4.400 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 53 Svar

Stød indhegning Stød indhegning

Hvorfor er det egentlig mere synd for en hund at få stød af en synlig indhegning end det er for feks. en hest ?

Jeg mener , hvis man har en MEGET stor grund, som det vil koste en formue at indhegne på mere traditionel måde, så kan det vel ikke være mere synd for en hund at lære grænsen ved at hegnet "bider" end det er for en hest.....

Eller hvad ???

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stød indhegning
  • #1   12. maj 2007 Næh, det kan jeg heller ikke se. Man kan jo bare sætte fåretråd om. Hvorfor spørger du om det?

• #2   12. maj 2007 Alex >>> Nej mener jeg nu heller ikke, men grunden skal være stor, og aldrig i en hundegård....Vores have støder op til en fold til vores heste. Der er strøm på det hegn, når hestene er i den fold..Der er så godt nok også hegn , men de vil få et stød hvis de forsøgte at rende ind til dem...

• #3   12. maj 2007 hej. Er det stød-hålsbåndet du tænker på?
    Nej, jeg er sådan set enig i at det ikke er særlig synd for en hund med stød hegn. Min mor har det til sin hund, og det er bestemt ikke synd for den. Den ved jo hvor grænsen er, og tænker slet ikke over det. det er jo kun de første par gange hundens halsbånd bipper eller giver et lille stød - det kan man selv vælge.. det er da bedre end hvis man ikke kan lære den at blive hjemme, og den så får skældt ud hele tiden..

• #4   12. maj 2007 Alex N:
    Det er det vel heller ikke....
    Men vil lige tilføje at hunde er noget klogere end heste, køer osv. Stødhegnet skal være rimelig "tæt", (fra lav højde og op) da hunde hurtigt finder ud af at kravle under eller springe over.... Og det er ikke specielt billigt, hvis der skal søttes mange tråde...//=;

• #5   12. maj 2007 Jeg har ikke indhegnet min have og alligevel ved min hund hvor den må gå til........

• #6   12. maj 2007 Har haft en diskussion uden for forum...
    Jeg vil da meget hellere have at min hund får et stød, og så bliver hjemme, end at jeg skal samle den op ude på vejen... Og at den måske har forårsaget en alvorlig bilulykke..

Modparten mente at det var dyrplageri, og at hun ville melde det hvis hun så det....

• #7   12. maj 2007 Øhhh, mit svar gælder ikke for stødhalsbånd, da jeg intetr kendskab har til det, ud over at det er ulovligt at bruge på hunde!!

• #8   12. maj 2007 Det har nok noget med forskrifter for hegn omkring mark mm. hvor der går heste eller kvæg. noget med sikkerhed for belister og anden frafikanter der færdes på offentlig vej. (det er bare noget jeg tror, at det er sådan.

• #9   12. maj 2007 Alex >> Tror nu ikk det indgår under " dyreplageri"....Man har jo pligt til, at holde sin hund indenfor matriklen ...

• #10   12. maj 2007 Banehunden Babett .:
    Forstår ikke lige hvad du mener? Det er ikke et krav at der er stødhegn på marker med husdyr!!

• #11   12. maj 2007 Nu er det sådan at jeg har 6 hest der går i folde med stød.
    og hvis boss får stød løb han ind og gemmer sig og er slet ikke til at får kontakt med bagefter , og hvis jeg er lige nærheden tro han at det var mig der gjorde det og så går der lange tid før han komme hen til mig igen..
    så joo jeg tro at der stor forskel på det....*ss*

• #12   12. maj 2007 Alex N
    Ang strømhalsbånd - jeps så vil jeg osse melde det, da det er unødvendig at udsætte hunden for strøm eller anden smerte.

Du har nok selv prøvet at få stød, og det kan godt gøre ondt.

• #13   12. maj 2007 mht halsbåndet. jeg holder fast i at jeg ikke syns det er synd. Den anden hund min mor havde blev kørt ned 3 gange i dens liv fordi den løb hjemmefra, den nye hund har det fint! Man kan jo bare slå stødet fra, altså så den kun bipper når den når hen til hegnet.. til sidst blir det en vane, og halsbåndet kan komme af

• #14   12. maj 2007 Alex N:
    det er ikke ulovligt at sætte synligt stødhegn op.... Det bestemmer du selv!! Eneste krav er, at det er tydeligt mærket ud mod offentlige steder, så andre kan se, at det er et stødhegn.

• #15   12. maj 2007 Jeg snakker om et synligt hegn, som en hesteindhegning... Ikke et stødhalsbånd.

Og man kan få elhegn i forskellige styrker... Også til fjerkræ, hvor der ikke er så meget "smæk" på

• #16   12. maj 2007 Et alm. tråd hegn med stød er ok, men en halsbånd der udløser et stød er dyrplageri. Og for øvrigt forbudt. Ser jeg et sådan på min vej, vil jeg omgående og uden skrupler melde det.

• #17   12. maj 2007 Det ville da være unødvendigt?

• #18   12. maj 2007 Hunden kravler over fårehegn..............

• #19   12. maj 2007 ved godt det er ulovligt, men privat mener jeg ikke det er synd. ikke fordi jeg selv har tænkt mig at bruge det, men for nogle med stor ejendom og med en hund der går ude hele tiden er det ok syns jeg..
    og.. man kunne gøre det lovligt, så bare uden stød, men kun en "bipper" smiley

• #20   12. maj 2007 Syntes ikke det er synd - ikke mere end for andre dyr der går i hegn med stød i.
    Mine har løbet ind i det hegm der er rundt om en mark her i nærheden, de har kun gjort det den ene gang - de kan huske det, også selvom der måske går 14 dg. mellem vi går der forbi.
    Jeg ville heller ikke udelukke vi kunne finde på det hvis det blev nødvendigt - nok mest fordi vi bor lige op til en togbane, og jeg ville være meget ked at skulle ud og skrabe en af mine hunde op fra skinnerne.

Men det er en smagsag - men mener man det er synd for hunde, får (i min vernden) bør man bestemt også syntes det er synd for andre dyr.
    Og hegner man hundens sted ind med stød - så skal det jo heller ikke være så stærkt stød som til f.eks. heste og kreaturer.

• #21   12. maj 2007 Tager også afstand for halsbåndet med stød i....Så må man hegne ind i stedet for...

• #22   12. maj 2007 Det er totalt usmageligt at bruge elektrisk stød som "opdragelsesmiddel"........i ikke-civilicerede lande bruges det som totur!
    Hvorfor i alverden kan man ikke træne med hunden i stedet eller købe et hegn der er højt nok........hvis man vil holde hund må man betale for det!
    Kan slet ikke se hvorfor man bruge smerte og ubehag som instrument i opdragelse når det ikke er nødvendigt!

• #23   12. maj 2007 Jeg tror aldrig et traditionelt stødhegn ville kunne holde en hund der vil ud inde - enten så hopper den da bare over eller kravler under... Det ville i forhold til min hund i hvertfald være spild af penge at sætte op... smiley
    Men selvfølgelig er det ikke mere synd for en hund at få stød end for en hest...

• #24   12. maj 2007 Er det mere synd for et barn????

• #25   12. maj 2007 Sådan kan man simpelthen ikke argumentere.....!

• #26   12. maj 2007 Er man ikke blot en lille smule kold og kynisk når man kigger på sin gode trofaste hund, der vil en det bedste og tænker.......dig vil jeg give elektrisk stød fordi det ikke er synd for en hest (hvilket det selvfølgelig er!) og fordi jeg ikke synes jeg gider spare op til et hegn?????

• #27   12. maj 2007 Lise> Hvis det er min argumentering du henviser til - så tror jeg du misforstod... (det blev måske lidt knudret...) Jeg mener det er synd for dem begge - og pjat at sætte et sådan hegn op! Men det er lige synd om det er en hest eller en hund der får smækket!

• #28   12. maj 2007 Ginne *
    Det var slet ikke dig jeg henvisete til......det er nærmest trådopretteren......;o)

• #29   12. maj 2007 Alex.
    Et synligt stødhegn er ikke ulovligt, heller ikke til hunde, men tvivler på du kan holde en hund inde med det. Har selv 4 rækket podahegn til heste, hunden kan sagtens møve sig under.
    Dog butterfly, det usynlige stød, er ulovligt, men rigtig indlært kan jeg ikke se det skulle være et problem. De der råber højest er som regel dem der intet ved om det. Jeg ville så selv finde andre løsninger.
    Jeg ser heller ikke problemer med dressurhalsbånd, kvæler eller stødhalsbånd, men igen, så skal man altså vide hvordan det skal anvendes, det gør de fleste ikke, så derfor er det godt det er forbudt.

• #30   12. maj 2007 Lise >>> Henstene lærer det, det samme gør børn og hunde, hvis det var.... Jeg har set et menneske´s hoved hvis bil blev ramt af en hest, der var gået igennem et hegn ! Ja så jeg sætter gerne stød i hegnet omkring mine heste...

• #31   12. maj 2007 Marianne B
    Tolker du det jeg har skrevet som om jeg gerne ser menneskers hoveder smadret......????
    Jeg synes det er synd for ALLE at få stød, derfor ikke sagt at dyrene skal løbe løse rundt mellem hinanden.....hmmmmm.....men når det nu ikke er nødvendigt fvorfor så udsætte hunde for ubehag?

• #32   12. maj 2007 Lise >>> Nej men at du synes det er synd for dyrene, og man bare kan sætte højt hegn op.....

• #33   12. maj 2007 hunde stødhegn er oftes gravet ned, dvs de kan ikke se hvad der rammer dem..

kvæg, heste og kreature kan godt se hegnet og ved hvad der rammer dem..

• #34   12. maj 2007 Tror altså mente synlig stød hegn, som også er omkring en fold, og ikke stød halsbånd og hvad dertil hører

• #35   12. maj 2007 Alex mente ....

• #36   12. maj 2007 Jeg havde engang en schæfer, den løb ind i hestenes el-hegn og var derefter rædselsslagende for heste.....den bed i øvrigt min dreng en uge efter (fordi den var blevet nervøs) og måtte aflives.....

• #37   12. maj 2007 Ja vi er forskellige... Mine hunde skal ikke drøne rundt efter hestene , og hestene skal ikke løbe ud . Hestene bliver jo ikke traumatiske efter et stød, så burde hunden da heller ikke....

• #38   12. maj 2007 Et usynligt hundehegn skal markeres oven på jorden, det hører med til indlæringen

• #39   12. maj 2007 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .
    Så har du vist aldrig set et føl på fold første gang...Det er skrækslagen.... Hvem siger at det er okay at bruge pisk på en hest ?

• #40   12. maj 2007 Nu har jeg ikke læst alle indlæggene, men forskellen på hest og hund er at heste sanser stødet i hegnet på afstand. De kan lugte det. Det kan hunde ikke. Heste for meget sjældent selvforskyldt stød på et hegn, da de jo altså ved hvor hegnet går. Det gør hunde ikke og skal altså have smækket før det lærer det. Jeg ville aldrig indhegne mine hunde bag stødhegn. Som Ceteris skriver, hunde assosiere oplevelser de har haft, gode som dårlige. Hvis hunden får stød mens der er et barn, en ko eller en mand i rød jakke i nærheden, kan hunden assosiere smerten fra stødet med det og udvikle en angst for køer, børn eller røde jakker. Angst kan kanaliseres til aggressiveítet i værste tilfælde. Dette er slet ikke usædvanligt. Jeg synes, det gør skideondt, at blive slået af et hegn og kan jeg ikke selv klare smerten, ville jeg ikke udsætte mine hunde for det.
    Jeg tror det er et holdningsspørgsmål, men med en smule kendskab til hundes indlæring ved jeg bare, at dette kan afføde nogle problemer, der er svære at hente ud af hunden igen.

• #41   12. maj 2007 Accepterer hesten bare et bid i munden ?????
    En hund er et dyr i min verden og ikke et barn, der er nok forskellen ...... Mine hunde skal ikke jagte hestene ! Hestene ville også sparke ud efter dem....men så fjerner vi da bare hestene, for hundene skal jo være over alt *ss*

• #42   12. maj 2007 Ceteris, nej jeg vil helller ikke bruge det selv, ikke på grund af evt stød, som ved rigtig indlæring stort set er ikke eksisterende, men pga at det ikke sikrer min hund godt nok som der også skrives. Jeg er altid ude med min hund, og kan jeg ikke holde opsyn med hende, så er det hund i hundegård hvis vi er i gang med noget udenfor.

• #43   12. maj 2007 Ja så må jeg da sige, at der er noget galt med vores føl, som du også selv skriver hesten er et flugtdyr...Det drønede direkte ind i hegnet...Var så pisse bange...
    Sammenligner med børn fordi hunden bliver behandlet som sådan..Ja det er nok ikke godt for en hund at få stød, men som andet hvis det har sin nødvendighed, ja så.. Hvis ikke hunden kan " tåle" at få sådan en markering, ja så er der noget galt med hunden i mit verdens billed....Hvad vil du forresten så gøre , hvis du bor på landet ???

• #44   12. maj 2007 Og så kan lige skrive for 3. gang ::::::: Ikke stødhalsbånd men derimod et synligt el-hegn....

Tak for svarene i øvrigt

• #45   12. maj 2007 Du er bymenneske og jeg bor på landet....Vores hunde må rende rundt over alt, men der er folde flere steder..Der skal ikke sættes hegn op, da det heller ikke kan lade sig gøre af praktiske årsager....Mine har så vidt vides ikke fået stød , men jeg ved det ikke...
    Synes nu det er rart at hundene har så meget tumle plads ...

• #46   12. maj 2007 Nu har jeg også en anden hunderace end dig...vores vælger f.eks at være ude det meste af dagen, ja også om natten på denne årstid ...Puha nu får jeg vel skæld ud over det ! Gårdpladsen er dog lukket til haven om natten, så de kun kan være der...

• #47   12. maj 2007 Marianne : Jeg kan godt forestille mig at dine hunde foretrækker at være uden dørs... Det er en prægtig pels de har

• #48   12. maj 2007 Alex >>> Ja den hvid/ sorte er ikke til at drive ind...

• #49   12. maj 2007 Min hund går ud og ind som det passer den når det er varmt nok til at døren står åben. Der er ikke hegn omkring min grund og hun må gå over til mine naboer.....hvilket hun også gør. Hun er imidlertid så fokuseret på mig at hun altid er i "høre / se" afstand af huset så hun kan nå at komme hvis jeg pludselig finder på at gå.
    Man skal tænke på at jeg er førerhunden herhjemme, og hver gang jeg går, tror Zif vi skal på jagt.......det er det jio for hende, når vi går lufteture......he he

Det er noget man træner ind i sin hund......at have den fulde opmærksomhed konstant.....og så træner man usynlige grænser....hvor den må gå til.

• #50   12. maj 2007 <i>Det er noget man træner ind i sin hund......at have den fulde opmærksomhed konstant.....og så træner man usynlige grænser....hvor den må gå til.</i>

Nu er der altså stor forskel på hvor meget udlængsel der ligger i de forskellige hunde. Nogle racer foretrækker at blive på matriklen, andre gør absolut ikke...
    Jeg kunne feks ikke drømme om at lade min hund gå over til naboerne...

• #51   13. maj 2007 At indlære "usynlige grænser" er lykkedes mig med alle de hunde jeg har haft i mit liv. Er der enkelte racer det ikke kan lade sig gøre med anbefaler jeg et godt højt hegn......

• #52   13. maj 2007 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .>
    Jeg mente nu ikke at du ikke skulle kende racen, men at min race lever anderledes end din..

• #53   13. maj 2007
    Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .>>
    Vi bruger altså ikke stød til vores hunde !! Men har hestefolde hvor der er stød på . Hvis hundene af en eller anden årsag vil besøge hestene, ja så vil de få stød ....

Kommentér på:
Stød indhegning

Annonce