{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.483 visninger | Oprettet:

Tumor skal opereres væk. Erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hundeelskere smiley
Var til dyredoktoren i dag med min ældre herre Jack på 11,5 år, da jeg fandt to knuder, en ved brystet og en bag venstre forben.
Han er meget sund, frisk og rask generelt.
Dyrelægen mener de er godartede, men vi er blevet enige om at få dem fjernet for sikkerhed. Vil så selvfølgelig have det han fjerner sendt ind for at få undersøgt, om de er godartede eller ondartede. Er selvfølgelig bekymret for bedøvelsen fordi han er ældre, selvom dyrlægen siger at der intet problem er i det for ham. Og bare for det hele generelt, han er simpelthen min øjesten.
Nogen der har prøvet ligende, som kan berolige mig lidt? Eller har erfaringer? .


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tumor skal opereres væk. Erfaringer?
  • #1   11. jul 2019 Sende dem ind til undersøgelse, hvorfor det? Hvis de er ondartede, hvad vil du så stille op med en 11,5 år gammel hund?
    Jeg havde ikke udsat ham for det. Medmindre knuderne allerede er så store at de generer ham, eller er meget hurtigtvoksende. Det er begrænset hvor lang tid han har tilbage at leve i, og en operation er et traume han med garanti helst vil være foruden.


  • #2   11. jul 2019 Hvorfor ikke tage biopsi og få den undersøgt istedet for at lægge en ældre hund i narkose når I ikke ved om der egentlig er behov for at få dem fjernet?

  • #3   11. jul 2019 Vores Ozzy har flere knuder, den ene af dem fik han taget en biopsi af for ca. 2 år siden, dengang var det den eneste. Dyrlægen var ret sikker på det bare var en fedtknude , men vi valgte biopsi da han alligevel var bedøvet til røngten.

    Det var bare en fedtknude, og nu har han fået et par stykker mere. De føles præcis som den første, altså samme form, glatte og kan flyttes rundt. Så med Ozzys alder ( 10) og at vi er ret overbeviste om det bare er fedtknuder, vælger vi ikke at få dem undersøgt.

    Hvis knuderne er glatte og kan flyttes rundt, er det stort set altid godartet og bare en fedtknude.

    Så var det mig ville jeg helt sikkert vælge en biopsi, hvis der var tvivl om det var noget grimt eller ubetydeligt. Rigtig mange ældre hunde får jo netop fedtknuder smiley


  • #4   11. jul 2019 Som A-S skriver kan man jo også udtage en biopsi. Men igen, hvad vil resultatet betyde når vi snakker en gammel hund?

    Jeg havde en hund som fik fjernet en knude mellem hale og anus som 11 årig, som generede og voksede hurtigt. Den ville dyrlægen gerne sende ind til analyse, men det sagde jeg nej tak til. Resultatet ville ikke betyde noget for sådan en gammel dreng alligevel.

    Ps. Han blev 14 år inden gigten tog overhånd og jeg gav ham fred.


  • #5   11. jul 2019 Jeg havde ikke opereret.
    Laika havde en hel del knuder. De blev alle undersøgt og det var bare fedtknuder.
    Nu har Zenta så en del og hvad så? Zenta er 12,5 år gammel og kan sagtens holde til narkose men ser ingen mening i at fjerne dem nu.
    Er de ondartede, hvad er ideen så i at fjerne dem.


  • #6   11. jul 2019 Jeg ville forresten heller ikke vælge at få fjernet knuder på mine hunde nu, med den alder de har.

    Vi har i sidste uge brugt en god slat penge på at få ordnet den enes tænder, og han skal have fjernet flere næste måned. MEN når det er ordnet ved vi jo også at der ikke er flere problemer. Jeg ville ikke lade så gamle hunde operere for kræft, hvor der ikke er nogen garanti for at de rent faktisk bliver raske, så hellere lade dem leve indtil de begynder at vise symptomer, og så give dem fred der smiley


  • #7   11. jul 2019 Jeg fik fjernet en knude fra Celtia, da hun var 9½, så lidt yngre end Jack men til gengæld var hun en meget større hund med dermed forventet kortere levetid, så egentlig passer det nok meget godt sammen.

    Hun fik først taget biopsy, men de turde ikke sige noget med sikkerhed ud fra den prøve, de fik, så jeg valgte at få den fjernet og undersøgt. Det viste sig, at være en type 2 mastcell tumor, altså cancer der kunne have givet lokale metastaser. De fik fjernet det hele, og der viste sig ikke at være metastaser. Hun levede godt 2 år mere, og fik ikke nogen efterfølgende problemer. Men det kunne hun jo måske godt have fået, hvis den ikke var blevet fjernet i tide, så jeg fortrød i hvert fald ikke valget. Og bedøvelsen var ikke noget problem, og operationen gik nemt.
    Jeg ville ikke have nogen problemer med at gøre det igen på en ældre hund, alt efter hvor knuden sad.

    Celtias knude var for øvrigt glat og kunne flyttes rundt, og dyrlægen troede da heller ikke, at det var cancer, men det var det.


  • #8   11. jul 2019 Jeg ville helt klart overveje en ekstra om en operation er nødvendig og overhovedet det bedste for hunden. Det betyder selvfølgelig noget, hvis de er meget hurtig voksende og sidder et dumt sted.

    Jeg har en gammel "dame" på 14,5 år, jeg tror hun fik sin første knude, da hun var omkring 11 år. Der er blevet og bliver holdt øje med den, men den er ik vokset nævnværdig og genere hende ikke.
    Desværre har hun inden for de sidste par år fået rigtig mange mindre knuder alle mulige steder. Men ingen af dem genere hende og der er heller ikke blevet taget biopsi af nogle af dem, da hun ik skal opereres uanset om det er kræft eller fedt knuder.
    Så længe hun trives og er glad så lever hun videre med alle hendes knuder.


  • #9   11. jul 2019 Lulu på 10 har adskillige. Vi lader dem være. Hvis de en dag generer hende, så må vi genoverveje, men lige nu generer de ikke.

    Med til historien hører, at Lulu har dårligt hjerte. Ikke noget der påvirker hende det store i dagligdagen, men de sidste par gange, hun har været bedøvet, har hun haft rigtig svært ved at “bounce back”, så hun ryger ikke under kniven, med mindre det er strengt nødvendigt.



  • #10   12. jul 2019 Jeg fik fjernet en knude på en gammel dreng på 9½ år (det er mange år siden). Operationen var nem og forløb helt problemfrit og hunden var hurtigt ovenpå igen. Desværre var knuden ondartet og kræften havde spredt sig til lymfesystemet. Så der gik kun nogle få måneder før jeg måtte aflive ham. Set i bakspejlet havde det bedste været at få taget en biopsi. Den ville også have vist at knuden var ondartet og nej, så var han ikke blevet opereret. Han blev 10 år og 1 måned og jeg aflivede ham inden han blev syg af kræften.

  • #11   12. jul 2019 Hvis ikke knuden er til gene andet end kosmetisk, så ville jeg kun få den undersøgt ved biopsi - en narkose er altid en risiko ved en ældre hund og ingen grund til en unødvendig operation.
    Ældre hunde får tit småknuder, begge vores tøser har dem og har haft det i nogle år nu, de er med 9 år i seniorrækken, da det jo er en stor hunderace. Begge har fået taget biopsier, men indtil videre har det kun været ufarlige fedtknuder og vorter.


Kommentér på:
Tumor skal opereres væk. Erfaringer?

Annonce