{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.893 visninger | Oprettet:

Sofie M
Sofie M
Tilmeldt:
5. jun 2019
Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22

Min hvalp skal op om natten {{forumTopicSubject}}

Hej derude!

I plejer at have masse erfaring og gode råd så jeg håber at der er lidt hjælp at hente !

Jeg har en hvalp på 17 uger, en bomuldshund, hun hedder Coco.

Coco sover på gulvet i vores soveværelse og har gennemskuet at hvis hun går over til min side af sengen og sætter sig og piber går jeg udenfor med hende. Det er da også dejligt at hun giver tegn men jeg tror jeg er ved at dyrke noget der kan blive en dårlig vane på sigt. Hun kommer ud hver aften kl 23.30, vi bor i lejlighed så det er en lille gå tur på det sædvanlige grønne areal.

Problemet er så, og mit spørgsmål, at hun er begyndt hver nat mellem 4 og 5.30 vække mig fordi hun skal ud og tisse og pølle, hvilket er lidt irriterende tidspunkt mæssigt.. er der nogen måde at skyde det på ?

Jeg ved at hun kan "holde" sig for vi har oplevet 2 gange at hun sov til 8, det ville være rart hvis hun først skulle ud kl 7..

Jeg ved ikke om det har noget med foder tidspunkter at gøre ? Men jeg tænker det er en dårlig vane jeg dyrker ved at stå op hver dag kl 4-5 når hun sætter sig og piber, eller bliver det bedre med tiden?

På forhånd tak !


Kommentarer på:  Min hvalp skal op om natten
  • #1   22. jul 2019 Jeg tror ikke på, at hvalpe fremdyrker noget, uden det er et reel behov. Så op og ud med dig. Det er glæden ved at bo i lejlighed. Vi andre sætter bare en lem i døren, og så kan de selv klare en tissetur tidlig morgen smiley
    Skal de, så skal de.


  • #2   22. jul 2019 Smil og vær glad over at hunden er så god til at sige til.
    Og så ud af fjerene og luft den dygtige hund smiley


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #3   22. jul 2019 Vores hvalp blev bare passet af opdrætteren i en uges tid hvor vi var på ferie og der spurgte vi om de havde været oppe om natten.. nej det havde de ikke, de gik i seng mellem 22 og 23 og hun kom ud 6.30 ca og ingen uheld hos dem..

    Der var hun i stuen i et bur om natten, hvis hun kunne holde sig der burde hun jo også kunne fra 23.30 til 7?


  • #4   22. jul 2019 hvalpe er som spædbørn. de har ikke alle mulige motiver. de skider når de skal. ud med vams ganske som du ville skulle op og skifte en ble på en baby. Det er en del af det at have hvalp

  • #5   22. jul 2019 Hvis hun besørger, når hun kommer ud, så skal hun ud.

    Og ja, fodringstidspunkter har ofte noget at sige. Så I kan prøve, at rykke hendes spisetid.

    Men hun er en ung hund, hvor fx. blæren, stadig kan være lidt underudviklet, og en lille race, så skal hun ud, så skal hun ud. Hun skal ikke tvinges til at holde sig, fordi I ikke gider stå tidligt op.

    Hvis det, at hun har sovet igennem er mere undtagelsen, end reglen, ville jeg ikke pt. forvente, at hun kan/skal, sove igennem. At opdrætteren har tvunget hende til at holde sig, betyder ikke, at I skal gøre det samme jo.


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #6   22. jul 2019 Det var også min umiddelbare tanke, men da opdrætteren fortalte mig hun i en hel uge havde sovet fra mellem 22 og 23 til 6.30 hver dag uden uheld eller andet overvejede jeg om spise tidspunkterne er forkerte eller om hun keder sig eller andet da hun her som sagt gerne vil ud før..

    Det er ikke fordi jeg ikke gider at stå op, jeg gør det hver nat, men både opdrætter og hunde træner har sagt vi skal passe på med at hun får det som vane og bare vækker fordi hun får 20 minutters opmærksomhed


  • #7   22. jul 2019 tisser hun? eller hvad gør hun når i går ud?

  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #8   22. jul 2019 Hvad er gode fodring tidspunkter ?

    Coco får 3 gange tørfoder om dagen, morgenmad omkring 7 frokost omkring 12 og aftensmad omkring 18.


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #9   22. jul 2019 HL nej hun skal ud og pølle.. så det er derfor jeg overvejer om det kan "rykkes" til senere til måske kl 6.30 eller 7 ved at rykke et måltid

  • #10   22. jul 2019 Så er det jo ikke en vane.

  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #11   22. jul 2019 Det undre mig bare at hun hos opdrætteren først skulle ud 6.30 i en hel uge.. hvor hun sidst var ude 22 og jeg går sidst ud med hende 23.30 .. så hun burde jo fortsat først skulle ud tidligst kl 6.30 men det er altså ikke tilfældet..

    Men så må jeg blive ved som jeg gør !


  • #12   22. jul 2019 Der er jo også forskel på, om hun SKAL holde sig fordi hun bliver placeret i et bur i stuen om natten - og hun derfor godt kan - eller at hun hjemme hos dig har muligheden, når hun er trængende.

    Det ville ikke være fair at presse hvalpen til at holde sig, bare fordi hun kan, når hun skal smiley


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #13   22. jul 2019 Jeg synes heller ikke hun skal presses eller holde sig men hvis man ved at rykke et måltid en time kunnet rykke toiletbesøget en time ville det jo være rart

  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #15   22. jul 2019 Hun får mad kl 7, 12 og 18 ca så ingen mad før senge tid.

    Jeg ser det bestemt også som noget positivt at hun siger til, hun er meget renlig og har som regel kun et enkelt uheld om dagen, nogen dage 0, så det er dejligt!

    Det er heller ikke fordi jeg ikke vil stå op og gå ud med hende men hvis man ved at rykke maden kunne rykke toiletbesøget ville det være rart ikke at skulle op halvanden time før vækkeuret ringer smiley


  • #17   22. jul 2019 Jeg ville prøve at rykke aftensmaden til kl. 19-19.30, og se om det kunne gøre noget.

    Jeg har aldrig givet mine hvalpe mad, som det første når man står op. For det kunne sagtens få dem til at vække mig - at de forventer mad, lige når mennesket et vækket. Så jeg har altid brugt at stå op, drikke en kop kaffe og tulle lidt rundt, så de først får mad 15-30 minutter efter vi er stået op.


  • #18   22. jul 2019 Jeg ville rykke aftenfoderet til lidt før sengetid. Foder kl 18 passer jo med det er nået igennem systemet hen ad natten. Sådan her det I hvert fald her og var det også med de gamle hunde. Jeg aftenfodrer omkring kl 21-22 (22 når jeg har aftenvagt, ellers 21).

  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #19   22. jul 2019 Jeg troede faktisk fodret var længere tid om at komme igennem systemet, og mistænkte lidt det var frokosten der skulle rykkes, men jeg prøver at rykke aftensmaden og ser om det har en effekt.

    Coco skal som regel pølle der mellem kl. 4-5 og så ved 11 tiden og hen af eftermiddagen, 16-17 ish, og om aftenen mellem 20 og 22..

    Havde bare læst et sted engang at man skulle give aftenmad til en hvalp mellem 17 og 18, men vi prøver at rykke det til senere så.


  • #20   22. jul 2019 Jeg fodrede ca 1 time efter vi stod op, om eftermiddagen og et par timer før vi gik i seng (så omkring kl 20-21). Det oplevede jeg fungerede godt for Easy, da han var hvalp smiley

    Vi gør det samme nu, dog uden eftermiddagsmåltidet, og aftensmaden kan godt ligge sent.. Men jeg er SÅ glad for at have hunde, der ikke skal have mad på et bestemt tidspunkt smiley


  • #21   22. jul 2019 Herhjemme har vi i øvrigt lidt modsat problem nu om stunder. Jeg går haft ferie 14 dage, og nu gider Sten ikke stå op om morgenen smiley

  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #22   22. jul 2019 Jeg prøver at skyde måltiderne lidt, specielt aftensmaden og håber det måske hjælper.

    Jeg undre mig så over hvilket måltid der er kommet igennem systemet kl. 12 ca.. da det jo ikke kan være morgenmaden allerede? Nå men det må forblive et mysterie, jeg forsøger at rykke aftensmåltidet, giver god mening det er lidt tidligt kl 18.

    Lige et side spørgsmål, hvad gjorde i med frokost måltidet når i startede på job egentlig?


  • #23   22. jul 2019 Gav frokost senere. Jeg arbejder typisk enten 7-14 eller 14-21, så frokost her ligger et sted mellem 12-16.
    Jeg har ikke vanvittigt faste fodertider, bare det deles ud over flere måltider i hvert fald indtil han er større, tænker jeg det går smiley


  • #24   22. jul 2019 Lige et side spørgsmål, hvad gjorde i med frokost måltidet når i startede på job egentlig?

    Sprunget det over

    Jeg fodrer hellere ikke på bestemte tider, for jeg gider ikke en hund der står og tripper fordi det nu er fodringstid.


  • #27   22. jul 2019 Altså jeg har selv hvalp der laver afføring ret ofte, mere end 4 gange alt efter, hvor meget og hvor lidt han spiser. Og han er sund og rask smiley Han får så også en del godbidder/kylling da vi træner en del.

  • #28   22. jul 2019 Kan se i et ældre indlæg, at der er rigtig mange der har hvalpe der skider ofte haha

  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #29   22. jul 2019 Ja Coco har afføring 4 gange eller mere, men ifølge dyrelægen er det helt normalt, hun får jo 3 måltider i løbet af dagen så det er jo 3 gange afføring plus godbidder i løbet af dagen så det skulle være meget naturligt, i hvert fald i følge dyrelægen.

    Ang. tiderne er jeg heller ikke så punktlig men det er sån normalt plus minus en halv time / time alt efter hvornår det lige passer ind i dagen


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #30   22. jul 2019 Dyrelægen mente det nok ville blive 2 gange dagligt når hun blev voksen og gik ned til to måltider mad om dagen, men det var i hvert fald helt normalt som hvalp

  • #32   22. jul 2019 Der er mange der har hvalpe der skider meget. Min får utrolig godt foder. Det er altså ikke unormalt eller fordi der er noget galt. Forstår ikke der skal gøres et problem ud af alt. Har lige læst en stor tråd igennem, hvor alle havde hvalpe der gjorde det meget. Altså come on. Hvalpe er forskellige ligesom os mennesker.

  • #33   22. jul 2019 Du kan ikke sammenligne ophold hos opdrætter med ophold derhjemme. Hundene trættes meget mere ude blandt andre, end de gør hjemme.
    Jeg passer mange hunde, og de sover som sten her. Alle spiser også godt, også dem der madstrejker totalt derhjemme. De får bare en anden træthed og en anden sult efter leg med andre hunde.
    At din opdrætter har tvunget hende til at holde sig ved at putte hende i bur er meget lidt optimalt i min verden, og jeg havde aldrig fået min hund passet sådan et sted.
    En hvalp skal, når den skal.

    Med 17 uger kan du godt køre hende over på to daglige fodringer. Dermed skal hun heller ikke af med noget så ofte.


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #34   22. jul 2019 Det kommer måske også an på om det er en stor eller lille race og hvor stort deres tarm system er?

    Jeg bruger kun kvalitets foder og har prøvet 3 forskellige da jeg modtog en type fra opdrætter, havde købt en anden slags og fik en testpakke hos dyrelægen af en tredje.

    Min dyrelæge har sagt "god" for alle 3 og siger de er af samme gode kvalitet så hvilket jeg ville fortsætte med var en smagssag for mig og hvalpen, men uanset foder pøller hun 4 gange om dagen, nogle dage mere alt efter sult, og godbidder og andet. Da hun var mindre var det typisk 6-7 gange om dagen og i følge min dyrelæge helt normalt for hendes størrelse alder osv dengang, så jo større hun bliver jo færre gange om dagen kan jeg konstatere.


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #35   22. jul 2019 Okay, jeg fik at vide hun skulle have 3 måltider til hun var et år?

  • #36   22. jul 2019 Jeg synes nu ikke 4 gange dagligt lyder helt skævt for en hvalp der fodres flere fange dagligt. Sten skider såmænd også 3-4gange dagligt.
    Og hvis man endelig vil lave sammenligningen med mennesker (som altså har et andet fordøjelsessystem), så er det vel mest fair at sammenligne med ret små børn... Så må småbørnsforældre fortælle hvor ofte deres 1-2-3-åriger skider... Jeg mindes at have skiftet ble på samme unge mere end en gang dagligt.

    Men hvorfor sammenligne med netop mennesker... kunne vi ikke fortsætte med sammenligninger og så tage fx grise med? De skider mange gange dagligt.

    Et eller andet sted er jeg ikke sikker på hvorfor hundeejere går så meget op i, hvor ofte Fido skider. Hvis vovse trives, vokser jævnt og konsistensen af afføringen er passende, hvorfor er det så ikke godt nok?


  • #37   22. jul 2019 Jeg fodrer mine hvalpe 3 gange om dagen, indtil de et halvt år. Jeg synes, at gå ned på to gange om dagen ved 4 mdrs. alderen er ret tidligt, men hvalpen tager da næppe skade af det.

    Hvis jeg var dig, Sofie, ville jeg starte med at rykke aftensmåltidet, og se om det ikke hjælper lidt på det.

    Mine hvalpe har også skidt flere gange om dagen i den alder, men så længe alt fungerer, så er det ikke noget, jeg går og tæller.


  • #38   22. jul 2019 de skider som babyer... tit smiley hvor tit varierer.

    systemet er jo ikke udviklet endnu.




  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #39   22. jul 2019 I dag har hun fået frokost ved 15 tiden og så prøver jeg med sen aftensmad og krydser fingre for hun skal lidt senere ud i morgen, man har lov at håbe ! smiley

  • #40   22. jul 2019 Jeg kan ret tidligt gå ned til to måltider, fordi jeg bruger tyggeting og godbidder flere gange i løbet af dagen. Hvis de får morgenmad kl. 6, fyldt kong til alenetid kl. 8, godbidder/mad til træning om eftermiddagen og så aftensmad kl. 19, så er det rigeligt for en hvalp på fire mdr. Blodsukkeret holdes stabilt og energien jævn.
    Hvis man kun fodrer, kan det godt være hvalpen skal have tre måltider i længere tid. Hvis den vel og mærke gider æde så ofte. Min race gør ikke.

    3 måltider frem til hunden er et år lyder underligt. Det kender jeg absolut ingen der gør.


  • #41   22. jul 2019 Jeg fodrer over hele dagen...
    Lige fra hvalp kommer til gammel hund går i graven.


  • #42   22. jul 2019 Jeg har aldrig haft faste tider på mine. ville heller ikke have det med en hvalp

  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #44   23. jul 2019 Forsøgte med frokost omkring 15 og aftensmad 21.30 igår, det havde ingen effekt i forhold til at hun skulle ud kl. 5, tværtimod, var ude kl. 23.45 til aften tis, og både kl. 01 og 02 skulle hun ud og tisse, hvor hun normalt sover igennem til kl. 4-5..

    Om det var et tilfælde at det lige var i dag ved jeg jo ikke, jeg prøver igen i dag og ellers er én tur kl 5 dog at foretrække over 3 ture..

    Men hun havde faktisk også en underlig aften i går, hun tissede inde på gulvet 4 gange inden for 2 timer, og normalt er der 0-1 uheld om dagen så måske hun bare havde drukket ekstra meget vand igår. Vi får se i dag.


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #46   23. jul 2019 Hun er "normalt" tissende igen her til morgen og har ikke tisset siden kl 5 i morges. Igår var det nogle store vandpytter, intet små tisseri, så tror ganske enkelt hun har drukket ekstra vand nu hvor aftensmaden var udskudt .. Jeg har ingen god forklaring men der er umildbart intet bekymrende hertil morgen, men holder selvfølgelig øje smiley

Kommentér på:
Min hvalp skal op om natten

Annonce