1.703 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 49 Svar

Emalje på tænder Emalje på tænder

Nones fik jo lavet sine tænder for et lille halvt år siden. Han har bidt forkert sammen og har derved slidt noget af tænderne på indersiden.

Jeg sad lige i solen og kunne se at en af de inderste tænder faktisk også har sådan en kant. Man kan tydelig mærke kanten med fingeren, og jeg ved at de tænder derinde ikke har været berørte af fejl bid eller af bøjlen han har haft på. Hvordan ser jeres hundes tænder ud på indersiden ? Tanddyrlægen har gentagende gange haft ham lagt væk og kigget ind, så jeg går jo ud fra at alt er som det skal være. Men det undre mig nu alligevel ! Jeg har lagt en video ind , det kan være svært at se, men hvis man kigger godt efter, kan man se kanten af hvad jeg tænker er emaljen.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Emalje på tænder
  • #1   29. jun 2019 Det kan også ses på den store hjørnetand, hvis man er skarp

• #3   29. jun 2019 Det også svært at se. Jeg må nok ud i en anden video. Men der er her, hvis man kigger godt, kan man se en kant hele vejen rundt, som om emaljen er væk

profilbillede
  • #4   29. jun 2019 Orv, jeg kan ikke se andet end en herlig perlerække af tænder.

Hvis jeg viste min Grossers tænder ville du blive stolt.

Hans er nemlig meget brune, selvom jeg gør at hvad kan for at holde hvide. smiley

• #5   29. jun 2019 De er nemlig trælse gule i kanten der hvor han har haft bøjle på, og jeg tror virkelig emaljen er væk, og det har dyrlægen altså ikke nævnt. Det syntes jeg da er ret væsentlig at vide.

Men din hund er nok også lidt ældre en Nones :)?

• #6   29. jun 2019 Ej okay, det også langt fra når man ser den her på Hg. Det vist en ommer !

• #8   29. jun 2019 Det undre mig, men jeg ved ikke om det skal være sådan. Altså at de måske bare er vokset sådan

• #9   29. jun 2019 Min er 5 år gammel (ingen alder for en Grosser).

Her får du dem i alt deres afskyelighed. smiley

Jeg kan dog ikke se at din har udfordringer, men sådan er det. Det siger nemlig ingen ting, da jeg aner hat om tænder, andet en min køters er grimme, og din ser smuk ud.

profilbillede
  • #10   29. jun 2019 @Christina.
    Min sover også som en sten, men jeg kan snildt gøre det der.

Han ikke så meget som rykkede på sig... smiley

• #11   29. jun 2019 Må du kradse på det?? For mig ligner det lidt Tandsten. Min jackline døjede med tandsten men ingen lommer (dyrlægen var i chok) de troede hun manglede alt emaljen på hendes tænder, men nej hun skulle havde renset hver 3 uge for vi kunne holde det i bund, men vi holde øje med lommer istedet.

• #12   29. jun 2019 Martin hvad gør du for at afhjælpe de tandsten?

• #13   29. jun 2019 Sådan noget tanddims (godbid) og børster tænder på ham.

• #14   29. jun 2019 Martin, hvornår har han fået renset tænder?
    Han trænger til det.

De der godbids dimser som skulle rense tænder virker ikke.

Giv ham rå kødben 2 - 3 gange om ugen, det er godt for tænder, tandkød og analkirtler

• #15   29. jun 2019 Martin, ja din døjer da godt nok med tandsten. Jeg holdte dem nede ved min gamle hund, jeg tog bare en kniv eller andet skrapt og kradsede det af. Og tak, han har fine bisser, og det vil jeg jo gerne han skal blive ved med smiley

• #16   29. jun 2019 Rauh virker her... elg tyggeben ... de sørger for at Junior tænder er hvide.

Rå ben gør ingen forskel her.

• #17   29. jun 2019 Louise, hvor køber du de der tyggeben?

• #18   29. jun 2019 Anni de kan købes på Tjarlie.dk og Dogrus.dk

Junior tygger for vildt, men de store holder længe og renser også.

• #19   29. jun 2019 Rauh er mega gode her også ! Dog har Nones mistet interessen for det, når det er så svært hehe. Men mon ikke han kommer i tanke om det igen.

• #20   29. jun 2019 De fungerer 100 % her.. når han ikke får dem i et stykke tid, bliver de beskidte.

• #21   29. jun 2019 Det skal jeg lige holde øje med, om de gør en forskel på tænder her. Men det vil jeg godt tro.

• #22   29. jun 2019 Tak for svar. ??

Gaddafi gnasker mange pandelapper, måske er dem i bruger bedre.

• #23   29. jun 2019 @Annie.
    Det har han vist aldrig fået. Dyrelægen har sagt at det ikke er nødvendigt endnu.

I det øjeblik, så får han det.

Ben og lignende får han løbende. Jeg har aldrig haft en hund med de problemer før, men i følge dyrelægen er der bare forskel på tænder.

@ LP.
    Med en kniv? Jeg ville være bange for at skade emaljen sjovt nok.

• #24   29. jun 2019 Ja altså ikke en mega skrap kniv. Det vist ikke bare lige til at skade den, så skal man godt nok være voldsom da.

• #25   29. jun 2019 Jeg har også brugt en sløv pillekniv til lige at skrabe lidt væk ... gik fint.

• #26   29. jun 2019 Martin, kan ikke forstå at din dyrlæge ikke mener det er nødvendig med tandrens på de frygtelige tænder din hund har.
    Hvis jeg var dig, ville jeg lige få en anden dyrlæge til at se på dem.

• #27   29. jun 2019 Et eller andet skal der vel ske.. hvis ben ikke virker..

• #28   29. jun 2019 Jeg ville nu hellere ikke skrabe på min hunds tænder med knive mm
    Det er da lige til at skade tænderne.

• #29   29. jun 2019 Anni så meget kræver det ikke .. tit kan skidtet ligesom vippes af.. så godt fast sidder det ikke her.

• #30   29. jun 2019 @Annie.
    Bruger sådan lidt skiftende dyrelæger, og de har sagt det samme. At det er ikke pænt, men ikke slemt nok endnu.

Altså jeg har jo aldrig haft problemet før, så jeg står på bar bund her.

Jeg er ikke typen der vil smide penge efter noget kosmetisk som udgangspunkt (hunden er jo ligeglad, og det det vigtigste). En tandrensning kræver vel narkose, og den slags er der jo en risiko ved.

Jeg kunne snildt selv skrabe med en kniv. Min finder sig i alt jeg finder på, men jeg er vitterligt nervøs for at gøre mere skade end gavn.

• #31   29. jun 2019 På længere sigt gør tandsten jo skade både på tænder og tandkød.
    Tænderne skulle jo gerne holde hele livet.
    Hvis min hunds tænder så sådan ud, så var de blevet renset.

Jeg får selv en tandrensning to gange om året.
    Det er hellere ikke nødvendig, men jeg gør det for at passe på mine tænder.

• #32   29. jun 2019 Vil give Martin ret en tandrensning er ikke nødvendig endnu, tandkødet er ikke generet og skulle ligge hunden i bedøvelse for det ser pænt ud kommer heller ikke til at ske her.

• #33   29. jun 2019 Nu siger Martin jo selv, at man kan gære alt ved hans hund, så det burde jo ikke være nødvendig at lægge hunden i narkose.
    Min gamle malle kom hellere ikke i narkose de to gange hun fik renset tænder.

Jeg har en anden indstilling til tænder.
    I min verden ordner man dem, og holder dem vedlige INDEN hunden får problemer, for jeg ser gerne, at min hund får så mange tænder som muligt med i graven.
    Venter man til hunden har fået problemer, så er det jo for sent.

• #34   29. jun 2019 Louise hvor længe holder de Rauh?
    Vores har Bøffelhorn liggende. Nogle jeg købte for 1,5 år siden hos en hollænder på Roskilde-udstillingen. De er meget kraftigere end dem man kan købe herhjemme. De holder! Alt andet gnaves temmelig hurtigt itu af mine destruktive terriers. Sådan 5 stk i str Large er altså noget af en udskrivning, hvis de kun holder kort tid. smiley
    Mine hundes tænder er nu pæne nok. Jeg renser dem med disse tandrense-dimser regelmæssigt.

• #35   29. jun 2019 Jeg har prøvet de der bøffelhorn ... de splintrede og ham slugte store stykker.

Rauh L og XL holder længe. Han får det ca 30 min pr gang, da han ikke stopper før det er væk.

Tror XL holder 1 mdr .. måske mere. De er jo kæmpe.

Jeg har prøvet alt til Junior, og Rauh er det bedste.

Smider en video på profil, så kan du se det.

• #36   29. jun 2019 Nones str L okse holdte et par uger, han fik det så noget længere end en halv time af gangen smiley

profilbillede
  • #37   29. jun 2019 De ser fine ud. Tak for billeder!
    Her er et af de kraftige bøffelhorn.

profilbillede
  • #38   29. jun 2019 Nones knækkede en rovtand på sådan en fætter der, så det tør jeg ikke give ham mere smiley

• #39   29. jun 2019 Øv!
    Det har vores nu aldrig og de gnaver godt og grundigt til.
    Håber da det forbliver sådan. De bruger dem mange gange hver dag. Vi har en 10 stykker der bare ligger og flyder rundt omkring.

• #40   29. jun 2019 Jeg tror måske også det er fordi han var så ung da han fik dem. Der havde tænderne jo slet ikke samme hårdhed som en voksen hund.

• #41   29. jun 2019 Jeg håber da det er årsagen, men selvfølgelig kan der ske noget utilsigtet. Det kan der jo med alt.

• #42   29. jun 2019 Ja helt sikkert ! Nu har de bare sat en skræk i livet på mig smiley Men de var bestemt god underholdning her !

• #43   29. jun 2019 @Annie.
    Jeg kan gøre alt, jeg sagde ikke noget om at andre kan.

Jeg tror dog godt at han ville finde sig i det hvis jeg var der, men jeg ville ikke kunne garantere noget.

Hm, jeg kan da godt køre ham til tandlægen i næste uge. Nogen der har anbefalinger til den slags på Fyn?

• #44   29. jun 2019 Lizette Sloth i Kolding. Hvis det kan bruges smiley

• #45   29. jun 2019 @L.P.
    Tak!

Tjekkede lige hendes beskrivelse, hun må da kunne vurdere om det er nødvendigt.

En tandlæge dyredoktor. Ja hvorfor ikke!

PS: I næste uge igen skal køteren vel hel have massage... smiley

• #46   29. jun 2019 Hun er en af de få tanddyrlæger smiley

Haha ja, det skal du ikke kimse af smiley

• #47   29. jun 2019 Martin - Hvis han er medgørlig og der ikke er det store på kindtænderne kan det med stor sandsynlighed fjernes med en tandskraber uden narkose.

Der er enorm forskel på hvor meget tandsten den enkelte hund danner og nogle racer har en spytsammensætning, som fremmer dannelsen af tandsten, det gælder eks. mange langhårede dværg- og miniaturegravhunde. De gravhunde jeg har haft har alle fået renset tænder i narkose en gang årligt fra 5-6 års alderen, selv om de fik stakkevis af ben og tyggeting, dannede de store mængder tandsten.

Jeg kan tager selv det der sidder på hjørnetænder, fortænder og ydersiden af kindtænder med tandskraber, har man lært teknikken er det ret enkelt. Jeg har aldrig skadet en tand og har fjernet fra egne hunde de sidste 35 år.

De whippets jeg har nu danner stort set ingen tandsten, der er højest en smule på hjørnetænderne som kan fjernes med en tandbørste.

Ghini spiser ikke mange tyggeting, rå ben gider hun slet ikke beskæftige sig med, hun bliver 9 år i næste måned og har et tandsæt, der ser sådan her ud smiley Der er heller intet på hendes kindtænder

profilbillede
  • #48   1. jul 2019 I får lige et par billeder , der kan man virkelig se det. På den store hjørnetand er det tydeligt, og måske heller ikke så mærkeligt efter bøjlen, men dem længere inde de har ikke været i nærheden af bøjlen, og de har også sådan en kant. De er dog ikke ru at røre ved, så er virkelig i tvivl om der er emalje på.

profilbillede
  • #49   1. jul 2019 Kindtænder

profilbillede
  • #50   3. jul 2019 Den kant er helt normal på unge hundes tænder. Den forsvinder når tænderne slides.
    Jeg renser selv tænder på mine hunde. De lærer at stå stille og finde sig i det. Jeg gider ikke skulle betale i dyre domme for noget jeg godt selv kan. Jeg har lært at håndtere en tandrenser af en tandklinikassistent jeg kender og så tager det inden det bliver til store belægninger. Jeg er ikke disciplineret nok til at børste mine hundes tænder særlig tit. Rå ben og diverse tyggeben tager ikke tandsten hos Clinton så de skal renses. Som Kirsten siger så er der enorm forskel på hvor meget tandsten der dannes hos forskellige hunde; Perle - Doberen danner næsten ikke noget. Clinton - og alle mine tidligere irske terriers før ham - danner rigtig meget tandsten. Jeg selv danner også rigtig meget tandsten og SKAL have mine tænder renset hvert halve år ellers tager det overhånd trods det at jeg er lidt 'sippet' med mine tænder; børster tænder tre gange dagligt (jeps, har tandbørste og tandpaste liggende i skuffen på kontoret smiley ) og bruger tandtråd efter hver måltid (tandtråd er en 'don't leave home without it' ting for mig).

• #51   3. jul 2019 Mette, også den store kant på hjørnetand ? Så det er ikke fordi emaljen er slidt af ?

Kommentér på:
Emalje på tænder

Annonce