tæve er meget mere kompliceret, og hun er pleaser men slet ikke som min.. samme race smiley


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #11   27. maj 2019 A: Jeg har styr på jagtdelen, og kender en del i feltet. Så den del skal nok gå smiley
    Men ja, du har ret i, at en tæve ikke kan komme med på jagt nogle gange om året. Jeg synes også, at det kunne blive svært med en tæve i løbetid når jeg skal ting, og den ikke kan komme med.
    Er dine hunde kastreret?


  • #12   27. maj 2019 Og generelt enig i, at det er en smagssag .. nogle foretrækker det ene køn .. de finder ud af med tiden måske, at det ene fungerer bedre.

  • #13   27. maj 2019 A har tæver smiley

  • #14   27. maj 2019 Nej, jeg har tæver, og går i øvrigt ikke på jagt smiley

  • #15   27. maj 2019 Juniors avler går på jagt med intakte hanner... det samme gør hans kone. De er trænet og fungerer alle meget godt på jagt og prøver.

  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #16   27. maj 2019 Louise: Det var bare noget jeg læste på et jagtforum smiley
    Havde din hund ikke været kastreret da du fik ham, ville du så lade være med at kastrere ham selv?

    Ah, okay - så er A nok ikke den rette at spørge, om vedkommende har kastreret sine hunde smiley


  • #17   27. maj 2019 Anni: er det sådan du normalt selv vælger hvalp? Er det fordi du er indifferent om det er det ene eller det andet køn

    Nu vat der jo en årrække, hvor jeg opdrættede lidt, så der var det jo ligesom nødvendig med tæver.
    Havde også begge køn sammen.

    Nu her på mine gamle dage, hvor jeg kun har en hund, kan det være total ligegyldig hvad køn min hund har.
    Sidste hund var en tæve og ham jeg har nu er en han.

    Skulle jeg have flere end en hund, så ville jeg vælge hunde af samme køn, men ene og alene, fordi jeg ikke gad bøvlet med begge køn når der er løbetid.
    Men når jeg kun skal have en hund, så kan kønnet da være bedøvende ligegyldig, jeg vil hellere have den hvalp i kuldet som jeg bedst kan lide.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #18   27. maj 2019 Anni: Okay, det er meget rart at høre, hvordan folk vælger hund forskelligt.
    Og at du er ligeglad når du kun har en hund, tyder på, at det kan være nogenlunde ligemeget, ihvertfald for nogle mennesker smiley


  • #19   27. maj 2019 Men det er jo ikke relevant om ANDRE neutraliserer deres hunde. Det der er vigtigt, er hvad DU kan arbejde med. I øvrigt er spaniels noget lort at neutralisere, fordi de får en træls pels. Og træls pels hænger dårligt sammen med jagt.

  • #20   27. maj 2019 Jeg ville aldrig kastrere medmindre hunden er syg.. min Bullterrier var også intakt.

    Mennesket er dovne, og tror div indgreb kan klare adfærd, som de synes er træls



  • #21   27. maj 2019 Min hanhund markerer aldrig under træning eller til prøver - der har han jo fokus på mig eller opgaven smiley

    Umiddelbart virker det til hanhunde er lidt længere om at modne, men kan slet ikke genkende at de pga. kønnet alene, er sværere at træne smiley


  • #22   27. maj 2019 Man opererer ikke på sunde og raske hunde. smiley
    Og kastrering er hellere ikke en garanti for at det løser det problem man mener at have.
    Man træner sin hund så der ikke kommer uønsket adfærd, og skulle man være uheldig og der dukker problemer op, så træner man dem væk i stedet for at operere på sin hund.

    Endvidere, så kan kastrering have slemme bivirkninger. Hvis man kastreret en lidt usikker hund, så kan man gære det meget værre, plus at pelsen kan ændre sig så man ender i et sandt pelshelvede som er svært at holde.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #23   27. maj 2019 A: Jeg spørger kun, hvorvidt folk har neutraliseret deres hunde for at høre, hvordan folk så rent faktisk agerer, når de står med deres hanhund og skal bruge den i forskellige sammenhænge - hvis mange vælger at få neutraliseret, så er der måske noget der tyder på, at en neutraliseret hund er nemmere at arbejde med smiley

    Louise: Tak for svar og for at komme med din mening til emnet smiley Det er rart at læse, hvilke forksellige meninger folk har.


  • #24   27. maj 2019 Det lyder godt nok som en spændende oplevelse nogle har haft med hanner smiley

    Min erfaring er at det eneste der kan være lidt tricky med hanner er at lære den at ignorere løbske tæver, men derudover så er hanner vist generelt nemmere end tæver.

    Jeg har kun valgt en tæve fordi jeg har sådan en mini opdrætter drøm i min mave, og bliver det ikke til noget så skifter jeg til hanner igen smiley


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #25   27. maj 2019 Milla: Dejligt at høre. Det ser også ud som om, at der er næsten lige mange fordele og ulemper ved begge køn. Og at træningen ikke som sådan påvirkes, det er også godt at høre, for jeg tror det var en af vores største årsager til en tæve. smiley

    Anni: Tak for svar. Det er fint at folk har mange forskellige meninger, og det er godt at kunne læse lidt af hvert smiley


  • #26   27. maj 2019 Jamen, så skal du jo nok spørge HVAD folk bruger deres hunde til, om hundene præsterer, om de er neutraliseret, og i så fald, hvorfor. At mine hunde er steriliserede siger jo INTET i forhold til hverken dig eller jagt.

    Du virker, undskyld, noget usikker på hele opgaven, og jeg tænker måske at du skal starte med at gøre dig klart, om du er opgaven voksen. Altså om du er i stand til at træffe beslutninger selv. Det er fint at søge råd og vejledning, men du kan ikke basere hele dit hundehold på hvad andre gør eller ikke gør.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #27   27. maj 2019 Anya: Okay, det er jo faktisk direkte modsat af, hvad jeg har læst rundt omkring på nettet, haha. Altså at hannerne ligefrem er nemmere at træne. Og også en vigtig pointe du skriver med, at du skifter tilbage til han igen hvis du ikke vil være opdrætter alligevel.
    Var dine hanner neutraliserede?


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #28   27. maj 2019 A: Tak for svar. Det virker som om du er en smule afsporet fra, hvad tråden her handler om. Dine svar er ikke så brugbare længere, når du formulerer dig på den måde, og er derfor ikke til nogen hjælp.
    Der er ingen grund til at skrive på den måde, og blive vred over bagateller smiley
    Hvis du ikke vil hjælpe, så lad endelig hellere være med at kommentere smiley


  • #29   27. maj 2019 Ingen hunde er vel "nemme"... dem som er gode er der lagt uendelig timer i, og har haft en dygtig/god ejer. Alle har vel haft problemer de skulle løse uanset han eller hun

    Nogle er nemmere ... eller mere pleaser end andre, men uanset hvad så kræver alle hunde meget træning før de er gode. Dette kræver også en dygtig ejer.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #30   27. maj 2019 Louise: det er jeg enig med dig i smiley

  • #31   27. maj 2019 Nu er dette et debatforum, og folk må skrive som de lyster, så længe de skriver pænt.

  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #32   27. maj 2019 Hvis der er andre der har egentlige svar til tråden her, så kom endelig med dem. Jeg vil meget gerne høre om flere folks erfaringer mht. køn smiley

  • #33   27. maj 2019 Min han er i øvrigt intakt, og ignorerer fint løbske tæver under træning. Når vi går tur, er de steder de har været dog spændende smiley

  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #34   27. maj 2019 Milla: Okay, det er jo også fint at de er spændende, så længe han også kan abstrahere fra dem, når han skal smiley
    Tak for input smiley


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #37   27. maj 2019 Sofia:
    Ja, det lyder jo som om, at det vitterligt ikke er andet end en smagssag.
    Så lige en smule af filmene. De er da godt nok dejlige at se på, de hunde - det er er altså sejt hvad man kan træne dem til at kunne og hvor mange kommandoer de kan lære at forstå.
    Haha ja, du har ret smiley Så bliver det lidt nemmere det hele, hvis bare man kan skyde skylden en anden vej.


  • #38   27. maj 2019 Jeg kan best lide selv at have hanhunde, mest fordi jeg ikke gider bloddråber over det hele, hvis man har en tæve der ikke er god til at holde sig ren under løbetid smiley

    Det er min venindes boxer ikke, så når hun er i løbetid må hun ikke komme hjem til mig smiley


  • #39   27. maj 2019 Nu har jeg ikke jagthunde, men om man er til hanner eller tæver og hvem af kønnene der er flest problemer med, det vil jo altid være en smagssag.

    Jeg er 110 procent til tæver og ja, jeg har haft begge dele.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #40   27. maj 2019 Frk. Jensen: Ja, det med bloddråber er ikke så fedt - det var også et problem min veninde havde med hendes hund. Men jeg kender også en del hunde, der sagtens kan gøre rent efter sig selv - men det er helt klart også en ting at tage op til overvejelse. Blod overalt er ikke helt vildt lækkert smiley

    Zenta: Du har helt ret, det kan man jo også bare se i denne lille tråd smiley Hvordan kan det være, at du foretrækker tæver nu? Synes jeg har hørt en del argumenter for hannerne i denne tråd, men ikke så mange for tæverne endnu smiley


  • #41   27. maj 2019 Jamen det er faktisk svært at forklare. Men jeg oplever mine tæver meget meget mere kærlige og tætte med mig end hanhundene har været. Og så har jeg aldrig haft nogen problemer med at træne dem til de ting jeg ønsker. At være alene hjemme, blive på grunden og jeg har aldrig oplevet egetkønsagressivitet.
    Har haft 3 Schæfertæver sammen, hvorimod hanhundene har haft langt mere travlt med at spille med musklerne.
    Jeg har selv haft Schæfer hanhund og mine forældre Labrador hanhund og ingen af dem har jeg følt mig tætte med som med mine tæver.
    Men det er jo en smagssag og forskelligt hvad folk oplever af problemer.

    Min eks har jagthunde og han foretrækker hanhunde i sådan al almindelighed, han havde Labrador hanhunde og en Flatcoated tæve.
    Igen, hans hanhunde var søde hunde men jeg var helt forgabt i tæven.


  • #42   27. maj 2019 Jeg synes godt nok at det er foruroligende at du er så enorm fikseret på at kastrere.
    Mon ikke du dkulle læse lidt op om hunde adfærd inden du går videre med drømmen om at anskaffe dig en hund.

    Om andre har en kastreret hund kan du ikke bruge til noget som helst, for de andres hunde bor jo ikke hos dig og bliver ikke trænet/opdraget hos dig.


  • Solveig
    Solveig Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 5 Svar: 45
    #43   27. maj 2019 Zenta: Dejligt at høre din nuancerede beskrivelse af at holde hund, og tak fordi du gad bruge tid på at uddybe det smiley Det er helt klart noget at have med i overvejelserne, det du skriver!

  • #44   27. maj 2019 Jeg har ikke forstand på jagthunde, men i min race er tæverne klart nemmest at træne på lydighedsområdet og håndtere generelt, især i de første år.
    Hannerne er mere ufokuserede og har bare en tand mere selvstændighed. Jeg ser hanhundeejere have flere udfordringer end tæveejere.

    Der er fordele og ulemper ved begge køn, og det er absolut smag og behag.


  • #45   27. maj 2019 Det var skam så lidt smiley
    Jeg har som sagt prøvet begge dele, efter en del år med tæver kunne det jo godt være at hanhunde var lige sagen, men det bekræftede mig som sagt kun i at jeg er til tæver.
    Men det er jo smag og behag smiley


  • #46   27. maj 2019 Jamen, når du opretter så mange tråde, hvor du spørger så bredt, så er min tanke faktisk at du ikke helt ved hvad du vil. Og det var såmænd min helt oprigtige mening, og ikke for at træde nogen over tæerne.

    Jeg har også haft en hanhund, og han ville dræbe alle andre hanner og også nogle tæver. Det er da muligt at blodpletter et par gange om året er klamme, men det er forhudsbetændelsespletter også. Forskellen er at blod kommer to gange om året og er nemt at vaske af, hvorimod en hanhund med forhudsbetændelse drypper året rundt, og pletterne er meget genstridige. Igen, smag og behag - eller klamt og mindre klamt. Og jo, man kan få hanhunde som ikke pletter og tæver som gør rent efter sig selv, men man kan også få det modsatte.

    En hanhund der bruges aktivt, bør ikke kastreres. Der er meget drift der følger med kuglerne, og kan man ikke håndtere driften, fjerner man kuglerne. Men så skulle man fra start have overvejet enten en tæve eller en anden race...


  • #47   27. maj 2019 Nej vores hanner har været intakte smiley Der er ingen grund til at neutralisere en han hvis det ikke er af medicinske eller helbreds årsager smiley

  • #48   27. maj 2019 Jeg kan ikke overskue forhudsbetændelse, og jeg kan slet ikke overskue det der med at lette ben. Jeg har 2 gange i mit liv oplevet at blive tisset på af en hanhund, fordi ejer ikke lige havde styr på det. De tisser op af tøjstativer i byen og samtlige bænke, der er i parker. Jeg ved godt at fordi nogle ikke har fået trænet det, bestemt ikke betyder at jeg ikke nok skulle få trænet det - for det ville absolut blive en mærkesag, og kunne jeg træne ham til aldrig at lette ben ville det glæde mig.

    I stedet har jeg valgt en tæve. Blodet er træls, men min største frygt ved tæver - som kunne få mig på hanhundeholdet er livmoderbetændelse. Jeg vil ikke neutralisere uden grund, men jeg synes godt nok den er træls og lumsk.

    Vores jagthold er ikke på et niveau hvor de andre kan styre deres hanner hvis jeg har Ziva i løb. Jeg har ikke kræfterne til at holde dem adskilt hvis en af dem skulle komme for tæt på. Jeg har aldrig set det som noget større problem, da jeg godt kan træne med Ziva de par gange om året uden at være til træning i nogle uger.
    Det skal man have med også når man vælger tæve, at det ikke er alle træningspladser, der ønsker løbetidstæverne.

    Ziva er min tredje tæve, og ville sikkert fortsætte i det spor, men hvis den rigtige hund var en hanhund, var det ikke noget, der skulle afholde mig fra at skifte. Jeg synes også en sort lab med hvidt bryst er den flotteste, men køn og farve står længere nede på min liste og er bare ting, jeg tager med i betragtning hvis jeg har flere fantastisk valg - de er bestemt ikke afgørende.


  • #49   27. maj 2019 He he Ziva, heldig dig, at du fik en tæve der ikke markerer. Hvad ville du have gjort hvis nu hun markerede ?

    Alle de tæver jeg har haft har markeret.


  • #50   27. maj 2019 Jeg har haft 4 hanhunde ... ingen ... som i INGEN har pisset på nogle mennesker.. og de ting de pisser op af.. ja men det er da helt op til ejeren.

  • #51   27. maj 2019 Det har mine nu hellere ikke.
    De har hellere ikke tisset op af diverse når de har været med i byen.


  • #52   27. maj 2019 Vi har i øvrigt ikke valgt køn ved nogle af vores hunde. Til vores første hund ledte vi efter en voksen omplaceringschæfer - og vi kiggede begge køn, og valgte udfra individet.

    Ved vores anden hund, blev vi tilbudt en han som udstationering. Havde det været en tæve, havde vi også sagt ja. smiley

    Så køn er ret underordnet herhjemme.. smiley

    Nu har vi to forskellige racer, så det er muligvis derfor - men jeg synes ikke der er særlig store kønsforskelligheder mellem vores hunde. De vil begge gerne putte, nusse, hygge, træne, lege mv.. Men der er nogle raceforskelligheder (Nicki er noget vogtende og hilser sjældent mere end et splitsekundt på fremmede, hvorimod Easy elsker alt og alle og går gerne med en fremmed hjem, og gøer nok i gennemsnit en gang om måneden) smiley


  • #54   28. maj 2019 Har haft begge køn, og synes altså ikke der er den store forskel.

    Ved køn er det mere udseende end hvad der er nemmest synes jeg.

    Plus ved hanner er der diller-snask og ved tæver er det blod. Begge dele er lige klamt!

    Så vælg hvad du synes er smukkest... smiley


  • #55   28. maj 2019 Ihh havde lige skrevet et langt indlæg og vupti var det væk smiley

    Men... Har haft 1 intakt Fransk Bulldog han, 1 kastreret (var kastreret ved da jeg overtog ham 6-7 år gammel) Golden Retriever han, 1 steriliseret Labrador tæve og nu en steriliseret Boston Terrier tæve.

    Havde nok aldrig kastreret Golden Retrieveren hvis han altid havde været min!
    Han var meget nervøs anlagt, desværre.
    Om kasterationen har noget med det at gøre ved jeg desværre ikke.

    Mine tæver blev begge steriliseret.
    Alba (Labrador) på grund af en intakt hanhund i samme hus som stressede ekstremt over hendes løbetider og Naddie fordi hun blev slemt falsk drægtig.

    Og har ikke fortrudt deres sterilisationer!!

    Min bulldog kunne jeg virkelig ikke se hvorfor han skulle kastreres?!?!
    Han interesserede sig slet ikk for tæver, heller ikke dem i løbetid.
    Han var en skøn dreng med en masse sund selvtillid trods han desværre var en del besværet af diverse i form af en meget sølle krop smiley
    Han havde det skønneste sind!!
    Og hold nu op, han er blevet lavet udfald mod af andre hanner jeg ved ikke hvor mange gange og 1 gang meget meget voldsomt overfaldet af en 45+ kg. hund smiley
    For det første var vi ikke sikre på han ville klare overfaldet sådan rent fysisk.
    Men han kom sig og alligevel trods alle hans dårlige oplevelser med løse udfarende hunde var han altid cool og vente bare om og luntede videre hvis nogle snerrede det mindste af ham.
    Aldrig har han sagt noget igen.
    Han var det sejeste lille kræ... Puuh jeg savner ham smiley smiley

    Men ja, er sgu nok alligevel til tæver den dag idag og min næste hund bliver 99,9% sikkert også en tæve!

    Jeg gider ikke forhudsbetændelse hos hannerne og deres pletter over alt, strinten (Ja, min tæve markere også, meget endda, men ikke op af ting, planter og buske osv.) Og så er jeg generelt bare ikke fan af den de har på maven. smiley

    Men det er jo en smagssag.
    Og for nogle er kønnet jo fuldstændig ligegyldigt smiley


  • #57   28. maj 2019 Vi har 7-9-13 ikke haft problemer med tisseren, det må gerne fortsætte smiley

    Og ja, der er selvfølgelig udseendsmæssige forskelligheder på kønnene, det glemte jeg at nævne smiley


  • #58   28. maj 2019 Jeg har haft begge køn og nu har jeg to hanhunde. Jeg gider ikke have begge køn sammen, hvis det kan undgåes, men derudover har jeg ikke den store præference for det ene eller det andet.

    I det daglige er der ikke stor forskel på om man har det ene eller det andet køn, men jeg synes at hannerne er længere tid om at blive voksne og at der (i forb med træning/konkurrence) er mere snus og lettere at forstyrre de unge hanner end de unge tæver.


  • #59   28. maj 2019 Jeg har altid haft hanner - og har lige nu min første tæve, som er 5 mdr.

    Jeg er ikke fan af tæver og synes der er enormt langt mellem de gode. Men NÅR en tæve er god, uha, så er hun dælen edeme også god !

    Jeg ville dog aldrig lade blodpletter, forhudsbetændelse, ingen adgang på træningspladser etc være medvirkende til mit valg af køn.

    Jeg vil altid have en hanhund, altså forstået på den måde, at skal jeg kun have en hund, så bliver det en han. Der er noget ved en han, som der bare ikke er ved en tæve.
    Jeg ville aldrig kastrere en hanhund. Tanken ligger mig så fjern og jeg kan mærke på mig selv, at jeg ikke har ret meget pænt at sige om folk, der vælger denne løsning.

    Jeg skulle engang til vagtdyrlæge med min hund. Da jeg ringede, spurgte hun naturligvis til skaden, alder på hunden, køn .. og så "er han kastreret".
    Jeg valgte at køre lidt længere og til Kbh´s Dyrehospital istedet for det andet sted, som ligger væsentligt tættere på hvor jeg bor.^
    Jeg KAN IKKE MED DET !!!!

    Hvis du allerede nu ved, at du vil kastrere så køb en tæve - det er nok mit bedste råd smiley


  • #60   28. maj 2019 Og kunne ikke være mere enig i, at hvis man alligevel bare kastrerer uden grund, så køb dog en tæve.

    Og uden grund er uden medicinsk grund.


  • #61   28. maj 2019 Jeg vil ikke anbefale kastration.

    Min hunds som blev ramt af noget et eller andet i bollerne, så de måtte klippes af, og er nu blevet et monster af underuld. Nøj hvor han fælder hele tiden.

    Heldigvis har det ikke gjort ham usikker eller nervøs. Det havde jo været forfærdeligt, og så havde jeg aflivet ham. Det ville være uværdigt for den race.


  • #64   29. maj 2019 Vi har en FT Cocker en af hver køn, tror ikke vi ville vælge tæve næste gang netop pga løbetid.
    Når hun er i løbetid er det ca hver 7 måned, passer lige med midt i jagt træning og så igen i dec hvor der er jagt.
    Hanhunden markerer ikke syntes jeg men bøvlet med en af hver


  • #65   29. maj 2019 Og hanhunden er ikke svær at træne tværtimod men en FT Cocker ved hvad den vil smiley

  • Kaufmann
    Kaufmann Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Svar: 4
    #66   3. jun 2019 Jeg har 2 tæver og en hanhund og jeg bruger alle på jagt og markprøver. Det er korrekt, at tæven er i løbetid to gange om året, men typisk vil kun den ene falde sammen med jagten. Mine tæver rydder pænt op efter sig, men skal selvfølgelig holdes nede fra sofaer mv lige i den periode smiley Der går 21 dage fra første blodsdråbe til du kan deltage på fx markprøver og det er en meget go' indikation for hvornår du kan gå på jagt med hende igen medmindre alle andre hunde på jagten er tæver - så møder du bare op. Tæver kan dog blive lidt "egne" i løbetiden, lidt ligesom med kvinder smiley

    Jeg oplever ikke, at der er så stor forskel på hvor trænbare de er, om det er en tæve eller en hanhund. Du skal under alle omstændigheder afpasse træningen til hunden og min erfaring er, at alle hunde er forskellige af sind, hvornår de bli'r modne, hvornår de "vågner", rent jagtmæssigt osv osv.

    Min næste hvalp bliver en tæve, da jeg ønsker at avle på min hanhund og de tæver jeg har er for tætte i familie. Hvis ikke jeg skulle bruge den til avl ville jeg være ligeglad.

    Held og lykke med din kommende jagtkammerat smiley





  • #67   3. jun 2019 Jeg har en tæve og en hanhund. Og åbenbart den modsatte verden, min tæve markere og letter ben, min hanhund tisser for at tisse og letter kun ben når vi er ude at gå. Min tæve har været væsentlig lettere at træne med og har ikke været så pubertær som hanhunden. Min far var jæger og altid haft tæver. Den første fik fjernet livmoder i en sen alder pga livmoderbetændelse, hun mistede noget af jagtlysten. De sidste to blev steriliseret efter anden løbetid uden det påvirkede jagtlysten eller sind. Eller påvirkede ihvertfald ikke hund nr 2, nr 3 nåede aldrig med på jagt da min far blev alvorligt syg inden hun var klar til at tage med. Der er flere jagthundetrænere der anbefaler tæver som første hund, da de som regel er lettere at have med at gøre.

Kommentér på:
Tæve eller hanhund?

Annonce