2.409 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Breton Breton

Hejsa
Min kæreste og jeg er meget afklaret med, at vi snart skal have en hund smiley
Jeg kan ikke tænkte på andet end en Breton, som altid har været min drømmehund.
Er der nogle, som har lyst til at dele tips, tricks og erfaring ift. at anskaffe sig sådan en? Måske også helt generelt, hvad skal vi være opmærksom på inden køb, under opdragelse og resten af hundens levetid.
Håber I kan hjælpe smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Breton
  • #1   22. jun 2019 Hvilken hverdag kan I tilbyde en breton?

• #2   22. jun 2019 Vi bor i et hus på ca 70 km2 (så frygter måske det er for lille)
    Vi har en mellem have, og med adgang til stort græsareal. Bor tæt på skov og marker.

Min kæreste får forhåbentligt fuldtidsarbejde (+- 8 timer) efter sommer, efter han lige har afsluttet sin uddannelse. Jeg studerer og har derfor meget "fritid"/hjemmetid.

• #3   22. jun 2019 I skal i hvert falde finde ud af hvilke linjer i gerne vil have fra. Mht hvilken jagtform i ønsker. Markprøve hunde eller praktisk jagt. - har i ikke nogen intentioner om at gå på jagt, så start alligevel til træningen smiley

• #4   22. jun 2019 Jeg må indrømme, at vi er meget uerfarne på jagtområdet. Vi er selvfølgelig klar over, at den kræver meget hundetræning, men kan du uddybe ift. jagtformer? smiley

• #5   22. jun 2019 Bretonen er - som jeg ser det - avlet rigtig meget til jagt. Det er en stående hund, og jeg synes den fortjener at blive brugt til jagt. Men det er bare som jeg ser det. Det er virkelig en JAGThund, masser af fart og går langt frem. Et energibundt uden lige der kan blive ved og ved og ved. Jeg ville elske at have en breton igen, men jeg kan ikke tilbyde det en breton kræver, selvom vi selv har 7 hektar, går på jagt og også ville bruge den til det. Men vi vil ikke kunne aktivere den nok til hverdag.

• #6   22. jun 2019 Jeg har ikke indtryk af at det er en særlig “nem” hund at holde stimuleret. Den er ret hardcore jagthund, og skal have noget meningsfuldt arbejde. Det er sikkert ganske fint at træne markprøver, men det er også det mindste.

Hvis det er udseendet I er faldet for, og vil have noget der kræver knap så meget, så kig på koikerhonde i stedet. Den har samme farver, samme smukke ansigt, men er noget mindre krævende i det daglige.

• #7   22. jun 2019 Hvad er det du mener, at du ikke kan tilbyde den i hverdagen, Mille? Tak for svar, jeg har også på fornemmelsen at den kræver rigtig meget... Desværre...

• #8   22. jun 2019 Den vil kræve rigtig meget fysisk og mental stimulering. Det er ikke en hund man sådan lige kører træt, så for at den trives så kræver den alligevel en del timer hver dag - mental aktivering, træning og motion. Vi har ikke tiden til det, slet ikke efter der også er kommet et barn til, så prioriterer jeg den tid jeg har med træning af vores lab. Men en breton ville ikke kunne nøjes med det. Og du ønsker ikke en breton der løber på væggene smiley Var det nu for 15 år siden, så ville jeg ikke have de samme forbehold som jeg har i dag.

Derudover er jeg helt enig i at en kooiker er et rigtig glimrende bud. Det er godt nok en skøn lille vaps. smiley

• #9   22. jun 2019 Jeg har kun mødt ét eksemplar og det var naboens. En ganske almindelig familiehunde uden nogen form for kontakt til jagt eller træning. De havde haft Labrador og en blanding tidligere. King var meget velopdragen og gik kun til skel i den parcelhushave hvor han boede. Det er dog 20 år siden. Det fungerede rigtig godt. Men om det er etisk korrekt, det er så et andet spørgsmål.

• #10   22. jun 2019 Okay, tusind tak for hjælpen, den lyder desværre for krævende smiley
    Må kigge videre på koiker, den ser også vildt dejlig ud!

• #11   22. jun 2019 Jeg har mødt et par breton på alm trænings plads hvor ingen f dem der ejede dem, var jagt mennesker, den ene løb agility og den anden gik spor og lydighed. To meget dygtig og afslappet hundene. Så hvis det er den race du vil have vil jeg tage ud og snakke med nogle opdrætter og høre hvad de mener og møde hundene.
    Jeg er selv mega vild med breton og kan overhoved ikke samlinge den med den anden race de andre snakker om.

Så hvis du virkelig ønsker dig en breton så kom ud og lær noget mere om racen på egen hånd og find ud af om det er en hund for jer.

• #12   22. jun 2019 Vær obs på dette smiley :

(Brittany = Breton)

profilbillede
  • #13   22. jun 2019 Ikkesom - det rammer virkelig meget plet smiley

• #14   22. jun 2019 Jeps. smiley

• #16   22. jun 2019 Jeg er selv mega vild med breton og kan overhoved ikke samlinge den med den anden race de andre snakker om.

Jeg sammenligner kun udseendet smiley Selvfølgelig er de på ingen tænkelig måde i nærheden af hinanden i sind, men hvis du læser hvad der står, så giver det sig selv smiley

Ida, welsh springer kunne også være et godt bud, som Sofia skriver. Staby er der så få af, at de nærmest ikke kan opdrives herhjemme. Sådan én er i øvrigt også en belastende type, hvis du spørger mig smiley De er meget egenrådige, og er lynende skarpe når det kommer til at finde på ballade. Så med dem skal man altid være et skridt foran. Smukke hunde dog!

• #17   22. jun 2019 Ej de er virkelig skønne alle sammen. Nu har jeg læst lidt om Kooiker, og den kunne godt lyde som noget for os. Vi må holde øje og læse endnu mere.
    Selvom jeg ikke kan vente, går der nok nogle måneder før vi rent faktisk skal have hunden. Så tak for jeres mange inputs med racer, så vi har en masse at sætte os ind i og læse om smiley smiley

• #18   23. jun 2019 kooiker kender jeg 2 styk af, søstre, de er nogle dejlige hunde, omgåes nemt andre hunde, mange mennesker, børn og katte smiley

dog er de en race der kræver man gider holde pelsen smiley

• #19   23. jun 2019 Du er nok ret sent ude hvis det er en kooiker I vil gå efter. Der er så vidt jeg ved ret meget rift om de få kuld der bliver lavet.

• #20   23. jun 2019 jeg kender nogle venner i min familie. som har Breton racen og den kræver utrolig meget. de avler og bruger til jagt smiley og de race kan næste selv går på væggen de kræver meget træning i hverdagen
    så jeg vil nok mere anbefal en labrador... heller en lille hund smiley

• #21   23. jun 2019 Ida, næsten uanset hvilken hund i leder efter, så er der 6-12 måneders ventetid, måske mere. Altså hvis I vil have en med en DKK stamtavle og fra en ordentlig opdrætter. Der er ganske få undtagelser, fx schæfer, labrador, FT cockere og et par andre racer.

• #22   23. jun 2019 Jeg syntes der er flere racer som kunne være et bud, hvis det fordi i godt kan lide udseende og str på en Breton. Racen er udelukkende faktisk kun til jagt, eller noget der ellers kan få den stimuleret, og det kan være opgave, ikke umulig , men man skal virkelig vide hvad man går ind til, ligeledes vide lidt om linjer i racen.
    Hvis det er drømme hunden for jer, så det jo ikke en umulig drøm, men det kommer til at kræve rigtig meget af jer som hundeejere. Held og lykke med at finde jeres drømmehund smiley

• #25   24. jun 2019 Dem vi kender og er i familie med de avler .de er godt nok ikke lige herhjemme fra man fra samsø af de er nogle skønne mennesker og kender til den race smiley
    http://bretonhvalpe.mono.net/

• #26   24. jun 2019 Et alternativ til Breton'en kunne være en Stabyhound. Den er lidt i samme boldgade som Koikeren: En rimelig nem og ukompliceret lille jagthund. Jeg har haft fornøjelsen af at have et par stykker på hvalpehold gennem tiden. De er kommet med førstegangshundeejere og det har været et rigtigt godt match. Jeg træner sammen med en mere garvet hundefører med sin Staby på Perles A-hold. En på mange måder meget meget nem hund.
    Jeg kender Breton fra jægere og fra træningspladserne. Mit indtryk er ikke at den vil trives hvis ikke den får temmelig meget både fysisk og mental aktivering. Det kæmpestore søg og trangen til at finde fygle ligger dybt i dem. Jeg kender folk der har prøvet at bruge dem til fx agility eller lydighed: Det har ikke være uden udfordringer at få 'pakket' en stående fuglehund med et stort søg 'ned' på fx en agilitybane smiley
    Jeg vil sige at det ikke er nogen oplagt race, hvis man ikke skal bruge den til jagt eller markprøver smiley

• #27   27. aug 2019 Vi skal have en Kooikerhondje om to uger, tak for jeres hjælp smiley

• #28   27. aug 2019 Ida, det tror jeg I bliver rigtig glade for! En smuk og skøn lille hund smiley

Hvad skal den hedde? Og hvilken opdrætter skal I have fra?

Jeg rendte ind i en breton her i søndags, og ejeren sagde at den var noget af en mundfuld. Hun trænede jagt med den, men for tiden (et år gammel), var den utrættelig! Jeg spurgte ind til det, og hun fortalte at man bestemt ikke skulle have sådan et dyr, uden at træne relevant brugstræning.

• #29   27. aug 2019 Vi kalder ham Theo, jeg har oprettet ham herinde på HG smiley

• #30   27. aug 2019 Åh, hvor er han fin smiley Jeg er vild med billedet hvor han bidder i din sok smiley

Jeg glæder mig til at følge ham fremover smiley

• #31   27. aug 2019 Virkelig lille og sød smiley

Kommentér på:
Breton

Annonce